Ga naar inhoud

  • 0

Absurd verbruik 1.9tdi 100PK?


bertjeb

Vraag

hallo,

 

Ik hoop dat er nog een paar goede tips gegeven kunnen worden op het gebied van het omlaag brengen van mijn absurd hoge verbruik van gem. 8,0ltr/100KM.

 

De specs;

 

  • 100 pk/1.9TDI
    breed rubber 225/40/R18(netjes op spanning)
    luchtfilter=nieuw
    storingen uit CC;
    4Fa=1274=V71 klep....nvt dus!
    318=792=drukschak. F129......nvt dus!
    (beide storingen gereset nog niet gekeken of ze wegblijven..)
    geen olie of koelvloeistof verbruik.
    verbruik gemeten bij meest 130KM/U. op cruise-contr.
    flesje injector reiniger bij vorige tank gedaan :roll:
    CC aan/uit geen significant verschil

 

Iemand??

Alvast bedankt!

 

 

Greetzzzz Bert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 54
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0

is idd veel hoger dan je zou verwachten voor een 74 kw handbak.

mijn wagen is een 74 kw met automaat die normaal gesproken meer verbruikt dan een handbak.

Vanochtend heenweg naar kantoor. continiue 85 tot 90 op de teller en een gemiddeld verbruik van 5,7 ltr/100 km op een afstand van ca 80 km.

Terugweg iets harder gereden omdat het rustiger was. constante snelheid ca 95-100 en een gemiddeld verbruik van 6,2 ltr/100 km

Zondag een rit van 400 km gehad constant 115 op de teller gereden en een gemiddeld verbruik van 6,7 ltr/100 km gehad.

Dus die 7.7 van jou is behoorlijk hoog.

Misschien dat Jos_br er een oplossing voor heeft.

succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Voor wat betreft Jos:

 

Ik ga er voor het eerst heen na het lezen van vele positieve beoordelingen en een prettig gesprek.

 

Agenda trekken is wel nodig, hij heeft het razend druk.

 

Ik heb mijn afspraak 2 weken geleden gemaakt, kan 5 juni terecht. Hou jullie op de hoogte van mijn ervaringen.

 

 

Groeten,

 

Rob

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dus je verbruiksindicatie van je boordcomputer wijkt af, maar je actuele verbruik niet echt. Als ik snel reken kom je op een afwijking van 17 procent uit?! En als je 17% aftrekt van 8.0 (je verbruik bij 130) kom je op 6.4 uit... vrijwel gelijk aan wat ik heb. En dan ben ik er eigenlijk niet eens zeker van dat de mijne helemaal goed aangeeft, misschien geeft ie wel een te positief beeld ;)

 

Was het niet mogelijk je verbruiksmeter te finetunen in vagcom?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

In het brandstofverbruik topic heb ik ook eens gemeld dat mijn werkelijk verbruik nogal afwijkt van wat de computer aangeeft.

 

Als ik als een oue lul rij, op alleen 80 km wegen, op een afstand van 20km ofzo, haal ik zo 1:18/1:19. Maar op de snelweg is die van mij een zuiplap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
In het brandstofverbruik topic heb ik ook eens gemeld dat mijn werkelijk verbruik nogal afwijkt van wat de computer aangeeft.

 

Als ik als een oue lul rij, op alleen 80 km wegen, op een afstand van 20km ofzo, haal ik zo 1:18/1:19. Maar op de snelweg is die van mij een zuiplap.

 

Wat is een hoog verbruik.

 

Maar als ik nu kijk naar de afstand die je rijd van 20 kilometer en je haald dan 1 op 18 a 19 dan vind ik dit wel heel netjes, vegeet niet dat je tdi niet helemaal door en door warm is en daar zit nu het probleem.

 

Het verbruik moet je niet op kleine afstanden meten want je moet het doen op lange afstanden als je die rijd natuurlijk ik kan je vertellen als ik mij netjes aan de snelheid houd dan kan het gebeuren dat ik ruim op 1 op 20 uitkom. ik praat dan over ritje van meer dan 200 km en ik rij met een 130 pk tdi.

Vergeet ook niet de bandjes die je erom heb liggen dit kan ook erg van invloed zijn op je verbruik en de banden spanning is ook erg belangerijk.

Ik rij lange afstanden en dan kun je best met 3 bar in jebandjes pompen is even wennen maar het verbruik is erbij gebaad. Heb je nu 17 of 18 inch banden onder je bolide dan is het ook raadzaam om ze rond de 3 bar te zettenen en ja ik begrijp best dat je wilt besparen op je brandstof kosten maar af en toe wel even door trappen om problemen te voorkomen want turbo problemen wil je niet hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
In het brandstofverbruik topic heb ik ook eens gemeld dat mijn werkelijk verbruik nogal afwijkt van wat de computer aangeeft.

.

Ik heb laatst een hele tank handmatig uitgerekend en dat kwam uit op 1 : 17.6 Daarna op geheugen 2 (lange termijn verbruik) van de boardcomputer gekeken en gaf exact hetzelfde weer ( 1 : 17.6 dus)

 

De voorgaande keren dat ik de nauwkeurigheid van de boardcomputer teste kwam ik tot de zelfde conclusie: namelijk dat hij bij mijn auto loepzuiver is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik rij lange afstanden en dan kun je best met 3 bar in jebandjes pompen is even wennen maar het verbruik is erbij gebaad. Heb je nu 17 of 18 inch banden onder je bolide dan is het ook raadzaam om ze rond de 3 bar te zettenen en ja ik begrijp best dat je wilt besparen op je brandstof kosten maar af en toe wel even door trappen om problemen te voorkomen want turbo problemen wil je niet hebben.

 

Als ik mijn 18" op 3 bar zet weet ik zeker dat ik binnen de kortste keren ge"cupte" banden heb.... ik heb ze nu rond de 2.3-2.5 Bar staan.

Dit probleem van cuppen heb ik al eens met mijn Benz gehad :evil:

 

greetzzzz Bert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik rij lange afstanden en dan kun je best met 3 bar in jebandjes pompen is even wennen maar het verbruik is erbij gebaad. Heb je nu 17 of 18 inch banden onder je bolide dan is het ook raadzaam om ze rond de 3 bar te zettenen en ja ik begrijp best dat je wilt besparen op je brandstof kosten maar af en toe wel even door trappen om problemen te voorkomen want turbo problemen wil je niet hebben.

 

Als ik mijn 18" op 3 bar zet weet ik zeker dat ik binnen de kortste keren ge"cupte" banden heb.... ik heb ze nu rond de 2.3-2.5 Bar staan.

Dit probleem van cuppen heb ik al eens met mijn Benz gehad :evil:

 

greetzzzz Bert.

 

18 Inch banden horen flink wat spaning te hebben en 3 bar komt daar eerder bij in de buurt. Wat jij aanhaalt dat je dan sneller het probleem versnelt is niet waat te lage banden spanning versnelt namelijk cuppen, om dit iets uit te stellen een iets hogere banden spanning.

 

Kan ook nog aan de uitlijning liggen, en v profiel banden staan er ook erg om bekend dat ze sneller cuppen.

 

Beste manier is dan om ze te laten trimmen dus laten afdraaien van banden dan ben je van het probleem af en dan komt het niet terug alleen heb ik daar geen ervaring mee,

 

Sorry dat ik even ontopic ben gegaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mensen,

 

Ik heb ook nog eens gemeten, na 650 kilomter getankt. Ik kom met de rekenmachine en vullen tot de hals (eerste keer en nu weer) op 1:16,5 gemiddeld met lange afstanden. Cruise op 130, clima op auto, michelin energy 195/65/15 met 2,3 bar voor en 2,9 achter.

 

Mijn verbruiksmeter geeft echter meer aan (hoeveel precies weet ik niet). Ik vrees dat ook ik 'last' heb van een verbruiksmeter die niet 100% klopt. Bij mijn bezoek aan Jos zal ik vragen of hij hier iets mee kan doen....

 

 

Groeten,

 

Rob

 

 

p.s. Voor wat betreft cuppen, ook ik heb daar een bloedhekel aan. Ik wissel mijn banden om na 10k-15k km. Dan doe ik LA naar RV en LV naar RA, etc.

Sommigen raden dit af omdat het niet met alle banden kan (sommige kunnen er domweg niet tegen, sommige zijn draairichtinggebonden), maar met Energy's gaat dit prima. Nooit last van cuppen en na ongeveer 80000-90000 km tijd voor 4 nieuwe banden (en nee, ik en mijn vriendin rijden niet als een oud wijf.....)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Mensen,

 

Ik heb ook nog eens gemeten, na 650 kilomter getankt. Ik kom met de rekenmachine en vullen tot de hals (eerste keer en nu weer) op 1:16,5 gemiddeld met lange afstanden. Cruise op 130, clima op auto, michelin energy 195/65/15 met 2,3 bar voor en 2,9 achter.

 

Mijn verbruiksmeter geeft echter meer aan (hoeveel precies weet ik niet). Ik vrees dat ook ik 'last' heb van een verbruiksmeter die niet 100% klopt. Bij mijn bezoek aan Jos zal ik vragen of hij hier iets mee kan doen....

 

Ik ben benieuwd rob! laat het me even horen aub, Thx.

 

p.s. Voor wat betreft cuppen, ook ik heb daar een bloedhekel aan. Ik wissel mijn banden om na 10k-15k km. Dan doe ik LA naar RV en LV naar RA, etc.

Sommigen raden dit af omdat het niet met alle banden kan (sommige kunnen er domweg niet tegen, sommige zijn draairichtinggebonden), maar met Energy's gaat dit prima. Nooit last van cuppen en na ongeveer 80000-90000 km tijd voor 4 nieuwe banden (en nee, ik en mijn vriendin rijden niet als een oud wijf.....)

 

even offtopic, laatste keer mods :wink: !!!

 

even gegoogled en ik kon er dus achter dat ik al enkele jaren in de veronderstelling ben dat cuppen iets anders is dan wat ik dacht te weten. :lol:

 

van het net:

 

Het 'cuppen' - ook wel zaagtandslijtage genoemd - ontstaat soms aan de randen van het loopvlak van de banden op de niet aangedreven as, vooral als die wielen op te veel toespoor en/of een te grote negatieve wielvlucht zijn afgesteld. U kunt het voelen als u met de hand over de rand van de band strijkt, tegen de normale draairichting in. De rubber blokjes van het gegroefde loopvlak zijn onregelmatig afgesleten. Door het gewicht van de wagen worden ze samengedrukt en zetten naar één kant uit zodra ze daar het contact met de weg weer verliezen. Ze veren als het ware terug in hun oorspronkelijke vorm, maar schuiven daarbij ook net iets over het wegdek. Op den duur zorgt zaagtandslijtage voor een zoemend bijgeluid. Verwissel dus de niet aangedreven wielen met de andere twee en wel kruislings. Door de draairichting om te keren wordt ook het slijtagepatroon omgekeerd.

 

zat jij toch goed rob!

 

ik dacht dat de in de rolrichting uitgeholde banden "gecupt" waren, niet dus!! :?

dit komt gewoon door te harde banden waardoor de band in het midden sneller slijt dan de randen! niets cuppen dus, en bij deze mijn excuses @therealjack! :wink: sorry brò!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heren,

 

Gisteren een 'braaf' ritje gedaan van Heerenveen naar Zwolle (deels stad met fluwelen rechter voet en A32/28, ongeveer 65 kilometer) met keurig 120 per uur op de cruise en in de stad 55 per uur. Buiten waaide het wel aardig met varierende richting, clima op auto 22 gr en buiten was het 21,5.

 

Verbruik volgens de meter was 5,9 l/100km ofwel 1:16,949 toen ik weer in Zwolle voor de deur stond.

 

Leuk detail: omdat ik zo aan het treuzelen was (ik rij bijna nooit 120, er zijn mensen op de weg die nog meer treuzelen (115/116),ben je genoodzaakt om deze toch voorbij te gaan met 120 om een goede bijdrage aan het forum te geven) zat er een zilvergrijze slopel Astra op mijn kont, die daarna door een nog 'snellere' Meriva van de politie werd ingehaald en mocht volgen, vast overtreding voor bumperkleven :lol: .

 

OK, lullig voor die vent, maar pas echt lullig als het een VW-rijder was geweest :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

hmmm nog wat rustige ritjes en wat sportievere(uiteraard alleen voor wetenschappelijke doeleinden :wink: ) gemaakt en mijn b.c. blijft hoge waarden aangeven.

 

ik zal eens een log gaan aanleggen van gemaakte km's en verstookte liters diesel.

 

 

greetzzzz Bert

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn boordcomputer geeft bij een snelheid van 120km/h 5,2 liter op 100 km aan met cc aan :lol:

Auto is gechiptuned heb het vorig jaar ook een keer handmatig gemeten en kwam ook ongeveer op hetzelfde uit...

Bij een snelheid van 100 km/h verbruik ik 4,8 a 4,9 liter per 100 km :D

 

Heerlijke auto die passat 8)

 

P.s Gaat om een passat uit 2000 3B standaard 90pk heeft nu 275.000 gelopen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik herken dit probleem wel een beetje, ik heb er ook 1 gehad met 74KW

motor, er bleek een klein scheurtje te zitten in de aansluiting van de

turbo naar het inlaatspruitstuk, de boordcomputer werd een beetje

gek en het verbruik werd erg hoog, je kan dit zien aan de uitlaatgassen

als deze afwisselend zwart/normaal gekleurd wordt. Met normaal rijden

zul je dit niet snel merken behalve als je met hogere toerentallen rijd.

Ben voor dit probleem 4 maal bij de dealer geweest, met uitlezen konden

ze toen niets raars vinden, de turbo werd toen vervangen en het probleem bleef, later werd toen deze rubber vervangen, weg probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik herken dit probleem wel een beetje, ik heb er ook 1 gehad met 74KW

motor, er bleek een klein scheurtje te zitten in de aansluiting van de

turbo naar het inlaatspruitstuk, de boordcomputer werd een beetje

gek en het verbruik werd erg hoog, je kan dit zien aan de uitlaatgassen

als deze afwisselend zwart/normaal gekleurd wordt. Met normaal rijden

zul je dit niet snel merken behalve als je met hogere toerentallen rijd.

Ben voor dit probleem 4 maal bij de dealer geweest, met uitlezen konden

ze toen niets raars vinden, de turbo werd toen vervangen en het probleem bleef, later werd toen deze rubber vervangen, weg probleem.

 

top tip! :thumb:

ga straks gelijk even checken! (de Bazin heeft, wagen mee :wink: )

 

thx! Bert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Helemaal dit topic uit het oog verloren...... :embarassed:

Ik heb aan de slang niets kunnen vinden, maar mijn verbruik ligt ronde de 1:14 als ik afga op kilometers/liters, echter mijn BC probeerd mij nog steeds te overtuigen dat ik 1:11-1:12 rij.

bandenspanning niets aan veranderd nog steeds 2,5 bar.

 

greetzzzzz Bert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Leuk, oudje weer up.

Wat is veel, tjah ik merk met mijn auto wel veel verschil door de banden.

Rijd een kleine 1000km per week, vooral snelweg. Vaak dusdanig druk dat mijn gemiddelde snelheid tussen de 70 en 80km/h ligt.

Winterbanden (vredestein 195/65/15) reed ik dan al snel 1:18.

Zomerbanden (dunlop 225/45/17) rijd ik nu zo'n 1:15 als ik m'n best doe, rustig aan 1:15,5.

Verbruik is aan de pomp gemeten.

Motor is origineel 100 pk, chip naar 130pk.

 

Zit ook wel verschil in waar je de diesel haalt, als ik 'm bijv. bij de tinq haal rijd ik er al snel 1 km per liter minder op en loopt de motor minder lekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden