Ga naar inhoud

Cruise-control via stuur knopjes: eerste test success :-D


Bonny
 Share

Aanbevolen berichten

Zojuist, wulfke zei:

Ik weet het niet, er zijn verwarmde R-line stuurtjes verkrijgbaar maar meestal hebben die er dan een knopje op zitten op het stuur zelf om de verwarming in te schakelen. En ook nog een view knopje ofzo (geen idee wat het doet). Als ik bvb een combinatie kan maken met een B8FL verwarmd stuur en de knoppensetup met welke ik nu heb ben ik ook al tevreden. Ik hoef die view knop en stuurverwarmingsknop niet. Maar wil wel graag het nieuw type verwarmd R-line stuur 🙂 

Dat is voor de AID van de B8.5. Daarmee kan je je scherm wisselen. Bijvoorbeeld van normale teller naar complete kaart met daaronder de snelheid voor je neus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, dieseltje zei:

heeft met een andere architectuur te maken. Er zijn een aantal controlers die van master/slave functie zijn veranderd en de integratie van de gateway
https://forums.ross-tech.com/index.php?threads/26192/#post-245004

 

Zou dit ook voor de Passat van toepassing zijn ? Gezien het gewoon een facelift is hebben ze dit misschien niet toegepast. Volgens ik zie gaat het RossTech topic over een golf MK7 en MK8 (vergelijkbaar met verschil tussen passat B7 en B8 ?) Niet echt zin om 400eur te betalen voor een kaal stuur als het alsnog niet werkende kan gemaakt worden..

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik had ook idd wel gelezen dat het om Golf7 en 8 gaat, echter allebeide MQB platform en ook de Passat is uiteraard MQB. Volkswagen kennende gaan ze dan ook daar door met verder ontwikkelen.
Bij Passat B7 kregen we ook te maken met nieuwe modules zoals BCM ipv CECM ook kleine veranderingen in communicatie protocol tussen teller /BCM en CMM. Terwijl ook de B7 een facelift is van B6.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb toch een vermoeden dat het bij de passat al gaat zoals in de nieuwe types van Golf, dan schrijven ze dat de knopjes deel uitmaken van de Gateway ipv via de stuurmodule. dat maak ik toch op uit mijn vcds scan.

Address 16: Steering wheel (J524)       Labels:| 5Q0-953-549.clb
   Part No SW: 3Q0 953 521 AN    HW: 5Q0 953 569 B
   Component: Lenks.Modul   100 0205  
   Revision: FF034034    Serial number: 20160106500518
   Coding: 0C10
   Shop #: WSC 00015 115 00001
   ASAM Dataset: EV_SMLSVALEOMQBLRH 001005
   ROD: EV_SMLSVALEOMQBLRH.rod
   VCID: 7CD93A32F77079664F-8028

No fault code found.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 17: Instruments (J285)       Labels:| 5G0-920-XXX-17.clb-SRI3
   Part No SW: 3G0 920 791 A    HW: 3G0 920 791 A
   Component: KOMBI         410 1340  
   Coding: 07A40A987E8C000801887B2F1001000000000000
   Shop #: WSC 12345 123 12345
   ASAM Dataset: EV_DashBoardVDDMQBAB 009048
   ROD: EV_DashBoardVDDMQBAB_009_VW37.rod
   VCID: 2773355E5E760ABE72-8072

No fault code found.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 19: CAN Gateway (J533)       Labels:| 5Q0-907-530-V1.clb
   Part No SW: 5Q0 907 530 AJ    HW: 5Q0 907 530 M
   Component: GW MQB High   212 2246  
   Revision: --------    Serial number: 10011610800603
   Coding: 030300347F085700FB00025A9C0F00010001070000000000000000000000
   Shop #: WSC 05311 115 00092
   ASAM Dataset: EV_GatewConti 013020
   ROD: EV_GatewConti_013.rod
   VCID: 79D72326F8424C4E54-802C

   Alternator:

   Multi Function Steering Wheel Control Module:
   Subsystem 2 - Part No SW: 5G0 959 442 K    HW: 5G0 959 442 K  Labels: 3C8-959-537.CLB
   Component: E221__MFL-DC1  H17 0040
   Serial number: 29150002505640035511
   Coding: 2FFFFF

   Battery Monitoring Control Module:
   Subsystem 3 - Part No SW: 5Q0 915 181 G    HW: 5Q0 915 181 G
   Component: J367-BDMHella  H04 8050
   Serial number: 8622268803          

   Analog clock:
   Subsystem 4 - Part No SW: 3G0 919 204 C    HW: 3G0 919 204 C
   Component: Analoguhr  209 2002

No fault code found.

Link naar reactie
Delen op andere sites

k heb nog een aantal sturen (met knoppen) liggen met beschadigingen aan het leer. Sturen zijn ideaal om opnieuw te bekleden naar eigen smaak. Prijzen zijn afhankelijk van de beschadigingen en beginnen bij €85
6de1206b6f697ec9163944a651b2774c.jpg
21144af0a16806070d4ef7aafd1ae42a.jpg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleine toelichting van mijn kant:
Voor PQ auto's met BCM (Polo/UP/Transporter) zijn de knopjes een LIN slave van de BCM.
Voor PQ auto's met SWCM (Passat/Golf6) zijn de knopjes een LIN slave van de SWCM.
Voor (alle?) MQB auto's zijn de knopjes een LIN slave van de GW.

Dus ik begrijp niet goed het probleem van de Passat B8 oude stijl stuur/knopjes en nieuwe stijl stuur/knopjes.
Zou in beide gevallen gewoon een LIN slave van de GW moeten zijn.

 

Gr. Bonny

Link naar reactie
Delen op andere sites

De CC EMU zit inmiddels ook al in onze VW UP.
Ik heb hier gekozen om een adapter kabeltje te maken/gebruiken zodat ik makkelijk de CC EMU er tussen uit kan halen, en de auto weer in originele toestand kan gebruiken (met hendel voor cc).

De middelste 10polige kabel verbind ik ofwel met de linkse kabel = CC EMU.
Ofwel verbind ik 'm met de rechtse kabel zodat de auto weer als origineel is.

20210825_174019.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Address 09: Cent. Elect. (J519)       Labels:. User\1S0-937-090-F.lbl
   Part No SW: 1S0 937 090 F    HW: 1S0 937 090 
   Component: BCM PQ25 1MX4 H81 0744  
   Revision: BW081001    Serial number: 0978 215160666
   Coding: 7AB82B0000010000090806D46CEBBCC870C060F0608A2441200000420100
   Shop #: WSC 31414 790 00001
   VCID: 366390D8814775FA37-8062

   Subsystem 1 - Part No: 1K0 955 559 AF  Labels: 1K0-955-559-AF.CLB
   Component: RLS 090608 04  46  0204 
   Coding: 033025

   Subsystem 2 - Part No SW: 6R0 959 591 B    HW: 6R0 959 591 B
   Component: J245 PS72.023  H02 0007 
   Serial number:     WOO26347321     
   Coding: 181100

   Subsystem 3 - Part No SW: 6C0 959 442 G    HW: 6C0 959 442 G
   Component: E221_CCEMU_26  H06 0023 
   Serial number: 1061601332900184BF2B
   Coding: 28FF09

No fault code found.

Zoals je kunt zien geen fouten, ook krijg je netjes het partnummer en sw versie van de originele buttons te zien, alleen de description is veranderd naar "E221_CCEMU_xx" waar bij de laatste 2 cijfers het versie nummer van de EMU firmware zijn.

De laatste coding byte (waarde 09 nu) wordt eigenlijk niet (of nooit?) gebruikt door de buttons en die byte gebruik ik nu om de CC EMU te kunnen coderen indien gewenst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook de SWCM is zonder fouten:

Address 16: Steering wheel        Labels: 3C0-953-549-SW25.lbl
   Part No SW: 3C0 953 549 AH    HW: 3C0 953 549 AH
   Component: J0527               0030  
   Revision: 00035000    Serial number: 3C0953507     
   Coding: 0000712
   Shop #: WSC 12345 123 12345
   VCID: 72EB6CC86DAF29DADB-8026

   Subsystem 1 - Part No: 5G0 959 442 AB
   Component: E221_CCEMU_24   H17 0052  
   Coding: 01048360
   Shop #: WSC 00000  

No fault code found.

Helaas wordt hier de coding niet als losse bytes afgebeeld maar als 1 groot getal.

Weet iemand toevallig of dit via een aangepaste label file aan te passen is toevallig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar gaat t niet om. Gaat om t feit dat op de oude manier coderen (dus met groot getal) wat beperkter is dan coderen als long coding. Het is VCDS die zelf bepaalt welke methode je te zien krijgt, hopelijk bepaalt vanuit een label file want dan zou het evt. nog te wijzigen zijn.

In principe hoef je niet te hercoderen maar soms wil je toch eens een optie proberen of wat dan ook...

 

20210903_201833.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Bonny zei:

Ook de SWCM is zonder fouten:

Helaas wordt hier de coding niet als losse bytes afgebeeld maar als 1 groot getal.

Weet iemand toevallig of dit via een aangepaste label file aan te passen is toevallig?

Een paar posts hierboven heb ik een deel van een log van mijn B8 gepost. Zit daar niet de gepaste info in ?

Multi Function Steering Wheel Control Module:
   Subsystem 2 - Part No SW: 5G0 959 442 K    HW: 5G0 959 442 K  Labels: 3C8-959-537.CLB
   Component: E221__MFL-DC1  H17 0040
   Serial number: 29150002505640035511
   Coding: 2FFFFF

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Naja het gaat om hoe je in een labelfile aangeeft dat vcds long coding of short coding moet gebruiken.
Ik zou daar nog eens in moeten duiken om dat uit te zoeken. Ik was gewoon benieuwd of iemand dat al wist....

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn CC EMU zit trouwens ook ondersteuning voor stuurverwarming (10A) maar het probleem is om die stroom door je sleepring te krijgen.
In de MQB sleepringen die daarvoor geschikt zijn hebben ze een aantal pinnetjes vervangen door 2 dikkere voor de stroomvoorziening.

Ik ben nu aan het kijken (voor mijn Passat B6) wat bv. de maximale stroom zou kunnen zijn door 3 standaard pinnetjes die ik vrij zou kunnen maken.

Niet omdat het hier vaak zo koud is maar gewoon omdat het kan :)

 

Gr. Bonny

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onder tussen heb ik m'n golf 7R stuur in m'n b7 cc knop verlichting werkt ook netjes bonny heeft hem zo geprogrammeerd naar mijn wens dat ik met m'n flippers het volume van m'n radio kan gebruiken 😁 voice control heeft 2 functies mute en voice control. Cruise control moet bij mij nog opgelost worden omdat de scm toch Anders is dan van die b6. Maar dit komt ongetwijfeld goed. Bonn bedankt voor de gast vrijheid en gezellige dag afgelopen zaterdag. 

IMG_20210911_152249.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Bonny zei:

@bandjes

Yep, dat is de bedoeling idd.

Nice 😎 Na dit te hebben gelezen heb ik ook wat gegoogled en kwam dit tegen. Vooral het kunnen in- en uitschakelen van de opties op de middenconsole via het stuur lijkt mij ook wel handig!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden