Ga naar inhoud

*UPDATE* Passat ingeruild voor.... Een Passat !


bjeli

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Momenteel ben ik bezig met het vervangen van onze Passat. Na 11 jaar ouderdom (4,5 jaar in bezit) en 315.000 op de teller tijd voor wat anders. Alhoewel ik er nog stiekem gehoopt had meer jaartjes in te rijden. 

 

Momenteel aan het kijken naar een Skoda Octavia Combi 1.0 TSI DSG Style Business met het Plus pakket.

Een heeeeele complete auto met de meeste opties en gemakken voorzien.

http://www.skoda.nl/modellen/octavia-combi/acties/octavia-combi-stapelactie

 

Ik pik dus de DSG en het Style plus pakket in de actie mee.

 

Niet dat ik hier per se weg zal zijn   :wink:  Maar wel de Skoda gerelateerde vragen aldaar stellen  :smile:

aangepast door bjeli
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm. 1.0 heeft weliswaar 115 pk, maar de auto is bijna 1200 kg leeggewicht. Dan heb je niet veel reserve over. Sowieso geen stoplichtsprinter :wink:

 

 

Ik rijd nu bijna 4 jaar met een 1.4 TSI 122 pk en  - hoewel ik er in de Randstad goed mee weg kom -  mis ik op vakantie toch wel de souplesse van een grotere motorinhoud. Mijn volgende wordt toch echt weer een met meer 'umphhhh'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee idd geen stoplicht sprinter haha! Maar dat is ook bewust hoor. 1.4 TSI met 150 PK was in eerste instantie (na proefritjes met 4 mensen erin) niet nodig. Wil niet pretenderen dat extra kracht niet welkom is  :mrgreen:

 

 

Heeft 200 NM en beschikbaar vanaf 2.000 toeren geloof ik. En vanaf 1.500 toeren ook al 175 nm ofzo.

Naja, om en nabij 10 seconden tot honderd en 200 topsnelheid doet mijn huidige Passat met 2.0 TDI..... Feitelijk vergelijkbaar?!  :lol:

Die overigens 320 NM heeft dus dat is wel merkbaar verschillend. Maar goed, benzine en diesel is dan appels en peren vergelijken.

 

1.147 kg handgeschakeld en 1.172 kg met DSG.

Vind het wel okay voor een station met dat formaat.

 

Wederom, huidige Passat heb ik 1.452

 

Dus Passat 10,4 kg per PK en bij Octavia 10,2 kg haha... Ze zijn echt vergelijkbaar.  :D

 

Heb uiteraard ook 1.4 gekeken (met 150 pk) maar het verschil was mij nu niet waard. Zit ca 3.500,- tussen.

Voor dat verschil heb ik de style business ipv ambition business gekozen met erin een DSG met een pluspakket. En dat is 3.400 extra.

Luxe boven kracht.

aangepast door bjeli
Link naar reactie
Delen op andere sites

@@BARRY_TDI dank je! Hopelijk ronden we het binnen 1 a 2 weken af. Maar heb er geen haast mee. Proeft de verkoper ook hahaha. Dus kalm aan. Komt vanzelf.

 

@Rwin hahaha tja. Dat is in het geval er géén keuze gemaakt hoeft te worden! =D

 

Moet wel zeggen dat ik bij deze benzine een DSG wilde. Heeft 7 versnellingen dus hij vindt maar een juiste versnelling. Gas erop en hij schakelt zelf terug. Als ik zelf moest tergschakelen voor de kracht..... Hahaha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een 1.0 tsi kan je nooit met een 2.0 tdi vergelijken...

 

Ik heb in een audi a1 gereden met dat blok i.c.m. s-tronic bak. In die auto kwam ie prima mee, maar in een grotere auto zou ik 'm zelf niet nemen.

 

Succes met de aankoop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee. Maar geen een benzine ten opzichte van diesel. Maar feit blijft wel dat de 0-100 en top zelfde is. En verhoudingsgewijs in pk/gewicht ook hetzelfde.

 

Alleen verschilt een beetje in NM verhouding.

Octavia 5,8 kg per NM

Passat 4,5 kg per NM

 

Dat zul je natuurlijk altijd merken in trekkracht tijdens het rijden. Maar goed, snap natuurlijk goed dat niet iedereen ze wil. Terwijl voor mijn rijstijl voldoende is. Ik ben minder van keihard optrekken maar vlot rijden. Maar topsnelheid vind ik "belangrijker".De oude 1.2 TSI vond ik weer net te weinig presteren.

 

Thanks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die 1.0, is dat een driecilinder? Toevallig heb ik een paar dagen in een A1 met dat blokje er in rondgereden en in die auto presteerde hij uitstekend. Lekker vlot, trekkracht al vroeg beschikbaar en hij klom gretig in de toeren. Ding had iets van 100pk of zo.

 

Wel was de driecilinder roffel heel herkenbaar, maar buiten dat een prima blokje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@@bm-er verhougindsgewijs zal het vergelijkbaar zijn.

 

@-=mYst=- Haha... Nee in principe niet. Maar dan moet hij me van A naar B brengen.
Overigens wil ik er wel een afneembare trekhaak bij nemen :wink:   :mrgreen:

Als ik het nodig heb, 1x per jaar, rij ik al zo voorzichtig en langzaam optrekken dat ik het niet eens zal aanspreken hahaha

 

Zat eerst te kijken om te leasen (zelfde blok-je) maar dan kan ik niet overwegen:

om bij VAG techniek te tunen. Dan gaat ie naar 240NM en 140 PK. Niet gek.

Zeker in combi met een DSG tuning-tje erbij.

 

Maar moet het maar later bekijken of ik dat doe. Zonde als ze daarmee moeilijk zouden doen en ik 4 jaar garantie heb.....

 

In een andere topic bespreken we net over versleten turbo's door start stop systeem  :blink2:

aangepast door bjeli
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je ook geld wil gaan steken in tunen, kun je dan niet beter een wat sterkere motorisering kiezen en de luxe later in stappen toevoegen. Tunen van zo'n klein blokje zal wat verbetering geven, maar dat is slechts beperkt...

 

Geloof me, je gaat terugkomen op dat je voldoende hebt aan dat kleine blok omdat je toch een rustige rijder bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens. Tunen is geen grotere blok.

Maar ik acht die kans ook vrij klein.

 

Sluit ook niet uit dat ie na 4 jaar weer weggaat als garantie verloopt. Die was voor mij ook als een geruststelling om een 1.0 tsi te nemen. Als er problemen mee zijn..... Dan niet uit eigen zak.....mocht het zichzelf bewijzen als prima blok, dan waarschijnlijk langer aanhouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt erop na een aantal dagen van bezieling (en heel veel rekenen :wink:) ik ga afzien van de nieuwe (als in nieuw bestellen) aankoop.

Zal eerlijkheidshalve bekennen dat ik me ook breder heb georiënteerd. Andere merken en type auto's.

Ik zal jullie de verdere overwegingen en gedachtegangen besparen....

Maar, de conclusie is dat ik toch blijf bij m'n voorliefde voor Passat.

 

Dussssssss. De topic krijgt een wending; naar aankoopadvies :mrgreen:

 

Het wordt een Passat B7 Variant.

In principe kijk ik naar kmstanden tot ca. 130.000

Vermoedelijk vanaf bouwjaar 2012.

 

Ben met 2 gedachten aan het spelen.

1.6 of 2.0 (tdi)  ?

DSG of niet      ?

 

Ideeën?

Tips?

Waar ik mee rekening kan houden of eventueel kan navragen?

 

Heeft de 2.0 zelfde problemen als mijn 3c met pompverstuivers en vliegwielen?

Heeft 1.6 TDI deze problemen niet? Of komen daar juist andere zaken aan het licht doordat het een kleinere motor is?

DSG problemen? Of simpelweg goed onderhouden en karren maar.

 

Blijf ik toch volledig op 't forum :mrgreen:

aangepast door bjeli
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn er een paar met een 1.6 hier en die vinden het vermogen wat tegenvallen en laten hem chippen waardoor die beter rijdt, maar dat chippen geldt ook voor een 2.0 :)

 

Check het verhaal is van foppe, eerst een Skoda en nu weer een passat. Alle modellen hebben hun klachten motorisch etc.

Dat wil niet zeggen dat je een verkeerde auto aanschaft, goed onderhoud liefst elke 15000 olie verversen en alle andere dingen ook op zijn tijd en je voorkomt een hoop ellende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja idd, heb eerder in de 1.6 gereden en ja, hij heeft wat minder vermogen, nee vond het niet storend en ja is altijd prettiger om ietsje meer te hebben dus chippen zal er hoe dan ook komen. Waarschijnlijk ook voor 2.0 haha......

 

Oke is goed. Ga ff topic van Foppe opzoeken.

 

Ja dat is waar. Niet dat ik er voor wegloop hoor. En ben ook van heel goed onderhouden, omdat ik ellende wil voorkomen maar ook omdat ik het de auto "gun".

 

Maar dus wel pompverstuiver en vliegwiel problemen?

Dan kan ik het alvast in calculeren :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vliegwiel kan je een keer verwachten, pompverstuiver niet, zit er niet in wel weer andere dingen, zoals mogelijk een HD pomp. Heb zelf een CR 2.0 uit 2009, loopt super zo'n motor, ja hij is gechipt, het roetfilter is verdwenen etc. Je hebt genoeg over voor zo'n zware auto, nu heerlijk in de bergen aan het crossen en dan is het echt een genot. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vindt je (jullie) van deze?

 

http://vl.autotrack.nl/consumer/car?consumer_id=2078&car_type=O&auto_id=31547102&aanbieder_id=4216

 

Staat bij de garage waar ik ook mijn huidige Passat vandaan heb. Heb er fijne ervaringen mee dus loop niet voor ze weg.

Tenzij overprijst en/of beduidend betere alternatieven :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er netjes uit, maar als je eens met een automaat gereden hebt, dan ga je die missen. Ik zou even verder kijken naar alternatieven met automaat...

 

Haha.... Daar heb je wel een punt. Op zich vind ik schakelen geen probleem, is natuurlijk leuk. Maar er zijn momenten (vaak dus.....) dat ik liever lui dan moe ben en ontspannen wil cruisen. Het is meer het sportieve gehalte dat je ff full in control wilt zijn. En nee, uiteraard is manueel op een automaat met tikjes niet hetzelfde als zelf de koppeling bedienen en zelf schakelen.

Vind bijv het ontkoppelen bij gas los laten heel irritant

 

Voor dat geld mag je die van mij ook wel hebben :roll: Alleen heeft die van mij veeel meer opties.

 

Beetje duur, imho.

 

Hahaha... Ok.. Morgen ophalen? :-P

 

Wat ik zeg, bij een bekende garage vind ik niet erg als het ietsje duurder is. Maar goed eerlijk is eerlijk, niet heel veel extra. Kan er zo van tunen ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk bij vaartland.nl hebben vaak Passats staan. http://www.vaartland.nl/m/occasions/?pageNumber=2

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

 

Ja Vaartlan zie ik vaak voorbij komen (en lees/zie dat het een grotere partij is) maar ik ken ze verder helemaal niet.

Betroubwaar?

Niet knoeien met KM etc?

 

Voor iets meer heb je wel een luxe http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=294848573

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

 

Ziet er heel mooi uit!! Zou altijd optioneel zijn.

Maar is een 1.4 TSI

Zou nu weer voor de 'lange adem' kopen en dan zou Diesel aantrekkelijker zijn. Ook om weer flink door te rijden in het aantal km.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden