Ga naar inhoud
  • 0

Stroomloopschema/pinbezetting CCM


Tarabass

Vraag

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb een kabelboom voor ruitensproeierverwarming liggen van een b7, maar daarvan lopen de twee draden naar één zwart/gele draad. Daar zit vervolgens één pin aan die weleens in de CCM bijgeprikt zou moeten worden.

 

(Ik weet uit de howto dat je links en rechts op de zekeringkast zou kunnen aansluiten, maar dat komt helemaal niet overeen met de originele kabelboom)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Volgens mijn info krijgen de sproeiers enkel een geschakelde plus en een massa. De sproeiers hebben intern hun eigen regeling en voeler en weten wanneer ze moeten warmen en wanneer niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik lees inderdaad in de howto's en her en der dat dit zo gedaan wordt. Echter heeft een originele kabelboom maar één draad met een pin die in het ccm of bcm ofzo kan. Ook de retrofit kabelboom van Kufatec heeft dit:

 

https://www.kufatec.de/shop/en/volkswagen/golf/golf-7-5q/complete-set-heated-windscreen-washer-nozzles-vw

 

En wat ik verder vind over de nozzles is dat ze OEM geschakeld worden via de buitenspiegelverwarming en/of via de achterruitverwarming.

 

https://www.myturbodiesel.com/threads/heated-windshield-washer-nozzels.4036/#post-24311

https://forums.vwvortex.com/showthread.php?5541396-Heated-windshield-washer-nozzles&p=75208115&viewfull=1#post75208115

 

Omdat in het overzicht van de pinbezetting van het boordnet niets staat over verwarmde sproeiers dacht ik dat dit misschien via de comfort module loopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat Peter zegt, ze hangen aan de geschakelde plus. Er zit iets van een PTC in die er voor zorgt dat bij lagere temperaturen er een hogere stroom door gaat lopen en ze dus meer gaan verwarmen.

 

Ze zijn juist niet aan de spiegel- ofachterruitverwarming gekoppeld omdat die na verloop van tijd uit gaat en de nozzles anders gewoon weer afkoelen en wellicht bevriezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja maar.. :mrgreen:

 

Dat zou betekenen dat de kabelboom die uit een b7 komt verkeerd is, dat de kabelboom die je bij Kufatec koopt verkeerd is en dat de mensen op VW TDI en Vortex het verkeerd hebben. Ik kan het natuurlijk gewoon zo maken dat ik de plussen in de zekeringkast erbij druk, maar toch zijn die kabelbomen anders en is het affabriek hoogstwaarschijnlijk óf aan spiegelverwarming óf aan de achterruitverwarming gekoppeld.

 

Ik weet verder hoe ze werken. Hoe kouder, hoe meer ze verwarmen. Dit staat ook in de howto van Diver. En wellicht dat ik het gewoon rechtstreeks op de zekeringkast aansluit. Het blijft echter gek dat zowel de originele als de kufatec kabelboom anders zijn en icm de berichten op andere fora word ik toch wel getriggert en wil ik weten hoe dan :blink2:

 

Mijn initiële vraag blijft trouwens overeind. Ik zou graag een stroomloopschema/pinbezetting willen hebben van een comfort module :thumb:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Thx, Wulfke! Ik kan weer slapen :mrgreen:

 

Dit verklaart voor mij een hoop. En ik neem aan dat dit veranderd is bij de b7 en niet voor een b6 geldt :thumb:

Het BCM zal gewoon spanning naar de nozzles sturen en zal bvb ook in het ontlastingspakket zitten.

Bij de 3C is er geen aansluitmogelijkheid op het boordnet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden