Ga naar inhoud
  • 0

Heel bijzonder airco probleem


chrishgk

Vraag

Ik denk dat ik hier een echt breinbreker voor jullie heb. Al meerdere monteurs hebben zich over dit probleem gebogen, helaas nog zonder resultaat.

 

Het betreft hier een Passat 3C uit 2005, BKP.

 

Al jaren heb ik het probleem dat de airco vaak niet echt helemaal koud wordt. Ik moet hem dan echt op 17C zetten om een beetje fatsoenlijke koeling te krijgen, en zelfs dan koelt hij vaak nog niet helemaal lekker. Het laatste jaar ben ik achter meerdere zeer merkwaardige dingen gekomen die dus mede de werking van de airco bepalen.

 

Als ik lange afstanden rijd op de snelweg (wat ik het meeste doe), dan geeft de airco het vaakst problemen. Maar neem ik vervolgens een afrit, en laat ik de snelheid zakken, dan begint de airco ineens perfect te koelen als ik onder ca. 80KM/u kom. Dit houdt hij dan eventjes vol om vervolgens weer matig te koelen.

 

Het wordt gekker. Laatst kwam ik er achter dat als ik de hendel van de ruitensproeier gebruik, de airco ook ineens perfect gaat koelen. Ik hoef hem maar een klein tikje te geven, en dan blaast hij ongeveer 30 seconden ijskoude lucht. 

Recentelijk kwam ik er (helaas zo laat pas) achter dat als ik de voorruitverwarming aan zet (gewoon de blaas functie) de airco altijd perfect functioneert. Dit is natuurlijk een stuk comfortabeler dan elke 30 seconden de ruitensproeiers aantikken :)

 

Het probleem is nu dus te omzeilen, voorruitblazers aan, en dan handmatig de blaaskracht wat verlagen zodat je niet de hele rit in de herrie zit, maar ideaal is het natuurlijk nog steeds niet. Wie heeft er een logische verklaring voor dit heksen probleem?

 

De airco is al opnieuw gevuld.

 

Vast bedankt voor de reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
"Terwijl de 'wis-wasautomaat' werkt, wordt de airconditioning ca. 30 seconden op circulatie omgeschakeld, om geuren van de ruitensproeier in het wageninterieur te voorkomen"

 

Handleiding Bediening Pagina 80 

 

Verder geef je aan dat als je de ontwasemingsfunctie  inschakelt, de airco ook naar behoren functioneert. 

 

Ik vermoed een probleem met je stelmotor/servo binnencirculatieklep. 

 

- Welke generatie climatronic zit in je auto?

 

- Is je climatronic naast het resetten ook uitgelezen?

 

- Hoor je nadat je de motor hebt gestart een tikkend/klepperend geluid vanuit je dashboard komen?

aangepast door Heatsink
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden