Ga naar inhoud

  • 0

rookpluim 130pk tdi 3bg


ikke

Vraag

hallo, ik heb dus een 130 pk tdi uit 2003 (3bg variant, 140000 km op teller) en deze rookt als een ketter zal je maar enigszins gas geeft.

hij is er al diverse keren voor bij de dealer geweest, deze heeft vanalles getest, uitgelezen en gecontroleerd, maar er waren geen defecten geconstateerd. ook vpower diesel en div reinigingsmiddelen hadden geen resultaat. zeker met het huidige anti-rook beleid :roll: zou ik het tochwel waarderen als ik gewoon eens het gaspendaal kan intrappen zonder een grote donkere wolk te creeeren (gaan er gelijk weer van die mensen met hun grootlicht rijden enzo). is dit een typische volkswagenkwaal of is er toch iets aan de hand met het torretje? de interkoelerslang is gewoon heel en zit goed vast (heb ik ook al eens gehad; toen werd het echt donker achter mij en zo'n 100 pk's vertrokken).

hoor graag wat input

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 63
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0
ik meen me te herinneren dat je bij een PD motor de EGR niet eens met een plaatje dicht kunt zetten ivm een foutmelding. Wél kan hij dmv remapping buiten werking worden gezet, dat is bij mijn auto ook gebeurd toen hij getuned werd.

 

jawel, modellen voor 2004, geen probleem

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ik meen me te herinneren dat je bij een PD motor de EGR niet eens met een plaatje dicht kunt zetten ivm een foutmelding. Wél kan hij dmv remapping buiten werking worden gezet, dat is bij mijn auto ook gebeurd toen hij getuned werd.

 

jawel, modellen voor 2004, geen probleem

 

maar dit probleem zit m niet in EGR hoor

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zie 't vaak genoeg bij bedrijfs-busjes ; trekken op met genoeg roet voor een halve zonsverduistering. En die jongens rijden vaak veel kilometers en rijden zeker niet rustig. M'n eigen garagehouder klaagt steen en been over het EGR gebeuren ; dat koude inlaat e.d. helemaal dicht komt te zitten met roet rommel.

 

Misschien dat je egr-klep ook niet goed meer open of dicht gaat wegens de aanslag.

 

stdegr.jpg

stdegr3.jpg

egrdirty.jpg

egr1.jpg

 

dirty_EGR.jpg

 

Een aantal van deze pics zijn van EGR's met minder dan 100k op de teller.

 

Bij teveel aanslag zou de klep niet goed kunnen werken met allerlei rare effecten tot gevolg (van teveel of te weinig brandstof met daardoor onvolledige verbranding tot gevolg).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@zoefmobiel: zoals al aangegeven heb ik mijn EGR eraf gesleuteld en bekeken en schoongemaakt. er was geen extreme roetaanslag te bekennen (wel iets natuurlijk), een beetje zoals de 2e foto, en beide kleppen gingen nog heen en weer. ook de pijp tussen de uitlaat en EGR ziet er "schoon" uit . nadat alles verder weer schoongemaakt was, alles weer in elkaar gesleuteld en ..... rookpluim. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

moet ik eerst even zo'n plaatje fabrieken, en dat lukte gisteren niet (geen tijd). misschien dit weekend. alleen moet ik eerlijk zeggen dat ik er geen voorstander van ben, ik los liever het probleem op, dan er omheen werken en zgn tovertrucken uithalen. het zit er tenslotte niet voor niets op :wink: heb wel enigszins vertrouwen in de technische mensen van volkswagen, rij tenslotte niet voor niets al jaren Passat met volle tevredenheid !!!! :D

(alleen staat dat pluimen me niet aan, zeker in deze tijd van milieu-gezeik enzo)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ik meen me te herinneren dat je bij een PD motor de EGR niet eens met een plaatje dicht kunt zetten ivm een foutmelding. Wél kan hij dmv remapping buiten werking worden gezet, dat is bij mijn auto ook gebeurd toen hij getuned werd.

 

jawel, modellen voor 2004, geen probleem

 

maar dit probleem zit m niet in EGR hoor

waarin dan wel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

vanaf 2004 worden de fouten op het dashboard softwarematig weggeschreven. De egr wordt ook met een plaatje dichtgezet.

 

Trekt de auto niet ergens lucht? Valse lucht zorgt ook voor niet optimale verbranding en rook. Loop de slangen na met zeepsop. 1 klein scheurtje is genoeg hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

voor alsnog zijn er geen foutmeldingen op het dashboard verschenen (maar mijn auto is ook uit 2003). met de slangen neem ik aan dat je de interkoelerslangen bedoelt? zal ik zaterdag ook eens proberen. (is het alleen niet zo dat hij bellenblaast als er lucht uitkomt; niet als hij valse lucht aanzuigt? of denk ik verkeerd?) moet eerlijk zeggen dat ik ook niet erg veel vertrouwen heb in de luchtdichtheid van de koppelingen van de slangen. beetje raar systeem met dat beugeltje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even een oude koe uit de sloot trekken.

Hoe is het verder afgelopen met de rookpluim, ben wel benieuwd omdat de mijne ook behoorlijk rookt bij optrekken en vooral als de motor nog koud is.

Heb de EGR net vervangen, ivm dat ie olie lekte. verder was die niet eens zo vies vanbinnen. Iemand nog tips...

Zal eens kijken of ik een log kan maken. Maar heb dit nog nooit gedaan, moet me er dus nog even in verdiepen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo,

 

Mijn passat rookt ook heel goed als je stevig weg rijdt.

is door jd getund van 130 naar 183 pk.

verbruik met stevig door rijden 1 op 15,5

 

Wil ook wel graag weten of dit opgelost kan worden.

 

Laurens

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo,

 

Net de tank vol met normale diesel

zal als hij leeg is eens v power tanken.

 

Ga woensdag naar Iwan om mijn remidecator uit te zetten met VAGCOM

zij hij ook met vagcomm de EGR kunnen bekijken ?

 

Laurens

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

als ik dit zo lees dan roet de auto nogal. geen blauwe, geen witte maar zwarte rook.

 

komt door een verkeerde verbranding. toch?

mischien verstuiven de vertuivers de brandstof niet meer goed??

of staat de ontsteking niet meer precies op tijd.

 

gelukkig heb je geen roetfilter in de uitlaat, das dan weer positief :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi, zojuist laurens op bezoek gehad, remblok inidicator lampje brand niet meer. en even het verbruik anders ingesteld (xx km/L).

 

Verder een log gemaakt, ziet er allemaal keurig uit, 4,8 is inderdaad de stand bij vol gas en dat lijkt allemaal dik in orde.

LLM is ook prima meet ruim de gevraagde waardes.

Turbo druk is ook prima, zit allemaal op precies dezelfde waardes als in mijn gechipte 130 pk, identiek blok met identiek chip dus dat zit wel prima.

 

Wat ik denk is dat de egr software matig 85% dicht is gezet bij JD zonder plaatje, (of misschien nog wel helemaal origineel is zelfs dus dat ie nog gewoon werkt) en het roetfilter zit er ook nog in. Daarom komt er af en toe zo'n mooie zwarte pluim uit denk ik.

 

Km stand van auto is dik over de 300.000 maar hij loopt nog keurig en klinkt prima gezond.

 

Evt. als Laurens zich er aan stoort, kan hij een keer een plaatje laten monteren ipv het pijpje dat zal zeker wel schelen denk ik. Bj is 2003 dus moet geen probleem zijn vwb fout meldingen.

 

gr. iwan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb maanden met vpower-diesel gereden, maar dat maakt (behalve legere portefeuille) niets uit. ook de nieuwe diesel van shell rookt. andere merken trouwens ook, dus daar ligt het niet aan. moet ook eerlijk zeggen dat ik me maar erbij heb neergelegd en een ander het probleem ga laten oplossen. de 3bg wordt binnenkort ingruild voor een a4 avant tdi s-line. daar zit een roetfilter op, dus heb ik geen problemen meer :mrgreen: zal ook niet roeten met 0 km op teller.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden