Ga naar inhoud
  • 0

Wat is het maximum koppel dat een 4motion kan hebben?


Cindyderoy

Vraag

Hey,

 

Ik ben opzoek naar een vervanger voor mijn 3B5.

 

Ik heb een 3BG gevonden standaard 130 pk 4motion maar die draait nu op leukere cijfers maar iets te veel roet naar mijn zin. door bekend of beter gezegd berucht tunings bedrijf gemaakt. daar ik geen leek ben en over de nodige hardware beschik. kan ik het originele programma er weer in zetten. en hem terug zijn origineel programma geven.

 

Alleen heeft de auto wel best wat kilometers gedaan (130.000 in totaal en 75000 met extra vermogen) met gemeten op de bank 420Nm, en de eigenaar sprak het vermogen graag aan... zit een trilling op het vliegwiel. maar daar maak ik me geen zorgen over. sportsetje er in en klaar. maar de 4 motion techniek is me vreemd... ken er zelf geen technische details en beperkingen van...

 

Dus wie o wie kan me meer uitleg geven over de beperkingen van de 4motion?

wie heeft er een 1.9 130pk 4motion die een beetje opgepompt staat? Zelf zou ik opteren voor een 165-170 pk en hem net onder 400Nm houden...

 

ik hoor het wel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Bij mijn vorige auto een 3BG had ik standaard 130pk, naardat hij gechipt was had hij 176 KP en 400NM koppel.

Volgens mij is de motor van een 4 motion hetzelfde.......... dus 400-420 is ongeveer het wel het maximum als je de boel (versnellingsbak) niet wil vernielen.

 

Hidde

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De zwakste schakels in de aandrijflijn van een 4Motion zijn de koppeling en de versnellingsbak. De differentiëlen kunnen veel meer aan dan de rest van het systeem.

Dus wat dat betreft geldt er voor een 4Motion het zelfde als een gewone Passat.

 

Edit: na wat gezocht te hebben heb ik een aantal getallen kunnen vinden. Het kleinste formaat Torsendifferentieel heeft bij een korte duur (helaas niet exact gedefinieerd, maar ik denk zo iets als een korte piek of 'spike') een limit van 1845Nm. Ik weet niet exact welk formaat toegepast is in een 3BG 4motion, maar ik heb het vermoeden dat 400 Nm niet genoeg is om het diff. te slopen. ;)

 

meer kun je vinden in dit document

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
De zwakste schakels in de aandrijflijn van een 4Motion zijn de koppeling en de versnellingsbak. De differentiëlen kunnen veel meer aan dan de rest van het systeem.

Dus wat dat betreft geldt er voor een 4Motion het zelfde als een gewone Passat.

 

Edit: na wat gezocht te hebben heb ik een aantal getallen kunnen vinden. Het kleinste formaat Torsendifferentieel heeft bij een korte duur (helaas niet exact gedefinieerd, maar ik denk zo iets als een korte piek of 'spike') een limit van 1845Nm. Ik weet niet exact welk formaat toegepast is in een 3BG 4motion, maar ik heb het vermoeden dat 400 Nm niet genoeg is om het diff. te slopen. ;)

 

meer kun je vinden in dit document

 

Echter zit er een haldex systeem op die auto's, die regelt het koppel dat naar de achterwielen gaat ahv de wielsensoren van t ABS/ESP.

 

Dennis

 

http://www.haldex.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
De zwakste schakels in de aandrijflijn van een 4Motion zijn de koppeling en de versnellingsbak. De differentiëlen kunnen veel meer aan dan de rest van het systeem.

Dus wat dat betreft geldt er voor een 4Motion het zelfde als een gewone Passat.

 

Edit: na wat gezocht te hebben heb ik een aantal getallen kunnen vinden. Het kleinste formaat Torsendifferentieel heeft bij een korte duur (helaas niet exact gedefinieerd, maar ik denk zo iets als een korte piek of 'spike') een limit van 1845Nm. Ik weet niet exact welk formaat toegepast is in een 3BG 4motion, maar ik heb het vermoeden dat 400 Nm niet genoeg is om het diff. te slopen. ;)

 

meer kun je vinden in dit document

 

Echter zit er een haldex systeem op die auto's, die regelt het koppel dat naar de achterwielen gaat ahv de wielsensoren van t ABS/ESP.

 

Dennis

 

http://www.haldex.com

 

De Passat 3B en 3BG hebben een Torsendifferentieel. De Passat 3C (het model dat nu verkocht wordt) heeft een Haldex koppeling. De 3B en 3BG delen hun techniek met de Audi A4 uit dezelfde periode. Audi gebruikt in de A4 een Torsendifferentieel om de aandrijfkrachten tussen voor een achter te verdelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mij kwam er meteen een getal van rond de 1500 Nm in me op dus die piek van 1845 lijkt me zeer reeel. Het is een Torsendiff. van de 1e orde zonder enige elektronica en onderhoudsvrij (in principe). Reken op een hogerverbruik!

 

Lijkt me een heerlijke combi.

 

Sabo, ex 4motion

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het verschil in deze discussie zit 'm erin dat de een het over het koppel van de motor heeft, de ander heeft het over het koppel van de aandrijflijn. Lijkt mij logisch gezien dat vanwege de overbrengingen in de versnellingsbak het koppel op de aandrijflijn aanzienlijk hoger kan liggen dan wat de motor levert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Het verschil in deze discussie zit 'm erin dat de een het over het koppel van de motor heeft, de ander heeft het over het koppel van de aandrijflijn. Lijkt mij logisch gezien dat vanwege de overbrengingen in de versnellingsbak het koppel op de aandrijflijn aanzienlijk hoger kan liggen dan wat de motor levert.

 

Zeker in de eerste versnelling is de koppelvergroting fors. ik ken de overbrengverhouding niet, anders is dat zo te berekenen.

 

Dennis

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden