Ga naar inhoud
  • 0

13 polige jaeger voor Passat 2004


HansPassat

Vraag

Dag allen

 

Ik ben hier nieuw en heb een Passat 2004 Athene 1.9 TDI

 

Ik wil mijn 7 polige contactdoos vervangen door een 13 polige Jaeger ivm een caravan.

Daarvoor heb ik een de kabelboom 756412 besteld bij Winparts.

 

Nu moet ik kennelijk 2 nog extra draden trekken voor beide 15A.

 

12V constant         positie 30+    (binnenverlichting, waterpomp etc) (draad en zwevende zekeringshouder wordt meegeleverd, volgens handleiding)

12V geschakeld    positie 15+    (koelkast)                                         (draad en zekering worden niet meegeleverd zo te zien op de handleiding)

 

Nu staat er op diverse sites en de handleiding dat je die van punt 30+ en 15+ kunt aftakken. Tenminste ik denk dat, dat bedoeld wordt.

1) Waar zitten deze punten precies, zijn dat spanningsrails of zo?

 

Verder staat op mijn zekeringskaartje een trekhaakje genummerd met 35 maar daar zit geen zekering in en je kan er ook geen zekering in plaatsen omdat er geen contacten in zitten. Het lijkt een dummy positie.

2) Als dat wel aangesloten is zit op die zekering dan de geschakelde of de constante 12V?

 

3) Kan ik er nog contacten inzetten zodat ik daar weer een zekering in kan zetten, of moet een een zwevende zekering worden?

4) Hoe kan ik aan de achterkant van deze zekeringskast komen, hoe verwijder je het dashboard/plastic kappen daarom heen?

 

Bvd Hans

 

 

 

 

 

kopie 13 polige kabelboom_2_2_2_2.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Welkom op het forum!

Voorstellen is niet verplicht maar wordt zeer gewaardeerd.

Je kunt jezelf en je passat voorstellen in het Ik ben.....En ik rij..... topic.

Bent u blij met onze hulp, steun dan de club. Zo word je Full Member

Veel leesplezier namens het moderatorteam.

 

Ik zou die rechtstreeks op de accu zetten met een zwevende zekering ertussen.

 

Zo staat het ook op de afbeelding positie 9

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben maar even naar de VW garage geweest.

De nummers 15+ en 30+ zijn gestandaardiseerde benamingen van respectievelijk 12V geschakeld en 12V constant.

Dit geldt voor alle automerken. Zo kan elke monteur gemakkelijk in het schema de functie bepalen.

 

Verder moeten de 2 draden getrokken worden vanachter de zekeringkast. Daar zit een gele geschakelde voedingsdraad (15+) en een rode constante voedingsdraad (30+).

Een gedeelte van het dashboard moet weggehaald worden om bij de zekeringskast te komen. Dat stuk dashboard schijnt met 5 schroeven vast te zitten. 

 

Mijn garage adviseert om de kabels te solderen. Dan kabels naar achteren trekken onder de dorpel door en dan de linker zitting demonteren en daarna het deel tussen de leuning en de deur om de kabel naar het bagage deel te voeren (variant).

 

Zodra de kabelboom binnen is maar eens proberen. Kijken waar ik nog tegenaan loop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dag allen

 

Ik ben hier nieuw en heb een Passat 2004 Athene 1.9 TDI

 

Ik wil mijn 7 polige contactdoos vervangen door een 13 polige Jaeger ivm een caravan.

Daarvoor heb ik een de kabelboom 756412 besteld bij Winparts.

 

4) Hoe kan ik aan de achterkant van deze zekeringskast komen, hoe verwijder je het dashboard/plastic kappen daarom heen?

 

Bvd Hans

Om bij de zekeringen te komen :

1) haal de afdekkap weg aan de zijkant , deze kan je gewoon lostrekken.

2) daar zie je twee schroeven zitten , deze eruit.

3) de andere schroeven zitten onder in de dashboard zeg maar onder het stuur. Ff goed kijken dit zijn er 3 .

Daarna kan je kap weghalen en kom je zo de zekeringen en aansluitrail tegen.

Succes.

aangepast door hcaluwe
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Misschien niet erg relevant maar ik heb laatst ook de aansluitingen gemaakt met een set van ebay. Gaat alles op de accu en de spanning valt weg als de de motor uit zet. Was heel makkelijk aansluiten.

 

Die van jou zijn ook eenvoudig. Maar volgens mij zitten er gewoon aansluitingen waar de kabels met oogjes op aangesloten worden. Moertje loshalen oogje erbij moertje terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt allen voor de hulp tot nu toe.

 

De kabelboom zit er ondertussen in en de verlichting, remlichten, knipperlichten etc werken naar behoren.

Alleen de 12V constant en geschakeld moet ik nog aanleggen.

 

Ik ben nu ook bij de spanningsrail kunnen komen (dank hcaluwe) zie bijgevoegde foto.

Hier zou ik mooi van kunnen aftakken, (dank LeovanderMeer), met draden (2.5mm2) voorzien van een ringetje en

zwevende zekering (15A).

 

Op de rail zie ik 3 maal een 30 aansluiting dit zijn constante 12V punten heb ik gemeten.

Ik neem aan dat 30 slaat op de 30+ zoals in het schema genoemd (zie mijn 1e post).

De 2 buitenste 30 zitten met een koperen plaatje verbonden, dus die zullen precies dezelfde spanning hebben.

 

vraag 1: Maakt het nog wat uit/is er een voorkeur van welke van de 3 (gelabelt 30) ik aftak?

 

 

 

De gele gelabelt met 75x is een geschakelde 12V, meet ik.

 

vraag 2: Weet iemand waarom hier niet 15 of 15+ bijstaat zoals in het schema?

vraag 3: Slaat de 75 in dit geval op een zekering, of wat betekent het?

vraag 4: Ik neem aan dat ik ook deze draad weer kan aftakken voor de 12V geschakeld, klopt dat?

 

Verder nog iets waar ik op moet letten, behalve dat ik de auto niet moet laten uitfikken en straks met de caravan nergens tegenaan moet rijden? :wink:

post-26257-0-38794100-1500812037_thumb.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou zekering 35 plaatsen in de zekeringkast waar het hoort.

Als het goed is moet er wel 1 contact aanwezig zijn aan de voedende zijde.

Het 2e contact wordt gevormd door het contact/reparatiedraad (000 979 227) wat je er aan de achterzijde bij kunt steken en je trekhaak op aansluit.

Daarna kun je de zekering insteken. Ik weet alleen niet of dit 12v geschakeld is, heb er geen schema van.

 

De constante voeding kun je dan inderdaad bij aansluiting 30 aansluiten. Als je er niet teveel belasting op gaat zetten maakt de positie niet veel uit naar mijn idee.

Voor deze punten zitten weer grotere zekeringen.

 

Zie deze handleiding: https://www.my-gti.com/601/addition-of-extra-circuits-to-the-volkswagen-golf-jetta-passat-eos-scirocco-rabbit-fuse-box

 

Betekenis din klem codingen: http://www.mvwautotechniek.nl/Woordenboek/k/klemcoderingen/klemcoderingen.htm

aangepast door Roy_01
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt Roy-01,

 

Ziet er uit als toch een redelijke klus, waar zou ik zo'n draad kunnen kopen moet dat bij VW of bij Brezan of ...?

Deze aanleg zou een optie kunnen zijn.

 

Het is wel mooier via de fusebox, maar de constante 12V (30) moet toch al via een zwevende zekering.

Dus de schakelende zou ook op die wijze kunnen. Dat is simpeler voor mij en dus minder kans op fouten.

Ik zie geen voedingscontact via de voorkant die ik wel bij de werkende zekeringsposities zie en ik weet niet of ik de reparatiedraad

er wel goed in krijg.

 

Stel ik doe het toch met de zwevende zekering, is de klem op de spanningsrail die geel gelabeld is met 75X dan ok?

En waar staat 75X nu eigenlijk voor?

 

Volgens de codering die je meegaf staat 75 zonder X voor radio en sigaretten aansteker maar die zijn constant 12V.

Dus dat kan het eigenlijk niet zijn.

Ik meet duidelijk dat deze gele 75X geschakeld is en er lopen ook dikke draden naar toe.

 

Dus voor mij is het simpelst daar de geschakelde van af te tappen.

Maar eerst zou ik eerst graag weten waar de 75X nu voor staat.

post-26257-0-65638500-1500828085_thumb.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Is het niet makkelijker om met de 15+ rail een relais te schakelen waar je je geschakelde + mee maakt?

1 draadje naar de motorruimte, Zwevende zekering er tussen en klaar.

Contact uit, voeding uit naar achter.

Constante + direct van de accu met een zwevende zekering vlak bij de accu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Daar heb je ook weer gelijk in, is wel het eenvoudigste en onder het dashboard zit het ook netjes weggewerkt.

Ik heb het even opgezocht, sigaretten aansteker leek me ook vrij stug. 75X zou een geschakelde plus moeten zijn met ontlastrelais. Schakelt in als de motor draait en af als het motor uit gaat.

Stekkertjes/contactjes kun je bij de dealer halen. Maar zijn ook op bijvoorbeeld op ebay verkrijgbaar, ook onder andere onderdeelnummers maar zijn gewoon gelijk aan welke VW gebruikt.

Draden haal ik vaak bij een elektro hobbywinkel daar kun je flexibele koper draad op rol bestellen van bij voorbeeld het merk Lapp kabel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat zou ik kunnen doen maar als de 75X toch al een geschakelde spanning is waarom zou ik dat dan doen?

Dan gebruik ik een extra relais terwijl de geschakelde spanning al aanwezig is, dan ben ik meer van: keep it simple.

Tenzij je niet mag aftakken van die 75X, dan is er een goede reden om het relais te gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

75x is geschakelde plus, welke wordt onderbroken tijdens starten. Dus sleutel op contact > spanning aan. Starten > spanning af. Motor loopt > spanning aan. Sleutel terugdraaien > spanning af. Is bedoeld om tijdens starten maximaal vermogen naar de startmotor te laten gaan, dan worden bijv. achterruitverwarming en spiegelverwarming als die aanstaan even uitgeschakeld. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn laatste reactie van 21:17 was aan Nitro68 van 21:07 gericht en Roy kwam daar net achteraan, vandaar dat mijn reactie misschien wat verwarrend was voor Roy.

 

Roy, als ik het goed begrijp zie je dus ook geen bezwaar gewoon 75X af te tappen waarbij ik een copie maak van de draad die voor de 12V constant al met de kabelboom was meegeleverd.

 

 

post-26257-0-90173000-1500839863_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Alles nu aangesloten (op 75+ en 30 met zwevende zekeringen) .  Alleen de (bruine 0/aarddraden) waren voorzien van gladde ringen die zitten nu met een schroef in het chassis maar kunnen nog wat glijden daar kan ik beter nog een kartelringetje onderzetten denk ik of is dat af te raden ivm de overgangsweerstand?

 

Hopelijk is de Jaeger aansluiting van de caravan nog zoals het hoort. 

Maar de vorige eigenaar reed met een 7 polige stekker op zijn auto en vertelde me dat alles werkte, zowel de geschakelde 12V, de constante 12V als het mislicht. Nou dat lijkt me niet mogelijk, ik zie het wel als ik hem ophaal.

 

 

 

 

post-26257-0-72028400-1500908305_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zou nu goed moeten zijn. Alleen de massa mag niet kunnen schuiven. Dat zorgt voor slecht kontakt. En die eventueel geen spanning.

 

De vorige eigenaar wist niet waar is over praat omdat de 7 polige geen 12v en 12v schakel heeft. Daar is 13 polig voor bedacht. Zodat de koelkast in je caravan werkt tijdens de rit.

 

Je kan alle aansluitingen meten met je multimeter. Gewoon een vriend vragen om een handje te helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat goed vastzetten is altijd lastig met een zelftapper. Als je te hard aandraait komt de zelftapper weer los. Iets minder hard dan blijven de ringetjes met de hand met lichte kracht schuifbaar.

 

Ik had geen kartelring gezet tussen de ring en het chassis omdat dat misschien (minder oppervlak vanwege de kartels) voor een hogere overgangsweerstand zou gaan zorgen.

Een kartel ring tussen de gladde ring en de kop van de schroef kan natuurlijk ook maar lijkt me weinig nut hebben.

 

Nu zit de gladde ring (groter oppervlak dan kartelring) op het kaal geschuurd chassis via een schroef in een geboord gaatje in chassis, dus de ring maakt contact via:

 

1) oppervlak ring en kaal geschuurde chassis (kan verslechteren in de loop van de tijd door oxidatie) Misschien spuit ik er nog even blanke lak op.

 

2) de schroef die in het gat contact maakt via de zijkanten van het gat. (het betere contact denk ik)

Gat is 3 mm  dus de omtrek is 2 x pie x R, = 2 x 3.14 x 1.5=9.4mm, de plaat is 1mm dik dus zeg maar maximaal 9mm2

 

Ik zal er een belasting van een 12V lamp met beide gloeidraden (~100W) op zetten en dan de stroom en spanning eens even meten.

 

Ik kan misschien ook nog eens even kijken of ik de weerstand kan meten van de jaeger naar het chassis. maar dan moet ik met de multimeter een andere 0 aanprikken en die weerstand krijg ik er dan nog bij, dus dan blijft het een beetje gokken wie wat bijdraagt. 

 

De belastingstest is natuurlijk het best.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

12V lamp erop gehad, stroom 8A,  de spanning erover is dan nog 10V =80W.

Verlies 2V. Geeft een weerstand van 2/8 = 0.25 Ohm.

 

Dat is dan de weerstand van de "autodraden/kabelboom" plus de draden die ik gebruikt heb om de lamp aan te sluiten.

Dat zijn de losse draden die ik in de connector heb gestoken en de krokodillen verbindingsdraden die niet al te dik waren.

De uitkomst is voor mij goed genoeg.

 

Volgende week de caravan maar eens ophalen, als de keuring geweest is, en zien of daar alles nog origineel aangesloten zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Waar zit je massakabel nu? Ook oner dashboard? Zit onder de mat, onder de voetsteun, een standaard massapunt, zou hem daar bij aan zetten

 

Nee de kabelboom massa's (2x een bruine draad) zitten nu met een schroef in het chassis geschroefd. 

Dat is ook de bedoeling kennelijk want de draden zijn maar 30cm lang nadat ze de auto binnenkomen bij het linker achterlicht vanuit de trekhaak.

 

Dus het auto chassis wordt als retour massa leiding gebruikt., ik heb dus geen massa kabels getrokken, maar dat is denk ik nooit bij een trekhaak.

Dat was ook niet het geval bij de 7 voudige stekker die erop zat.

 

Aparte massadraden is misschien wel netter en gedefinieerder, maar de belastingtest was ok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat goed vastzetten is altijd lastig met een zelftapper. Als je te hard aandraait komt de zelftapper weer los. Iets minder hard dan blijven de ringetjes met de hand met lichte kracht schuifbaar.

 

 

Massa met een zelftapper is niet goed. Ook niet als het al zo zat. Het is namelijk een mechanisch slechte verbinding en zeker niet duurzaam zoals jij het beschrijft.

 

En je hele analyse en vebruikstest zijn niet relevant en biedt alleen schijnzekerheid aangezien de auto zelf al is voorzien van mogelijkheden om het echt goed te doen. Elke Passat zit helemaal vol met fatsoenlijke massapunten, waar je gewoon een ringconnector onder een M10 dopmoer goed kan kan vastdraaien. Zoek even verder, en je vindt er zo een en gebruik die.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Massa met een zelftapper is niet goed. Ook niet als het al zo zat. Het is namelijk een mechanisch slechte verbinding en zeker niet duurzaam zoals jij het beschrijft.

 

En je hele analyse en vebruikstest zijn niet relevant en biedt alleen schijnzekerheid aangezien de auto zelf al is voorzien van mogelijkheden om het echt goed te doen. Elke Passat zit helemaal vol met fatsoenlijke massapunten, waar je gewoon een ringconnector onder een M10 dopmoer goed kan kan vastdraaien. Zoek even verder, en je vindt er zo een en gebruik die.

Niet relevant lijkt me een beetje overdreven. Vergis je niet een stekker is ook maar een drukcontact dat vaak ook nog corrodeert in de loopvan de tijd. Maar ik ben het met je eens dat een bout beter is, dus als het gemakkelijk zou kunnen zou ik het doen.

 

Is er iemand die weet of er vlakbij het linker achterlicht een bout zit waar dit dan (standaard) op vastgezet wordt?

De draadjes zijn nogal kort zoals gezegd na de doorvoer zo'n 30cm. Heeft iemand al eens gekeken hoe het zit bij zijn eigen trekhaak?

 

BM heb jij zelf een trekhaak met de originele draadboom en waar zit die dan aan massa, of heb je de massa kabels verlengd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden