Ga naar inhoud
  • 0

Thuislader GTE defect


Spiky

Vraag

Om onze Passat thuis te laden, gebruiken wij altijd de thuislader. Buiten een stopcontact gemaakt, en de unit hangt droog onder het kinderspeelhuis. Dit werkte prima, tot van de   week tijdens een midweekje weg.

De thuislader meegenomen om daar (bij) te laden, zoals gewoonlijk op vakanties. Echter bij het aansluiten gingen de lampjes uit, en deed niets meer.

Andere stopcontacten geprobeerd, maar geen reactie van auto of lampjes op de unit.

Thuisgekomen de unit open geschroefd, om te kijken of het wellicht een zekering was. Helaas bleek het erger, en geeft er waarschijnlijk condensvorming plaatsgevonden, waardoor iets is doorgefikt.

Opzich ben ik wel handig met solderen, maar aangezien er niets meer te lezen is van de componenten, weet ik niet precies waarvoor ik de items kan vervangen.

Iemand ervaring met thuislader reparaties?

Of wellicht iemand die kan checken wat de componenten zijn?

Gaat om dit type: (12E971675AN)

IMG_20211106_145506.thumb.jpg.7b9af0012b3dcc87d63bfa08bb957ba4.jpgIMG_20211106_145515.thumb.jpg.6252bb2364b8537f952151e558489590.jpg

Onderkant print:
IMG_20211105_154048.thumb.jpg.8b74527969815bf1d313e318d1979811.jpg

Boven kantIMG_20211105_154130.thumb.jpg.6bcbd7deca122810a5a5cf23a1d63afb.jpg

 

aangepast door Spiky
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb net die van mij open gehad om een langere kabel aan te zetten. Komt ook nog een en ander bij kijken omdat er een NTC in de (origineel gegoten) stekker zit... Uiteindelijk gelukt en ik heb er voor de zekerheid een NTC met een andere waarde in de nieuwe stekker gestoken omdat ik al te vaak verhalen gelezen heb waarbij het stopcontact doorfikte maar de ntc niet de juiste waarde haalde om de boel uit te schakelen (thuis vertrouw ik mijn nieuw geplaatste stopcontacten wel, maar op verplaatsing weet ik zo nog niet)

Ik heb wel een ander model maar wil wel eens kijken in hoeverre het binnenwerk overeen komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb de lader (nuja, iedereen die er wat van kent weet dat je die dingen eigenlijk geen laders mag noemen, het zijn gewoon hele dure schakelaars, de lader zelf en stroom regeling zitten eigenlijk in de auto) nog eens opengemaakt en de print eruit gehaald. Kan niet echt vergelijken met de jouwe omdat je alleen detailfoto's plaatste maar uit je uitleg maak ik op dat er op beide zijden van de print componenten zitten, dat betekent dat het een heel andere print is dan in mijn lader want die heeft slechts op 1 kant componenten zitten. 

Er moet wel een behoorlijke vonk geweest zijn intern want het lijkt erop dat het middelste voetje van die mosfet gewoon weg is. Een snelle Google zoekopdracht naar de nummers op die mosfet levert bitter weinig op. De andere componenten die doorgebrand zijn zijn waarschijnlijk gewoon smd weerstanden. 

Op mijn lader staat ook een sticker van TE Connectivity, binnenin staat dan weer een sticker dat het een Percedos mk 7 is en de printplaat is van KOPP. 

 

IMG_20211107_014733~2.jpg

IMG_20211107_000507.jpg

IMG_20211105_212538.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat middelste voetje is niet weg, bij dit type behuizing van de halfgeleider wordt er gewoon contact gemaakt via het koelvlak. (de achterkant) Zo kom je immers ook aan de drie benodigde pinnen.

Alternatief is dat het gewoon een diode is, dan zijn twee aansluitingen voldoende.

Maar zulke sporen van vonken zijn niet fijn en grote kans dat de boel is afgeschreven. Er heeft waarschijnlijk een fikse kortsluiting plaatsgevonden. Als je mazzel hebt zijn alleen een paar grote componenten die het vermogen schakelen er aan, maar als ook de stuurcircuits defect zijn kan het wel eens heel veel werk zijn om alle fouten op te sporen.

Ik weet niet wat zo'n kastje (gebruikt) kost, maar als het een paar honderd euro is zou ik niet gaan lopen aanrommelen en lekker een andere halen. Het gaat tenslotte ook om een stukje veiligheid, die overigens prima in orde is, want die heeft hier uitstekend gewerkt, het defect heeft namelijk niet tot gevolgschade geleid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
14 hours ago, Freggel said:

Kan niet echt vergelijken met de jouwe omdat je alleen detailfoto's plaatste maar uit je uitleg maak ik op dat er op beide zijden van de print componenten zitten, dat betekent dat het een heel andere print is dan in mijn lader want die heeft slechts op 1 kant componenten zitten. 

Er moet wel een behoorlijke vonk geweest zijn intern want het lijkt erop dat het middelste voetje van die mosfet gewoon weg is. Een snelle Google zoekopdracht naar de nummers op die mosfet levert bitter weinig op. De andere componenten die doorgebrand zijn zijn waarschijnlijk gewoon smd weerstanden.

 

Zal even een extra foto onderstaand bijvoegen voor een overzicht.

Lijkt er idd op dat enkel een paar SMD weerstanden/condensatoren zijn doorgebrand, maar om ze te vervangen is het handig te weten wat de waardes zijn.

Overzicht bovenzijde printIMG_20211105_153058.thumb.jpg.7d892d14f95ed7fa83b3b525a6108d9e.jpg

Onderzeide (naar boven gekanteld)IMG_20211107_161721.thumb.jpg.bae612a44d1b0f11a3e60339ad55de48.jpg

Doorgebrande items zitten op zelfde plek van de print, (aan beide kanten).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Op 6-11-2021 om 14:50, Spiky zei:

Om onze Passat thuis te laden, gebruiken wij altijd de thuislader. Buiten een stopcontact gemaakt, en de unit hangt droog onder het kinderspeelhuis. Dit werkte prima, tot van de   week tijdens een midweekje weg.

 

Gaat om dit type: (12E971675AN

 

ik heb ook zo een systeem , heb een buiten stopcontact en die heb ik in een plastic schakelkast gezet ( of de schakelkast over het stopcontact ) kast van 400 x300x 170 mm

met slotjes ( driekant sleutel ) en gaat heel goed , druppellader gaat er juist in (kast mocht wel wat groter ) 

Nu is het deurtje van de kast gebarsten ( denk dat het niet goed tegen regen/zon kan ) 

Heb mij een metalen kast aangeschaft 500 x500x 250 mm , zou de lader iets beter in moeten kunnen zonder te duwen maar weet nog niet of ik het werkelijk doe , lijkt heel groot aan mijn gevel 😁

aangepast door bert111
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Helaas weinig te vinden over de laders op internet.

Zoals @Freggelaal aangaf zijn het veredelde schakelaars, die door de auto gestuurd wordt.

Op zoek naar een vervanger zie ik verschillende "Type2" thuisladers voor verschillende type auto's. (Nieuwe kost tegen 600 euro!!!)

Nu heb ik eenzelfde gevonden, maar dan net een ander product nummer. ( CL ipv AN achter het productnunmer.

Is zo'n lader type gebonden, of werken ze allemaal op een zelfde manier?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
  • 0
9 hours ago, Spiky said:

Nu heb ik eenzelfde gevonden, maar dan net een ander product nummer. ( CL ipv AN achter het productnunmer.

Is zo'n lader type gebonden, of werken ze allemaal op een zelfde manier?

Het werkt allemaal hetzelfde (anders zouden publieke laadpalen ook geen bestaansrecht hebben) De lader geeft aan de auto aan wat de maximale stroom mag zijn en de auto gaat de gevraagde stroom beperken tot die waarde (of zelfs nog minder stroom trekken als je de auto instelt om bvb met 6A te laden)

Van die "granny chargers" lees je wel meer dat er problemen komen op lange termijn. Veelal bij mensen die thuis geen laadstation hebben en het ding continu gebruiken voor elektrische voertuigen op te laden. Met een volledig lege accu ben je voor een EV al snel 15u continu aan het laden met zo'n ding waar onze hybrides na 4u wel vol zijn. Op den duur slijten de relais of zijn er condensatoren die de geest geven. Mede daarom ben ik aan het kijken wat ik allemaal moet verzamelen om thuis zelf een EVSE te bouwen. Ik zou dan met oog op de toekomst meteen een 3 fase station bouwen, voorzien van een goede contactor waarvan de contacten niet verbrand zijn na 1000x schakelen. Het zal er niet zo fancy uitzien als de commercieel beschikbare dingen, maar het zou moeten lukken voor minder dan de helft van de prijs van die dingen. Gedaan met telkens dat ding uit te halen en in te pluggen. Gewoon de kabel van de muur nemen en in de auto prikken. De "granny charger" kan dan in de koffer blijven liggen voor sporadisch gebruik bvb voor op reis en intussen "slijt" die niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Snel geregeld!

Ik lees net even je "mijn verhaal" door en jouw rijprofiel komt grotendeels overeen met dat van mij. Veel kortere ritten waar een hybride helemaal tot z'n recht komt. Ik heb sinds de laatste tankbeurt al 1000km gereden en heb nog 400km benzine bereik 😁

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Helaas weinig te vinden over de laders op internet.
Zoals @Freggelaal aangaf zijn het veredelde schakelaars, die door de auto gestuurd wordt.
Op zoek naar een vervanger zie ik verschillende "Type2" thuisladers voor verschillende type auto's. (Nieuwe kost tegen 600 euro!!!)
Nu heb ik eenzelfde gevonden, maar dan net een ander product nummer. ( CL ipv AN achter het productnunmer.
Is zo'n lader type gebonden, of werken ze allemaal op een zelfde manier?

Hi Spiky,

Dat die laadkabels zo duur waren dacht ik ook inderdaad, was voorheen ook zo dacht ik.
Nu in de VW shop voor €199 te koop origineel nieuw.
Toevallig gisteren binnen gekregen

https://shop.volkswagen.nl/auto-accessoires/vervoer-en-vrije-tijd/elektrisch-rijden/000054412-laadkabel-type-2-230v-mode-2?channable=00800f69640030303030353434313255&gclid=Cj0KCQiA-K2MBhC-ARIsAMtLKRu-vLOZsepuDOvbGqocdDQDt5b0VHZS9oNIiH8_bPIHgCfpCWc69aYaAviQEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
On 11-11-2021 at 06:40, Rick_GTE said:


Hi Spiky,

Dat die laadkabels zo duur waren dacht ik ook inderdaad, was voorheen ook zo dacht ik.
Nu in de VW shop voor €199 te koop origineel nieuw.
Toevallig gisteren binnen gekregen

https://shop.volkswagen.nl/auto-accessoires/vervoer-en-vrije-tijd/elektrisch-rijden/000054412-laadkabel-type-2-230v-mode-2?channable=00800f69640030303030353434313255&gclid=Cj0KCQiA-K2MBhC-ARIsAMtLKRu-vLOZsepuDOvbGqocdDQDt5b0VHZS9oNIiH8_bPIHgCfpCWc69aYaAviQEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Dank voor de link!

Ik zie daar echter geen Passat GTE bij staan? (Bij geschikt voor)

 

On 11-11-2021 at 02:38, Freggel said:

Snel geregeld!

Ik lees net even je "mijn verhaal" door en jouw rijprofiel komt grotendeels overeen met dat van mij. Veel kortere ritten waar een hybride helemaal tot z'n recht komt. Ik heb sinds de laatste tankbeurt al 1000km gereden en heb nog 400km benzine bereik 😁

Leuk om te lezen! GTE stand wordt enkel op snelweg gebruik, of lange ritten. De rest electrisch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden