Ga naar inhoud
  • 0

Vraag

Geplaatst

Voor het eerst in 45 jaar een botsing, gelukkig met lage snelheid maar toch.

Er zit nu een deuk in de achterbumper en die wil ik er graag uit hebben.

Nu zegt de een moet je met een föhn doen, de ander zegt kokend water op de bumper gooien.

Heeft iemand een oplossing hoe ik het zelf kan aanpakken of moet ik dit aan de professional overlaten?

deuk.jpg

22 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst

Niet te lang wachten en voorzichtig heet water eroverheen laten lopen dan gaat de deuk er weer uit, je blijft wel scheurtjes in de laklaag houden maar die zie je haast niet.

Als je stroom in de buurt hebt zou je ook een fohn kunnen gebruiken, maar ik denk dat water veiliger is,

Ik heb een paar jaar geleden ook op dezelfde plaats een deuk gereden tegen een vangrail paaltje tijdens de wintersport, ik ben toen meteen een paar flessen water gaan vullen en de deuk floepte er gelijk uit.

• 0
Geplaatst
Niet te lang wachten en voorzichtig heet water eroverheen laten lopen dan gaat de deuk er weer uit, je blijft wel scheurtjes in de laklaag houden maar die zie je haast niet.
Als je stroom in de buurt hebt zou je ook een fohn kunnen gebruiken, maar ik denk dat water veiliger is,
Ik heb een paar jaar geleden ook op dezelfde plaats een deuk gereden tegen een vangrail paaltje tijdens de wintersport, ik ben toen meteen een paar flessen water gaan vullen en de deuk floepte er gelijk uit.
Mag ik vragen wat is de reden om dat zo snel mogelijk te doen?

Verstuurd vanaf mijn SM-A546B met Tapatalk

• 0
Geplaatst (aangepast)
1 hour ago, R-line said:

Net geprobeerd met een aantal kokende liters water maar er gebeurd niets. Ik heb het idee dat er enige kracht gezet moet worden omdat er een "knik" in de bumper zit.
Nog geprobeerd met een zuignap maar het geheel is niet plat genoeg om een vacuüm te kunnen trekken. Misschien met een kleine zuignap maar ja die heb ik niet.

aangepast door henk r
  • 0
Geplaatst

Er zit ook echt een knik in de bumper, dat houdt hem volgens mij tegen. De bumper is verder ook gebarsten, mooiste is denk ik om een 2e hands bumper te regelen.

• 0
Geplaatst

Ik heb een soortgelijke deuk in de onderbumper van de kia picanto van mw tdi met een verfbrander voorzichtig warm gemaakt en vervolgens van binnenuit naar buiten gedrukt. Dat moest idd met kracht.

Maar warm water ook prima. Als je maar terug drukt vanuit binnen kant.

• 0
Geplaatst
2 uren geleden, tiptronic zei:

Ik denk dan dat de vorm niet teveel erin blijft. Al moet ik zeggen bij de kia was ik een aantal maanden later dat ik terug kon deuken. Weet niet of jij je het nog kan herinneren. Was bij jou op de brug😃

• 0
Geplaatst

Of met een lijmpistool er dotjes op spuiten waarin je een trekkertje kunt plaatsen. Kun je setjes voor kopen.

Je achterlicht eruit halen om vanuit die kant terug te duwen en inderdaad warm maken

• 0
Geplaatst
2 uren geleden, martijn v o zei:

Of met een lijmpistool er dotjes op spuiten waarin je een trekkertje kunt plaatsen. Kun je setjes voor kopen.

Je achterlicht eruit halen om vanuit die kant terug te duwen en inderdaad warm maken

Je komt er niet bij via het achterlicht. 

• 0
Geplaatst
5 hours ago, PatrickDS said:

Al geprobeerd of je er met de hand achter kan geraken?

Dan kan je er gewoon tegen duwen denk ik.

Ik kan er niet achter komen. Ik moet iets demonteren maar weet niet wat; de onderkant of de bumper zelf.

• 0
Geplaatst
5 minuten geleden, henk r zei:

Ik kan er niet achter komen. Ik moet iets demonteren maar weet niet wat; de onderkant of de bumper zelf.

Zo als je ziet gaat het niet via het achterlicht

20.jpg

• 0
Geplaatst
20 uren geleden, tiptronic zei:

Een verse deuk gaat er beter/mooier uit. Als het kunstof al langer in een andere vorm heeft gestaan verliest het deels zijn "vormgeheugen", tenminste dat is mijn ervaring.

• 0
Geplaatst
18 minuten geleden, R-line zei:

Een verse deuk gaat er beter/mooier uit. Als het kunstof al langer in een andere vorm heeft gestaan verliest het deels zijn "vormgeheugen", tenminste dat is mijn ervaring.

Goed punt, nu snap ik ook waarom mijn buik zn vormgeheugen verloren is, had eerder aan de lijn gemoeten. :mrgreen: Geintje, een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.

• 0
Geplaatst
On 16-10-2024 at 14:15, henk r said:

Net geprobeerd met een aantal kokende liters water maar er gebeurd niets. Ik heb het idee dat er enige kracht gezet moet worden omdat er een "knik" in de bumper zit.
Nog geprobeerd met een zuignap maar het geheel is niet plat genoeg om een vacuüm te kunnen trekken. Misschien met een kleine zuignap maar ja die heb ik niet.

Als ik de deuk eruit heb gekregen, hoe krijg ik het dan weer mooi? Kan ik de bumper polijsten en overspuiten?

• 0
Geplaatst

Zal eerst eens kijken wat je overhoud als de deuk er uit is, dan kan je pas zien wat er nog aangedaan moet worden. Als je de bumper er af haalt let op bij de sprijdpluggen Nr 6

Net wat het type is moet je het steeltje door drukken ( let op bij het monteren moet het er weer in dus niet kwijt raken ) of als er een kopje op zit moet je die uittrekken en daarna  de plug er uit halen. hij zit een beetje in een hoekje, dus even opletten. 

image.png.705fb0b90a89d8ca551f0289a6f51c18.png

image.png.5dc72ab9bb1b6c064facd018ff428cc2.png

• 0
Geplaatst

Dit krijg je niet netjes onder het motto "je ziet er helemaal niks meer van" . Als je al de deuk eruit krijgt zal je vrede moeten nemen met dat resultaat.

Althans als je er verder geen kosten wil in stoppen. Net boven de deuk zit een uitgeduwd stukje, en op de chroom lijst zit ook een nare deuk. Met gewoon wat spuitwerk krijg je dit alles niet weg. 

Dan is de oplossing van @Procaliber de beste optie, is even wat centen neerleggen maar dan heb je wel terug nette bumper. 

• 0
Geplaatst

Hier een indicatie van de nieuw prijs, heb mijn auto als voorbeeld genomen, die komt aardig overeen. De bumper/afdekking moet dan ook nog gespoten worden. 

image.thumb.png.606950b515ec331ab84d83d71f963717.png

image.thumb.png.53649d0f3e72c6319c5704a43a392616.png

image.thumb.png.b5aca50c1eec60240ddda04d3cfc593d.png

image.thumb.png.88908f39a1deaf838e5fcd939169d8a8.png

image.thumb.png.ef14c11b0fab3b6ecbe4ce3ea04a7caa.png

image.png

• 0
Geplaatst
Op 16-10-2024 om 14:15, henk r zei:

Ik heb in mijn gereedschapskistje in de auto zo'n zuignapje: https://nl.aliexpress.com/item/1005002091808861.html volgens mij is die van mij nog iets kleiner. Nog niet nodig gehad voor een deuk, maar na aanschaf wel getest en je kunt er behoorlijk veel kracht mee zetten. 

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden