Ga naar inhoud
  • 0

3C: Verwarming bijrijders zijde wordt niet warm


Boetiej

Vraag

Beste allemaal,

 

Sinds mei ben ik in het bezit van een Passat 3c 2.0 TDI CR 170 pk.

Sinds een paar weken is het natuurlijk wat kouder en daarbij viel het op dat de verwarming aan de rechter kant niet goed warm wordt. Links doet het prima.

Uiteraard heb ik even wat oude draadjes terug gelezen over stelmotoren die het begeven en temperatuur sensoren die defect zijn. Hier was mijn Hoop dan ook op gevestigd. Helaas blijkt dit het allemaal niet te zijn, bij uitlezen geen foutmelding op de stelmotoren en ook de temperatuursensoren geven netjes de juiste waardes aan. Dashboard kast nog uitgebouwd om de rechter stelmotor te bekijken maar die doet het gewoon netjes.

Uiteindelijk ten einde raad heb ik de auto naar een airco specialist gebracht, deze heeft alles nog eens opnieuw uitgelezen en komt tot dezelfde conclusie... het enige wat hij nog kan bedenken is dat de klep zelf binnenin het kachelhuis niet functioneert, danwel afgebroken is.

Ik kwam her en der nog wat tegen (niet persee bij Passat maar op algemeen Volkswagen forum) over foam wat op die kleppen zit en af zou kunnen brokkelen waardoor de klep niet meer goed afsluit en koude lucht blijft meeblazen.

Iemand enig idee of dit bij de Passat ook voorkomt, en of deze klep danwel foam bereikbaar is en te vervangen zonder het hele dashboard uit te moeten bouwen. Dat is namelijk het alternatief, iets wat mezelf waarschijnlijk niet gaat lukken en mijn portemonnee ook niet al te leuk vindt...

Alvast dank voor de reacties!

 

Groeten Bart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Dank voor de reacties.

Als de kachel radiator kapot is dan zou links ook niet meer warm worden toch? Mijn kennis van de werking van de climatronic rijkt niet heel ver maar m'n boerenverstand had bedacht dat het iets moest zijn in de klep(pen) die de lucht temperatuur rechts regelen.

Als je de temperatuur knop van low naar high draait veranderd de temperatuur nog wel enkele graden (wordt max n graad of 22), maar blijft een stuk koeler dan links (max 40-45 graden).

 

Koelvloeistof is op peil en loopt gewoon netjes naar de 90 graden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een collega van mij heeft dit probleem ook. Hij heeft de linker en de rechter motoren laten vervangen en het probleem is nog niet verholpen.

Na een lange rit 75km bleek dus, dat de leidingen die het compartiment ingaan, niet warm te zijn.(lauw)

De temp.meter gaf wel 90gr aan. Het vermoeden is dus nu dat de thermostaat toch niet open gaat.

Deze gaan ze in het nieuwe jaar vervangen en dan kijken of het opgelost is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Opgelost... :angel:

 

Had precies hetzelfde probleem, Links warm, rechts Koud. en geen storings meldingen.

kleppen gekontroleerd maar werkt ook goed zo te zien aan de buitenkant, ook de temperatuur sensor en kleppen uitgelezen met diagnose apperatuur alles was goed.

 

uiteindelijk toch de kachel radiateur uitgewisseld ondanks dat aanvoer en retour wel warm werden.

en dit heeft geholpen de oude kachel radiateur bleek verstopt te zijn aan de rechter kant.

 

klus zelf uitgevoerd en is te doen in een dagdeel (4 uurtjes voor hobbyist  :!:  )

 

Auto is weer lekker warm en de koude flap bij een bocht maken is ook verdwenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Beste Wiebe,

 

Excuses voor mijn super late reactie, nog geen tijd gehad om er iets aan te doen, laat staan er iets over op te schrijven.

Ik ben van plan nog even met een endoscoopje via de roostertjes te kijken naar de kleppen, maar als ik jou verhaal zo lees dan lijkt dat exact op mijn probleem, ook de kou tijdens Een bocht maken, dus ik vrees en beef...

Heb jij nog geprobeerd de kachelradiateur te flushen?

Om het ding te vervangen moet het hele dasboard uit elkaar toch? Knappe prestatie in 4 uur!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Voor vervangen kachel radiator hoeft het dashboard er niet helemaal uit. Enkel een paar delen bij de voeten.

Lastige is de aluminium leidingen uit elkaar te krijgen, en weer in elkaar

Gekozen voor een nieuwe omdat flushen vaak niet afdoende is

Nieuwe radiator is ook niet duur, zo’n 120 euro.

 

Tip. Eerst het koelmiddel verwijderen door de slangen in de motor ruimte los te maken (kopschot) en even door blazen. Scheelt qua lekkage in de auto

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ah kijk dat valt alweer mee. Ga toch eerst even een keer proberen te flushen, hopelijk dat het (tijdelijk) wat verbetering geeft.

Heb je toevallig een documentje of reparatie handboek waar deze methode in staat beschreven, mijn handboek van Haynes beschrijft de methode waar wel het hele dashboard uit elkaar wordt gehaald.

Dat van de koelvloeistof is inderdaad een goede tip... zal wel n lekkere lucht zijn als dat de cabine in loopt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mijn collega is het probleem verholpen.

Zijn kachelradiator zat helemaal dicht.

Wij dachten eerst nog aan de temp.voelers maar deze waren goed.

Hij zit er nu weer warmpjes bij.

 

Wij hebben hem maar even doorgezaagd

post-11892-0-93664300-1518092157_thumb.jpeg

aangepast door Speedyace
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nog even een paar foto’s van de werkzaamheden .

 

 

En op de eerste de koppelingen op het kopschot die makkelijk los te maken zijn. ( borgpin weg halen en de koppeling er af trekken )

 

Op de tweede foto’s te zien waar de kachelradiator zit. Nadat de water er uit is de klemmen verwijderen en dan voorzichtig de aluminium pijpjes los schuiven.

post-23284-0-88934300-1518121779_thumb.jpeg

post-23284-0-57633800-1518121793_thumb.jpeg

aangepast door GI-Wiebe
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mij blijkt het ook de kachelradiateur te zijn.

Vandaag geflusht, wat een hoop troep kwam eruit.

Was even pielen om goed bij de aansluiting te komen, maar eenmaal los was het zo gepiept.

Had 3 meter doorzichtige slang (3/4 inch) gekocht en een connector om deze op de tuinslang aan te sluiten.

Op in- en uitlaatstuk een stuk slang aangesloten en spoelen maar, eerst tegen de stroomrichting van de KV in (althans ben er vanuit gegaan dat de onderste aansluiting de uitlaat was), later nog met de stroomrichting mee.

Daarna weer opgevuld met KV en alles weer aangesloten.

Even checken op lekkage met lopende motor en kort ritje om het resultaat te checken.

Het wordt in ieder geval weer lekker warm aan beide kanten!

Nu maar eens zien hoe duurzaam dit blijkt te zijn, anders is de kachelradiateur vervangen altijd nog een optie.

aangepast door Boetiej
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb het probleem dat de voetenwarmte bij de passagierskant niet zo warm word. Blaast ook veel minder vergeleken met bestuurderskant.

Merkte ook ineens dat de ventilatierooster voor achter (onder armsteun) bijna geen lucht uitkomt, ook al zet ik de ventilator op zijn hardst.

 

Wat kan het bij mij zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Geen idee

maar begin het nu wel aardig vervelend te vinden.

Bij de voeten en bij me climate midden console komt er zeer koude lucht uit. 

Als ik de voeten knop indruk, dan word de passagiers kant wel iets warmer, maar nog steeds kouder dan bestuurderskant.

Maar me hand bij de asbak daar voel ik echt hele koude lucht.

 

Hoe ga ik hier nu achterkomen wat het is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zelf ook dit probleem momenteel op mijn Passat 3C. Ik heb hem uitgelezen en kwam op een linker regelklep die defect is. Deze ga ik dus moeten vervangen. 
Dit soort geintjes zijn verschrikkelijk trouwens tijdens dit extreme winterweer...... Ik heb het aan de bestuurderszijde  :dots:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Om er achter te komen wat de oorzaak kan zijn eerst de auto laten uitlezen of er ook fouten zijn, zo nodig resetten en weer uitlezen na een paar dagen. Eventueel aan de hand van de fouten. Kijken of de kleppen goed werken. Laat ook de tempreratuur sensors controleren op juistheid dezen geven bij afwijking geen fout.

Is het niets van dit alles kan het dus de kachlradiator zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Om er achter te komen wat de oorzaak kan zijn eerst de auto laten uitlezen of er ook fouten zijn, zo nodig resetten en weer uitlezen na een paar dagen. Eventueel aan de hand van de fouten. Kijken of de kleppen goed werken. Laat ook de tempreratuur sensors controleren op juistheid dezen geven bij afwijking geen fout.

Is het niets van dit alles kan het dus de kachlradiator zijn.

 

Kleppen werken goed, temp sensor ook uit laten lezen geven goede waardes

 

Heb jouw verhaal is ff goed terug gelezen, heb exact het zelfde probleem.

ook bij bocht dat koude lucht.

 

Ik vrees dat het mijn kachelradiator is

Maar ff snel iets aan laten doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden