Ga naar inhoud

Alle activiteit

Deze stream update zichzelf

  1. Afgelopen uur
  2. Je ben wel weer aan de beurt zeg, maar goed dat je handig ben, maar blijven fijne auto`s he Volkswagens
  3. Vandaag
  4. Wij hadden vorig jaar al met de vakantie maar nu helemaal een probleempje. (Auto B8 1.6 TDI 2016). Het begon allemaal met niet genoeg warmte in het interieur. Heel langzaam op temperatuur komen van de binnenruimte terwijl de motortemperatuur goed is. Ik merkte vorig jaar met de vakantie van Utrecht naar Brabant dat de auto (met caravan) soms niet wilde trekken. Geen foutmeldingen in het display maar na het uitlezen op plaats van bestemming ook geen enkele indicatie te verkrijgen via VCDS. Solo was gene probleem. Ik kreeg soms wel een foutmelding van de electrische waterpomp dus die hebben we van het voorjaar vervangen (beide zowel de V188 kachelondersteuning als de V488 laadluchtondersteuning omdat je niet precies op krijgt welke het niet doet). Kachelradiateur vervvangen en gelijk een beurt met verse koelvloeistof en nieuwe olie en we dachten hiermee het probleem verholpen te hebben. Maar bij het ophalen van de caravan bij de stalling kwam ik niet verder dan 10 km. Er was niet meer mee te rijden. Wegenwacht kon ook niets vinden maar die hebben ons netjes thuisgebracht. Symptomen zijn als je met caravan rijdt en je geeft gas het motorvermogen langzaam wordt beperkt (in tegenstelling tot noodloop waarbij hij ineens beperkt) dat in dit geval ik nog 55 km/h reed op de snelweg. Enige wat me opviel is dat de olietemperatuur wel oploopt naar 120 graden+ en dat voor in een vlak Nederland met matige buitentemperaturen. er is dus iets niet goed maar wat dan. Dus op zoek naar wat kan dat zijn. In samenspraak met Matthijs @Vdub garagist te Vorden (gespecialiseerd in VAG) op zoek gegaan. Nu ben ik ook in het bezit van ODB11 pro VAG en dat werkt via bluetoothdongle op je telefoon. Ik kwam daar in engine-01 de meetblokken van engine protection tegen en die hebben we aangezet en zijn gaan rijden zonder caravan maar de motor wel flink belast. Uiteindelijk kwamen we erachter dat de motor werd beschermd voor een te hoge inlaatluchttemperatuur. Deze B8 heeft een watergekoelde inlaadluchtkoeler die werkt met een radiateur. In de grille zitten drie radiateuren, 1- voor de airco ( de condensor), 2 de laadluchtkoeler en 3 de normale waterradiateur voor de motorkoeling. Met deze wetenschap, we waren inmiddels met een huurbus op de camping terechtgekomen, ben ik op de camping gaan zoeken. Slangen van het koelsysteem los (wel de beschikking over de schema's van de auto dank Matthijs) en dat zoekt wel makkelijker. Wat een slangen en electra bende is dat onder de kap. Tuinslang gepakt en met slangen en slangenklemmen aan het rommelen geweest om zo alles door te spoelen. Eerste keer direct een probleem, er kwam niets doorheen en de tuinslang schoot steeds van de kraan af. Dag twee maar naar een garage gereden om te vragen of ik de motorplaat mocht verwijderen anders kom je van onderen nergens meer bij. Uiteindelijk het hele laadcircuit (paars op het schema) doorgespoeld (waterkoud, waterwarm, azijn en soda), er kwam veel rommel uit en het zag eruit als kalkdeeltjes. en weer schoongespoeld en afgevuld met warm (80 graden water uit de boiler van de camping) water. En toen gaan proefrijden en jawel, de laadlucht na de koeler was beduidend lager. We krijgen de auto (solo) met gekke capriolen nu niet meer boven de 50 graden waar het eerst tegen de 85 aan was. Probleem lijkt dus gevonden en verholpen. Ik heb ook een hoge olietemperatuur en dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de grote hoeveelheid rommel dit nog in de wisselaar zit. Ik heb een flesje coolant reiniger erin gedaan en ga even een weekje rijden zo om te kijken of het schoon blijft. Heeft u dus verwarminggsproblemen in het interieur EN begrenzingsproblemen en geen foutmelding? op naar de meetwaardeblokken motor protection om te kijken wat er aan de hand is. Binnenkort maar weer koelvloeistof erin doen bij Matthijs die heeft een speciaal apparaat om te ontluchten en dat is wel nodig bij deze auto's je bent anders weken verder voordat de lucht er helemaal uit is als het al lukt.
  5. Sjeezus, wat een verhaal! Hopelijk kom je eruit met de verkopende partij. Wellicht mosterd na de maaltijd, maar mijn GTE staat op 19 inch met 235/40 R19 banden, origineel VW. De auto is uitgerust met DCC en die staat bij mij standaard op normaal (dus niet comfort of sport) dat rijdt comfortabel genoeg. Dus wat dat aangaat kan het prima. Houd er wel rekening mee (les geleerd) dat banden in 235/40 R19 erg kostbaar zijn (a Merk band zit al gauw rond de 200 euro per stuk).
  6. Gisteren
  7. Diver

    Lambdasonde BZB

    Goed dat het opgelost is, en de goede uitleg van het probleem met de oplossing, stellen wij erg op prijs. daar wordt ik nu blij van, daar kunnen er een hoop wat van leren.
  8. BARRY_TDI

    Lambdasonde BZB

    Mooi dat het is opgelost en dank voor de terugkoppeling👌👍
  9. Squilly

    Lambdasonde BZB

    Een dag verlaat maar belofte maakt schuld! De problemen zijn eindelijk opgelost. Na veel zoeken kijken, testen en proberen is het volgende gebleken: De benzinelucht kwam van een kleine lekkage bij de koppeling van de benzineleiding naar de drukrail. Dit gebeurde alleen bij 3/4 gas of meer. Ik kan wel eens stevig doorrijden maar over het algemeen rijd ik normaal. Door een ander bij stationair gas te laten geven (max 3.800 rpm) heb ik het lek kunnen vinden. Leiding losgemaakt, koppelingen schoongemaakt, druppeltje olie er op en weer (goed) vastzetten. Helemaal top, dacht ik. Lekkage was weg. Toen bleek er nog steeds een probleem op cylinder 4 te zijn, ook daar was benzinelucht. Besloten om het spruitstuk er af te halen en de o-ringen van de injectors na te kijken. En ja hoor, scheurtje bij 4. Spruitstuk helemaal vervet en vol roet dus besloten een nieuwe te plaatsen en de o-ringen te vervangen. Kan nu bijna met m'n ogen dicht alles vervangen en terugzetten. Tevens de kleppen schoongemaakt en nieuwe bougies er in. Eindelijk benzine lucht weg en liep vele malen beter. Echter de Readiness "end of line" test kon niet worden voltooid. Heel soms ook nog een overslag. De moed zonk me steeds verder in de schoenen. Zoals al eerder geschreven zocht ik het toch bij de katalysator of Lambdasonde. Die laatste was nieuw. Uiteindelijk zat de oplossing toch daar. De nieuwe Lambda sonde heeft hetzelfde OEM nummer bij zowel Autodoc als Winparts en ETKA voor verschillende soorten. Sprong-, regel- of meetsonde. Nu bleek dat bij navraag bij Delphi zelf, de sonde die er in zat een regelsonde voor een diesel was. En dat werkt niet. Het staat echt nergens vermeld of wordt duidelijk aangegeven. Nieuwe Bosch meetsonde besteld (zelfde OEM nummer als de Delphi) deze er onder gezet en voila, Alles doet wat het moet doen. Readiness goed, geen overslag meer en een aanzienlijk lager verbruik. Moet nog vermelden dat ik ook de MAP sensor nog heb vervangen want die bleek ook niet 100%. Het heeft veel tijd, ellende en denkwerk gekost maar het is wel opgelost. Enige wat nu weer opspeelt (was al veel eerder ook soms aanwezig) is een zoemende benzinepomp. Zal die ook nog vervangen want als ik dan toch bezig ben......... Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken en voor de adviezen. Stel het zeer op prijs. Groet, Stan
  10. Afgelopen week
  11. Nou... Het lijkt gelukt 😀 uit en inbouwen van de abs unit was echt bijna onmogelijk zonder de motor en/of wielophanging deels uit te bouwen, maar na het loshalen en verwijderen van alle ABS pomp beugels kon ik hem net bovenlangs halen.. Met het originele roetfilter en de EGR koeler nog ingebouwd was dit anders niet gelukt... Echt bizar dat je de halve motor ruimte moet demonteren om bij de ABS te kunnen. Ook aangezien deze wat sneller defect gaan/problemen geven dan de rest, maar goed.. 🫠 Met de complete unit ingebouwd (1K0614517EJ/1K0907379CC) heb ik de stappen doorgelopen zoals aangegeven in het youtube filmpje van Rosstech Ik heb de code uit de oude computer/logfile gekopieerd in de nieuwe module.. Eerst nog meldigen van EPS storing etc maar na de basic settings waren deze verdwenen. Na kort stukje rijden gingen uiteindelijk het stuurbekrachtiging lampje en het bandenspannings lampje ook uit. Met het wissen van alle fault codes daarna, staat er geen enkelen foutmelding meer in de modules! 😁 Het lijkt dus allemaal gelukt en werkend. Volgende week ga ik een wat langer stuk rijden. Hopelijk wordt het kerstverlichting in het dashboard 😅
  12. Heb op de rosstech site gevonden dat je de codering van de abs module met lopende motor moet uitvoeren, iemand ervaring mee? Ga de nieuwe pomp maar inbouwen sowieso en de daarna de stappen doornemen zoals in het rosstech filmpje. Fingers crossed.. Heb in de abs calculators wel diepere info gevonden van de div coderingsblokken. Blok 3 bv heeft info over de diameter van de remschijven. Aangezien ik mijn remschijven heb geupgrade naar brembo klauwen en grotere diameter, kan ik proberen wat of welke invloed aanpassing aan de codering geeft. Die van mij staat nu op 60 (312mm/253mm), met 80 ga je naar (345mm/310mm)
  13. Ik heb vandaag de losse computer van de 1k0907379CC (dus niet de 1k0907375CC...) (Maar deze komt ook uit een Beetle 5C 2L TDI, zoals Diver in zijn overzicht had gestuurd) op mijn auto aangesloten zonder de pomp, omdat ik anders geen ruimte had zonder de oude eerst uit te bouwen. Ik kon de oude codering overzetten en deze werd geaccepteerd, maar deze sprong uiteindelijk elke keer terug naar 00000000000000000000 Ik kreeg verder ook allemaal foutcodes dat de remdruksensor en div kleppen niet gevonden werden maar dat kwam omdat de pomp unit niet aan de computer vast zat natuurlijk. Voordat ik nu de oude pomp helemaal ga uitbouwen, wat een k... klus is qua ruimte, hebben jullie enig idee waarom de codering van de oude computer wel werd geacepteerd maar er daarna weer volledig uit werd gegooid? Ik heb ook nog diverse abs/eps calculator programma's gevonden waar je ook je VIN en opties in kan vullen, maar dan kom ik op hele andere codes uit.. De code uit mijn oude computer is: 543B6008092200012A0C06E890220052A101F023 en VIN code WVWZZZ1FZEV007149 mss kunnen jullie daar wat mee...
  14. ik heb dezelfde lader en de laatste tijd geeft hij mij ook foutcodes , ik trek de stekker eruit , terug erin en normaal gezien gaat het daarna goed . Hij wilt dus regelmatig niet opladen , rode lampje zowel aan de auto als aan de lader , maar ik wacht toch nog wat hoor om een andere aan te schaffen
  15. Squilly

    Lambdasonde BZB

    Beste leden, in het weekend krijgen jullie volledige update. Probleem is (bijna) helemaal opgelost. Loopt al weer perfect maat klein ander probleempje bij gekomen. Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk
  16. Ik heb er geen ervaring mee maar waarom defect? Als je dus minder stroom trekt gaat het wel goed dus lijkt het eerder een beveiliging. Maar er staan er op mp genoeg dus ik zou zeker niet naar een dealer gaan, tenzij je garantie hebt.
  17. Als ik ook bij het bedrijf ook tegelijk de Distributieriem set zo laten vervangen heb ik dan kans dat het geheel voordeliger wordt, ja we zijn echte Nederlanders die gaan voor de beste prijs kwaliteit verhouding. Ik denk dat we toch de tip van @dieseltje gaan en dat is dan Aardrik in Birdaard (FR). Misschien mag ik tijdens de werkzaamheden, een paar foto's maken en dat later op het forum zetten. Vreemd ik heb vroeger zoveel gedaan aan ons oude T3-campertje 1982, maar iets weerhoud mij om ook aan de T5 te klussen. Ha misschien is het wel de leeftijd wie weet.
  18. Precies wat @wulfke zegt. Bij de garage die ik eerder in dit topic tipte schijnen zich de afgelopen anderhalf jaar zes mensen gemeld te hebben naar aanleiding van dit topic. Bij alle zes was de diagnose vergelijkbaar: kapotte HV kachel. Voordeel: de HV kachels van VW, Audi, Skoda etc. kunnen allemaal (tweedehands) worden ingebouwd. Maar het is dus helaas wel een zwak punt.
  19. Hoi Allen, mijn granny charger, dat 220V laadding, gaf vandaag ineens een foutmelding. Na enkele minuten laden een geel en rood ledje. Als ik hem een tijdje los laat liggen herhaalt dit zich. Als ik in de GTE de laadstroom op "gereduceerd" instel, dan lijkt het goed te gaan. Herkennen jullie die problemen? Wordt dit een nieuwe aanschaf? Repareren kost vermoedelijk te veel, doet een VW dealer dit dat jullie weten? Even een foto erbij, van internet geplukt, dan weten we waar ik het over heb: Hopelijk hebben jullie weer een hope wijze raad! Bedankt vast, Richard.
  20. Codering van de oude opschrijven is sowieso geen slecht idee. Je kunt proberen of die het ook in de nieuwe doet. Basic settings is inderdaad inleren stuurhoek sensor en dergelijke. Op het Ross-tech forum staat daar een handleiding voor.
  21. Alle leden die hier gereageerd hebben en hetzelfde probleem hebben is hierbij de HV kachel vervangen. Dus denk dat u hier ook even achteraan zal moeten..
  22. Wederom niemand? 😢
  23. Eerdere
  24. Klinkt goed DPF is vervangen door een downpipe dus ruimte om erbij te komen is veel makkelijker iig 😁 Qua codering, kan ik codering van de oude computer van tevoren opschrijven vanuit VCDS en deze weer ingeven in de nieuwe? En met basic settings bedoel je ws de test uit te voeren om je wielsensoren icm de stuurhoek te ijken? Heb ook ergens over een calculator gelezen om de code te kunnen bepalen?
  25. Je kunt km stand in motor, bak en teller terugvinden. Maar voor jou is het eigenlijk al klaar, je hebt geen vertrouwen meer in deze auto vanwege de onbekende werkelijke km stand. Weg ermee en een ander
  26. De auto heeft analoge tellers als dat is wat je bedoeld. Gr. Tedje
  27. Met VCDS kan je de kilometerstand oproepen. Heeft de wagen een gewone teller of een AID - active info display ?
  28. Ik weet niet of dat nog steeds zo is, maar bij de B6 kon je in de ECU ook de kilometerstand uitlezen en die werd apart bijgehouden ten opzichte van de teller.
  29. Zo zeg, dat is een openbaring. Hoop dat je er goed mee weg komt, zulk soort lui zijn vaak moeilijk uit te kleden of aan te pakken. Suc6 en sterkte.
  30. bouwjaar 11-2019, in Zweden 01-04-2020 op kenteken gezet.
  1. Laad meer activiteit
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden