Ga naar inhoud
  • 0

Siena velgen onder passat 3bg??


martintk

Vraag

Ik heb hier op het forum al veel gelezen over et-waardes e.d., maar ik wil graag de mening van anderen horen over het volgende.

 

Ik heb een set originele VW velgen gekocht van het type Siena. Volgens mij zijn dit velgen voor het meest recente type passat.

Ik heb zelf een passat uit 2004 (volgens mij 3bg)

 

De maten van deze nieuwe set (Siena)velgen is: 17x7,5j et=47, banden =225/45/17.

De originele velgen (Wellington) velgen: 15x7j et=37, banden=195/65/15.

 

Ik heb berekent dat de offset naar binnen +16,35 mm is (dus de binnenkant van de velg valt 16,35 mm verder naar binnen.

De offset naar buiten =-3,65 mm (dus de buitenkant van de velg valt 3,65 mm verder naar binnen)

 

Nu is mijn vraag kan ik deze velgen zonder problemen monteren, of moet naar oplossingen op zoek gaan?

 

Ik hoor het graag.

 

P.S. Ik zal bij mooi weer eens een paar foto's maken en me voorstellen op dit forum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Antonio (Ja, die hierboven staat :-) ) heeft 9J velgen met ET41 op een 3BG met 5mm spoorverbreders. Dit loopt niet aan. Door de spoorverbreders is zijn effectieve ET dus ET36.

Het verschil in breedte tussen zijn velgen en jouw velgen is 1,5J = 37,5mm. Uitgaande van de velgen van Antonio kun je dus tot 36 + (37,5/2) = ET 49 gaan. ET47 wordt dus krapjes, maar moet kunnen qua velg. Omdat je echter ook qua band breder gaat, durf ik hier mijn handen zeker niet voor in het vuur te steken. Antonio heeft 225-banden, die staan vrij strak op 9J-velgen. Jij monteert 225 op een 7,5J, waardoor de band wat bol zal staan. De kans is groot dat de velg wel vrijloopt, maar de band gaat aanlopen tegen je veerpoten. Ik zou dus even heel goed passen en eventueel toch spoorverbreders monteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ET47 gaat wel passen. Ik heb ET45 velgen met 225 banden en er loopt niets aan. je hebt dan nog ca 1-1,5 ruimte. alleen is het optisch niet mooi.

je velgen vallen zover naar binnen. Ik heb spoorverbreders gebruikt

voor 15mm en achter 20 en nu staan de wieltjes mooi breedt!!!

post-2559-1423822588,4464_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Oke, dan moet het wel goed gaan. Ik was uitgegaan van 225-banden bij jou, 235 maakt het verhaal al wat anders en als ook dieseltje geen problemen heeft dan zal de combi van martintk ook wel goed gaan. (Mits hij geen 4motion heeft dan) :-)

Bedankt voor de correctie :thumb:

 

@DM: bol en bol zijn natuurlijk verschillende begrippen. Ik bedoelde in vergelijking met de banden van Antonio...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb zojuist de velgen onder de passat gemonteerd en gekeken of er genoeg ruimte is.

 

Het lijkt me allemaal oké. Volgens mij is er geen probleem met het aanlopen.

 

Ik heb een paar foto's gemaakt, maar lukt me niet om ze aan dit bericht toe te voegen.

 

Overigens heb ik geen 4-motion, maar een voorwiel aangedreven 1.9 tdi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hier een paar foto's dan.

 

Op de eerste foto kun je zien dat het geen problemen geeft bij de veerpoot.

 

Je moet kijken aan de voorkant, aan de achterkant (op de foto) heb jij nooit problemen met passen.

 

Mooi auto,s trouwens. :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb nu aan de voorkant gekeken en ondekt dat daar inderdaad heel erg weinig ruimte is. Ik kan de vinger niet tussen de band en de beugel eromheen krijgen.

 

Ik heb geinformeerd naar spoorverbreders, maar daar vielen de prijzen behoorlijk tegen. Voor en achter bij elkaar € 200,- incl. verlengde bolkonische bouten (het zijn ja originele vw velgen)

 

Ik zit er nu nog over te denken toch andere velgen te nemen met een betere pasvorm.

 

Het liefst de 17"phoenix velg. Maar die zijn moeilijk te vinden.

 

Hier nog even een foto van de ruimte aan de voorkant. Ik hoop dat het te zien is.

post-4567-1423822592,243_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden