Ga naar inhoud

  • 0

Ook ik getroffen door het JD-4us ;-)


RuudC

Vraag

Na lang twijfelen toch de stoute schoenen aangedaan en JD-engineering gemaild om informatie. Mogelijk hebben lezers er wat aan dus ik plak de mail wisseling hieronder.

 

Van: Ruud

Verzonden: vrijdag 27 februari 2009 0:26

Aan: Info - JDEngineering

Onderwerp: informatie over chiptuning

Urgentie: Hoog

 

Hallo Jeroen,

 

Via het vw passat forum heb ik veel gelezen over het chiptunen van de vw passat waarbij veel lof wordt uitgesproken over jou en je bedrijf.

 

Zelf heb ik een passat variant highline uit 2003 met 200000 km op de teller. De passat heeft een 96KW/130PK AVF motor met een TT5 automatische versnelling. Ik denk er al langer over om de auto te laten chiptunen. Alleen weet ik niet of dit verstandig ofwel mogelijk is. Volgens mij worden er niet veel "automaten" gechiptuned.

 

wat ik wil bereiken/verwacht met chiptunen...

- ik hoop dat de passat iets rapper wordt. heb nu het idee dat als je even gauw wilt oversteken of tussenvoegen de auto(maat) eerst wakker moet worden voordat ie uit de startblokken gaat. Ik heb een beetje het "overdreven" gevoel dat de motor eerst even inhoud voordat ie gaat.

- de motor gezonder/soepeler/iets zuiniger? te laten maken met chiptunen.

- wil zeker niet het onderste uit de kan, besef maar al te goed dat de grotere krachten die je krijgt bij chiptunen ook meer slijtage op kan leveren.

 

Ook vraag ik me af of de automatische versnellingsbak wel tegen de extra power kan en of er aan de versnellingsbak/software ook iets gewijzigd moet worden.

 

Daarnaast wil ik de (watergekoelde?) EGR laten dichten als het nodig en mogelijk is. De KAT is al leeg.

Ik ga graag voor kwaliteit mede daarom heb ik jou gekozen en begrijp dat dat wat mag kosten.

 

Kan je op basis van bovenstaande een advies uitbrengen en een inschatting maken van de kosten?

 

 

Met vriendelijke groet,

Ruud

 

het antwoord:

 

Beste Ruud,

 

De VW Passat kan gewoon van tuning voorzien worden hoor.

 

De kilometerstand is aan de hoge kant, maar tuning is nog wel mogelijk. Het ligt er puur aan of hoe de auto is onderhouden en gebruikt. Wat we veel in de praktijk terug zien is dat deze motoren de 300.000+ km goed kunnen halen.

 

Wij lezen de originele software uit en passen deze aan. Plaatsen deze terug, waarna we de auto gaan testen op de weg. Hierbij kijken we met de laptop aan de auto of de timing, inspuiting, turbodruk allemaal naar wens is. Als deze niet naar wens is passen we hem nog een keer aan. En anders is hij klaar.

 

Deze TT5 bakken zijn over het algemeen erg sterk, deze kunnen het extra vermogen en koppel prima verwerken, de aansturing van de bak wordt aangepast in het motormanagement.

 

De EGR afdoppen bij deze modellen is vrij veel werk, het is wel mogelijk overigens. Over het algemeen zetten we deze kleppen softwarematig dicht waardoor de werking van de EGR stopt (dit is veel sneller en goedkoper).

 

Ik denk dat je in dit geval het beste kunt kiezen voor de standaard chiptuning, hierbij wordt niet het onderste uit de kan gehaald, maar de winst is zeer goed merkbaar. De kosten hiervan komen op € 390,-

 

 

Passat 1.9 tdi 130pk

130pk -> 160pk

310Nm -> 385Nm

€ 390

 

 

Met vriendelijke groet,

 

M

JDEngineering

 

 

Vandaag dus een afspraak gemaakt voor een standaard chippie. Ik heb er zin an, ben rete benieuwd en kan, nu de knoop is doorgehakt eigenlijk niet meer w88 :mrgreen: Nog 6 dagen ....

 

groet Ruud

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 73
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0
Kan je nagaan Roedy jij hebt er wat meer pk's bij dan ik, dan moet het bij jou wel helemaal een goed gevoel geven :lol:

 

Thx manne voor de leuke reacties, ik hoop er zekers veul plezier van te hebben. Je laat er wel veel staan zeg bij het stoplicht, of zou dat nieuwigheid zijn :mrgreen: 8)

 

Groet Ruud

 

zeker weten alleen de mijne trekt pas vanaf de 4000 toeren echt op vol vermogen, daaronder heeft perdo hem orgineel gelaten ivm met slechte koppeling

 

en bij het stoplicht zal de nieuwigheid zijn, zodra je 1 tank leeg hebt gereden word dat wel minder :angel:

 

ik betaalde trouwens bij hartog 500 euro voor een chip op maat en bij jd zou ik een standaart chip voor 600 euro hebben,

geloof dat diesel wel iets goedkoper is als een 1.8 turbo

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
dus tevreden. aanrader? Wat waren precies de kosten als ik vragen mag?

 

groetjes jim

 

Jazeker ben ik tevreden, ik merk wel degelijk verschil. Overigens was mijn auto standaard al niet sloom ofzo, maar ik had wel het idee dat het beter kon, en dat is gelukt. Tot op heden "zo'n 13 uur nu na het chippen" ben ik dik tevreden.

 

De kosten zijn gewoon op de JD site en in het begin van mijn verhaal te vinden. Voor mijn motor standaard chip; 390,- euro van 130Pk naar 160Pk (werkelijk tussen de 160 en 170Pk) en van 310Nm naar 385Nm.

 

Groet Ruud

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
soowheeee kramp in mijn wangen ven het grijnzen :mrgreen:

Net terug van JD. Tis een standaard chippie geworden, daar voel ik me toch het prettigst bij. Het was een beetje druk bij JD. Er was een delegatie uit Zweden gekomen met een golf II die wat fine tuning nodig had. 400 dikke + PK zag ik af en toe over het grote scherm voorbij schuiven. Jeroen had het er maar druk mee.

Sympathiek dat hij tussen zijn werkzaamheden aan de golf door nog even aan mij vroeg hoe het met het chippen ging en of het naar wens was.

 

We begonnen met een stukje te rijden en waardes uit lezen. Dit bleek allemaal goed, nette waardes dus de vorige eigenaar heeft de passat niet afgetrapt.

Daarna werd de chip uitgelezen en weer van nieuwe JD software voorzien. Nog een keer rijden en waardes uitlezen en klaar.

 

Nou de terugweg, geweldig je kan het goed merken dat de auto wat vlotter is geworden gaatjes dichtrijden of rechtsinhalers voorblijven geen probleem.

Helemaal een feest als je de auto terug laat zakken naar 100km/u. De motor draait dan 2000 toeren. Als je dan het pedaal op de bodem zet... grote grijns. :shock: De TT5 schakelt terug naar 4 trekt door tot 4000 toeren en gaat dan weer naar zijn 5. De teller staat dan al op de 150/160 km/u. Geinig hoor. 8)

Het gevoel is goed, weer een tevreden JD klant. Na het chippen stond de teller op 201000 km. Hopelijk ga ik er nog minimaal een tonnetje aan km van genieten. Het geschatte aantal PK's is tussen de 160 en 170, rollenbank was bezet.

 

Groet ruud

 

Hi Ruud,

 

Als ik het goed begrijp heb je een een passat 3BG met Tiptronic bak (standaard 130pk?)

 

Je spreekt dat he de standaard chip genomen hebt, wat houdt dit in (in waardes dan?) en voel je echt het verschil?

Hoe reageert de tiptronic bak op de chip?Is die chip speciaal afgesteld voor de TT5? en welke gegevens worden uitgelezen vooralleer JD begint te chippen?

 

Oja, hoe is het met het verbuik? merk je hier een verschil?

 

Greetz vw_phille

 

Ha vw_phille,

 

Klopt ik had een 3BG TT5 met standaard 130Pk en 310Nm. Volgens mij is de info over een standaard chip wel op de site van JD te lezen. Naar mijn idee houd het in dat er voor mijn type motor de software in de motormanagement chip wordt gewijzigd. Denk dan aan de egr afsluiten, diesel inspuiting, aansturing van de TT5 en vast nog meer. Een standaard chip levert ongeveer 30 Pk meer.

De TT5 reageert goed op de chip, ik heb de indruk dat ie sneller oppakt, het loopt allemaal soepeler. Met de nieuwe gechipte software is ook rekening gehouden met de TT5.

De motor gegevens werden via de ODB met een handheld apparaatje afgelezen. Volgens mij ging het onder andere om de druk en de diesel inspuiting, mogelijk meer, Dit moest aan minimale waardes voldoen, werd dat niet bereikt dan zou het motorblok niet goed of versleten kunnen zijn.

Tja, verbruik weet ik nog niet, zal nu nog wel duur zijn, de kick-down is toch wel lekker :lol:

Als je de details van de specialist wilt weten moet je JD eens e-mailen.

 

Groet Ruud

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ha Ruud,

 

Goed om te horen, binnenkort gaat ook een collega van mij met zijn 3BG TDI automaat voor een JD kuurtje.

veel plezier ermee.

groet,

Jan

 

Okee ze krijgen het druk daar bij JD... :D Gaat je collega ook voor een standaardchip?

Gaat goed komen met het plezier, thx.

 

Groet Ruud

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Kan je nagaan Roedy jij hebt er wat meer pk's bij dan ik, dan moet het bij jou wel helemaal een goed gevoel geven :lol:

 

Thx manne voor de leuke reacties, ik hoop er zekers veul plezier van te hebben. Je laat er wel veel staan zeg bij het stoplicht, of zou dat nieuwigheid zijn :mrgreen: 8)

 

Groet Ruud

 

zeker weten alleen de mijne trekt pas vanaf de 4000 toeren echt op vol vermogen, daaronder heeft perdo hem orgineel gelaten ivm met slechte koppeling

 

en bij het stoplicht zal de nieuwigheid zijn, zodra je 1 tank leeg hebt gereden word dat wel minder :angel:

 

ik betaalde trouwens bij hartog 500 euro voor een chip op maat en bij jd zou ik een standaart chip voor 600 euro hebben,

geloof dat diesel wel iets goedkoper is als een 1.8 turbo

 

Hahaha tja ik hou het verbruik nu al bij, ik ben nu gewend om gemiddeld om de 10 dagen te tanken en haal bijna 1l op 14km. Moet nog eff wachten om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Het zou kunnen met de bedragen, ik heb eigenlijk niet zoveel vergelijkend waren onderzoek gedaan. :lol: Gewoon gelijk naar de beste volgens mij dan. :wink:

Nou maar hopen dat je koppeling snel vervangen kan worden :D

 

Groet Ruud

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
:thumb: lekker hoor!

 

je vraagt je dan ook af: waarom konden ze dit af fabriek niet :P

 

tsja, dat vraag ik me idd ook af. Het enige wat ik kan verzinnen zijn milieu eisen en een melkkoe. melkkoe in de zin van 1 motor ontwikkelen eventueel afknijpen en in verschillende varianten qua pk's en eigenschappen verkopen.

 

Groet Ruud

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nog een vraagje,

 

Weet je wat er gebeurd met de uitstoot van de wagen (denk dan aan CO2 en roet uitstoot)/ verhoogde of verlaagde uitstoot?

Bij ons op de Belgische jaarlijkse keuring wordt dit steeds gemeten, en je mag maag een bepaalde hoeveelheid hebben.

 

Ruud, naar welke email adres heb je gemaild? ik naar dan op de website staat, al 3 maand geleden en ondertussen 3 reminders gestuurd en nooit antwoord gehad, zelfs geen leesbevestiging.

 

Groeten,

Philippe

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Nog een vraagje,

 

Weet je wat er gebeurd met de uitstoot van de wagen (denk dan aan CO2 en roet uitstoot)/ verhoogde of verlaagde uitstoot?

Bij ons op de Belgische jaarlijkse keuring wordt dit steeds gemeten, en je mag maag een bepaalde hoeveelheid hebben.

 

Ruud, naar welke email adres heb je gemaild? ik naar dan op de website staat, al 3 maand geleden en ondertussen 3 reminders gestuurd en nooit antwoord gehad, zelfs geen leesbevestiging.

 

Groeten,

Philippe

 

Ik heb dit adres info(at)JDEngineering.nl gebruikt. Hierbij moet je (at) vervangen voor @ natuurlijk.

na een paar dagen antwoord.

geen problemen gehad met de roet meting, eind 2008 is de auto weer goedgekeurd. ik verwacht voor eind dit jaar geen probleem. voor de duidelijkheid, na tuning nog niet gekeurd. De KAT was er al uit voor de keuring eind 2008.

 

groet Ruud

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
:thumb: lekker hoor!

 

je vraagt je dan ook af: waarom konden ze dit af fabriek niet :P

 

 

Dat kunnen ze idd wel, maar ze moeten voldoen aan bepaalde eisen tov milieu en betrouwbaarheid..

 

1 motor maken met 3 softwarestanden bijv. wordt ook bij VW gebruikt hoor, neem bijv. de tdi-motoren in de Crafter,

 

De Audi A4 1.8 TSI 120pk en de 1.8 TSI 160pk zijn ook hetzelfde, alleen met een aangepast motormanagement.

Beide halen ze na chiptuning 210pk..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ook wegens belastingtechnische redenen ; sommige landen hebben een BPM systeem gebaseerd op motorvermogen. Is dat in belgie ook niet, iets met "fiscale pk's" ?

 

Verder betekent meer vermogen ook meer belasting van de auto. Dingen die normaal 100k km meegaan zijn nu opeens na 75k km al op. Van banden, remblokken, remschijven, koppeling, versnellingsbak, distributieriem, lagers overal etc etc. Een fabrikant wil graag dat je een oversized , underpowered motor (zeg v6) koopt als je veel vermogen wilt, dat levert ze meer op en de kans dat 't ding kapot gaat is een stuk kleiner (ivm garantie).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ha Ruud,

 

Goed om te horen, binnenkort gaat ook een collega van mij met zijn 3BG TDI automaat voor een JD kuurtje.

veel plezier ermee.

groet,

Jan

 

Okee ze krijgen het druk daar bij JD... :D Gaat je collega ook voor een standaardchip?

Gaat goed komen met het plezier, thx.

 

Groet Ruud

 

Ja ook mijn collega gaat gewoon voor een standaard chip.

Groet,

Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ha Ruud,

 

Goed om te horen, binnenkort gaat ook een collega van mij met zijn 3BG TDI automaat voor een JD kuurtje.

veel plezier ermee.

groet,

Jan

 

Okee ze krijgen het druk daar bij JD... :D Gaat je collega ook voor een standaardchip?

Gaat goed komen met het plezier, thx.

 

Groet Ruud

 

Ja ook mijn collega gaat gewoon voor een standaard chip.

Groet,

Jan

 

:thumb:

 

Wens je collega veel plezier ermee, heb ik ook nl. :mrgreen:

 

groet ruud

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

:thumb:

 

Wens je collega veel plezier ermee, heb ik ook nl. :mrgreen:

 

groet ruud

 

 

HI Ruud,

 

ondertussen al enkele maanden verder met de chip in de wagen,

 

heb je een idee van de rijervarignen nu?

* verbruik

* reactie TT5 op de chip

* acceleratie

* ...

 

tell me, zit zelf nog steeds met twijfel of ik het zou doen of niet., de ene zegt dat het helemaal niet goed is om een automaat te chippen, de andere wel....

 

ps: hoeveel km had jouw wagen toen je deze liet chippen?

ps: heb je je TT5 bak al ooit laten reviseren ofzo?

 

Groeten,

Philippe

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hoi

 

Jaja, ik ga er ook aangeloven, 18 juni a.s. wordt mijn Passat opgewaardeerd naar 120 pk! 30 PK, meer, zal dit gaan voelen!!

Kan niet wachten tot het zover is.

 

Gr

Anthonie

 

Wel jammer dat je niet 2 dagen langer kon wachten.. krijg je 15% korting.. Misschien alsnog een idee om je datum te verzetten, tevens zie je dan een aantal clubleden met haar Passat's

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

:thumb:

 

Wens je collega veel plezier ermee, heb ik ook nl. :mrgreen:

 

groet ruud

 

 

HI Ruud,

 

ondertussen al enkele maanden verder met de chip in de wagen,

 

heb je een idee van de rijervarignen nu?

* verbruik

* reactie TT5 op de chip

* acceleratie

* ...

 

tell me, zit zelf nog steeds met twijfel of ik het zou doen of niet., de ene zegt dat het helemaal niet goed is om een automaat te chippen, de andere wel....

 

ps: hoeveel km had jouw wagen toen je deze liet chippen?

ps: heb je je TT5 bak al ooit laten reviseren ofzo?

 

Groeten,

Philippe

 

volgens mij heeft RUUD er veel plezier in, aangezien hij niet achter zijn computer komt te zitten zit ie zeker in de passat te genieten van het JD-4us :D:lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

:thumb:

 

Wens je collega veel plezier ermee, heb ik ook nl. :mrgreen:

 

groet ruud

 

 

HI Ruud,

 

ondertussen al enkele maanden verder met de chip in de wagen,

 

heb je een idee van de rijervarignen nu?

* verbruik

* reactie TT5 op de chip

* acceleratie

* ...

 

tell me, zit zelf nog steeds met twijfel of ik het zou doen of niet., de ene zegt dat het helemaal niet goed is om een automaat te chippen, de andere wel....

 

ps: hoeveel km had jouw wagen toen je deze liet chippen?

ps: heb je je TT5 bak al ooit laten reviseren ofzo?

 

Groeten,

Philippe

 

volgens mij heeft RUUD er veel plezier in, aangezien hij niet achter zijn computer komt te zitten zit ie zeker in de passat te genieten van het JD-4us :D:lol:

 

 

Hahahaha LOL idd, Sorry hoor maar de laatste tijd is het forum er bij ingeschoten. d'r zit gewoon te weinig tijd in 1 dag, hmm eigelijk slokt het werk er te veel van op :|

 

Tja Philippe de antwoorden...

 

Het verbruik is bij mij hetzelfde gebleven, mijn gemiddeld verbruik is sinds ik de auto heb 1 op 13,5.

Naar mijn mening reageert de TT5 na het chippen beter/sneller op het gas. Zelfs mijn vrouw merkte dat.

Ja de acceleratie, hij gaat als de brandweer tov geen chip is mijn ervaring.

 

ik had het idee om voor de 200000km te laten chippen, maar door het twijfelen een jaar lang is het uit mijn hoofd 201000 geworden, zou ik anders even thuis moeten nakijken.

zelf heb ik de TT5 niet laten reviseren, maar toen ik de auto kocht ging de TT5 stuk op de dag voor aflevering, men zei dat ie niet meer achteruit wilde. Hierop is de bak gerepareerd wat de verkopende partij 2200,- euro heeft gekost. Wat er aan gedaan is , en of dit gelijk staat aan een revisie, weet ik niet...

 

Verder nog 1 tip.... sluit je aan de 20ste bij de JD meeting, het kost een paar centen maar elke km heb je er plezier van. :mrgreen:

 

Suc6 met de beslissing,

groet Ruud

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hoi

 

Jaja, ik ga er ook aangeloven, 18 juni a.s. wordt mijn Passat opgewaardeerd naar 120 pk! 30 PK, meer, zal dit gaan voelen!!

Kan niet wachten tot het zover is.

 

Gr

Anthonie

 

Wel jammer dat je niet 2 dagen langer kon wachten.. krijg je 15% korting.. Misschien alsnog een idee om je datum te verzetten, tevens zie je dan een aantal clubleden met haar Passat's

Hoi

 

Ja ik had het gezien, maar helaas ik kon ook niet op die Zaterdag, anders was ik zeer zeker gekomen.

 

Gr

Anthonie

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden