Ga naar inhoud
  • 0

Koelbox gebruik in de auto - vaak problemen?


Max1966

Vraag

Beste Mede Passanten,

 

Eind deze week ga ik met mijn vriendin een aantal dagen op pad en ben van plan om op de terugreis even langs een grote supermarkt te gaan in België.

 

Daar willen we wat gekoelde producten kopen en meenemen in de koelbox en dan linea recta naar huis te rijden.

 

Het is dus niet zo dat we een hele dag er aangesloten en al koelend mee gaan rondrijden.

 

Die box heb ik al een tijd staan maar nog nooit gebruikt vanwege de vele verhalen die ik heb gehoord en gelezen over doorgebrande zekeringen, smeltende stekkers, leegtrekken van de accu en brandluchtjes.

 

Het lijkt een degelijke koelbox en mijn vriendin staat er nu echt op om hem een keer te gebruiken. :mrgreen:

 

De draad is 2 aderig (ribbeldraad) lengte circa 1.5 meter en de stekker heeft een apart rood plastic adapter stukje waardoor de stekker in twee soorten contacten gebruikt kan worden.

 

Los van het plaatje en de info via de website staat er als verbruik : 12v - 55W.

 

Hebben jullie nog tips / advies om problemen (doorgebrande zekeringen / smeltende stekkers e.d. ) te voorkomen?

 

Ik hoor het graag en alvast bedankt voor de moeite!

 

 

Passat 3B Variant eind 1998.

 

 

 

20170215150609531.jpg

 

 

 

 

MODEL: EC-0445
Volume: 45 Litres
Voltage: 12V DC only, 100V AC/12V DC , 220-240V AC/12V DC
Cooling capacity: 18°C below ambient termperature
Heating capacity: 55±5°C by set-point thermostat
Insulation: Solid polyurethane foam with 100% CFC & HCFC free
Main plastic material: PP & HDPE
Features: it is a big size and can be placed wherever you need,such as car, boat, picnic site, home..etc. with big puller and two wheels for easy rolling, each side with a strong handle for carrying. it is a very good promotion item for beverage company, because you can put the beverage tray in the unit.

 

 

http://www.cn-jiayuan.com/en/products_info.aspx?id=22

aangepast door Max1966
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Mede Passanten,

 

Eind deze week ga ik met mijn vriendin een aantal dagen op pad en ben van plan om op de terugreis even langs een grote supermarkt te gaan in België.

 

Daar willen we wat gekoelde producten kopen en meenemen in de koelbox en dan linea recta naar huis te rijden.

 

Het is dus niet zo dat we een hele dag er aangesloten en al koelend mee gaan rondrijden.

 

Die box heb ik al een tijd staan maar nog nooit gebruikt vanwege de vele verhalen die ik heb gehoord en gelezen over doorgebrande zekeringen, smeltende stekkers, leegtrekken van de accu en brandluchtjes.

 

Het lijkt een degelijke koelbox en mijn vriendin staat er nu echt op om hem een keer te gebruiken. :mrgreen:

 

De draad is 2 aderig (ribbeldraad) lengte circa 1.5 meter en de stekker heeft een apart rood plastic adapter stukje waardoor de stekker in twee soorten contacten gebruikt kan worden.

 

Los van het plaatje en de info via de website staat er als verbruik : 12v - 55W.

 

Hebben jullie nog tips / advies om problemen (doorgebrande zekeringen / smeltende stekkers e.d. ) te voorkomen?

 

Ik hoor het graag en alvast bedankt voor de moeite!

 

 

Passat 3B Variant eind 1998.

 

 

 

20170215150609531.jpg

 

 

 

 

MODEL: EC-0445

Volume: 45 Litres

Voltage: 12V DC only, 100V AC/12V DC , 220-240V AC/12V DC

Cooling capacity: 18°C below ambient termperature

Heating capacity: 55±5°C by set-point thermostat

Insulation: Solid polyurethane foam with 100% CFC & HCFC free

Main plastic material: PP & HDPE

Features: it is a big size and can be placed wherever you need,such as car, boat, picnic site, home..etc. with big puller and two wheels for easy rolling, each side with a strong handle for carrying. it is a very good promotion item for beverage company, because you can put the beverage tray in the unit.

 

 

http://www.cn-jiayuan.com/en/products_info.aspx?id=22

Als ik dit zo lees, verbruikt de koelbox 5 ampere.

Voor jouw gebruik verwacht ik geen probleem. Stekker er goed indoen en zorgen dat je rollo niet dicht is in verband met de koeling.

 

 

Passat 3C Variant comfortline 2.0 TDI Silver

3D Teller, CC Multifunctiestuur

 

http://forum.vwpassat.nl/index.php?/topic/40700-Weekend-meet-Lubbertserf-t-Harde-8-9-en-10-sept-2017

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Velleman heeft een bakje dat je tussen de koelbox en 12V stekker kan plaatsen. Dat zorgt voor leegloopbeveiliging, zet de verbruiker af als de spanning lager dan 11V gaat.

Weet wel het typenummer niet, maar dit zit in m'n vorige wagen (Opel Combo). Dan hoef je niet in te zitten met een platte batterij ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

:cool2:

 

Mijne heren, van harte bedankt voor het advies!

 

We gaan nu met een gerust hart en koele lading op pad.

 

En het blijkt maar weer :

 

1 : dit forum is fantastisch.

 

2 : niet alle horror verhalen (altijd / meteen) als uitgangspunt gaan gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

2 : niet alle horror verhalen (altijd / meteen) als uitgangspunt gaan gebruiken.

 

Niet als uitgangspunt wel als waarschuwing.

 

Stekker van die van ons werd wel eens zo heet dat plastic gesmolten was.

Kontroleer zelf de aansluitingen in dat plastik stekker dingetje.

Rol ook het hele snoer uit.

Juist die stekkers met verloop vertrouw ik niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn Passat heeft 2 12volt sigarettenplug aansluitingen in de kofferbak, misschien dat jij deze ook hebt?

Hier staat wel continue spanning op, dus ook bij contact uit.

Heeft op weg naar/van Kroatië gewoon een koelbox op gedraaid, wel de stekker er uit getrokken wanneer de motor niet draaide.

Zo'n standaard koelbox verbruikt ook maar iets van 6 Ampere, dat heb je geen overdreven dikke bedrading voor nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb gisteren de stekker open geschroefd en de schroeven / contacten extra vastgezet, ik zag dat er ook een losse zekering achter de punt zit.

 

Zag er van binnen en buiten prima uit en heeft TUV keurmerk.

 

MAARRRRRR net bij het even proefdraaien zonder draaiende motor (paar minuten) waaruit blijkt dat ie het goed doet en koelte in de box blaast viel het me op dat de middenpunt van de stekker wel erg heet wordt.

 

En dan heet zodat je niet graag je vinger daar tegenaan houdt.

 

Is dat normaal, die hitte op / van die punt?

 

En heeft dat wellicht er ook mee te maken dat de motor niet draaide?

 

Ik heb alleen een contact vooraan, niet in de bak.

 

We gaan 'm alleen gebruiken op de terugreis van 2 a 3 uur als de box vol zit.

 

Dus we gaan er niet een hele dag mee rondrijden.

 

oks-99405_hoofd.jpg

 

Kabel lijkt (veel) op deze.

 

Alleen heeft die van mij wel een puntiger punt.

aangepast door Max1966
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nee dat is niet normaal, warmte betekend een slechte verbinding.

Dit heeft er niets mee te maken dat de motor niet draaide, dat zal geen verschil maken.

Zat de stekker er wel helemaal goed in, dus goed aangedrukt?

Ik heb dit overigens ook al wel een keer meegemaakt, die stekker werd zo heet dat hij smolt.

Toen heb ik de stekker er af geknipt en een degelijker model aan gezet, maar dit zou niet nodig moeten zijn, hij wordt immers bij die koelbox geleverd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dank voor je reactie.

 

Ik heb na het plaatsen van mijn bericht de stekker een paar keer in het contact geschoven.

 

Daar bleek best wat speling te zitten : de contacten aan de zijkant zorgden niet voor een vrij strak passen en de stekker verschoof gemakkelijk.

 

Ik heb die twee contacten iets bijgebogen en daarna het metaal van de drie contacten op de stekker iets opgeruwd.

 

Zo ook de plek waar ze contact maken met de huls / het metaal van het contact.

 

Dat heeft geholpen, de stekker zit steviger op z'n plek en na een paar minuten was de pin niet noemenswaardig warm / heet geworden.

 

Ik vertrouw er nu maar op dat het oké is , tijdens de rit terug zullen we het in de gaten houden.

 

Mijn dank voor alle advies, tips en ervaringen!

aangepast door Max1966
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Reis en verblijf waren dik in orde.  Op de terugweg de koelbox gebruikt.

 

De punt van de stekker werd na 20-25 minuten flink toch wel flink heet als ik die tegen m'n vinger hield.

 

Daarom hebben we elke 20-25 minuten de stekker er maar even uit gelaten. Eenmaal er uit was de punt binnen 10 secondes weer afgekoeld.

 

Leek ons veiliger en heeft de werking van de koelbox niet veel in de weg gezeten gezien het feit dat de inhoud goed koel was gebleven.

 

En dan kon de TOMTOM er weer even in.

 

Maar normaal / jofel lijkt die hete punt mij niet echt......

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden