Ga naar inhoud
  • 0

Rollenbankuitdraaien/vermogensuitdraaien


Vdub

Vraag

Hierbij post ik als eerste een rollenbankuitdraai. Deze uitdraai is van mn V8, ik wilde weten hoeveel pk's ik kwijt zou zijn na 20 jaar. Specs zijn: 250pk bij 5800rpm en 340Nm bij 4000rpm.

 

De run is gedaan in de 3e vern., bij 4000rpm zie je de lockup erin komen. Topsnelheid aan het eind van de run is 210kmh.

v8001.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Dus dat geld voor mijn auto ook (2.8 V6 4Motion)?

Ik wist dat een 4WD inderdaad meer vermogen absorbeert dan een 2WD, en dat meestal een achterwielaandrijving ook meer vermogen opslurpt dan een voorwielaandrijving, ik wist alleen niet aan welke percentages ik daarbij moest denken.

Dus ws. levert mijn auto (193 pk volgens het boekje) zo'n 140 á 150 pk aan de wielen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

het is idd een beetje een gekke kromme, veroorzaakt door de (koppelomvormer) automaatbak. Ik heb ook nog een uitdraai gemaak in de 2e versnelling, die ziet eruit zoals een uitdrai moet zijn, alleen is het in de 2e versnelling niet goed meten qua pk ivm het niet aangrijpen van de lockup.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hierbij mijn vermogensuitdraai van de meet bij VVT.

AVB 74 kw in combi met een AG4 automaat bak.

Resultaat

135,7 pk bij 3083 rpm

338Nm bij 2724 rpm

Probleem bij het meten is dat de bak tot een 2500 toeren terug wil schakelen bij vollast.

post-2559-1423822965,3309_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hierbij mijn vermogensuitdraai van de meet bij VVT.

AVB 74 kw in combi met een AG4 automaat bak.

Resultaat

135,7 pk bij 3083 rpm

338Nm bij 2724 rpm

Probleem bij het meten is dat de bak tot een 2500 toeren terug wil schakelen bij vollast.

 

Das een heel bijzondere curve Alle :shock:

 

Je heb dat geloof ik hier al eens verteld, om de automaat te "beschermen" heb je wat minder koppel onderin.

 

Een standaard AVB heeft 250Nm bij 1900/2000 toeren dacht ik, jij maximaal 140 :roll:

Je hebt hem een beetje gedowntuned ;-)

Maar bij hogere toeren wordt dat ruimschoots gecompenseerd :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Das een heel bijzondere curve Alle :shock:

 

Je heb dat geloof ik hier al eens verteld, om de automaat te "beschermen" heb je wat minder koppel onderin.

 

Een standaard AVB heeft 250Nm bij 1900/2000 toeren dacht ik, jij maximaal 140 :roll:

Je hebt hem een beetje gedowntuned ;-)

Maar bij hogere toeren wordt dat ruimschoots gecompenseerd :lol:

 

Hij zal die 250 Nm echt wel halen echter bij dat toeren tal is de lock-up nog niet in en gaat het meeste vermogen in de koppelomvormer verloren :( Daarom zie je het vermogen ook redelijk snel stijgen tussen 1600 toeren en 2600 toeren. Dan komt ongeveer de lock-up in en knalt t vermogen naar de wielen.

Ik heb t idee dat als je op de motor gaat meten t vermogen wel wat hoger zal liggen tot de 2700 toeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
213 pk :shock: die van jou is toch nog standaard? Lijkt me een beetje een verkeerde correctie op de gemeten waarde dan... of je hebt een super motor :mrgreen:

Ze hebben 2 runs gedaan, en voorafgaand nog een aparte run om de verliezen te meten (zoals Matthijs me uitlegde). Ze zeiden inderdaad tegen mij dat ik het getroffen had met dit blok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
de koppelomvormer geeft normaal gesproken een hoger koppel af dan dat wat van de motor af komt. dan zou het juist hoger moeten zijn, dan lager.

Geen idee wat je hiermee bedoelt.

 

Gaat om de werking van de koppelomvormer. Die geeft een hoger koppel aan de wielen dan dat er normaal aan de wielen zou komen bij een handbak. Dat gaat net zo lang todat er een lock-up in werking treedt. Die lock-up zorgt er voor dat er geen verschil in toerental is tussen de uitgaande as van de motor en de ingaande as van de automaatbak (de koppelomvormer zit op de plaats waar bij een handbak de koppeling zit).

Dus als je gas geeft in een automaat heb je bij het weg rijden een hoger toerental dan eigenlijk noodzakelijk is. Voordeel is dat je met een lage snelheid van de auto een hoger koppel aan de wielen kunt hebben doordat de motor op een hoger toerental draait. Nadeel is dat er vermogen verloren gaat.

 

Dit zou je terug moeten zien in de koppelkromme van een rollenbank uitdraai, maar bij jou is het omgekeerde te zien. Bij een laag toerental heb je nog minder koppel aan de wielen dan dat de standaard motor met handbak zou hebben.

 

Denk ik teminste. Correct me if I'm wrong :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Als je deze vergelijkt met de andere uitdraaien heb jij relatief veel vermogen bij lage toeren :thumb:

 

 

Er klopt dan ook gewoon iets niet aan die uitdraai van dieseltje. Of hij is heel vreemd getuned of er zit iets niet goed met de automaat bak. De uitdraai van Vdub geeft namelijk wel een gewone uitdraai met koppelomvormer/automaat. (wat resulteert in ontzettend veel koppel bij lage toeren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn wagen is getuned door VVT dus daar is niks mis mee. Wel weet ik dat mijn bak veel slip heeft. Als ik 80 rij en ik geef volgas dan schakelt hij terug (zoals het hoort) maar eerst staat de bak te malen in het niets. pas als ik ff wat gas terug neem en de lock-up inkomt en dan gas geef, schiet ik er vandoor.

Dus denk ik dat t eerder aan de bak zal liggen. Deze is bij km 170.000 door Jos in Uffelte voorzien van schone olie en een nieuw filter. Bij km stand van ca 230.000 is de bak nogmaals onderhanden genomen door Eric (B5 racer). Hij heeft de druk intern iets verhoogt maar de bak bleef daarna vrijwel hetzelfde. Ik heb er inmiddels mee leren leven dat hij zo schakelt. km stand is inmiddels 271.000 km en ik ben tevreden. (wel zou ik een TT5 bak willen maar daar heb ik simpelweg de centen niet voor)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Rollen met een automaat moet je vaker hebben gedaan, dat valt nl niet mee, daarom kan het zijn dat de VVT uitdraai gek is. Ik kan me herrinneren dat mijn uitdraai van de AG4 direct én over het hele toerenbereik een ruime 400nm heeft

 

 

Wat betreft die TT5 bak, daar moet je net als ik gewoon geschikt(zonder haast) proberen aan te komen. Het mooiste is om dat uit een schade tdi te halen. Nu heb ik hem door tijdgebrek en andere prio's nog niet klaar.. maar alles zou nu moeten passen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dacht dat automaten goed mee konden komen bij sprintjes bij het verkeerslicht. Je zou dan net als Matthijs zeg een hoog koppel verwachten. Er zijn twee mogelijkheden:

- rollenbankuitdraai geeft niet de werkelijkheid weer

of

- je automaat heeft iets waardoor hij in de lage toeren minder koppel dan met een handbak heeft

 

Win je wel eens een sprintje bij het verkeerslicht? ;-)

Wij veertigers laten ons toch ook nog wel een gaan, toch? :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Win je wel eens een sprintje bij het verkeerslicht? ;-)

Wij veertigers laten ons toch ook nog wel een gaan, toch? :lol:

Geen enkel probleem. Zodra ik in z'n één volgas weg sprint schakelt hij pas met ca 4000 rpm over en de volgende versnelling pikt dan op bij ca 2500-3000 rpm. dan zit ik kwa toeren in het goede gebied van de bak.

T probleem wat ik heb is als ik rustig rij en dan gas geeft. Dan is t of de bak moet denken en dan duurt t ca 2 sec. en gaat ie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden