Ga naar inhoud
  • 0

olie verversen


ejdb

Vraag

Hallo Allemaal

 

Waar kan ik ergens een stappenplan vinden voor het versen van de olie van mijn auto? Ik ben wel technisch maar niet echt specifiek op auto gebied dus om te voorkomen dat ik simpele dingen vergeet heb ik graag iets van een stappenplan.

 

Welke Olie kan ik het beste gebruiken?

 

En over de filters (olie,interieur en lucht), welk merk adviseren jullie mij?

 

Bedankt voor de hulp

 

VW passat variant 1.9 TDI 83kw 295.000km

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Onderplaat eraf schroeven.

Boutje eruit draaien en leeg laten lopen. (Heb hier even geen foto, welk boutje het is)

Oliefilter koop ik altijd gewoon bij een automaterialenzaak. Werkt gewoon goed.

Welke olie voor jouw 1.9TDI het beste is weten de diesel rijders hier wel.. Ik gebruik namelijk wat dunnere olie dan jij.

Als al een wat oudere auto hebt, moet er vaak een andere olie in dan bij nieuwere auto's.

 

Interieurfilter van de dealer.

Luchtfilter van K&N ;)

 

Suc6!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Is opzicht te doen zonder brug.

Als je dit gaat doen, gebruik dan wel as-steunen en zet blokjes achter je wielen om ze te blokkeren.

En let op dat je ook een boete kan krijgen voor het verversen van je olie op straat.

 

Je kan ook naar zo'n doe hetzelf garage gaan.. kost misschien iets van €8 per uur.. Daar heb je gereedschap en een brug.. Binnen een uur ben je wel klaar.

Kan je net wat lekkerder werken en een stukje veiliger..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je kan slecht bij de bodemplaat en je krijgt er geen fatsoenlijke opvangbak onder. Maar dat is mijn mening.

 

Wel even warm rijden voor het verversen, en oppassen dat je geen hete olie over je vingers krijgt. Haal gewoon de filters bij de dealer en vraag om korting, ik krijg het daar altijd erg goedkoop...

 

Is het een 115pk pompverstuiver ? Dan longlife olie volgens VW specificaties toepassen, code staat in onderhoudsboekje en ook op de verpakking van de olie.

 

[edit]

Staat de auto wel vlak genoeg met as-steunen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Welke motor ligt er in je auto? Als je een moderne motor hebt dan zit er een "drop in" filter op.

 

Die kun je met een speciale oliefilter klem losdraaien vanaf de bovenkant.

 

De olie kun je er via de peilstok uitpompen met een vacuumpomp (te koop in (zeil)bootzaken). Die electesche oliepomp die je kunt kopen bij Conrad is bagger.

 

Nieuwe olie erin doen die voldoet aan de VW specificatie en past bij jouw motor

 

 

Totaal 30 minuten werk inclusief biertje. :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zo'n pomp is volgens mij voor mensen met haast. Ik ga hem in ieder geval niet gebruiken voor mijn auto.Ik laat hemliever langzaam helemaal leeg lopen.

 

Als ik me niet vergis zit er op de dop een magneet die vangt metaal dat loskomt in de motor op. Dus ik zou de dop wel losmaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo

ik heb ook ergens via deze site bij http://www.kroon-oil.com/ gekeken welke olie voor mijn dieselmotor geschikt is.

Maar wat belanrijk is even na te vragen welke olie er voorheen gebruikt is.

Dan kun je altijd nog beslissen welke je gaat nemen.

Ik zou altijd de schroef onderaan de carter eruitnemen en lekker uit laten siepelen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou altijd de schroef onderaan de carter eruitnemen en lekker uit laten siepelen .

 

Als je de motor eerst warm rijdt is alles goed gemengd. Met afzuigen (wat een woord) haal je er alles uit.

 

De meeste dealers doen het ook zo.

 

Als je de aftapschroef losdraait is het altijd knoeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je gaat er toch geen olie uitpompen? Stappenplan;

 

1. Auto op krik zetten, 1 kant a/d voorkant omhoog is voldoende

 

2. Kunsttof motorbeschermplaat aan de onderkant losmaken(o.a. torx)

 

3. Olievuldop (bovenop motor waar je de olie bijvult)erafdraaien

 

4. Ring-steeksleutel 19 carterplug losdraaien, let op daar loopt de olie uit, als je de motor iets warmgereden hebt loopt het er sneller uit, ZET ER EEN BAK VAN MIN. 5 LITER ONDER

 

5. Nieuw koper-ringetje om carterplug doen voor afdichting.

 

6. Oliefilter vervangen, waarsch. heb je idd papieren filter erin zitten, zwarte dop met evt dopsleutel 36 erafdraaien.

 

7. Filter eruit, nieuwe erin, let op bijgeleverde rubber-ringetjes, 1 (grote)om doprand en 1 (kleine)om eind van geleide stangetje van dop.

 

8.als olie uitgelekt is plug er weer in!!!

 

9. filter weer dichtschroeven, niet te strak met dop 36!!.

 

10. afhankelijk van interval óf Longlife(0W30) of gewone 10W40 bijvullen, ca 4 liter, dan ff motor laten draaien(ca 20 sec dan zit er weer overal olie) dan ff peilen en evt nog 0,5 Liter erbij.

 

11. Beschermplaat er weer onder

 

12. Olievuldop er weer op en klaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt allemaal, Ben net de spullen gaan kopen. Wat ik verrassend vond is dat de originele onderdelen bij de VW dealer goedkoper waren dan bij twee lokale autohandels (LETO & Brezan)!

 

Alleen de Olie ben ik nog niet uit. wel het type 10w40, maar nog niet welk merk: Castrol speciaal voor dieselmotoren of NoName olie met vergelijkbare specificaties.

 

advies is welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Bedankt allemaal, Ben net de spullen gaan kopen. Wat ik verrassend vond is dat de originele onderdelen bij de VW dealer goedkoper waren dan bij twee lokale autohandels (LETO & Brezan)!

 

Alleen de Olie ben ik nog niet uit. wel het type 10w40, maar nog niet welk merk: Castrol speciaal voor dieselmotoren of NoName olie met vergelijkbare specificaties.

 

advies is welkom!

 

Wat schreef ik ook weer.... 8) :wink:

 

Wat de olie betreft, zolang de specifiacties gelijk zijn maakt het merk echt niet uit !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

Alleen de Olie ben ik nog niet uit. wel het type 10w40, maar nog niet welk merk: Castrol speciaal voor dieselmotoren of NoName olie met vergelijkbare specificaties.

 

advies is welkom!

 

Welke VW specificatie staat er in je boekje?

 

Je kunt niet alleen op viscositeit afgaan (5W30, 10w40 etc) De VW specificatie moet ook kopen. :!:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ververs hier de olie alleen nog maar door deze eruit te zuigen, al was het alleen al vanwege de alluminium carters en bouten die met draad en al eruit komen. Het afzuigen gaat echt goed, dit is al na te gaan doordat de juiste hoeveelheid daarna weer bijgevuld kan worden.

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden