Ga naar inhoud
  • 0

Stuurhoeksensor: Geen kalibratie (Van stuurmodule 3C0953549B naar 3C0953549AH)


Heatsink

Vraag

Hoi allemaal!

In verband met een toekomstige upgrade naar een 12 knops stuur ben ik alvast begonnen met het vervangen van de stuurmodule. Momenteel (origineel) zit de 3C0953549B erin met CC en 8 knops stuur. Omdat momenteel ook een hendel met ACC aanwezig is, maar uit geprogrammeerd, heb ik in mijn B module een foutcode en wel "01044 - Control Module Incorrectly Coded". Dit brengt geen verdere problemen met zich mee. Alles werkt gewoon naar behoren. De coding is: 0000111

Nu heb ik de 3C0953549AH op de kop weten te tikken. Ik heb begrepen dat deze module in feite alles kan (Lin 1.3 & Lin 2.0) en volgens ETKA is dit ook de uiteindelijke vervanger van mijn huidige B module.

Na het inbouwen en coderen van de AH module krijg ik met de beste wil van de wereld de stuurhoeksensor (G85) niet gekalibreerd. Stuur helemaal naar links, vasthouden, helemaal naar rechts, vasthouden, stuur in het midden, vooruit rijden, achteruit rijden. Een stuk met de auto rijden. Het mag allemaal niet baten. 
Ik heb drie stuurhoeksensoren liggen maar daar lijkt het probleem niet te zitten. Als ik namelijk de B module terug inbouw en bovenstaande stappen doorloop lukt het kalibreren wel en werkt alles weer als vanouds. 

Als ik naar de ABS module ga in VCDS en daar de kalibratie wil starten, wordt in een rode tekst weergegeven dat dit niet beschikbaar is (ERROR: Group 060 Not Available) maar dat geldt voor zowel de B als ook de AH module. Zo ook heb ik met de AH module geen stuurbekrachtiging meer. 

Wie weet raad!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Moet ik even in de schema's duiken maar er loopt een draadje van stuur module 20 polige stekker pin 2 naar ELV 10 polige stekker pin 3. ELV krijgt spanning via SC14.  De leeseenheid voor de wegrijblokkering krijgt voeding uit SC16. Uit de leeseenheid komt ook een draadje voor de knoppen verlichting. 

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nog een kleine update:

Als ik met de sleutel op contact, de B module verwijder en de AH plaats, kan ik daarna de sleutel probleemloos verwijderen en weer plaatsen (stuurslot wordt niet meer geactiveerd) en de auto probleemloos starten en rijden. Dit kan keer op keer. Enkel als de sleutel in deze situatie wordt verwijderd, verschijnt "Immobilizer active!", dat blijft een 5 tal secondes staan en verdwijnt, om vervolgens weer terug in beeld te komen. Dit blijft zich herhalen net zolang totdat ik de sleutel plaats. De overige lampjes in het dashboard gaan wel gewoon uit.

Als ik zonder de sleutel op contact de B module vervang voor de AH en ik plaats de sleutel, reageert de auto nergens op. Stuurslot gaat er niet af en het dashboard licht niet op.

Ik krijg stilaan het vermoeden dat de AH module in geleerd moet worden op de immobilizer of iets dergelijks? 

aangepast door Heatsink
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Lijkt er eerder op dat deze stuk is. Als je de module vervangt met contact aan dan blijven er nog settings van de oude module in het geheugen.
Pas als je complete canbus rust hebt gehad of de accu is er af geweest, reset hij en krijg je dezelfde fout weer.

aangepast door dieseltje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
19 minuten geleden, dieseltje zei:

Lijkt er eerder op dat deze stuk is.

Ga ik die pech hebben? 😅

Dan ga ik morgen (vandaag geen tijd) de proef op de som nemen. Ik heb nog een K module liggen. Niet direct geschikt (ondersteund geen dual-stage airbag) maar ik vermoed dat dat geen probleem gaat zijn voor wat ik wil testen. Net als de B module die af fabriek in de auto zit is de K module een highline versie met ondersteuning voor lin 1.3.

aangepast door Heatsink
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Er is hier op het forum wel een draadje met een gelijkaardig fenomeen waar ook de immo in tussen komt, helaas loopt het draadje op niks uit..

Ik dacht ook dat er een connectie is met ELV - CCM - stuur module - gateway maar daarvoor moet ik eens in mijn documenten snuffelen van de tijd dat ik de ombouw deed van 3C0 naar 5K0 stuur module. Daar moest ik een draad verleggen om de ELV terug in orde te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zie je een verschil in de aansluitingen bij de AH en B module,  alle pinnen zijn hetzelfde bezet of ontbreekt er 1tje of meerdere of een pin welke op een andere plaats bezet is en bij de andere leeg enz ?

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
7 uren geleden, wulfke zei:

Er is hier op het forum wel een draadje met een gelijkaardig fenomeen waar ook de immo in tussen komt, helaas loopt het draadje op niks uit..

Welk draadje is dat? 

7 uren geleden, wulfke zei:

Ik dacht ook dat er een connectie is met ELV - CCM - stuur module - gateway maar daarvoor moet ik eens in mijn documenten snuffelen van de tijd dat ik de ombouw deed van 3C0 naar 5K0 stuur module. Daar moest ik een draad verleggen om de ELV terug in orde te krijgen.

Kijk eens gerust. Het feit dat de AH de uiteindelijke vervanger is voor mijn B versie geeft mij het idee dat er geen andere handelingen uitgevoerd hoeven worden dan het vervangen en coderen van de module. Uiteraard weet ik niet wat er bij VW in hun documentatie staat als ik het nu bij de dealer zou laten vervangen en/of zij tegen hetzelfde probleem zouden aanlopen.

7 uren geleden, wulfke zei:

Zie je een verschil in de aansluitingen bij de AH en B module,  alle pinnen zijn hetzelfde bezet of ontbreekt er 1tje of meerdere of een pin welke op een andere plaats bezet is en bij de andere leeg enz ?

Morgen tegen het einde van de middag kom ik hierop terug. 

Ik wil een ieder tussentijds wel enorm bedanken voor het meedenken. 💪

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt! (Alvast excuses voor de lap tekst 😅)

Ik heb inmiddels de K module ook geprobeerd en om het overzichtelijk te houden som ik hieronder even alles op:

3C0 953 549 B (originele module)

Deze werkt uiteraard naar behoren. Bij het plaatsen van de sleutel ontgrendeld het stuurslot, dashboard licht op, radio gaat aan etc etc..

3C0 953 549 K

Deze module werkt net als de B module (stuurslot ontgrendeld etc.) behalve:

  • Airbag melding (dat klopt, twee pinnen ontbreken op de printplaat voor de dual-stage airbag). Dit is eventueel op te lossen door twee extra pinnetjes op de printplaat te solderen daar de module slechts als verlengstuk dient voor de airbagkabel (Connector D) naar de sleepring
  • Het aanleren van de stuurhoeksensor werkt middels deze stappen. Stuurbekrachtiging werkt en verder geen bijzonderheden/foutcodes
  • Overigens is de K volgens ETKA geen opvolger van de B waarschijnlijk vanwege bovenstaand verhaal. Wel ondersteund deze net als de B module Lin 1.3 en is er sprake van een highline versie.

3C0 953 549 AH

  • Airbag werkt wel (hardwarematig zijn de pinnetjes voor de dual airbag aanwezig)
  • Het aanleren van de stuurhoeksensor werkt middels deze stappen. Stuurbekrachtiging werkt en verder geen bijzonderheden/foutcodes
  • Maar bij het plaatsen van de sleutel ontgrendeld het stuur niet en licht het dashboard niet op

 

20 uren geleden, wulfke zei:

Zie je een verschil in de aansluitingen bij de AH en B module,  alle pinnen zijn hetzelfde bezet of ontbreekt er 1tje of meerdere of een pin welke op een andere plaats bezet is en bij de andere leeg enz ?

Ik zie geen verschillen. De B en AH module hebben beide alle pinnetjes die mogelijk zijn op de printplaat gesoldeerd. Bij de K module ontbreken er 3: 2 voor de dual-stage airbag en Pinnetje 8 van connector G "Claxon of snelheidsregelsysteem-uit (med MFSW)"
Er zijn ook geen kromme pinnetjes en op de printplaat lijken alle soldeerpunten in orde te zijn. 

Verder heb ik via de TPI dvd een document gevonden met betrekking tot de AH, AJ en AK modules. Deze heb ik daarna ook online kunnen vinden: Link

Ik denk dat dit geen betrekking heeft op mijn verhaal. Er is dan ook geen sprake van foutcode 02071 

=============================================================================

Ik ga later vandaag de printplaat van de AH module nader bekijken. Ik ga het spoort van pin 2 connector C (leeseenheid voor wegrijblokkering) eens volgen. Kijken of er toch ergens een breuk zit en/of de weerstanden/condensators e.d. op zijn pad in orde zijn. Ik geef natuurlijk niet zomaar op :-) 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden