Ga naar inhoud
  • 0

Chip-tuning, En reparaties te laten doen aan de T5-campertje.

J.J

Vraag

1822039336_P1100501-kopie.thumb.JPG.3400ca9a886247cc1ba62c2e42a040cc.JPGEen vraag die ons bezig houd.

Is het echt goed voor onze T5 TDI 1.9 63kw 2005 camper om een nieuw chip te laten plaatsen en chip-tuning te laten doen???

Is het mogelijk dat hij door meer kracht zuiniger zal gaan rijden, als je geen misbruik maakt van de kracht, bvb door sneller op te trekken of veel harder te gaan rijden.

In berg achtig gebied bvb trekt hij met meer gemak de bergen op.

In NL met meer kracht, zuiniger met tegen wind.

Alvast bedankt voor jullie kundige reactie.

Mhg,

@J.J

Wat hij heeft gereden:

aangepast door J.J
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst (aangepast)

Hiep hiep hoera,

De volledige distributie set is vervangen.

Onze T5-campertje is een heel stuk krachtiger geworden, dit zijn de gegevens van ons campertje;

Volkswagen Transporter / Multivan 1.9 TDI 86pk, 2005

• Motordiagnose + datalogs
  • Stage 1 software
  • Testrit op de weg
  • Tuning certificaat
  • Vermogensrun voor en na

STANDAARD
NA TUNING
VERSCHIL
VERMOGEN
86pk
140pk

54pk

KOPPEL
200Nm
320Nm
120Nm
Brandstof   Diesel
Methode   Chip-tuning
Aanvullende opties    EGR uitschakeling, Foutcodes / Verwijderen van DTC's, Swirl Flaps, Vmax

Motorspecificaties

Cilinderinhoud 1896 CC
Compressieverhouding 19,5 : 1
Type ecu Bosch EDC16U31 & Bosch EDC16U1 & Bosch EDC16U34
Boring X slag 79,5 X 95,5 mm
Motornummer AXC

Wat een vriendelijke mensen zijn het, als of we elkaar al jaren kennen, geweldig.
Ik kan ze echt aan iedereen aanraden. 

Er loopt al weer een afspraak voor de volgende reparatie, ik ga vrijwel niets meer zelf doen, want ik heb bescheiden gereedschap waar mee ik verschillende dingen niet kan doen.

De volgen de reparaties zijn:
Een nieuwe aandrijfhoes die wat bij de montage lelijk gekit door een bedrijf in Musselkanaal.
De schuifdeur rollers moeten vervangen en gesmeerd worden.
Stabilisatiestang moet ook vervangen worden.

Toch ga ik zelf de wagen nog grote beurt geven, dat is toch het minste wat ik kan doen, ik moet ook niet te gemakkelijk gaan worden.
Ik weet nu hoe ik ze moet bestellen bij Win part, en heb het net gedaan helaas was de korting bij aanmelden van een nieuws brief verlopen, Woensdag hebben we het binnen.
aangepast door J.J
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 0

Wat wereld van verschil, daar ga je zeker plezier van hebben. De egr uitschakelen zou ik ook zeker aanraden om de motor mooi schoon te houden. Misschien een idee om ook even direct een roetmeting te laten doen om te checken of het goed staat afgesteld. 

aangepast door Roy_01
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 0
Geplaatst (aangepast)
8 uren geleden, Roy_01 zei:

Wat wereld van verschil, daar ga je zeker plezier van hebben. De egr uitschakelen zou ik ook zeker aanraden om de motor mooi schoon te houden. Misschien een idee om ook even direct een roetmeting te laten doen om te checken of het goed staat afgesteld. 

Bedankt voor je tip  @Roy_01,

Maar heb je dan niet de kans dat ze de motor onbelast te veel toeren laten maken met alle gevolgen, ik ben best wel met beleid voorzichtig met de motor geweest, maar met een lange rit altijd even vlak bij de eind bestemming goed door laten trekken en harder dan anders gereden.

Normaal rijd ik op de snelwegen 90/95 km.

Binnen weggetjes 60 km, we genieten dan meer van de omgeving, maar rijden er meer auto's achter ons gaan we gerust even aan de kant of rijden toch wat sneller.

Met het T3-campertje 1600 L 1982 ben ik ook altijd goed voor de motor geweest heeft ook even in 16 jaar 8 Ton gereden en de toen nieuwe motor was tot de verkoop nog even zuinig, we waren voor een rit naar Genua (It) honderd euro kwijt, maar eerlijks halve moet ik ook zeggen dat we veel achter vrachtwagens aan hebben gereden dan word je ook wat mee gezogen, maar dat doe ik nu niet meer.

Ja helemaal een verschil met de T3.

De T5 wat toen al een heel verschil moest er echt wel een tijd aan wennen.

Nu met de software tuning is het echt een wereld van verschil, maar de oude T3 had zeker zijn charme, haha we missen dat zeker nog wel.

Hartelijk bedankt @dieseltje je hebt toch wel de doorslag gegeven dat we naar Aardrik zijn gegaan, en dat blijft nu ook ons vaste adres voor reparaties en dergelijk.

En onze @Petroman heeft ons hier geïntroduceerd en zo mogelijk gemaakt dat onze wagen nu geweldig loopt,

dank je wel man.👍

aangepast door J.J
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 0

Deze meting wordt elk jaar gedaan dus 1x extra lijkt mij dan geen probleem. Dan weet je wel meteen of het goed zit en kun je nog aanpassingen laten doen. 
Zorg dat de motor goed warm is en dan de meting laten uitvoeren. Het is maar een idee. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 0

Voor die metingen de wagen een half uurtje wat meer laten werken. Wat langer in hogere toeren blijven rijden en als je bijv. 100 op de snelweg rijdt, niet in de hoogste versnelling rijden, maar een lager. Motor wordt dan wat warmer, verstuivers spoelen wat meer door en roet resten in de uitlaat blaas je dan meer weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 0

als een relatief moderne TDI niet door een roetmeting komt is er echt was mis OF veel te extreem getuned.. overigens is het sowiezo niet handig om altijd de voorste in de file te zijn, dan hoopt roet zich op..

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 0
Geplaatst (aangepast)
Op 5-7-2024 om 18:58, dieseltje zei:

Voor die metingen de wagen een half uurtje wat meer laten werken. Wat langer in hogere toeren blijven rijden en als je bijv. 100 op de snelweg rijdt, niet in de hoogste versnelling rijden, maar een lager. Motor wordt dan wat warmer, verstuivers spoelen wat meer door en roet resten in de uitlaat blaas je dan meer weg.

Ik deed dat ook regenmatig met het oude T3-campertje, na een eind rijden voor dat we thuis waren een korte tijd plak gas rijden.

Met de T5 heb ik dat wat minder gedaan maar na de chip-tuning ben ik ook wat meer gaat toe passen, en zelfs korte stukje harder gaan rijden dan ooit, om de wagen er toe aan te zetten om hem vlotter te krijgen, met de proefrit heeft werknemer John ook opgemerkt dat er rustig met de wagen is gereden, ja hij had ook minder kracht dat nu.

Motor tuning heeft niet plaats gevonden,

Voor dat de distributieriem er om werd gezet liet John me zien, waar de motor fijn afstelling mee kon worden gedaan.

Een meting met de motor aan na de software tuning heeft geloof ik ook niet plaats gevonden.

aangepast door J.J
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 0
De onderste schuifdeur rollers is vervangen en de linker en rechter Stabilisatiestangen zijn vervangen, dus op hobbelige wegen geen gerammel meer.

Ik heb de rubbers nu vrijwel allemaal kunnen inspuiten met siliconen spray, daar had ik jaren geleden al mee moeten beginnen, maar ja als je alles op straat moet doen dat is niet bepaald uitnodigend.

Als je een wagen vrij lang wilt houden dat is het heel belangrijk alle rubbers van je wagen met siliconenspray te behandelen, dan blijft of word het soepel als nieuw, en gaat heel lang mee doe je dat niet dan krijg je over wat jaren dat de rubbers uitdrogen en gaan scheuren, het vervangen gaat veel geld kosten, jammer van het geld en werk.

Jammer dat rubber niet van siliconen rubber worden gemaakt die overleven misschien je wagen wel.
Dus allemaal aan de siliconen spray.🤠
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden