Ga naar inhoud
  • 0

Probleem met instapverlichting achter (onvoorbereid)


Tarabass

Vraag

Ik dacht dat ik goed voorbereid was, maar helaas loop ik tegen een probleem aan bij het aansluiten van de instapverlichting achter. Deze was niet voorbereid, dus heb het van de comfortmodule moeten halen. Helaas werkt het niet, en snap niet goed waar het probleem zit. En voordat ik rechts ook ga aanleggen, wil ik het links eerst werkend hebben.

 

Wat heb ik gedaan:

 

  1. Kabel gelegd van pin 5 comfortmodule naar linker deurstekker binnen pin 9
  2. Van pin 9 deurstekker buiten naar de plus van het lampje
  3. Min gesoldeerd op de dikke bruine min die in pin 1 van de motor zit
  4. Aangemeld in VCDS in de comfort module (en deurmotor voor de zekerheid)

Maar blijkbaar heb ik wat verkeerd gedaan. Ook Als ik een lampje rechtstreeks aansluit op pin 5 van de comfort module en de massa rechtsvoor gaat hij niet branden. Ik begin nu te twijfelen waar het hem in zit.

 

Vragen:

* De comfort module heeft helemaal geen T18 stekker. Ik heb de draad voor nu rechtstreeks op p5 geschoven. Is het niet gek dat er helemaal geen stekker in dit blok zit?

* Dient de draad van pin 5 nu als schakeldraad of is het een plus die uiteindelijk rechtstreeks op de plus van het lampje komt?

* Of moet ik het lampje bijprikken op de stekker van de motor (zoals normaal bij voorbereidde auto's) en van pin 9 deurstekker naar de raammotor gaan?

* Is het nodig dat ik hem in de deur heb aangemeld in VCDS, of is alleen in de comfort module genoeg?

 

post-24177-0-00706000-1524748530_thumb.jpg

 

post-24177-0-32442600-1524748549_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Dat staat toch in al die topics her en der? Dat als pin 9 of 10 van de deurstekker, afhankelijk van bouwjaar, niet bezet is je het via CMM moet doen. Er is zelfs een howto van en dit is mij ook altijd gezegd door niet nader te noemen mensen (ze hebben samen een knuffelschuur hahahaha). Heb dat dus ook altijd voor waar aangenomen.

 

Maar goed, weer heel wat geleerd. Inderdaad, die foutmelding lijkt genoeg te zeggen. Ben wel erg nieuwsgierig hoe het dan werkt als het niet via CMM gaat. Via boordnet?

 

Dus eigenlijk zijn er een paar dingen die zeggen of je voorbereid bent:

 

1. Heb je een raammotor (en krijg je een foutmelding bij het activeren)

2. Heb je geen T28B stekker op de comfort module

3. Heb je geen motor, wel een T28B en is pin 9 of 10 van de deurstekker bezet

 

Niet voorbereid:

 

1. Je hebt geen raammotor

2. Je hebt een T28B stekker op de comfort module

3. Pin 9 en 10 van de deurstekker zijn allebei vrij

 

????

Ok, uit bovenstaande tekst leid ik af dat de werking van het lampje niet duidelijk genoeg is (althans het aansluiten ervan)

 

Er zijn dus 2 situaties.

Situatie 1 :

- Deze voor bj 2006 ,

Er is een oud type raam motor aanwezig welke niet de functie heeft om het lampje rechtstreeks op de raam motor aan te sluiten gezien de raam motor deze functie niet ondersteund. (Naar mijn vermoeden tot GEN2.)

 

Van zodra de achterste deuren voorzien zijn van elektrische ramen dan is er een raam motor aanwezig.

 

In deze situatie moet het lampje aangestuurd worden door de CCM ook al is er al dan niet een raam motor aanwezig.

Dan pas kan je het verhaal van pin9 en pin10 van de deur stekker beginnen volgen. Vanaf hier kan je de controle uitvoeren of de voorbereidde draden van CCM tot aan B-stijl aanwezig zijn. Zoniet moet je dus de nu al wel bekende bedrading bij leggen.

 

Situatie 2 :

Deze na bj 2006,

Er is een nieuwere versie raam motor aanwezig welke wel de optie aan boord heeft om het lampje op aan te sluiten en te kunnen sturen vanuit de raam motor module. (Naar mijn vermoeden vanaf versie GEN3 - af te leiden uit de VCDS scan)

 

In deze situatie gooi je het verhaal van CCM, deurstijlen en voorbereidde draden gewoon langs de kant wegens niet meer relevant voor deze situatie.

 

In deze situatie wordt het lampje gestuurd vanuit de raam motor welke in de deur gemonteerd zit. Lampje moet hierbij aangesloten worden op pin4 en pin14 van de raam motor stekker. Alle bewerkingen beperken zich tot in de deur en de enige draden die moeten getrokken worden zijn deze van lampje tot aan raam motor.

Hierbij kan je eventueel de handleiding volgen zoals op passat3c.info

 

 

Conclusie,

Als de achterste deuren geen elektrisch bedienbare ramen hebben hebben deze geen raam motor en moet je zowieso het lampje werkende krijgen via het CCM

 

Als de deuren wel voorzien zijn van elektrische bedienbare ramen dan kan je kijken naar ,

Bouwjaar 2005 - 2006

2005 - zeker via het CCM

2006 - twijfelgeval wegens overschakeling mid/eind 2006.

2006 - afleiden via type raam motor / test met codering.

Ook via de deur stekker zelf kan je veel afleiden. Als de deur stekker zo goed als volledig bezet is kan je er vanuit gaan dat je via het CCM moet gezien de vele extra bedrading komt van deurslot en switchen in het slot en deze allemaal gestuurd worden vanuit het CCM ipv uit de raam motor. Indien de deur stekker maar een deel van de stekker in beslag neemt mag je er van uit gaan dat hierbij alles is overgenomen door de raam motor en dat hierbij niks meer rechstreeks verloopt via de CCM .

 

2007 en ouder - zeker via raam motor

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik dacht dat ik goed voorbereid was, maar helaas loop ik tegen een probleem aan bij het aansluiten van de instapverlichting achter. Deze was niet voorbereid, dus heb het van de comfortmodule moeten halen. Helaas werkt het niet, en snap niet goed waar het probleem zit. En voordat ik rechts ook ga aanleggen, wil ik het links eerst werkend hebben.

 

Wat heb ik gedaan:

 

  • Kabel gelegd van pin 5 comfortmodule naar linker deurstekker binnen pin 9
  • Van pin 9 deurstekker buiten naar de plus van het lampje
  • Min gesoldeerd op de dikke bruine min die in pin 1 van de motor zit
  • Aangemeld in VCDS in de comfort module (en deurmotor voor de zekerheid)
Maar blijkbaar heb ik wat verkeerd gedaan. Ook Als ik een lampje rechtstreeks aansluit op pin 5 van de comfort module en de massa rechtsvoor gaat hij niet branden. Ik begin nu te twijfelen waar het hem in zit.

 

Vragen:

* De comfort module heeft helemaal geen T18 stekker. Ik heb de draad voor nu rechtstreeks op p5 geschoven. Is het niet gek dat er helemaal geen stekker in dit blok zit?

* Dient de draad van pin 5 nu als schakeldraad of is het een plus die uiteindelijk rechtstreeks op de plus van het lampje komt?

* Of moet ik het lampje bijprikken op de stekker van de motor (zoals normaal bij voorbereidde auto's) en van pin 9 deurstekker naar de raammotor gaan?

* Is het nodig dat ik hem in de deur heb aangemeld in VCDS, of is alleen in de comfort module genoeg?

 

attachicon.gifInked20180426_094715_LI.jpg

 

attachicon.gif20180426_104748.jpg

En dit allemaal voor 2 lampjes

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb je hier wat aan.

attachicon.gifInstap verlichting achter.pdf

Die had ik inderdaad al eens gelezen, maar dat is met het scenario dat de auto voorbereid is. En dat is mijn auto niet. Ik moet dus vanaf de comfort module werken. Maar is de draad die op de comfort module dan direct een plus? Of moet deze bijgeprikt worden in de raammotor? En het lampje zo aangesloten worden zoals "normaal", dus zoals in de PDF staat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Die had ik inderdaad al eens gelezen, maar dat is met het scenario dat de auto voorbereid is. En dat is mijn auto niet. Ik moet dus vanaf de comfort module werken. Maar is de draad die op de comfort module dan direct een plus? Of moet deze bijgeprikt worden in de raammotor? En het lampje zo aangesloten worden zoals "normaal", dus zoals in de PDF staat?

Bij mij was het voorbereid :angel: dus kon het er zo in steken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Die had ik inderdaad al eens gelezen, maar dat is met het scenario dat de auto voorbereid is. En dat is mijn auto niet. Ik moet dus vanaf de comfort module werken. Maar is de draad die op de comfort module dan direct een plus? Of moet deze bijgeprikt worden in de raammotor? En het lampje zo aangesloten worden zoals "normaal", dus zoals in de PDF staat?

Als het een directe plus is waar wordt hij dan geschakeld voor aan en uit. Denk dat het via de raam motor loopt want daar zal de deurschakelaar waarschijnlijk ook over lopen. Maar ben geen Einstein, dit is een aanname. Of de comfort module moet de verlichting schakelen dat kan ook. Meten is weten

aangepast door Diver
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

het lampje wordt rechtstreeks vanuit de comfortmodule gestuurd omdat de raam motoren dit niet ondersteunen.

De draad loopt hierbij rechtstreeks vanaf comfort module (linkse stekker) pin 5 en pin 12.

Let wel op dat in het lampje een diode zit en dat het belangrijk is dat je de plus op de juiste pin aansluit want anders ziet de comfort module dit als een kortsluiting.

 

hier een topic welke veel info bevat en welke je zeker uit de slag zal trekken.

succes !!

 

als je zeker bent dat de bedrading goed is van comfort module tot aan het lampje kan je dit eens testen voor er bvb eens 12V op aan te sluiten. Als dan het lampje in de deur brand dan is dat tot daar al in orde.

Als je aansluit en codeert op de comfort module en wil testen moet je eerst eens de deur dicht doen en dan terug open om het lampje aan te laten gaan.

http://forum.vwpassat.nl/index.php?/topic/23010-deurverlichting-achter/page-4?hl=comfortstuurapparaat

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb deze post van jou gebruikt, Peter. En heb het nu precies zoals jij nu omschrijft en zoals ik het dus ook begrepen had: http://forum.vwpassat.nl/index.php?/topic/38198-instapverlichting-3c-pinbezetting/?p=689008

 

Ik heb het lampje nu in de voetruimte liggen bij de passagierskant. Maar zelfs als ik dus het lampje direct aansluit op pin 5 en het massapunt rechts bij de passagier gaat er niets branden. Lampje is goed, want die doet het wel in de voordeur. Er komt helemaal geen spanning op pin 5 te staan lijkt het wel. Het gekke is natuurlijk ook dat er helemaal geen t18 stekker in zat..

 

@@Diver

Dit was ook wat Rob zei aan de telefoon, en klinkt logisch maar is niet hoe het werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

En als je zo als Peter zegt voor bij de komfortmodule de draad loshaalt en er 12V op zet brand het lichtje dan, zo niet meet je wel 12V op 1 van de draadden achter, dan is het lampje misschien verkeerd aangesloten. Plus en min omdraaien op de stekker van het lampje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het lampje is goed. Als ik die in een andere (voor)deur doe brandt hij, als ik hem rechtstreeks op de accu aansluit ook. Bruin is dan min, rood plus. Sluit ik die bruine aan op het massapunt onder het dashboardkastje en de rode op pin 5 (of 12) van de comfort module en de deur open gaat er niets branden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het lampje is goed. Als ik die in een andere (voor)deur doe brandt hij, als ik hem rechtstreeks op de accu aansluit ook. Bruin is dan min, rood plus. Sluit ik die bruine aan op het massapunt onder het dashboardkastje en de rode op pin 5 (of 12) van de comfort module en de deur open gaat er niets branden.

Als je nu de massa aansluit, en je haalt de plus los van pin 5 ( of 12 ) en je zet daar 12V op van een constante plus ergens brand hij dan achter. Deur open, dat is misschien niet nodig maar toch. Als hij brand is de bedrading goed, staat ook in Peter zn post.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Daar doel ik inderdaad op, als dat al goed is dan rest enkel nog de comfort module welke niet doet wat hij moet doen.

 

Inderdaad alles aansluiten in de deur, draad die normaal op de comfort Module moet eens aan de 12V hangen en dan moet het lampje branden. Ongeacht deur open of niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb de aangelegde bedrading naar de deur al compleet omzeilt door het lampje te pakken en deze rechtstreeks op de comfort module aan te sluiten. Dit omdat het probleem in de comfort module lijkt te zitten, en dus de bedrading, de deurstekkers, alles uit te sluiten. Ik snap wat jullie zeggen en begrijp dat ik zo de aangelegde bedrading kan testen. Maar die gebruik ik nu nog geeneens. Omdat het niet werkte ben ik stap voor stap alles gaan uitsluiten, om vervolgens het lampje op de kortste manier aan te sluiten. Even wat foto's ter illustratie:

 

De min van het lampje rechtstreeks op het massapunt onder het dashboardkastje

post-24177-0-16108500-1524762240_thumb.jpg

 

De plus rechtstreeks op pin 12 aangesloten

post-24177-0-24423600-1524762285_thumb.jpg

 

Overzicht (de  meest linkse draad is de draad naar de rechter achterdeur, is dus niet aangesloten. De lamp is dus rechtstreeks aangesloten om errors te vermijden)

post-24177-0-31571700-1524762351_thumb.jpg

 

Als ik dan de achterdeur opendoe verwacht ik dat het lampje gaat branden en als de deur weer dichtgaat weer uit. Maar er gebeurt helemaal niets. Ook met de multimeter krijg ik nul op rekest..

aangepast door Tarabass
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Oke maar als de bedrading naar achteren goed is kan de boel dicht, en kan je het zelfde rechts doen. Hoef je alleen nog maar het comford probleem op te lossen.

 

Weet je zeker dat er goed geprogrameerd is.

aangepast door Diver
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@Tarabass

 

Ben je zeker dat het via deze manier moet gaan ?

ik zie in je scan deze raam motoren ,

 

Address 62: Door, Rear Left        Labels:. 1K0-959-703-GEN3.clb
   Part No SW: 1K0 959 703 P    HW: 1K0 959 795 G
   Component: J388   TUER-SG HL   1114 
   Revision: 11004001    Serial number: 00000000221584
   Coding: 0000144
   Shop #: WSC 06186 686 06186
   VCID: 3D7B131D64B9AEAC33-8068

No fault code found.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 72: Door, Rear Right        Labels:. 1K0-959-704-GEN3.clb
   Part No SW: 1K0 959 704 P    HW: 1K0 959 794 G
   Component: J389   TUER-SG HR   1114 
   Revision: 11004001    Serial number: 00000000213110
   Coding: 0000144
   Shop #: WSC 06186 686 06186
   VCID: 3E79141169BFB5B42A-806A

No fault code found.

 

volgens de label file zou je wel de lampjes kunnen coderen in de raam motoren.

Kijk eens met vcds in adres 62 of 72 en vink eens in byte 02 bit 6 aan en kijk of je een foutmelding krijgt in deze desbetreffende module

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Address 42: Door Elect, Driver (J386)       Labels:| 3C0-959-70X-GEN4.clb
   Part No SW: 3C0 959 701 A    HW: 3C0 959 793 A
   Component: TUER-SG FT    002 0329 
   Revision: 12101005    Serial number: 0001530550
   Coding: 0011FF
   Shop #: WSC 12345 123 12345
   ASAM Dataset: EV_DCU42BroseDriveSide A03004
   ROD: EV_DCU42BroseDriveSide_VW32.rod
   VCID: 26427CA5596B977442-8072

   Slave Driver:
   Subsystem 1 - Part No SW: 1K0 959 703 P    HW: 1K0 959 795 G
   Component: J388__TSG-HL  005 1114
   Serial number: 00000000750402     
   Coding: 0000D0

No fault code found.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Address 42: Door Elect, Driver (J386)       Labels:| 3C0-959-70X-GEN4.clb

   Part No SW: 3C0 959 701 A    HW: 3C0 959 793 A

   Component: TUER-SG FT    002 0329 

   Revision: 12101005    Serial number: 0001530550

   Coding: 0011FF

   Shop #: WSC 12345 123 12345

   ASAM Dataset: EV_DCU42BroseDriveSide A03004

   ROD: EV_DCU42BroseDriveSide_VW32.rod

   VCID: 26427CA5596B977442-8072

   Slave Driver:

   Subsystem 1 - Part No SW: 1K0 959 703 P    HW: 1K0 959 795 G

   Component: J388__TSG-HL  005 1114

   Serial number: 00000000750402     

   Coding: 0000D0

No fault code found.

dat is de bestuurder deur Jan, en ook nog eens een GEN4 set-up..

 

ik merk dat er verwarring was met mijn reactie, deze was voor Peter Bedoeld.

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ging mij meer om de coding info.

maar dat is hier niet relevant gezien het deel van jouw log over de bestuurder deur gaat en het hier om de achterste deuren gaat.

De codering van de voorste deuren ingeven in de achterste deuren is geen goed plan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@wulfke de slave driver is toch de achterdeur. Zo niet zit ik zo als je zegt helemaal fout. want 62 en 72 heb ik niet in mn log staan.

dat klopt maar Peter heeft een gen3 set-up en geen master slave opstelling - en moet dus in adres 62 en 72 gaan coderen.

maar voor we verder doelen even bevestiging krijgen of het al dan niet gecodeerd kan worden in de achterste raam motoren en of de fout in de log komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden