Ga naar inhoud
  • 0

008825 P2279 Leak in Air intake System (2.0 TDI BMP)


bbart

Vraag

Sinds een weekje geeft de Passat een irritante fluittoon welke turbodruk 'afhankelijk' is.

Met andere woorden, door te spelen met het gaspedaal kun je de fluit beinvloeden en laten varieren.

 

Binnen in de auto kun je het redelijk goed horen (zie onderstaande video's) maar buiten de auto klinkt het echt als een piepende v-snaar.

 

https://youtu.be/XocVCPMJEr4

 

https://youtu.be/VX3ZEgm3d0c

 

https://youtu.be/s6PK9eN3jbw

 

Een opname van buiten de auto heb ik helaas nog niet gemaakt, maar met stilstaande auto is het vrij lastig turbodruk op te bouwen vanwege de DSG en automatische handrem.

 

De auto is nog maar 1x in noodloop gegaan tijdens het invoegen op de snelweg, stoppen en opnieuw starten was voldoende om dit weer weg te krijgen.

Na de noodloop kon ik bovenstaande code wel uitlezen en wissen, heb ook wat log files gemaakt van de turbodruk maar daar haalt hij nog netjes de gevraagde waarde.

BIj normaal gebruik blijft noodloop overigens ook weg nu, ook te zien in de filmpjes bij zowel rustig rijden als wat forser acceleren.

 

Bij een van de video's heb ik wat forser opgetrokken, daar hoor je dan ook de fluit veranderen in een sissend geluid.

 

Met behulp van een emmer sop en zaklamp heb ik al zitten zoeken onder de motorkap, tot op heden echter zonder resultaat.

 

Is er hier iemand die mij kan helpen met een tip waar ik het zou moeten zoeken zodat ik wat gerichter kan zoeken?

Het lijkt echt aan de achterkant bij het blok vandaan te komen, zitten daar ergens aansluitingen waar het misschien op een thule zou kunnen lekken?

 

Of moet ik echt het hele systeem mbv perslucht op druk gaan zetten om het lek te vinden?

Het is nu voornamelijk irritant, maar als over een paar weken tijdens de zomervakantie rit (3000km) de lekkage in een keer groter wordt staan we dadelijk ergens met pech... (en daar wordt niemand blij van)

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Afgelopen weekend eindelijk de fluittoon opgelost.

 

Na vorige week eerst de EGR koeler verwijderd te hebben en het spruitstuk afgedicht te hebben met een 5mm plaatje was de fluittoon al verdwenen. Het leek er op dat de uitlaat lekte op de pakking bij de aansluiting van de EGR pijp op het uitlaatspruitstuk. (daar waar ik een dun plaatje tussen had gestoken)  :angel:

Echter nu kreeg ik af en toe een noodloop omdat de (dichtgezette) EGR klep toch niet helemaal af sluit blijkbaar. En bij wat meer laaddruk blies hij het door de EGR klep naar buiten, maar met rustig rijden ging het wel.

 

post-15219-0-93738800-1499672522_thumb.jpg

 

Het was even een paar dagen wachten totdat het bestelde vervang pijpje voor de EGR klep via ebay uit Polen binnen was, maar toen hij zaterdag binnen kwam 's avonds direct even gemonteerd.

 

post-15219-0-97045500-1499672451_thumb.jpg

 

post-15219-0-68946800-1499672441_thumb.jpg

 

post-15219-0-89235700-1499672450_thumb.jpg

 

Nu kon ik ook direct even het inlaattraject nog even wat verder schoon maken, want ondanks dat ik laatst de EGR klep (gemonteerd) al had proberen schoon te maken was deze toch nog behoorlijk vervuild.

 

post-15219-0-90805900-1499672447_thumb.jpg

 

Na het monteren even een stukje proefrijden, en volgens mij heeft de passat nog nooit zo mooi gelopen  :mrgreen:

Als met al was het even zoeken, maar ben blij dat ik nu van al die milieu zooi af ben en lekker storingsvrij kan gaan genieten.

 

post-15219-0-92365800-1499672448_thumb.jpg

 

post-15219-0-95488100-1499672449_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zelf ik ik ooit bij m'n BMP de inlaatslang gescheurd gehad met hetzelfde effect. Meestal geen probleem, maar bij fors optrekken in noodloop...

 

Het is de korte bocht aan de turbo zelf (een bruinrode slang). Er is nog vrij makkelijk bij te komen.

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Is hier van onderen goed bij te komen dan?

Scheelt dat het roetfilter al uit de weg is. ;o)

 

Via google kwam ik ook al tegen dat deze slang nog wel eens wil scheuren tussen de lagen en dat dit het piepgeluid geeft idd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb hem ooit vervangen op een BMP met roetfilter, van boven uit. Dus dat lukt wel. Luchfilter aanvoerslang naar de turbo verwijderen, en je kan er vrij goed bij.

 

Nummer is 3C0 145 828 K ik heb geen dealerprijs, ebay +/- 35 euro.

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb hem ooit vervangen op een BMP met roetfilter, van boven uit. Dus dat lukt wel. Luchfilter aanvoerslang naar de turbo verwijderen, en je kan er vrij goed bij.

 

Nummer is 3C0 145 828 K ik heb geen dealerprijs, ebay +/- 35 euro.

 

grtz, dre

€119,97

post-18022-0-52204000-1497279850_thumb.png

post-18022-0-75643400-1497279849_thumb.png

 

 

aangepast door Diver
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn vrouw rijdt er meestal mee, dus ja er wordt goed mee gereden. ;o).

 

Op de bank bij vagtechniek dachten ze wel dat de vnt niet helemaal lekker ging, maar na een paar runs was hij toch goed losgekomen.

 

Heb op ebay de slang maar alvast besteld, hopelijk is deze slang de boosdoener en hoef ik de boel maar 1x los te halen. Ik hou jullie up to date.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Slang inderdaad gescheurd en vervangen afgelopen zaterdag voor een nieuwe.

post-15219-0-79171700-1498475675_thumb.jpg

 

Vol hoop de auto gestart echter de piep/fluit is er nog steeds.....

 

Het lijkt toch echt aan de achterkant van het blok vandaan te komen bij de turbo of uitlaat.

Aanlopen van de turbo lijkt me uitgesloten, ik heb gevoeld aan het schoepenwiel en daar zat geen voelbare speling op. (gelukkig)

 

Kan het zijn dat de turbo bij het opbouwen van druk ergens gaat lekken?

Of kan het bij de uitlaatklem vandaan komen?

 

Het is in ieder geval erg irritant, het piept echt als een loszittende v-snaar maar dan turbodruk afhankelijk aan te sturen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gisteravond een filmpje opgenomen waar het geluid aan de achterzijde van de motor al goed op te horen is.

 

https://youtu.be/_WOvMnbwezA

 

Dit is bij stilstand, durfde niet te gaan rijden met de telefoon onder de motorkap.

Maar bij belasting is het gepiep / lekkage nog veel erger.

Ik ruik ook uitlaatgassen onder de kap, dus het lijkt echt aan de uitlaatkant te zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Net met een collega onder de auto gekeken en geluisterd, op wat vettigheid van olie na niks vreemds te zien.

 

Ook het piepen konden we niet lokaliseren, vanaf onderen kun je met je hoofd ook niet dicht bij de motor komen.

 

Ik heb wel een ingeving gekregen, kijkende naar de situatie.

Bij het demonteren van het DPF heb ik aan het spruitstuk dat traject afgedopt, aan de EGR klep zijde heb ik dit echter niet gedaan.

Zou dit als een soort van panfluit kunnen werken nu?? Je zou verwachten dat hij het dan vanaf het begin zou moeten hebben gedaan?

Maar de laatste tijd is het een beetje een opstapeling van problemen, Achterdemper gescheurd, turboslang gescheurd en dan nog die piep die ineens meer werd (misschien was het eerst zachter?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zojuist onderweg naar huis ook maar eens een 'buiten' opname gemaakt.

 

https://youtu.be/DeCwwFvyRBw

 

Vandeweek ga ik maar eens bij de EGR klep speuren, misschien klopt mijn 'panfluit' theorie of misschien lekt daar wel iets?

Het is in ieder geval echt turbodruk gerelateerd en je hoort ook de turbo flink afblazen, maar dat zit misschien ook deels weer in de open downpipe.

 

Ook nog wat fotos geschoten, maar tussen de vettigheid door zie ik daar eigenlijk ook niks geks behalve het bakwerk dat ze ooit gedaan hebben aan het egr traject.

Daar komen echter geen uitlaatgassen meer aangezien ik die al op het spruitstuk heb afgedopt, of maak ik dan een denkfout?

 

post-15219-0-59270700-1498668153_thumb.jpg

 

post-15219-0-60822900-1498668157_thumb.jpg

 

post-15219-0-74874800-1498668161_thumb.jpg

 

post-15219-0-52990100-1498668165_thumb.jpg

 

post-15219-0-24847900-1498668172_thumb.jpg

 

post-15219-0-20147700-1498668177_thumb.jpg

 

post-15219-0-90445600-1498668182_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vanavond heb ik weer wat 'sleuteltijd' dan ga ik de bij de egr klep maar eens op speurtocht en daar wat delen demonteren om te kunnen kijken en luisteren.

 

zou er ergens iets gescheurd kunnen zijn wellicht? 

mijn vrouw wordt er in ieder geval helemaal gek van, die rijdt dagelijks er mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden