Ga naar inhoud
  • 0

Passat B8 2016 Led koplamp probleem

Vraag

19 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst

Defecte led unit.

• 0
Geplaatst
Zojuist, donny9 zei:

moet ik dan de complete koplamp vervangen?

Vrees van wel. De high led koplampen hebben apart inzetbare led units maar de low led koplampen blijkbaar niet (volgens de plaatjes uit ETKAonline). Je kan eens kijken op onderdelenlijn voor een nette 2de hands unit. De modules welke erop zitten kan je overzetten van je huidige koplamp.

• 0
Geplaatst
1 minuut geleden, donny9 zei:

Originele koplampen bestaan uit losse modules. Volgens mij kan je een led module los kopen.

ik heb er geen verstand van

Zoals ik voorgaand schreef kan je bij de high led versie de led units vervangen. Bij de low versie blijkbaar niet zoals hieronder te zien is.

Screenshot_20240725_212744_SamsungInternet.thumb.jpg.608e5c903d26ff797c57885a148fe7b2.jpg

dit is het plaatje van etka van een high led koplamp, hierbij zie je dat de led units vervangbaar zijn,

Screenshot_20240725_213121_SamsungInternet.thumb.jpg.f4ce3161aabd6f20bc27af07371cb34a.jpg

• 0
Geplaatst (aangepast)

Jammer dat je de unit moet vervangen. Als je het zelf gat doen, maak je dan een stapel foto's voor ons?
Ik vrees dat je niet de enige zal zijn, blijven. Al hoop ik dat stiekem wel.
De tijd dat je zelf even snel een lampje kan verwisselen ligt al weer jaren achter ons.

490euro 2e hands?🫣
Wat kost een nieuwe dan wel niet?

aangepast door Petroman
  • 0
Geplaatst

De rechtse unit lukt nog net zonder de volledige bumper eraf te moeten halen. Ben zelf eens een tijdje op de sukkel geweest met mijn rechtse high led unit. De vorige eigenaar was erin geslaagd een rubber afsluitdop kwijt te spelen en hierdoor was er vocht in de unit gekomen en onderaan de module zit de power module op de koplamp geschroefd en deze was geleidelijk aan aangetast door insijpelend vocht. 

• 0
Geplaatst
1 minuut geleden, donny9 zei:

maar kan je niet enkel de ledlamp vervangen ipv de koplamp vervangen

Neen, zoals ik al meerdere keren heb aangegeven zit deze vast in de koplamp en is de ledchip niet demonteerbaar bij dit type koplamp ! Althans, niet zonder de koplamp niet volledig te moeten opmaken (front lens eraf halen en de hele koplamp openmaken om aan de ledchip te kunnen - en dan moet je nog op zoek naar dezelfde ledchip gezien VW dit niet als spare part aanbied.)

Dus het is niet zoals een old school halogeen koplamp waarbij je even een lampje kan vervangen, zo werkt dit niet bij dit type koplamp. 

Succes..

• 0
Geplaatst
20 minuten geleden, wulfke zei:

Neen, zoals ik al meerdere keren heb aangegeven zit deze vast in de koplamp en is de ledchip niet demonteerbaar bij dit type koplamp !

Eigenlijk wel een bizarre constructie.
Tenzij de LED lamp natuurlijk altijd onder garantie valt en nooit kapot gaat .....

• 0
Geplaatst (aangepast)
4 uren geleden, Petroman zei:

Tenzij de LED lamp natuurlijk altijd onder garantie valt en nooit kapot gaat .....

Voor dit type koplamp helaas wel, maar ook bvb de achterlichten zijn led en ook daar is niks vervangbaar, dus als daar iets mis gaat moet je deze ook compleet vervangen.

de high led uitvoering heeft wel een modulair systeem waarbij je de led units kan vervangen, zie stukken nummer 14, 15 en 16. Hierbij moet je bij de koplamp een paar stukken uit de koplamp slaan waarbij je dan toegang krijgt tot de led units. Na de herstelling moet je een herstelset plaatsen om de koplamp terug dicht te maken (stuk nr 18).

https://m.youtube.com/watch?v=ktduT9gWJRQ

Tenzij dat de TS Deze als uitdaging wil inbouwen

aangepast door wulfke
  • 0
Geplaatst

Ik Heb ook Led low koplampen, en bij een schade recent stond die voor 1900 euro op de onderdelenlijst. Allemaal verzekeringswerk gelukkig.

In een achterlicht zit helaas condens, en moet inderdaad helemaal vervangen worden. Er is niks aan open te maken. Hangt een beetje van de aanbieder af, maar gaat ook om 100-200 euro. Gelukkig gaat het maar om 1 van de 4 achterlichten.

Een gebruikte led lamp zou ik echter nooit kopen. Grote kans dat je ook een exemplaar met een (onzichtbaar) scheurtje hebt, en dan krijg je dus ook condens, en moet je alsnog een nieuwere halen.

• 0
Geplaatst
Op 26-7-2024 om 12:48, Petroman zei:

Dat is maar hoe je het bekijkt.

Bij een gloeilampje stuur je er wat stroom door en het gaat lichtgeven, dat luistert allemaal niet zo nauw. Bij een LED-lampje moet je de spanning, stroomsterkte en temperatuur heel goed reguleren, anders gaat ‘ie stuk. Daarom wordt LED vaak geleverd als complete gesealde module, waarin de lampen, koellichamen en regulerende elektronica helemaal op elkaar zijn afgestemd.

Dat kun je wel helemaal modulair maken, maar de totale unit wordt dan wel veel duurder en storingsgevoeliger. Daarnaast is het vangen van een lampje bij LED zelden nodig of zinvol, want als dat lampje al stuk is, ligt de oorzaak vaak ergens in de elektronica. Dan ben je een hele tijd aan het zoeken naar de storing en alsnog meerdere onderdelen aan het vervangen, waardoor het al snel goedkoper is om er direct een hele nieuwe unit in te zetten.

• 0
Geplaatst

Levensduur van een led is zo maar 60.000uur, mits deze onder de juiste condities gebruikt wordt. Dus de kans dat de led overlijdt is niet zo groot. Grootste probleem is vochtindringing, zoals bij mij achter, en dan moet je de portemonnee trekken.

We vergeten voor het gemak dan nog even de toegenomen veiligheid, doordat we nooit meer met een defecte lamp rondrijden. Hoe vaak moest je vroeger niet een halogeenlamp wisselen? En als je tegenwoordig een auto met een kapotte koplamp ziet, gaat het altijd om een halogeenlamp.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden