Ga naar inhoud
  • 0

Stuurhoeksensor: Geen kalibratie (Van stuurmodule 3C0953549B naar 3C0953549AH)


Heatsink

Vraag

Hoi allemaal!

In verband met een toekomstige upgrade naar een 12 knops stuur ben ik alvast begonnen met het vervangen van de stuurmodule. Momenteel (origineel) zit de 3C0953549B erin met CC en 8 knops stuur. Omdat momenteel ook een hendel met ACC aanwezig is, maar uit geprogrammeerd, heb ik in mijn B module een foutcode en wel "01044 - Control Module Incorrectly Coded". Dit brengt geen verdere problemen met zich mee. Alles werkt gewoon naar behoren. De coding is: 0000111

Nu heb ik de 3C0953549AH op de kop weten te tikken. Ik heb begrepen dat deze module in feite alles kan (Lin 1.3 & Lin 2.0) en volgens ETKA is dit ook de uiteindelijke vervanger van mijn huidige B module.

Na het inbouwen en coderen van de AH module krijg ik met de beste wil van de wereld de stuurhoeksensor (G85) niet gekalibreerd. Stuur helemaal naar links, vasthouden, helemaal naar rechts, vasthouden, stuur in het midden, vooruit rijden, achteruit rijden. Een stuk met de auto rijden. Het mag allemaal niet baten. 
Ik heb drie stuurhoeksensoren liggen maar daar lijkt het probleem niet te zitten. Als ik namelijk de B module terug inbouw en bovenstaande stappen doorloop lukt het kalibreren wel en werkt alles weer als vanouds. 

Als ik naar de ABS module ga in VCDS en daar de kalibratie wil starten, wordt in een rode tekst weergegeven dat dit niet beschikbaar is (ERROR: Group 060 Not Available) maar dat geldt voor zowel de B als ook de AH module. Zo ook heb ik met de AH module geen stuurbekrachtiging meer. 

Wie weet raad!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 1

bij nieuwere modellen moet de kalibratie gebeuren via de ABS-module. ELKE basisafstelling moet je afzonderlijk doen is mijn ervaring en elke keer na 1 afstelling uit de module, er weer in, security invoeren en volgende afstelling doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dank voor je reactie! Ik heb inderdaad een scan van de auto en ik post ook gelijk een screenshot van de mogelijkheden die je kunt kiezen bij het coderen van de AH module

In de gateway zit ook een foutcode. Deze kan genegeerd worden. Het scheidingsrelais voor de ACC ontbreekt

Ik gebruik voor de AH module overigens de codering: 0100111

3C0953549AHCoding.thumb.png.7ca634e87a053b1c3f1eca4dd9691e77.png

Scan-WVWZZZ3CZ6E053399-20231216-1305-229790km-142784mi.txt

aangepast door Heatsink
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 uur geleden, Diver zei:

Nee dacht dat je ook met het stuur bezig was, als de AH de nieuwe versie van de B is zou het moeten werken. 

Hij heeft de AH geplaatst als voorbereiding op het 12-knops stuur welke er later nog in moet. 

 

Heeft u een sedan een variant ?

Ook een log met de nieuwe module erin ?

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wellicht handig om erbij te vermelden: Ik heb al eens eerder een stuurmodule getest en wel de 3C0953549K. Deze wordt in ETKA niet vermeld als opvolger van de B versie en de dual-stage airbag wordt door de K versie niet ondersteund (de pinnetjes op de printplaat ontbreken dan ook). Los van dat de airbag niet werkt had ik ook hetzelfde probleem. Geen stuurbekrachtiging en een foutmelding op de stuurhoeksensor die ik maar niet eruit kreeg.

Als ik verder kijk, lijkt er maar 1 versie stuurhoeksensor te zijn en wel de 3C0959654. Daar lijkt mij dan ook het probleem niet te zitten

aangepast door Heatsink
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hier de log met de AH module erin

Scan-WVWZZZ3CZ6E053399-20231216-1853-229790km-142784mi.txt

De codering van de AH module klopt in deze scan niet zie ik nu net. Deze staat nu op ACC en moet CC worden (0100111 zou het moeten zijn)

De stappen om de "02546 - Steer Limit Stop" op te lossen heb ik ook zojuist nog eens doorlopen zonder succes

aangepast door Heatsink
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Enorm bedankt beide! Het inloggen in de Steering-Assist had ik geen weet van! Na een aantal keren als een gek draaien aan het stuur en uiteindelijk maar links- en rechtsom rondjes gaan draaien op een parkeerterrein ging m'n geel stuur lichtje uit en is de stuurbekrachtiging weer actief. Ook geen foutcodes meer in de ABS module e.d. 💪

Hiermee is mijn probleem opgelost. Nogmaals dank!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het feestje was uiteraard niet compleet als nu een ander probleem zich voor doet 😅

Alle fouten uit de AH module zijn weg. CC werkt, stuurhendels werken, claxon werkt en de airbag hopelijk ook 🙃

Nu als volgt verschijnt er na het verwijderen van de sleutel telkens de melding: "Immobilizer active!" (hij start overigens wel gewoon en dan is de melding ook weg), de stadslichtjes blijven branden als de lichtschakelaar op "Auto" staat en de centrale vergrendeling reageert niet.

Hopelijk ook een simpele oplossing voor?

aangepast door Heatsink
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hmm, de startonderbreking zit in de comfortmodule net als het aanleren van de sleutels verloopt via de comfortmodule. Echter zit er ook een stukje immo in de ELV verwerkt, beide ondelen liggen ook in contact met de stuurkolom module. Toevallig een connector niet goed aangedrukt of een pinnetje welke krom is komen te staan bij het aansluiten ?

Fouten in de vcds log na het verschijnen van de immo warning?

Hoe de sleutels kunnen aangeleerd worden voor de ver en ontgrendelen van de deuren staat ook beschreven op het forum of te vinden via het google platform.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb de pinnetjes bekeken, niets krom. De stekker zit goed op z'n plek en de rode clip op de connector is ook aangedrukt. Er verschijnen geen foutmeldingen in VCDS. Enkel dat de stuurkolommodule niet goed gecodeerd is en in de gateway zit ook een foutcode. Deze kan genegeerd worden omdat slechts het scheidingsrelais voor de ACC ontbreekt.

Bij het uitnemen van de sleutel verschijnt dus de melding "Immobilizer active!", de deuren ontgrendelen niet, de radio schakelt niet uit, zodra de lichtschakelaar op "Auto" staat, blijven de stadslichtjes branden en de deuren reageren niet meer op de centrale vergrendeling via de sleutel.

De auto start en rijd ondanks bovenstaande melding gewoon prima. Na het starten is de melding ook weg en branden verder geen "rare" lampjes in het dashboard. Ook het stuurslot ontgrendeld gewoon. 

Een probleem met de can-bus verbinding? Of moeten we toch richting de ELV gaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kleine update: Gisteravond ben ik gestopt met mijn zoektocht en heb ik de AH module erin laten zitten. Hoogstwaarschijnlijk heeft de hele nacht de melding "Immobiliser active!" op het display gestaan. Vanmorgen was de accu dan ook helemaal plat.

Alle tips zijn van harte welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Op 18-12-2023 om 15:29, wulfke zei:

Gaat het stuur in het stuurslot als je de sleutel uit het contact haalt ? Of hoor je helemaal niks ?

Met de AH module gaat het stuur niet in het stuurslot. Met de B module werkt wel alles naar behoren. Ik kan na het uitnemen van de sleutel i.c.m. de AH module het stuur vrijuit bewegen en hoor niet de bekende klik van het stuurslot. Ook niet als ik de sleutel opnieuw plaats. Met de AH module kan ik de auto probleemloos starten en rijden. 

aangepast door Heatsink
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden