Ga naar inhoud

  • 0

welk bandenmerk zal ik nemen??


DennisMH

Vraag

Ik wil nieuwe rs4 velgen 17 inch kopen. Nu zijn er verschillende aanbieders met banden. Een klasse band is erg duur, dus zoek eigenlijk een kwalitatief goede band die net wat goedkoper is.

Heb de volgende banden gezien.

 

Dunlop sport maxx (is deze eu getest???) of de sp01

Interstate van profile

fulda van speedy.

Nexen (markplaats aanbieder)

 

iemand ervaring? en of aanbevelingen of juist een afrader!

ik ben toch wel gehecht aan een stille band met redelijk wat comfort.

 

alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 105
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0
Elke band kan cuppen dus dat zegt niets (dat kun je beter zoeken in de uitlijning van de wielen). Slijtage.. dat is een groot gedeelte afhankelijk van de rijstijl. Het zou best een zachte band kunnen zijn.

 

Je hebt gedeeltelijk gelijk maar heb geen zin in een oneindige discussie.(dat wordt dit topic al)

Ga lekker voor die Kumho ,als je een dure maat hebt is het aantrekkelijk om voor een goedkope band te gaan! Uiteindelijk zal goedkoop duurkoop worden! Ik zie dit op mijn werk wekelijks. Mensen kopen voor een godsvermogen nieuwe velgen en laten er vervolgens goedkope banden onder zetten. Heel vaak komen ze na een maand of 2 a 3 zeuren dat er niet mee te rijden valt!!! En wij moeten het maar weer zien op te lossen :evil: . Dit kan vaak alsnog resulteren in het feit dat men alsnog nieuwe(goede)banden kopen! Ik spreek echt uit ervaring

mvg Robin

 

Fair enough.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Altijd weer interessant om te lezen, zo'n bandendiscussie :)

 

Ikzelf heb inmiddels ook aardig wat ervaring met bandenmerken, ook omdat ik nog wel eens van het 'uitproberen' ben, vaak naar aanleiding van bandentests.

 

Mijn ervaringen:

 

Michelin Energy: Goede grip, snelle slijtage, duur.

Toyo Proxes T1S: Super grip, zowel nat/droog, slijt enorm, cuppen.

Avon (type?): Redelijke grip, stil, lange levensduur.

Nankang NS-2: Geen goed woord voor over, wel erg goedkoop...

Conti Sport Contact2: Goede grip, stil, wel wat snelle slijtage.

Kumho Supra: Voldoende grip, redelijk stil, normale slijtage.

 

Op mijn volgende setje komen Falken banden, lees er veel positieve verhalen over van gebruikers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@kaal.nl:

toch nog even een vraagje over dat cuppen. Zoals je misschien weet heb ik in een grijs verleden bij een bandengroothandel gewerkt. Dat was in de jaren 80 van vorige eeuw (gunst, ben ik al zou oud :shock: ). Ik deed toen ook de claimafhandeling met de importeurs.

In die periode kwam dat probleem van het cuppen ineens naar voren, niemand wist toen hoe dat kwam. Het deed zich toen vooral voor bij Volkswagens op het rechter achterwiel en ook bij slechts enkele bandentypen. De enige oplossing was inderdaad het regelmatig wisselen van de wielen. Inmiddels is het een probleem dat bij veel meer auto's voorkomt, maar is er al iets meer bekend over de oorzaken hiervan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
@kaal.nl:

toch nog even een vraagje over dat cuppen. Zoals je misschien weet heb ik in een grijs verleden bij een bandengroothandel gewerkt. Dat was in de jaren 80 van vorige eeuw (gunst, ben ik al zou oud :shock: ). Ik deed toen ook de claimafhandeling met de importeurs.

In die periode kwam dat probleem van het cuppen ineens naar voren, niemand wist toen hoe dat kwam. Het deed zich toen vooral voor bij Volkswagens op het rechter achterwiel en ook bij slechts enkele bandentypen. De enige oplossing was inderdaad het regelmatig wisselen van de wielen. Inmiddels is het een probleem dat bij veel meer auto's voorkomt, maar is er al iets meer bekend over de oorzaken hiervan?

 

Hoi mede v6er,

Het cuppen van banden heeft meerdere oorzaken!

1: De rubbersamenstelling is bij nieuwe banden een stuk zachter geworden(lees comfort).Ik hoor regelmatig verhalen dat men vroeger veel langer met een band deed. Dat heeft daar ook mee te maken.

2: De onderstellen zijn een heel stuk verbeterd vergeleken met de jaren 80 auto's(lees:meer afstelpunten bij uitlijning). Als de auto op de achteras ook maar een iets verkeerde afstelling heeft kan dit al cuppen veroorzaken! Dit geld ook voor een 3b/3bg met 2wd!!! Bij deze modellen zijn de achterwielen niet onderling af te stellen maar kan je de rijhoek goed zetten door de as te verschuiven in z'n geheel! Dit is bij onze v6en niet van toepassing want daar kan je wielen wel onderling afstellen :wink: .

3: Wat jij zegt over het probleem rechtsachter is inderdaad nog steeds van toepassing. Sorry maar hier heb ik (nog) geen antwoord op :embarassed: ! Als de achterbanden gecupt zijn is r.a. altijd het ergst.

4: Sommige profielen vragen erom om gecupt te worden. Neem bijv. een Michelin pilot exalto 1,die cupten al bij ons in het rek :mrgreen: .

5: Er is maar een remedie: als je banden er gevoelig voor zijn moet je tijdig voor-achter wisselen en desnoods nieuwe banden met een lijnprofiel monteren. bijv.Michelin pilot primacy hp, Conti sportcontact2/premium2!

 

ps laat als er draagarmen,fuseekogels of stuurkogels vervangen zijn altijd het S-PUNT afstellen bij een 3b/3bg!!! Als je dit niet doet kost het dit uiteindelijk je stuurhuis en die zijn echt heel duur!!!

S-PUNT = stuurhuishoogte

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ah, dank je voor de uitgebreide toelichting. Het blijft dus tot nog toe een redelijk ongrijpbaar probleem...

Dat van dat S-punt had ik idd al in een ander topic gelezen.

Hoe dan ook, ook voor diegene die dit allemaal niet helemaal kan volgen: hou gewoon regelmatig je banden in de gaten en als je vreemde slijtage ziet, direct naar een bandentoko :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat cuppen kunnen ze idd nog steeds niet goed verklaren.

Ik heb een aantal jaren bij een bandenhandel gewerkt die ook oude banden inzamelde van autobedrijven.

Deze banden werden gekeurd voor de cover banden ( word nu bijna niet meer gedaan bij personenwagens ).

In de loop van de jaren zag je bij het keuren van deze banden dat het cuppen steeds meer toenam en dan hebben we het ook over banden met nog 5 mm profiel.

Het viel wel op dat het vooral voorkomt bij bepaalde merken auto's, want bij bijvoorbeeld een mercedes garage kwam je dit minder tegen dan bij een opel of VW garage.

Met deze banden kun je gewoon niks meer doen alleen verkopen naar derde wereld landen.

 

De man waar ik het vak van heb geleerd zit al 30 jaar in het bandenvak en hij denkt dat het vooral met de constructie van de achterassen te maken heeft en dan specifiek de starre achterassen.

Ook het verlagen en het type band versterkt het effect.

Bij mijn passat (verlaagd en 19" velgen) wissel ik om de 5 a 6000 km de velgen al.

 

En over het welke band het beste is. Ik denk dat gewoon ieder zijn eigen voorkeur heeft en je voor jezelf moet zoeken welke je het beste vind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het verschil hij opel/vw of mb/bmw is dat de laatse achterwiel aangedreven zijn en aangezien de voorbanden dan ook slijten van sturen en remmen zie je bij achterwiel aangedreven auto's minder vaak gecupte banden omdat ze allevier "gebruikt" worden, maar bij mb die rustig word bereden en primacy's voorop gebeurt het ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Is het nu beter om na een tijd de voorbanden naar achter te verplaatsen en andersom? Mijn bandenman zegt dat het beter is om dit niet te doen... :blink1:

Geeft hij daar ook een reden voor? Want in ieder geval als je auto gevoelig is voor cuppen, maar ook in het algemeen is het zeker zinvol af en toe de banden voor en achter te wisselen. Dit gaat echter niet als je voor een andere maat hebt dan achter. Verder zou ik eigenlijk geen reden weten waarom het niet zou kunnen. (Tenzij je een band hebt die niet perfect te balanceren valt en die achterop nog net voldoet, maar dat zijn echt uitzonderingsgevallen en wordt het m.i. toch tijd voor nieuwe bandjes...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Geeft hij daar ook een reden voor? Want in ieder geval als je auto gevoelig is voor cuppen, maar ook in het algemeen is het zeker zinvol af en toe de banden voor en achter te wisselen. Dit gaat echter niet als je voor een andere maat hebt dan achter. Verder zou ik eigenlijk geen reden weten waarom het niet zou kunnen. (Tenzij je een band hebt die niet perfect te balanceren valt en die achterop nog net voldoet, maar dat zijn echt uitzonderingsgevallen en wordt het m.i. toch tijd voor nieuwe bandjes...)

 

Hij zegt dat dit beter is voor de grip bij nat wegdek... Het lijkt mij prettiger om het wel te doen ivm gelijke slijtage en het stuurt weer wat lichter. Mijn banden zijn verder goed. De auto is ook uitgelijnd toen de banden er op kwamen. Kan het wisselen van de banden voor/achter trouwens wel effect hebben op de uitlijning?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Is het nu beter om na een tijd de voorbanden naar achter te verplaatsen en andersom? Mijn bandenman zegt dat het beter is om dit niet te doen... :blink1:

 

Ik denk dat ie dat zegt omdat je dan rond gaat rijden met achterbanden die minder profiel hebben dan de voorbanden. Wat als gevolg kan hebben dat je bij nat weer de controle over de auto verliest.

 

De achterbanden zullen sneller grip verliezen, de achterkant van de auto is een stuk lichter dan de voorkant. Dus eerder last van aquaplaneren.

 

Maar goed, ik wissel mijn banden normaal gezegd ook elke 10.000km van voor naar achter en andersom. Mijn bandenboer raadt dit wel aan, ook om eventueel cuppen te voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

heel vaak heeft een mindere bandenboer er gewoon geen zin in omdat er niets op te verdienen valt! Aan de andere kant; als je je banden niet regelmatig v-a wisselt zijn je voorbanden sneller op. Zo kunnen ze sneller nieuwe banden verkopen!!! Ik hoor dit soort verhalen vrij regelmatig van klanten die eerst elders klant waren. Als je echt goed advies wilt hebben over banden moet je toch eens bij een Profile tyrecenter of (als het echt niet anders kan :wink: )bij een euromaster langsgaan!

Probeer een K...fit te vermijden (ik noem geen namen maar het is duidelijk toch). Daar werken over het algemeen noord afrikanen die meer interesse hebben in je radio dan voor je banden!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wisselen is zeker aan te raden, vreemd advies van "bandenspecialist".Het is juist beter om slijtage te verdelen over alle 4 en het gaat het cuppen tegen. Overgins is Profile niet enige die goed werk levert je hebt ook nog Eurotyre vestigingen kom ik altijd en levert super werk. idd Kwik shit, Speedy enz. vermijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden