Ga naar inhoud

aankoopadvies 3b v6 tdi


kaal.nl

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ik ben een paar maanden geleden ook hier op het forum actief geweest met mijn 3b variant 2.8 v6 4m! Misschien kennen jullie me nog wel! Ik heb de passat toen verkocht omdat we er te veel km mee gingen rijden en hij dan te duur zou worden!

In de tussen tijd rijden we naar alle tevredenheid in een Ford focus station en heb ik als hobby een Fiesta xr2i!

Ik zal open kaart met jullie spelen: We missen de passat vreselijk! Vooral mijn vrouw was zeer gehecht aan de luxe/opties die onze passat te bieden had!

We zijn ons intussen al aan het orrienteren voor een vervanger voor de focus. Echter rijden we redelijk wat kilometers (20 tot 25000 per jaar) en overwegen nu om een diesel te gaan rijden!

We denken in de richting van een Audi a4/6, Ford mondeo en natuurlijk weer een passat! We zijn op internet al een paar mooie passats tegengekomen en in het bijzonder een 3b 2.5 tdi 4motion variant highline! We willen ivm het vele filerijden perse weer een automaat (dit missen we nu enorm)! Het liefst ook een auto met lederen bekleding en zonder houtinleg op het dashboard.

Nu is mijn vraag aan jullie:

Is deze passat een goede keuze en zijn deze motoren erg onderhoudsgevoelig?

Hoe is het verbruik van deze auto's (graag gebruikerservaringen)?

Is het verstandig om zo'n auto met een km-stand tussen 200k en 250k te kopen?

Wat is de interval van de distributie?

Ik hoop dat jullie wat meer uitleg kunnen geven! Alle do's and dont's zijn welkom!

Mvg Robin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom terug :mrgreen:

wat ik begrepen heb heeft de V6 TDI soms last van problemen met het motorblok, maar het fijne weet ik er ook niet van, misschien iemand anders?

In my opinion zou je volgens mij efficiënter uitzijn met een 130pk 4-pitter, dat blok is volgens mij ook onverwoestbaar i.c.m. een automaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Robin,

Ik heb zeer goede ervaringen met een v6 tdi, ik rij nu naar alle tevredenheid mijn 2e Passat V6 tdi (4motion) Variant TT.

 

Ik heb aanbeide auto's kosten maar dat is eerlijk gezegd door eigenschuld (bij de 3B auto leeg gereden, waardoor opvoerpomp vervangen moest worden).. bij mijn huidige is bij aankoop de automaat vervangen (ondergarantie, 2975,00 euro)

Buiten het normale onderhoud tot nu toe nog geen enkele gekkigheid gehad.

 

Het verbruik was bij mijn 3B; 1/12 - 1/14 bij mijn huidige 3bg; 1;9 - 1/10 (Allebei zelfde uitvoering waardoor het verbruik zoveel verschilt? ik heb geen enkel idee)

 

Ik heb mijn 3B variant van '99 ingeruild met 240.000km en de auto had nog geen enkel rammeltje of mankement oid (heb hem ingeruild omdat ik graag een nieuwere 3bg wilde die nog royaler uitgerust moest zijn)

 

De interval voor distributie is 120.000km, probeer een auto te vinden waar dit reeds is gedaan dat scheelt een duit met centen.

 

Naar mijn weten (en ervaring) is de v6 tdi zeer betrouwbaar en comfortabel... en echt problemen heb ik er zelf niet meegehad.. maar ik denk dat iedere auto wel iets kan hebben.

Ik kan je wel adviseren indien de centen het toelaten om een 4motion te nemen, dit is echt een must-have. Eens een 4motion dan wil je niets anders meer!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De handelaar waar ik de mijne kocht zei ook dat in zijn ervaring de 4-cylinder motoren qua motor en bak betrouwbaarder zijn dan de 6-cylinder modellen. Je zou dan beter een 4-cylinder model chiptunen, dan kom je qua motorvermogen in dezelfde orde van grootte terecht als de 6-cylinder modellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De handelaar waar ik de mijne kocht zei ook dat in zijn ervaring de 4-cylinder motoren qua motor en bak betrouwbaarder zijn dan de 6-cylinder modellen. Je zou dan beter een 4-cylinder model chiptunen, dan kom je qua motorvermogen in dezelfde orde van grootte terecht als de 6-cylinder modellen.

 

Qua rijden kun je een v6 of 4-cilinder niet vergelijken! Een v6 loopt veel rustiger en qua rijden ed kun je merken dat het een zware auto is .. zijn ze gewoon niet te vergelijken met een 1.9tdi.

 

Vermogen kun je met een 1.9tdi opvoeren maar een 6 cilinder is gewoon een compleet andere auto, en aangezien Robin al een v6 (benzine) heeft gereden weet hij degelijk het verschil dat een v6 fijner is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dank alvast voor de reakties!

@3V De enige motorproblemen die ik tot nu toe gehoord heb over een 2.5tdi zijn weer die rottige klepdekselpakkingen :angry: Hier had ik hele slechte ervaringen mee met de 2.8 v6 benzine zoals jullie misschien nog wel weten! De 1.9 tdi met 130pk (110kw?) ben ik nog niet tegengekomen in combinatie met een automaat en de opties die ik er op wil hebben! Mijn collega rijdt een bora met deze motor en is daar zeer over te spreken! Toch trekt een V6 mij meer....

 

@Dimitri Betrouwbaar en comfortabel zijn nou precies de trefwoorden die ik zoek! Een v6 in combinatie met automaat en 4 wielaandrijving is voor ons echt de ideale reisauto! Ik heb al een paar mooie passats gezien op internet maar de meeste hebben of geen lederen bekleding (wat ik erg mooi en praktisch vind) of houtinleg (wat ik persoonlijk spuuglelijk vind)!

Heeft een 2.5 tdi highline standaard 4motion? De 2.8 benzine volgens mij wel!

 

Ik hou jullie op de hoogte...

Mvg Robin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dank alvast voor de reakties!

@3V De enige motorproblemen die ik tot nu toe gehoord heb over een 2.5tdi zijn weer die rottige klepdekselpakkingen :angry: Hier had ik hele slechte ervaringen mee met de 2.8 v6 benzine zoals jullie misschien nog wel weten! De 1.9 tdi met 130pk (110kw?) ben ik nog niet tegengekomen in combinatie met een automaat en de opties die ik er op wil hebben! Mijn collega rijdt een bora met deze motor en is daar zeer over te spreken! Toch trekt een V6 mij meer....

 

@Dimitri Betrouwbaar en comfortabel zijn nou precies de trefwoorden die ik zoek! Een v6 in combinatie met automaat en 4 wielaandrijving is voor ons echt de ideale reisauto! Ik heb al een paar mooie passats gezien op internet maar de meeste hebben of geen lederen bekleding (wat ik erg mooi en praktisch vind) of houtinleg (wat ik persoonlijk spuuglelijk vind)!

Heeft een 2.5 tdi highline standaard 4motion? De 2.8 benzine volgens mij wel!

 

Ik hou jullie op de hoogte...

Mvg Robin

 

Kijk eens in Duitsland voor een Passat met automaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn advies,

Neem een 1.9 TDI met alle opties en eventueel als je er aan gewend bent 4motion.

Waarom:

1. Goedkoper in onderhoud

2. Goedkoper aan de pomp

3. Makkelijker te tunen indien je dat wilt gaan doen

Succes,

Jan

 

Hoi Jan,

Waarom zou een 2.5tdi duurder in onderhoud zijn dan een 1.9tdi? Alle onderhoudsgevoelige onderdelen die op een 2.5 zitten,zitten ook op een 1.9 zoals bijv de turbo! Begrijp me niet verkeerd hoor maar ik probeer even zoveel mogelijk informatie bij elkaar te krijgen over de 2.5 en 1.9!

Dat de V6 aan de pomp wat duurder is weet ik maar daar staat ook wel wat tegenover! Een rustiger lopende motor,meer koppel en meer paardekrachten!

Ik vind een koppel van 320nm (uit het hoofd) voorlopig wel genoeg! Een 2.5 is toch ook gewoon te chippen of zie ik dit verkeerd? Ik heb weleens gehoord dat een 2.5V6 niet zo makkelijk te chippen is icm een automaat maar wat daar precies de reden van is???

Mvg Robin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha Robin,

Zover mijn kennis gaat zijn de nokkenassen van een V6 veel gevoeliger voor inslijten als een 1.9TDI.

Je kan je eventueel altijd even richten middels een telefoontje naar Jos als je echt alles wil weten.

Ik weet wel dat de versnellingsbak van een V6 langer is weet allen niet hoe dit bij de automaat het geval is.

En een standaard koppel van 310NM is ook aardig en wil je een chip dan ga je al snel naar de 370 NM.

groet,

Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al een paar mooie passats gezien op internet maar de meeste hebben <...> houtinleg (wat ik persoonlijk spuuglelijk vind)!

Ik zou hier niet teveel van laten afhangen. De decorstukken worden regelmatig gebruikt aangeboden, vooral in de carbonlook, en dan kun je voor €100,- en een avondje werk klaar zijn. Zelf heb ik het precies omgekeerd gedaan, ik vind houtinleg juist heel mooi en heb mijn carbonimitatie vervangen door houtlook. Gewoon een kwestie van een leuke aanbieding afwachten :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al een paar mooie passats gezien op internet maar de meeste hebben <...> houtinleg (wat ik persoonlijk spuuglelijk vind)!

Ik zou hier niet teveel van laten afhangen. De decorstukken worden regelmatig gebruikt aangeboden, vooral in de carbonlook, en dan kun je voor €100,- en een avondje werk klaar zijn. Zelf heb ik het precies omgekeerd gedaan, ik vind houtinleg juist heel mooi en heb mijn carbonimitatie vervangen door houtlook. Gewoon een kwestie van een leuke aanbieding afwachten :wink:

 

Zo zie je maar weer: smaken verschillen gelukkig :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou persoonlijk gaan kijken naar een 3BG ipv een 3B, omdat je bij de 3BG minder last hebt van motoren die 'de slechte' nokkenassen(-tuimerlaars) hebben. De 'grotere' motor van de V6 zou mij ook meer aanspreken dan de 130 pk, desalnietteplus is de 130pk goed te chippen naar een 180pk.. en de v6 naar 200 ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou persoonlijk gaan kijken naar een 3BG ipv een 3B, omdat je bij de 3BG minder last hebt van motoren die 'de slechte' nokkenassen(-tuimerlaars) hebben. De 'grotere' motor van de V6 zou mij ook meer aanspreken dan de 130 pk, desalnietteplus is de 130pk goed te chippen naar een 180pk.. en de v6 naar 200 ;)

 

Hmmm 200pk hoeveel nm koppel moet dat dan wel niet hebben? Heb je het hier dan over een chip op maat? Ik neem aan van wel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 3B is er alleen met een 150 pk V6 TDI, de 3BG is er met 150, 163 en 180 pk V6 TDI. De 180pk V6 TDI is de enige die standaard met 4motion is uitgerust.

 

Voor het hout inleg zou ik hem niet laten staan, dat is vrij makkelijk te vervangen met iets anders. En zoals eerder verteld, een V6 TDI is niet te vergelijken met een 1.9 TDI! Rijdt totaal verschillend, maar wel veel beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kaak, ik heb een V6 TDI en zou niet anders meer willen.

Daarom wordt mijn volgende auto ook een Audi.

De 2 zwakste onderdelen zijn de 4 nokkenassen en de brandstofpomp.

Echter zijn deze onderdelen bij mij nog niet vervangen bij een km. stand van 342.000

Ik heb in deze bijna 3½ ton alleen een LMM van € 80,- vervangen, wat betreft het motorische gedeelte.

Ik heb een versie met handbak (6) en rij gemiddeld 1 : 15 , voornamelijk snelweg.

 

de 3B is er alleen met 150 PK met en zonder 4motion

 

de 3BG is er met 150 PK met en zonder 4motion

--------------------163 PK altijd zonder 4motion

--------------------180 PK altijd met 4motion

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk zou ik ook voor een V6 gaan. Als ik minder km zou rijden (rij nu ca 65.000 km p/jaar) zou ik zonder meer een V6TDI zoeken.

De loop van een V6 is zoveel rustiger dan een 4 cil. Lijkt alsof je een klasse hoger rijdt.

En idd zoals een aantal al geschreven hebben. Laat een versie met hout afwerking niet staan als de rest naar je wens is. Het om meubellen van de onderdelen is een klein klusje en is in een avondje zeker gedaan.

Oja. verkijk je niet op het verbruik van Keek (Erik) met zijn V6. Hij rijdt (laat ik het zachtjes zeggen) rustig op de weg ;-)

(No hard feelings Erik)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kaak, ik heb een V6 TDI en zou niet anders meer willen.

Daarom wordt mijn volgende auto ook een Audi.

De 2 zwakste onderdelen zijn de 4 nokkenassen en de brandstofpomp.

Echter zijn deze onderdelen bij mij nog niet vervangen bij een km. stand van 342.000

Ik heb in deze bijna 3½ ton alleen een LMM van € 80,- vervangen, wat betreft het motorische gedeelte.

Ik heb een versie met handbak (6) en rij gemiddeld 1 : 15 , voornamelijk snelweg.

 

de 3B is er alleen met 150 PK met en zonder 4motion

 

de 3BG is er met 150 PK met en zonder 4motion

--------------------163 PK altijd zonder 4motion

--------------------180 PK altijd met 4motion

 

Waarom heb jij dan een 3b MET 4-motion?

 

kijk hier een naar:

http://link.marktplaats.nl/215977508

http://link.marktplaats.nl/203723984 (mooie foto's :wink: )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik vind dat je alleen voor houtwormen de auto niet moet laten staan, zo setje ombouwen naar je wens is zo gedaan... en wellicht is er iemand hier op het forum die met je zou willen ruilen!

 

Wat betreft het probleem brandstofpomp; die heb ik ook gehad met mijn oude 3b(door de tank leeg gereden te hebben, bc gaf aan halve tank), grapje koste mij 1850 euro voor een gereviseerde versie. Maar dit was dan ook mijn eigen stomme fout :evil::embarassed:

 

Zoals Erik (Keek) zegt zijn er diverse varianten voor 4motion, ik zou je wel adviseren voor een 4motion te proefrijden. En het aanbod voor een 4motion is redelijk groot :twisted:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kaak, ik heb een V6 TDI en zou niet anders meer willen.

Daarom wordt mijn volgende auto ook een Audi.

De 2 zwakste onderdelen zijn de 4 nokkenassen en de brandstofpomp.

Echter zijn deze onderdelen bij mij nog niet vervangen bij een km. stand van 342.000

Ik heb in deze bijna 3½ ton alleen een LMM van € 80,- vervangen, wat betreft het motorische gedeelte.

Ik heb een versie met handbak (6) en rij gemiddeld 1 : 15 , voornamelijk snelweg.

 

de 3B is er alleen met 150 PK met en zonder 4motion

 

de 3BG is er met 150 PK met en zonder 4motion

--------------------163 PK altijd zonder 4motion

--------------------180 PK altijd met 4motion

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden