Ga naar inhoud

De GTE, TSI of TDI... welke aantrekkelijker (financieel) voor 20 a 30.000 km per jaar


bjeli

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Na een paar jaar afwezigheid weer een Passat aan het overwegen! Heb 2,5 jaar Polo van mijn werk gereden en nu 2,5 jaar Qashqai.
Nu aan het onderzoeken en berekenen welke variant (ha ha, altijd dé één variant) voor ons het meest verstandige is. De GTE, TSI of TDI...?

Wegens gezondheid van schoonmoeder gaan we 2 a 3 keer per maand 300 km per keer heen en weer rijden. Dus 600 a 900 km per maand specifiek hiervoor.
Dit is ongeveer 10 km stadsverkeer (veel stoplichten, drempels, rotondes) tot de snelweg. Daarna 130 km snelweg. Laatste 10 km is provinciale weg 80.

We gaan ook 1x per jaar op een "verre" reis/vakantie. Dus in 3 weken zomervakantie 6.000/7.000 rijden we km. Dat stuk is meestal met een bagagewagen.
Verder is mijn woon-/werkverkeer 16 km per dag. 

Ik ben benieuwd wat jullie zouden kopen in een zelfde situatie? Ik weet dat er altijd liefhebbers zijn van diesel óf benzine die het altijd zouden kopen, ook als het duurder is. Maar mijn vraag gaat even om wat zou financieel aantrekkelijker zijn.
Met name omdat ik nooit eerder een GTE heb gereden en ook niet weet hoe dit zich zou verhouden? Wellicht volledig dan woon-/werkverkeer kunnen doen. Maar geen idee wat het langdurige verbruik is bij een GTE...

Benieuwd naar jullie reacties! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

GTE, omdat je dan 1e en laatste km's elektrisch kan rijden.
En die van ons laad ook prima op buitenstopcontact (gem. 2u) dus dat is ook geen probleem. De verbruiksmeter staat vaak bij gemengd gebruik op 1:18.
Maar weder vraag: denk je aan nieuw of 2e hands?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb idd ook een “gewone” buitenstopcontact. Dan is 2 uur best aantrekkelijk. Ik heb ook zonnepanelen en zolang de salderingsregeling er is, kan ik nog een hoop kWh gratis wegsnoepen. Misschien is dat sowieso interessant omdat ik dan woon/werkverkeer bijna kosteloos kan doen.

1:18 is wel netjes! 

Een 2de hands. Qua budget zie ik er 1 staan van 2018 de rest bijna allemaal 2016.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat later nog te bedenken: het zijn niet alleen de cijfers die meetellen (die van budget wel) maar wij of ik, ben ook wel voor het digitale dashboard gegaan. Naast alles is het toch ook de ervaring van het rijden en de luxe.
Nu gingen wij van de 3BG naar een GTE, maar het rijdt gewoon top.
Overigens is laadtijd natuurlijk afhankelijk van accu kwaliteit en hoe leeg die is.

 

aangepast door Petroman
Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar ben ik het volkomen met je eens! Ik zal niet ontkennen dat als het allemaal lood om oud ijzer blijkt te gaan ik dan toch stil de voorkeur voor GTE heb. Ook omdat ik het niet eerder heb gereden maar ook het gecombineerd vermogen 😅🫣

Maar ik ben wel benieuwd of een van de opties beduidend beter is/blijkt te zijn.

 

Weet niet of de 2.0 tdi dsg nog interessant is? In verschillende 3c’s heb ik dat 10 jaar gereden. Of rij ik daarvoor nog steeds te weinig…? 

De GTE lijkt in m’n onderbuik gevoel wat voordeel te hebben. Maar niet helemaal onderbouwd.

Kortweg vanwege lagere mrb, hopelijk toch wel relatief laag verbruik in combi met stekkeren (en dat soms gratis thuis te kunnen doen). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou lekker ouderwets testritten gaan maken ;-)
Autorijden is nu eenmaal niet goedkoop. Mijn partner rijdt eigenlijk het meest en die heb ik ook de uiteindelijke proefrit laten doen. Voor alles geld ook dat een wagen gewoon moet passen letterlijk, qua stoelen, uitzicht en bediening. Daar kan geen zuinigheid tegenop.
 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel 1 ding als de DSG kapot gaat heb je een probleem, die zijn heel duur en jos_br zegt dat ze allemaal een keer kapot gaan. Dat was voor mij een rede om die niet te nemen. 

En stroom uit een laadpaal is duur tegenwoordig. 

aangepast door Marco456
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles kan kapot. Mijn 2.0TDI commonrail is ook stuk gegaan bij 430.000 km. Voor 2k. er een ander blok in laten schroeven met versere turbo en dito verstuivers.  (stonden op de nominatie om vervangen te worden)

Bij mijn DSG is er een toplager kapot geweest. verder is de DSG6 redelijk bullit proof.
Ik heb bijna 478.000 km op de teller en bak doet t nog steeds uitstekend. Ook bij handbakken heb ik in het verleden wel e.e.a. stuk gehad. 

Diesel is 2e hands aantrekkelijk als je ca 25 tot 30k op jaarbasis rijdt Prijsverschil tussen benzine en diesel is ca 25~30 cent per liter. Dus blijft het lonend om met zoveel km gewoon diesel te rijden. Los van alle gedgets die op een auto zitten.

aangepast door dieseltje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou lekker ouderwets testritten gaan maken ;-)
Autorijden is nu eenmaal niet goedkoop. Mijn partner rijdt eigenlijk het meest en die heb ik ook de uiteindelijke proefrit laten doen. Voor alles geld ook dat een wagen gewoon moet passen letterlijk, qua stoelen, uitzicht en bediening. Daar kan geen zuinigheid tegenop.
 
 

Het is idd niet goedkoop en het (alles) kost geld. Maar goed als je met een optie €50 a €100 per maand kan besparen is dat over een langere periode een aanzienlijke verschil. Precies wat ze hierna zeiden over reparatie kosten. Als je jaarlijks (extra) €500 reparatie potje hebt voor ‘hetzelfde’ geld is dat natuurlijk wel de overweging waard.

Ik neem aan dat de Passat Variant in TSI, TDI of GTE allemaal zelfde stoelen hebben


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel 1 ding als de DSG kapot gaat heb je een probleem, die zijn heel duur en jos_br zegt dat ze allemaal een keer kapot gaan. Dat was voor mij een rede om die niet te nemen. 
En stroom uit een laadpaal is duur tegenwoordig. 

Wat kost een DSG reparatie?

Over welke DSG hebben we het dan?
Ik heb in 10 jaar tijd en 400k+ km met 2.0 tdi (pompverstuiver en commonrail) nooit iets aan de hand gehad met een DSG6 bak.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles kan kapot. Mijn 2.0TDI commonrail is ook stuk gegaan bij 430.000 km. Voor 2k. er een ander blok in laten schroeven met versere turbo en dito verstuivers.  (stonden op de nominatie om vervangen te worden)
Bij mijn DSG is er een toplager kapot geweest. verder is de DSG6 redelijk bullit proof.
Ik heb bijna 478.000 km op de teller en bak doet t nog steeds uitstekend. Ook bij handbakken heb ik in het verleden wel e.e.a. stuk gehad. 

Diesel is 2e hands aantrekkelijk als je ca 25 tot 30k op jaarbasis rijdt Prijsverschil tussen benzine en diesel is ca 25~30 cent per liter. Dus blijft het lonend om met zoveel km gewoon diesel te rijden. Los van alle gedgets die op een auto zitten.

Is de DSG7 veel minder? En zijn daarin nog verschillen (dus verschillende modellen/uitvoeringen) of allemaal 1 exemplaar.

Ik zie heel veel 1.6 TDI en heel weinig 2.0 TDI.
Als ik een exemplaar met hogere KMstand zou nemen, wat je dan vaker hebt, is dan de 2.0 gemiddeld langer “houdbaar” (levensduur) of is dat een pot nat qua hoeveel ze aankunnen?
Ja, ik weet dat het veel samenhangt met onderhoud en rijgedrag. Maar als je zelfde onderhoud zou uitvoeren en zelfde rijgedrag in beide zou hebben…


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de prijs doorslaggevend is, zou ik een excel-sheet gaan maken. Zet hierin het aanschafbedrag, verzekeringsbedrag, MRB, aantal km dat je rijdt en literprijs. Dan zie je wat de vaste kosten doen per model.

De DSG7 heb je in een droge en natte versie (met olie). De natte schijnt langer mee te gaan.

Hoe belangrijk is vermogen (koppel) voor je ? Een GTE heeft een leuk gecombineerd vermogen, maar zodra jij de snelweg oprijdt, moet de relatief zwakke brandstofmotor een relatief zware auto trekken (nl incl. accu en electromotor). Laat staan als er nog een aanhangwagen achter hangt.

Het genoemde verbruik van de GTE van 1:18 hangt natuurlijk sterk af hoeveel % electrische KMs zijn. Dat moet je ook meenemen.

En met de salderingsregeling maakt het financieel niks uit of je de stroom direct in je GTE stopt, of eerst teruglevert (en er geld voor krijgt) en bv 's avonds gewoon stroom voor terug koopt. 

Zonder salderingsregeling heb je alleen gratis stroom als de GTE overdag aan de oplader hangt. Als je 5 dagen per week werkt blijft alleen het weekend over.

Succes met de ingewikkelde berekening. Ik rij zelf een BiTDI met 20k per jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie ook https://r.tapatalk.com/shareLink/topic?url=https://forum.vwpassat.nl/index.php?/topic/47022-tips-gezocht-voor-aankoop-passat-station-gte-2015/&share_tid=47022&share_fid=69326&share_type=t&link_source=app

Ik zou voor de diesel gaan de dsg7 heeft droge koppelingsplaten die gaan een 100-150 k mee dan moet je ze vervangen.

De dsg6 is veel beter heb 2 passats naar de 320k gereden nooit problemen met de dsg gehad.403bd135b0b9ab5cfc2adfa09abd73d0.jpg

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, bjeli zei:

Ik neem aan dat de Passat Variant in TSI, TDI of GTE allemaal zelfde stoelen hebben emoji23.png

Nou, niet echt, is afhankelijk van hoe deze besteld is. 

Je hebt de stoffen zetels, vol leder zetels, leder/alcantara en nog eens de vol leder R-line zetels..

En in deze uitvoeringen ook nog eens de opties manueel of elektrisch verstelbaar met memory en/of massagefunctie en/of ventilatie en/of verwarmd..

GTE met AID / digitale teller zijn schaars te vinden. 

Koplampen zijn er in 3 versies, Halogeenkoplampen / low ledkoplampen (geen dynamische bochtenverlichting) en high led koplampen (dynamische en statische bochtenverlichting)

Achterlichten zijn er ook versies. Low led achterlichten, high led achterlichten en R-line achterlichten. 

Dus afhankelijk van hoe je persoonlijk optielijstje eruit ziet gaat de zoektocht makkelijker of moeilijker zijn. 

Succes !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf ik heb een hele mooie passat TDI 2.0 188pk DSG6, 2015, en rijd gemiddeld 1000 km per week 1:20. kom een keer een proef rit maken en ervaar het zelf. Zelf moet ik een overstap maken naar een elektrische auto, anders deed ik mijn Passat pas weg als hij total loss zou zijn.

Doe de overstap alleen als ik een serieuze koper voor mijn passat heb gevonden. Het enige nadeel van mijn Passat is dat er veel km's opstaan, maar daar is de prijs dan ook naar.

Laat maar weten, ik rij nog steeds met veel plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9-8-2023 om 19:20, Petroman zei:

GTE, omdat je dan 1e en laatste km's elektrisch kan rijden.
En die van ons laad ook prima op buitenstopcontact (gem. 2u) 
 

 

???????

mijn gte model 2020 duurt 8 uur aan een buitenstopcontact !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, Petroman zei:

Wij hebben zelf gemaakte stroom via zonnepanelen.
En een oud model GTE: 2016, ander accu volume ?
En de laadstroom op max. gezet (groen ledje in snelknipper modus).

yep , zonnepanelen heb ik ook ..

ja , een 2016 heeft een kleinere accu .

ik had het hier al eens geopperd dat ik vroeger  kon laden met 5uur en het nu 8uur duurt , is gezegd geweest dat er ergens een instelling niet goed zou staan maar met de beste wil van de wereld kan ik de instelling van sneller/trager opladen niet vinden , en dan sta ik nog op " gereduseerd "     lol

aangepast door bert111
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Petroman zei:

@bert111, wat voor laadkabel heb je dan?
De 230V versie heeft een zwart kassie (bij die van ons) waarop je de gebruikte sterkte kan aflezen, snel/langzaam knipperen). In het CAR menu van de wagen zit de laadoptie.

 

ik denk dat het een gewone kabel is hoor ...

maar in de auto kan ik het ook niet vinden hoor .

20230812_172722.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo’n kastje met kabel heb ik ook bij mijn GTE uit 2018 en de batterij is via deze kabel na ongeveer 3 - 3,5 uur vol. Laadstroom staat op Max in de instellingen maar dat heb ik gedaan omdat ik op mijn werk via een laadpaal kan laden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Mausey zei:

Zo’n kastje met kabel heb ik ook bij mijn GTE uit 2018 en de batterij is via deze kabel na ongeveer 3 - 3,5 uur vol. Laadstroom staat op Max in de instellingen maar dat heb ik gedaan omdat ik op mijn werk via een laadpaal kan laden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

is misschien omdat hij op gereduceerd staat dat het wat langer duurt ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10-8-2023 om 09:59, Marco456 zei:

Wel 1 ding als de DSG kapot gaat heb je een probleem, die zijn heel duur en jos_br zegt dat ze allemaal een keer kapot gaan. Dat was voor mij een rede om die niet te nemen. 

En stroom uit een laadpaal is duur tegenwoordig. 

Heb je de benzineprijzen tegenwoordig gezien 😄

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je de benzineprijzen tegenwoordig gezien 
€2.13 voor 1 liter euro98 gisteren de diesel aangevuld was ook €1.70.

En stroom is 40 cent de KWH (laadpaal). Thuis is dat 22 cent.

Met mijn volvo D6:
Op 10 KWH rij ik 40km = €0.10 /km(laadpaal)
Op 1 liter diesel rij ik 15km = €0.11/km

Mijn audi cabrio 2.8
Op 1 liter benzine rij ik 10km = €0.21/km

Wat is er niet duur

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden