Ga naar inhoud
  • 0

Radiateur vervangen


rinse

Vraag

Gisteren naar het Casino geweest ( 10 euro winst ). Toen we in de parkeergarage kwamen stond er een flinke plas koelvloeistof onder de auto. Volgens mij komt het uit de radiateur (aan de bestuurders zijde).

 

Is een radiateur moeilijk om te vervangen?

Kan iemand mij stapsgewijs uitleggen hoe dat moet of is er iemand die mij een handleiding kan mailen?

 

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

 

Alvast bedankt,

 

Rinse

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Het gaat om een passat uit 97 (3b) sedan. 1.8 adr benzine zonder turbo.

Ik heb wat foto's gemaakt ter verduidelijking.

 

 

DSC00124.jpg

 

DSC00125.jpg

 

Zoals jullie kunnen zien loopt het onder de radiateur aan de voorkant eruit. Kan ik er vanuit gaan dat het hier niet om de waterpomp gaat aangezien er tussen de radiateur en het motorblok nergens koelvloeistof zit?

 

Loopt er misschien nog een slang onder de radiateur die ik over het hoofd heb gezien?

 

Alvast bedankt,

 

Rinse

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

het kan ook een gescheurde slang of koppeling zijn. Helaas komt een kapotte radiateur ook met regelmaat voor bij een passat.

 

Je aircoradiateur moet je erg voorzichtig mee zijn als je die voor je normale weghaalt!!

 

Hieronder een pdf'je voor de demontage

radiateur.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor het pdf'je.

 

Ik heb het vermoeden dat het toch een koppeling of slang is. Er komt namelijk best veel vloeistof uit en het meeste vloeistof zit precies onder de slang die naar de radiateur. Ik ga kijken of ik morgen bij de garage terecht kan want ik kom er zelf niet helemaal uit.

Wordt vervolgd....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo,

 

Het was dus toch de radiateur. Ik heb hem er zelf uit gehaald en onder druk gezet (met een fietspomp en een wasmachineslang). Heb hem vandaag vervangen en tot nu toe ziet het er goed uit. Bedankt voor de hulp.

 

Gr,

 

Rinse

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

gekrulde buis is voor stuurbekrachtigingsoliekoeling, bij een automaat zit de koeler aan de rechterzijde in de gewone radiateur verwerkt.

Zwarte strip is volgens mij de intercoolerbuis voor het geval je een V6 TDI hebt, links en rechts een IC

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

geen middeltjes erin gooien die lekkages moeten stoppen, in ieder geval niet in je koelsysteem, voor je het weet zit bijv je kachelradiateur dicht..

Soms kan je niet anders. Was in spanje op vakantie. En kreeg een lekke radiateur. Kosten voor alleen de radiateur 280 ex btw. Dus toen voor een flesje gagaan. Half flesje erin en gister direct een nieuwe radiateur dr in totale kosten incl 6 ltr koelvloeistof 77.71. Blij dat ik monteur ben geweest

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Soms kan je niet anders. Was in spanje op vakantie. En kreeg een lekke radiateur. Kosten voor alleen de radiateur 280 ex btw. Dus toen voor een flesje gagaan. Half flesje erin en gister direct een nieuwe radiateur dr in totale kosten incl 6 ltr koelvloeistof 77.71. Blij dat ik monteur ben geweest

Ik denk dat je blij moet zijn dat door de rotzooi niet je kachel radiateur gaat dichtzitten. Dan had je gewild dat je in Spanje een nieuwe radiateur had geplaatst.

Maar mooi dat het is opgelost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik denk dat je blij moet zijn dat door de rotzooi niet je kachel radiateur gaat dichtzitten. Dan had je gewild dat je in Spanje een nieuwe radiateur had geplaatst.

Maar mooi dat het is opgelost.

Bij 38 grdn is gebruik van kachel niet nodig dus is de koelvloeistof nagenoeg niet rond gepompt in de kachelradiateur. Terug in nederland nadat ik alles vervangen heb alles getest en de kachel word achtelijk heet dus zal wel goed gaan
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij 38 grdn is gebruik van kachel niet nodig dus is de koelvloeistof nagenoeg niet rond gepompt in de kachelradiateur. Terug in nederland nadat ik alles vervangen heb alles getest en de kachel word achtelijk heet dus zal wel goed gaan

Gelukkig maar. Zo te lezen weet je waar je mee bezig bent en waar je het over hebt.:thumb:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vergis ik me als ik zeg dat koelvloeistof altijd door warmtewisselaar circuleert of je de kachelfunctie gebruikt of niet ?

 

Verstuurd vanaf mijn HTC Sensation XL with Beats Audio X315e met Tapatalk

Je vergist je niet :mrgreen:

 

Bij oudere auto's (van voor '90) heb je vaak nog wel een "kachelkraantje" die als je warmte wil hebben de kvs door kachelradiateur laat stromen. Bij deze autos gaat dat verhaal wel op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vergis ik me als ik zeg dat koelvloeistof altijd door warmtewisselaar circuleert of je de kachelfunctie gebruikt of niet ?

 

Verstuurd vanaf mijn HTC Sensation XL with Beats Audio X315e met Tapatalk

Dat dacht ik ook anders moet er een bypass in zitten.

 

Grt Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden