Ga naar inhoud
  • 0

Passat 1.6 Diesel: doen of niet doen


Vraag

Geplaatst (aangepast)

Hallo allen,

Na 7 jaar en behoorlijk wat ellende, van schuddende motor tot verstopte katalysator, is mijn Passat 3C toe aan vervanging. Helaas! De kosten voor de katalysator zijn stevig, daarnaast verbruikt de auto ruim 1 liter olie op 1000 km (een van de cilinders werkt niet lekker) en zijn wat andere kleine mankementen ontdekt. Was daar goed ziek van zoals jullie begrijpen 🥴

Afgelopen weken ben ik zodoende volop gaan zoeken op internet naar een betaalbare tweedehands auto! En ja, het liefst een VW Passat. Omdat ik best wel wat kilometers maak, woon-werk is alleen al 15000 km per jaar, is mijn oog gevallen op een nette VW Passat uit 2014, Trendline uitvoering, met een 1.6 motor (CAYC). Een Euro5 dus. Aangeboden door een particulier voor een nette prijs. Vandaag heb ik een ritje gemaakt en het eerste gevoel was goed. 

Nu mijn vraag: is het verstandig om vandaag de dag nog een 2e hands diesel te kopen (Euro5)? Ik wil namelijk zeker 6-7 jaar plezier van hebben van een andere auto. 

Mocht iemand ervaringen hebben met deze motor (CAYC), dan verneem ik dat ook heel graag!
 

Alvast bedankt voor jullie reacties! Mocht een vergelijkbare vraag al gesteld zijn: sorry, heb ik die gemist!

aangepast door Patrick380

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Geplaatst

Ik zou voor een 2.0TDI 140pk gaan. De 1.6TDI heeft vaker last van injectoren die stuk gaan.

  • 0
Geplaatst (aangepast)

Ik rij al een paar ton probleemloos met de CAYC.

Hiervoor in een Octavia III (180.000km), nu in een Passat B7 (250.000 op de teller waarvan 100.000 door mijzelf). Enige probleem was het gebrek aan vermogen maar dat is opgelost door VAGtechniek. Ik ben er nog altijd content mee, loopt als een zonnetje.

Daarnaast had ik een collega die een Octavia had met een CAYC blok. Die heeft hem bij 420.000 km toch maar ingeruild.

In alle gevallen geen sprake geweest van verstuiverproblemen. Daar is de 2.0 overigens ook niet vrij van hoor.

 

aangepast door Harrynak63
  • 0
Geplaatst
  Op 13-4-2021 om 18:26, Ozzy zei:

Ik zou voor een 2.0TDI 140pk gaan. De 1.6TDI heeft vaker last van injectoren die stuk gaan.

Expand  

Bedankt voor jouw reactie. Ik begreep juist dat de 1.6 een betrouwbare motor is en weinig last heeft van problemen met de verstuivers! Ben zodoende ook naar deze motor gaan zoeken.

  • 0
Geplaatst
  Op 13-4-2021 om 18:40, Harrynak63 zei:

Ik rij al een paar ton probleemloos met de CAYC.

Hiervoor in een Octavia III (180.000km), nu in een Passat B7 (250.000 op de teller waarvan 100.000 door mijzelf). Enige probleem was het gebrek aan vermogen maar dat is opgelost door VAGtechniek. Ik ben er nog altijd content mee, loopt als een zonnetje.

Daarnaast had ik een collega die een Octavia had met een CAYC blok. Die heeft hem bij 420.000 km toch maar ingeruild.

In alle gevallen geen sprake geweest van verstuiverproblemen. Daar is de 2.0 overigens ook niet vrij van hoor.

 

Expand  

Wat een prachtige km standen! 

  • 0
Geplaatst

Gefeliciteerd

Wij rijden een 1.6tdi B7 variant. Ondertussen 330k op de klok en uiteraard gekieteld anders vinden we de auto traaaag.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden