Ga naar inhoud

  • 0

Noodloop bij 180km/h


Horoncu

Vraag

Hallo,

 

Ik heb een passat bg 2001 AVF motorcode.

Heb vandaag de motor laten chiptunen. Dit was een advies, omdat ik problemen had met hoge snelheden.

 

Namelijk, toen ik nog niets getuned had kwam hij redelijk tot 180 km/h (gps) en verder ging hij niet. Het leek wel of hij begrensd was. Dus heb ik de motor laten uitlezen en ze hebben helemaal niets kunnen vinden.

 

De jongen raadde me aan om ergens de motor te chippen. Dus handaag gedaan. Van 130 naar 170 pk, zonder enig verlies in de logs. Heb wat getest, hard gereden en hij was gewoon perfect. Totdat ik weer naar huis ging en onderweg op de A30 (geen flitspalen) even wou testen of hij nu wel over de 180km/h ging.

 

Hij komt echt lekker rap topt de 180 en dan valt hij ineens in noodloop.

Hij valt dan terug naar maximum snelheid van 120km/h. Als je de auto herstart vliegt de auto weer.

 

Ik weet niet of het aan de toeren ligt, want om te testen ben ik bij alle versnellingen tot het uiterste gegaan.

 

Ik heb hier en der gelezen wat hiervan de oorzaak kan zijn, maar kwam er niet echt achter. Is het de LMM? N75? ik weet het niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 57
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0

Wanneer de auto bij 180km/u in noodloop gaat en voor tuning niet goed liep lijkt het erop dat de turbo zelf niet goed afregeld. Wat ik niet begrijp is dat een auto getuned wordt die niet goed loopt. Wanneer de auto problemen geeft bij een hogere snelheid moet dit onmiddelijk ook opgemerkt worden in andere versnellingen en zeker tijdens controle van de tuning (neem aan dat de tuning rijdend gecontroleerd/uitgelezen is).

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zal even duidelijk beschrijven.

 

Ik heb deze auto uit laten lezen (rijdend) voor het tunen, bij een ervaren garage in Veenendaal. Deze persoon heeft een hele uitdraai gemaakt waarin staat dat alles perfect was, dit incl. de turbodruk en dergelijke. Hij gaf aan dat de software vervangen moest worden. Hij gaf ook meteen aan dat als ik heb zou chiptunen dit ook meteen opgelost zou worden.

 

Ik wou de auto altijd al chiptunen dus vond ik het niet zo'n groot probleem. Dus afgelopen zondag laten chiptunen. Uitdraai wil ik eigenlijk graag posten alleen mijn scanner doet het niet. Helemaal geen happeringen. van 130PK naar de 169 heel netjes. Testritten gemaakt (geen 180, was geen weg voor) en alles zag er goed uit.

 

Ik ging ervan uit dat alles goed was gekomen, totdat ik bijna thuis op de A30 even wou testen. Hij kwam heel rap bij de 180 en dan sloeg hij in noodloop en ging terug naar de 120km/h. Dus was het probleem nog steeds aanwezig maar ditmaal ging hij in noodloop en voor het chippen bleef hij bij de 180 hangen.

 

Volgende dag uit laten lezen door iemand anders, ook rijdend. Hij kwam tot de conclusie dat de turbodruk enorm hoog was en bij de 180km/h zelfs 2.8 mBar, wat hij nog nooit meegemaakt had. Dan grijpt de auto in en gaat in noodloop gelukkig.

 

Mij werd aangeraden om de slangen te controleren en de N75 te vervangen. Zo gezegd zo gedaan, maar nee hoor geen verbeteringen.

 

Nu denk ik eraan om morgen de tuner te bellen om te kijken op de rollerbank wat hij (verkeerd) heeft gedaan.

 

Ikzelf denk niet echt dat de turbo het probleem is, want op alle versnellingen 1,2,3,4,5 gaat hij zonder problemen en happeringen naar 5000 toeren. Dit gebeurt alleen bij de 6e versnelling.

 

Ikzelf ben niet een echte motorkenner. Als ik er meer verstand van zou hebben had ik al geweten dat er wat mis was in het begin en me niet om laten praten door de garage die beweerde dat het na het chippen opgelost zou worden.

 

Maar nu hebben we dit probleem en zoeken we naar de oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Is de N75 vervangen door een nieuwe of gebruikte?

alle slangen gecontroleerd? OOk de IC slangen?

 

2,6 bar moet tie kunnen hebben , 2,8 bar lijkt me wat hoog

 

zou je evt logs of data kunnen posten, nu is het beetje gissen

 

hier grafiekje van mijn gechipte AVF:

 

 

vag-com_log_avf-3bg-03-11.gif

 

gr Jee

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

kom je in zijn 5 wel boven de 180 uit dan zonder noodloop?

 

je hebt trouwens verschillende N75 met eindletter C F J enzo, dit zal niet echt veel moeten uitmaken, maar je zal wel een F - J ofsow hebben en geen C, omdat de C wat trager ingrijpt en dus de turbodruk hoger kan oplopen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik blijf het vreemd vinden dat er advies gegeven wordt om te tunen omdat een bepaalde topsnelheid niet gehaald wordt. Je kunt niet een mankement oplosen door te tunen, je moet het zelfs omdraaien, de auto moet in topconditie verkeren en daarna pas tunen. Wanneer tijdens het maken van een log gezien wordt dat de turbodruk te hoog is had dit bij de controle van de tuning dit ook naar voren moeten komen.

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Om even terug te komen op het probleem. Ik heb exact hetzelfde met mijn V6 TDI 2.5 aut. Ook met 180km in noodloop en alleen in de 5 ! In de 4 gaat ie als de brandweer. Ik krijg een uitgelezen melding dat de turbodruk in het spruitstuk te hoog wordt. ( hoeveel , dat weet ik niet ).

 

LMM vervangen (omdat deze zowieso aan de min waarde bevond ) en schoepen van de turbo gecontroleerd. ( deze laatste beweegt vrij en zonder weerstand ). Ik vermoed dat het NIET de turbo zelf is maar iets in het vacuum of de wastegate ofzo.

 

Als ik in januari e.a. bij de dealer heb laten uitzoeken en wanneer ik weet wat het bij mij is dan laat ik dat nog even weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Om even terug te komen op het probleem. Ik heb exact hetzelfde met mijn V6 TDI 2.5 aut. Ook met 180km in noodloop en alleen in de 5 ! In de 4 gaat ie als de brandweer. Ik krijg een uitgelezen melding dat de turbodruk in het spruitstuk te hoog wordt. ( hoeveel , dat weet ik niet ).

 

Gek eigenlijk. Je zou zeggen dat het probleem afhankelijk moet zijn van een toerental en niet van de snelheid. Zeker daar het ook een andere auto betreft. Is het niet een (wat vreemde) begrenzer. Komen de auto`s uit Duitsland of een ander land (bijvoorbeeld begrenzing i.v.m. winterbanden)? Ik noem maar wat.

 

Ik zou er naar laten kijken door een goede tuner, zoals Vdub al aangaf.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als leek denk ik toch aan de computer. Het verschil tussen 180 in zijn 5 en 180 in zijn 6 is het toerental. En daarmee ook het inspuitmoment. Op het moment dat die heel iets te vroeg staat, kan het kloppen dat dat in zijn 6, met een lager toerental, eerder problemen geeft dan in zijn 5 met dus een hoger toerental. Dat probleem zal zich ook eerder bij hogere versnellingen manifesteren dan in bijvoorbeeld z'n 2, omdat dan de lucht- en rolweerstand veel lager zijn en dus toch minder vermogen gevraagd wordt. Je zou voor de gein eens moeten proberen om met een zware aanhanger een steile helling op te rijden, best kans dat het probleem zich dan al in z'n 4 voordoet. Dan zou het probleem dus echt in de timing zitten.

Hoe hoger overigens de turbodruk, hoe sneller dit probleem zich voordoet, stel ik me zo voor...

Maar zoals gezegd: voor wat het waard is :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag langsgeweest bij het bedrijf. Deze man heeft geen fouten gedaan, waarom zou je zeggen.

 

We hebben de auto op de rollenbank gelegd en hij trok in 1x door naar de 240km/h wat goed is. Turbolog gemaakt deze is heel netjes komt tot 2,5mB.

 

We hebben de motor en de turbo met een speciale reiniger helemaal schoon gemaakt, waarbij hij zelfs 5pk erbij kreeg. Maar op de terugweg 190km/h gereden en plof hij ging weer in noodloop.

 

In zijn 5 geen problemen in zijn 6 weer hetzelfde.

 

Deze man gaf aan, dat de schoepen in de turbo vastkunnen lopen en daarom op die hoge snelheid een enorme druk krijgen waarna de auto in noodloop springt.

 

We kunnen de turbo laten reviseren of een nieuwe turbo erin, wat enorm prijzig is en ik er niet aan over heb.

 

Dus bij mijn avontuur met een passat is het niet goedgekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Schoepen vastlopen??? Dan zal het in 1 keer afgelopen zijn, dan looptie echt niet meer.

 

Heb je iets aan het luchtfilter veranders misschien?

Het lijkt er op dat de LMM veeeeel meer luchtstroom meet dan dattie zou moeten hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Schoepen vastlopen??? Dan zal het in 1 keer afgelopen zijn, dan looptie echt niet meer.

 

Heb je iets aan het luchtfilter veranders misschien?

Het lijkt er op dat de LMM veeeeel meer luchtstroom meet dan dattie zou moeten hebben.

 

Ik denk dat hij bedoelt dat de schoepverstelling is vastgelopen, niet de schoepen in het turbohuis...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

3v je hebt gelijk dat bedoelt hij ben een noob in motoren, in 1 week tijd heb ik wel veel geleerd moet ik zeggen.

 

bij hbase 635 euries en dan weet je het nog steeds niet zeker (:

 

Schoepen vastlopen??? Dan zal het in 1 keer afgelopen zijn, dan looptie echt niet meer.

 

Heb je iets aan het luchtfilter veranders misschien?

Het lijkt er op dat de LMM veeeeel meer luchtstroom meet dan dattie zou moeten hebben.

 

Denk je dat het daaraan kan liggen? Hij geeft bij andere versnellingen geen problemen. Kan de LMM echt de oorzaak zijn dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hij geeft bij andere versnellingen geen problemen. Kan de LMM echt de oorzaak zijn dan?

 

De turbo zal het denk ik niet zijn aangezien die zn druk wel opbouwd, de LMM ook niet want dan heb veel meer problemen.

 

Het probleem is dat het hier alleen in de 6 gebeurt zoals ik begrijp, alle toerenbereiken doorloop je in alle versnellingen zonder problemen. Het zou ook iets met de bak te maken kunnen hebben of een toerentalsensor..

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden