Ga naar inhoud

  • 0

Ook ik getroffen door het JD-4us ;-)


RuudC

Vraag

Na lang twijfelen toch de stoute schoenen aangedaan en JD-engineering gemaild om informatie. Mogelijk hebben lezers er wat aan dus ik plak de mail wisseling hieronder.

 

Van: Ruud

Verzonden: vrijdag 27 februari 2009 0:26

Aan: Info - JDEngineering

Onderwerp: informatie over chiptuning

Urgentie: Hoog

 

Hallo Jeroen,

 

Via het vw passat forum heb ik veel gelezen over het chiptunen van de vw passat waarbij veel lof wordt uitgesproken over jou en je bedrijf.

 

Zelf heb ik een passat variant highline uit 2003 met 200000 km op de teller. De passat heeft een 96KW/130PK AVF motor met een TT5 automatische versnelling. Ik denk er al langer over om de auto te laten chiptunen. Alleen weet ik niet of dit verstandig ofwel mogelijk is. Volgens mij worden er niet veel "automaten" gechiptuned.

 

wat ik wil bereiken/verwacht met chiptunen...

- ik hoop dat de passat iets rapper wordt. heb nu het idee dat als je even gauw wilt oversteken of tussenvoegen de auto(maat) eerst wakker moet worden voordat ie uit de startblokken gaat. Ik heb een beetje het "overdreven" gevoel dat de motor eerst even inhoud voordat ie gaat.

- de motor gezonder/soepeler/iets zuiniger? te laten maken met chiptunen.

- wil zeker niet het onderste uit de kan, besef maar al te goed dat de grotere krachten die je krijgt bij chiptunen ook meer slijtage op kan leveren.

 

Ook vraag ik me af of de automatische versnellingsbak wel tegen de extra power kan en of er aan de versnellingsbak/software ook iets gewijzigd moet worden.

 

Daarnaast wil ik de (watergekoelde?) EGR laten dichten als het nodig en mogelijk is. De KAT is al leeg.

Ik ga graag voor kwaliteit mede daarom heb ik jou gekozen en begrijp dat dat wat mag kosten.

 

Kan je op basis van bovenstaande een advies uitbrengen en een inschatting maken van de kosten?

 

 

Met vriendelijke groet,

Ruud

 

het antwoord:

 

Beste Ruud,

 

De VW Passat kan gewoon van tuning voorzien worden hoor.

 

De kilometerstand is aan de hoge kant, maar tuning is nog wel mogelijk. Het ligt er puur aan of hoe de auto is onderhouden en gebruikt. Wat we veel in de praktijk terug zien is dat deze motoren de 300.000+ km goed kunnen halen.

 

Wij lezen de originele software uit en passen deze aan. Plaatsen deze terug, waarna we de auto gaan testen op de weg. Hierbij kijken we met de laptop aan de auto of de timing, inspuiting, turbodruk allemaal naar wens is. Als deze niet naar wens is passen we hem nog een keer aan. En anders is hij klaar.

 

Deze TT5 bakken zijn over het algemeen erg sterk, deze kunnen het extra vermogen en koppel prima verwerken, de aansturing van de bak wordt aangepast in het motormanagement.

 

De EGR afdoppen bij deze modellen is vrij veel werk, het is wel mogelijk overigens. Over het algemeen zetten we deze kleppen softwarematig dicht waardoor de werking van de EGR stopt (dit is veel sneller en goedkoper).

 

Ik denk dat je in dit geval het beste kunt kiezen voor de standaard chiptuning, hierbij wordt niet het onderste uit de kan gehaald, maar de winst is zeer goed merkbaar. De kosten hiervan komen op € 390,-

 

 

Passat 1.9 tdi 130pk

130pk -> 160pk

310Nm -> 385Nm

€ 390

 

 

Met vriendelijke groet,

 

M

JDEngineering

 

 

Vandaag dus een afspraak gemaakt voor een standaard chippie. Ik heb er zin an, ben rete benieuwd en kan, nu de knoop is doorgehakt eigenlijk niet meer w88 :mrgreen: Nog 6 dagen ....

 

groet Ruud

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 73
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0
Lekker hoor je wil nooit meer terug :)

 

Ik zou wel ff de EGR afdoppen als je een beetje handig bent heb je dat zo gedaan.

vie MP 2 plaatjes bestellen en klaar

 

hoop ik dat ik nooit meer terug wil :mrgreen:

 

Afdoppen is in mijn geval niet makkelijk schijnt, dit ivm een watergekoelde EGR.... :?

 

Groet Ruud

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Lekker hoor je wil nooit meer terug :)

 

Ik zou wel ff de EGR afdoppen als je een beetje handig bent heb je dat zo gedaan.

vie MP 2 plaatjes bestellen en klaar

 

hoop ik dat ik nooit meer terug wil :mrgreen:

 

Afdoppen is in mijn geval niet makkelijk schijnt, dit ivm een watergekoelde EGR.... :?

 

Groet Ruud

 

Ik dacht dat jij wel de zelfde motor als mij zou hebben.

Heb jij dan een foto van hoe die er uit ziet? Heb jij wel een AVF motor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Lekker hoor je wil nooit meer terug :)

 

Ik zou wel ff de EGR afdoppen als je een beetje handig bent heb je dat zo gedaan.

vie MP 2 plaatjes bestellen en klaar

 

hoop ik dat ik nooit meer terug wil :mrgreen:

 

Afdoppen is in mijn geval niet makkelijk schijnt, dit ivm een watergekoelde EGR.... :?

 

Groet Ruud

 

Ik dacht dat jij wel de zelfde motor als mij zou hebben.

Heb jij dan een foto van hoe die er uit ziet? Heb jij wel een AVF motor?

 

Het verschil tussen jouw en mijn passat is iig de versnelling geloof ik, maar waarom dan een andere EGR :?: geen id zoveel verstand heb ik er niet van. Wel een AVF motor aan de codestikker te zien. Als het niet zo is heb ik het altijd verkeerd begrepen of ze hebben me wat wijsgemaakt :wink:

Als ik het niet vergeet zal ik eens een foto maken van wat ik denk dat de EGR is :P

 

Groet Ruud

post-4561-1423823230,0969_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
de EGR van een automaat is watergekoeld, die zien er anders uit.

 

Als jij get zegt geloof ik het meteen :angel:

 

Weet jij ook waarom dat zo is?

Ik vermoed om de uitlaatgassen te koelen, deze zullen wel warmer worden dan bij een handbak

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zoals beloofd foto's van de watergekoelde EGR van mijn AVF motor.

Het metalenbuizen stelsel binnen de zwarte cirkel, met name het onderste is het watergekoelde deel. De EGR klep zelf zit volgens mij links en een beetje omhoog van de zwarte cirkel. Net zoals op de andere foto van Marco456.

Pin mij er niet op vast, ik ben geen auto monteur. :)

 

Ik zag trouwens dat het zwarte slangetje, bij de witte pijl gescheurd was,slijtage door de afdekkap van de motor. Iemand 1 idee of dat kwaad kan? Lijkt mij dat er nu iets valse lucht krijgt...

 

Groet Ruud

post-4561-1423823236,3778_thumb.jpg

post-4561-1423823236,4403_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden