Na lang twijfelen toch de stoute schoenen aangedaan en JD-engineering gemaild om informatie. Mogelijk hebben lezers er wat aan dus ik plak de mail wisseling hieronder.
Van: Ruud
Verzonden: vrijdag 27 februari 2009 0:26
Aan: Info - JDEngineering
Onderwerp: informatie over chiptuning
Urgentie: Hoog
Hallo Jeroen,
Via het vw passat forum heb ik veel gelezen over het chiptunen van de vw passat waarbij veel lof wordt uitgesproken over jou en je bedrijf.
Zelf heb ik een passat variant highline uit 2003 met 200000 km op de teller. De passat heeft een 96KW/130PK AVF motor met een TT5 automatische versnelling. Ik denk er al langer over om de auto te laten chiptunen. Alleen weet ik niet of dit verstandig ofwel mogelijk is. Volgens mij worden er niet veel "automaten" gechiptuned.
wat ik wil bereiken/verwacht met chiptunen...
- ik hoop dat de passat iets rapper wordt. heb nu het idee dat als je even gauw wilt oversteken of tussenvoegen de auto(maat) eerst wakker moet worden voordat ie uit de startblokken gaat. Ik heb een beetje het "overdreven" gevoel dat de motor eerst even inhoud voordat ie gaat.
- de motor gezonder/soepeler/iets zuiniger? te laten maken met chiptunen.
- wil zeker niet het onderste uit de kan, besef maar al te goed dat de grotere krachten die je krijgt bij chiptunen ook meer slijtage op kan leveren.
Ook vraag ik me af of de automatische versnellingsbak wel tegen de extra power kan en of er aan de versnellingsbak/software ook iets gewijzigd moet worden.
Daarnaast wil ik de (watergekoelde?) EGR laten dichten als het nodig en mogelijk is. De KAT is al leeg.
Ik ga graag voor kwaliteit mede daarom heb ik jou gekozen en begrijp dat dat wat mag kosten.
Kan je op basis van bovenstaande een advies uitbrengen en een inschatting maken van de kosten?
Met vriendelijke groet,
Ruud
het antwoord:
Beste Ruud,
De VW Passat kan gewoon van tuning voorzien worden hoor.
De kilometerstand is aan de hoge kant, maar tuning is nog wel mogelijk. Het ligt er puur aan of hoe de auto is onderhouden en gebruikt. Wat we veel in de praktijk terug zien is dat deze motoren de 300.000+ km goed kunnen halen.
Wij lezen de originele software uit en passen deze aan. Plaatsen deze terug, waarna we de auto gaan testen op de weg. Hierbij kijken we met de laptop aan de auto of de timing, inspuiting, turbodruk allemaal naar wens is. Als deze niet naar wens is passen we hem nog een keer aan. En anders is hij klaar.
Deze TT5 bakken zijn over het algemeen erg sterk, deze kunnen het extra vermogen en koppel prima verwerken, de aansturing van de bak wordt aangepast in het motormanagement.
De EGR afdoppen bij deze modellen is vrij veel werk, het is wel mogelijk overigens. Over het algemeen zetten we deze kleppen softwarematig dicht waardoor de werking van de EGR stopt (dit is veel sneller en goedkoper).
Ik denk dat je in dit geval het beste kunt kiezen voor de standaard chiptuning, hierbij wordt niet het onderste uit de kan gehaald, maar de winst is zeer goed merkbaar. De kosten hiervan komen op € 390,-
Passat 1.9 tdi 130pk
130pk -> 160pk
310Nm -> 385Nm
€ 390
Met vriendelijke groet,
M
JDEngineering
Vandaag dus een afspraak gemaakt voor een standaard chippie. Ik heb er zin an, ben rete benieuwd en kan, nu de knoop is doorgehakt eigenlijk niet meer w88 Nog 6 dagen ....
Vraag
RuudC
Na lang twijfelen toch de stoute schoenen aangedaan en JD-engineering gemaild om informatie. Mogelijk hebben lezers er wat aan dus ik plak de mail wisseling hieronder.
Van: Ruud
Verzonden: vrijdag 27 februari 2009 0:26
Aan: Info - JDEngineering
Onderwerp: informatie over chiptuning
Urgentie: Hoog
Hallo Jeroen,
Via het vw passat forum heb ik veel gelezen over het chiptunen van de vw passat waarbij veel lof wordt uitgesproken over jou en je bedrijf.
Zelf heb ik een passat variant highline uit 2003 met 200000 km op de teller. De passat heeft een 96KW/130PK AVF motor met een TT5 automatische versnelling. Ik denk er al langer over om de auto te laten chiptunen. Alleen weet ik niet of dit verstandig ofwel mogelijk is. Volgens mij worden er niet veel "automaten" gechiptuned.
wat ik wil bereiken/verwacht met chiptunen...
- ik hoop dat de passat iets rapper wordt. heb nu het idee dat als je even gauw wilt oversteken of tussenvoegen de auto(maat) eerst wakker moet worden voordat ie uit de startblokken gaat. Ik heb een beetje het "overdreven" gevoel dat de motor eerst even inhoud voordat ie gaat.
- de motor gezonder/soepeler/iets zuiniger? te laten maken met chiptunen.
- wil zeker niet het onderste uit de kan, besef maar al te goed dat de grotere krachten die je krijgt bij chiptunen ook meer slijtage op kan leveren.
Ook vraag ik me af of de automatische versnellingsbak wel tegen de extra power kan en of er aan de versnellingsbak/software ook iets gewijzigd moet worden.
Daarnaast wil ik de (watergekoelde?) EGR laten dichten als het nodig en mogelijk is. De KAT is al leeg.
Ik ga graag voor kwaliteit mede daarom heb ik jou gekozen en begrijp dat dat wat mag kosten.
Kan je op basis van bovenstaande een advies uitbrengen en een inschatting maken van de kosten?
Met vriendelijke groet,
Ruud
het antwoord:
Beste Ruud,
De VW Passat kan gewoon van tuning voorzien worden hoor.
De kilometerstand is aan de hoge kant, maar tuning is nog wel mogelijk. Het ligt er puur aan of hoe de auto is onderhouden en gebruikt. Wat we veel in de praktijk terug zien is dat deze motoren de 300.000+ km goed kunnen halen.
Wij lezen de originele software uit en passen deze aan. Plaatsen deze terug, waarna we de auto gaan testen op de weg. Hierbij kijken we met de laptop aan de auto of de timing, inspuiting, turbodruk allemaal naar wens is. Als deze niet naar wens is passen we hem nog een keer aan. En anders is hij klaar.
Deze TT5 bakken zijn over het algemeen erg sterk, deze kunnen het extra vermogen en koppel prima verwerken, de aansturing van de bak wordt aangepast in het motormanagement.
De EGR afdoppen bij deze modellen is vrij veel werk, het is wel mogelijk overigens. Over het algemeen zetten we deze kleppen softwarematig dicht waardoor de werking van de EGR stopt (dit is veel sneller en goedkoper).
Ik denk dat je in dit geval het beste kunt kiezen voor de standaard chiptuning, hierbij wordt niet het onderste uit de kan gehaald, maar de winst is zeer goed merkbaar. De kosten hiervan komen op € 390,-
Passat 1.9 tdi 130pk
130pk -> 160pk
310Nm -> 385Nm
€ 390
Met vriendelijke groet,
M
JDEngineering
Vandaag dus een afspraak gemaakt voor een standaard chippie. Ik heb er zin an, ben rete benieuwd en kan, nu de knoop is doorgehakt eigenlijk niet meer w88 Nog 6 dagen ....
groet Ruud
Link naar reactie
Delen op andere sites
Top Posters For This Question
26
8
7
5
Popular Days
10 ma
14
4 ma
10
11 ma
9
6 ma
7
Top Posters For This Question
RuudC 26 posts
Vdub 8 posts
Marco456 7 posts
Groovejunk 5 posts
Popular Days
10 ma 2009
14 posts
4 ma 2009
10 posts
11 ma 2009
9 posts
6 ma 2009
7 posts
Posted Images
73 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten