Ga naar inhoud
  • 0

Weergave cruisecontrol op MFD incorrect


Tarabass

Vraag

Ik heb sinds vanochtend een raar "probleem". De weergave van de cruisecontrol is namelijk van het één op het andere moment veranderd. Ik zal de verschillende situaties even opsommen, waarbij de CC altijd aanstaat middels de hendel die naar voren staat.

 

De auto startte slecht en na door te starten liep de auto eindelijk. Gelijk viel mij op dat de weergave van de CC veranderd was:

- Kilometerstand links onderin MFD bleef staan, normaal staat daar de km/h waarop de CC ingesteld staat

- Lampje cruisecontrol brandde niet (normaal brandt die altijd)

- Instellen snelheid liet de kilometerstand staan (dus helemaal niet zichtbaar welke snelheid staat ingesteld), maar het lampje ging branden

- Als de cruisecontrol gedeactiveerd wordt bleef kilometerstand staan, en lampje ging uit (die zou juist moeten blijven branden)

 

Na een dagje familie de auto weer gestart en startte weer slecht:

- Kilometerstand niet meer zichtbaar, stond nu wel --km/h

- Lampje cruisecontrol brandde nog steeds niet

- Instellen snelheid werd nu wel getoond, en lampje ging branden

- Als de cruisecontrol gedeactiveerd wordt veranderde er niets aan de ingestelde snelheid (wordt normaal kleiner en grijzer), maar lampje ging wel uit (die zou juist moeten blijven branden)

 

Hoe het hoort te zijn (of zoals het altijd was):

- Links onderin MFD staat grijs --km/h

- Lampje cruisecontrol brandt altijd tenzij ik de hendel naar achteren klap

- Ingestelde snelheid wordt links onderin getoond (grijs en klein is CC uit, zwart en groot is CC aan)

 

Aan- en uitzetten van de CC via de hendel hielp niet. Herkennen mensen dit probleem?

aangepast door Tarabass
Link naar reactie
Delen op andere sites

24 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Het cc gebeuren wat je in de teller ziet wordt vanuit de motor ecu gestuurd.

Lijkt me dat de motor ecu van slag is (iets intern corrupt).

 

De vraag is hoe je dit kan herstellen. Misschien opnieuw flashen met zelfde (of evt hogere) fw versie ....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zal hem binnenkort eens uitlezen, maar ben bang dat ik daar geen chocola van kan maken. Zal de eventuele foutcodes hier posten en wissen.

 

Ik heb net nog wel even de accu ontkoppeld. Maar geen verschil. Wel was het gedrag/de weergave vanochtend weer net wat anders. Gelukkig doet de CC het wel gewoon, het functioneert gewoon goed, alleen de weergave is anders dan dat ik gewend ben.

 

Hopelijk is het niet de ecu

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag de auto uitgelezen. Geen foutcodes of rare dingen. De coding even opnieuw opgeslagen. Helaas kreeg ik bij veel acties die ik maakte de melding dat ik geen geldige licentie had :angel:

 

post-24177-0-60802000-1523477730_thumb.jpg

 

post-24177-0-73335700-1523477751_thumb.jpg

 

Ook is het gedrag nu weer anders. Maar eigenlijk vind ik het gedrag nu logischer dan hoe het altijd was voordat ik problemen ervaarde. Hieronder een filmpje van hoe het gedrag nu is. Voordat ik ga rijden zet ik de cruise control eerst uit door de hendel naar achteren te klappen en weer naar voren te halen. Dit doe ik twee keer. Wat voor mij dus opvalt is dat bij mij altijd het cruise control lampje brandde als de hendel naar voren stond.

 

https://youtu.be/NHKfNfonsPw

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Op t 2x inschakelen na lijkt t nu normaal te werken.

Heb je de accu al los gehad en de polen tegen elkaar gehouden? Is een harde reset.

Even voor de volledigheid, Alle. Als je de hendel naar naar je toe haalt brandt het lampje/icoontje dus niet bij jou, pas als je een snelheid instelt gaat het lampje/icoontje branden? Want dit is nooit bij mij zo geweest, en is al zo sinds ik de auto heb.

 

Polen nog niet tegen elkaar gehad. Morgen eens proberen :thumb:

aangepast door Tarabass
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even voor de volledigheid, Alle. Als je de hendel naar naar je toe haalt brandt het lampje/icoontje dus niet bij jou, pas als je een snelheid instelt gaat het lampje/icoontje branden? Want dit is nooit bij mij zo geweest, en is al zo sinds ik de auto heb.

 

Polen nog niet tegen elkaar gehad. Morgen eens proberen :thumb:

Kan je ook even doen met een draad er tussen, komen de Polen ook tegen elkaar is niet egt aardig he

 

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Net geprobeerd met een draad van pool naar pool, maar krijg nu meldingen op het dashboard. De auto loopt ook slecht. Zijn er nog dingen die ik verder moet doen om te resetten?

Stoppen voordat je het Motormanagment naar de kloten helpt.

 

Je weet dat het eigenlijk slecht is om de polen tegen elkaar de duwen. Je kun beter de polen eraf halen en half uur wachten, zo ontlaad die ook

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Stoppen voordat je het Motormanagment naar de kloten helpt.

 

Je weet dat het eigenlijk slecht is om de polen tegen elkaar de duwen. Je kun beter de polen eraf halen en half uur wachten, zo ontlaad die ook

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Maak je geen zorgen, Ronald! Natuurlijk heb ik het goede advies van Jan niet opgevolgd. Ik heb het zoals jij aangeeft gedaan, dus de auto een uurtje afgekoppeld laten staan. Daarna was alles zoals in het filmpje.

 

Vandaag was het gedrag ook weer anders. Het is nog steeds zoals in het filmpje, maar zonder twee keer in te schakelen. Jullie hebben het dus allemaal zoals in het filmpje? Want dan is het bij mij de afgelopen 2 jaar niet goed geweest, en is het om onverklaarbare reden langzaam goed geworden :S

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

CC led brand standaard NIET tenzij de CC hendel aan staat (naar voren) en je op knopje van CC drukt (dan zie je ook snelheid linksonder in teller).

Dus zoals in het filmpje te zien is.

 

Ik zet trouwens NOOIT de CC uit door de hendel terug te halen. Wat heeft dat voor zin?

(Enige verschil is dat je de actuele kmstand kunt zien tijdens het rijden als CC hendel uit staat.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

CC led brand standaard NIET tenzij de CC hendel aan staat (naar voren) en je op knopje van CC drukt (dan zie je ook snelheid linksonder in teller).

Dus zoals in het filmpje te zien is.

 

Ik zet trouwens NOOIT de CC uit door de hendel terug te halen. Wat heeft dat voor zin?

(Enige verschil is dat je de actuele kmstand kunt zien tijdens het rijden als CC hendel uit staat.)

Ik heb ooit eens een topic geopend waarin ik me ook afvroeg wat het nut is van het uit kunnen zetten van de CC middels de hendel. Lijkt er niet echt te zijn ;)

 

Nu het twee keer inschakelen weg is lijkt het goed te zijn idd. Blijft wel gek dat het dus nooit goed is geweest bij mij, en dat het na een paar dagen met raar gedrag ineens is zoals het hoort. Voelt niet echt lekker zeg maar. Maar we kijken het even aan.

 

Bedankt voor de info, heren!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden