Ga naar inhoud
  • 0

Automaat


Kinntech

Vraag

Ben in het bezit van een BG3 met 375.000 km komende zomer met caravan naar kroatie of iets dergelijks, maar om één of andere reden ben ik bang dat de automaat het wellicht gaat begeven en ik daar voor het blok gezet wordt om te repareren / reviseren wat hoge kosten mee zou brengen wat de auto niet meer waard is.

 

Wie heeft er ervaring met de automaat in combinatie met hoge km stand ?

 

Verder bevalt de auto uitstekend, alleen vind ik dat ik wel erg vaak homokineten moet vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

dank voor jullie welkom. Ik heb op dit moment geen problemen met de automaat, ben een zeer rustige rijder, het enige wat de automaat heel af en toe doet, als ik cruise op bijvoorbeeld 90 of 100 dat ie ineens zonder reden terugschakelt om een paar seconden later weer op te schakelen. Verder nooit problemen met de automaat.

 

Wel trek ik regelmatig een zware aanhanger wat ie overigens prima doet, maar we hebben net een caravan gekocht en nu ineens bekruipt mij het gevoel van een automaat die sneuvelt als ik bijvoorbeeld naar kroatie ga en diverse hellingen moet trotseren. Sneuvelt ie daar, dan heb ik een serieus probleem want reparatie en revisie is ie niet meer waard. Is mijn angst gegrond of flauwekul?

 

Wat betreft de homokineten, ik rijdt 30.000 km per jaar en vervang alleen als ik er weer een hoor, maar moet er toch wel elk jaar één laten vervangen.

 

Verder een heerlijke auto

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ga ik denk ik wel laten doen, krijg bij inruil "niks" voor de auto terug en daarvoor is hij nu nog te goed. Ga denk ik maar groot onderhoud laten doen, 2 x homokineet, distributie en bak laten spoelen en ja ook het filter laten vervangen.

 

Verder nog een paar kleine ergernissen die jullie misschien herkennen en een oplossing voor weten, bij een linkse bocht hoor ik meestal een piepend geluid of hoe moet ik het omschrijven, het doet mij denken alsof er een ventilator aanloopt of piept, alleen dus bij linkerbochten en ongeveer ter hoogte van het dashboard-kastje.

 

Verder een denk ik voor jullie bekent probleem, het oxideren van de chromen dakreling, wat doen jullie forumleden hieraan ?

 

Ook ben ik op zoek, als ik dan toch doorrijdt met de auto, naar een paar nette 17 inch velgen. heb er nu 18 inch onder maar heb er één stuk gereden en zelf heb ik het idee dat deze velgen misschien de overmatige slijtage van de homokineten veroorzaakt.............., of kan dit niet ? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik volg dit topic met belangstelling. Ook ik heb een automaat 4 traps. Met 354000 km op de teller. En ben van plan komende zomer op vakantie te gaan met de caravan. Ik laat komende maandag de bakolie en filter vervangen. Ik hoop dat de auto nog even mee gaat.

Ik denk als je regelmatig met een zware aanhanger rijdt en dat gaat goed het met de caravan ook goed gaat. Wat is het gewicht van de aanhanger en de caravan zit daar veel verschil in?

Ik ga met een caravan op pad die leeg zo rond de 1100 kg weegt en max 1300 kg mag wegen. Ik ben wel benieuwd naar het gewicht van de aanhanger en caravan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Geen idee wat de kwaliteit is, op de factuur staat homokineet VW/Audi. Ze gaan trouwens 60.000 km mee, want ik rijdt 30.000 per jaar en elk jaar één vervangen dat betekent dat ze per kant 2 jaar meegaan, dus 60.000 km. Maar dan hoor ik ze al een tijdje want rijdt niet gelijk naar de garage, het kant geen kwaad dus combineer het met een beurt.

 

Dit laat ik trouwens niet door de dealer doen, want dan is het onbetaalbaar. € 460,-- per kant heb ik vorige week geïnformeerd in verband met de zgn. economy service voor oudere volkswagens volgens het radiospotje, maar volgens mij geldt dit net weer niet voor de dingen die bij mij nodig zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het gewicht van de aanhanger is ongeveer 1000 kg, makkie dus voor de auto maar rijdt dan wel naar de andere kant van het land en komt wel iedere maand een keer voor. Ongeveer zo'n 20% van de totale km per jaar met aanhanger dus.

 

Afgelopen maand zelfs 3 x een klein stukje, ongeveer 10 km met een aanhanger van 3000 - 3500 kg gereden en geen problemen, ja vw liefhebbers ik weet het, ik misbruik de auto op dat moment, maar nood breekt wet, 't was even niet anders.

Maar ook dat trekt ie zonder problemen, voor de veiligheid maar niet boven de 60 km/h gereden.

 

De caravan weegt beladen maximaal 1300 kg ook bij mij, maar houdt in m'n achterhoofd dat een caravan een grote windvanger is en voor een auto véél zwaarder trekt als een platte aanhanger.

Daarbij rijdt ik in Nederland alleen op vlakke wegen en hebben we in het buitenland natuurlijk te maken met verschillende hellingen van 10%

 

Had deze ervaring al met de vorige auto waar ik regelmatig een paardentrailer moest trekken met 2 paarden, zo'n 1700 kg, dit trok de auto veel makkelijker dan de vorige caravan van 1500 kg puur omdat zo'n paardentrailer gestroomlijnd is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja Dieseltje klopt ik heb de avb 100 pk versie met 4 traps automaat. Ja ik zorg wel dat ik boven de 2000 toeren blijf. Maar ik zal er extra opletten. Ik heb hier ook over gebeld met VW, zij gaven aan dat mijn auto af fabriek een trekhaak heeft en daardoor een extra zware koeling voor de automaat heeft mee gekregen. Dus ik vertrouw er op dat hij het moet kunnen. Maar wel genoeg toeren houden. Misschien niet on de maar de 3 rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja ik denk ook dat mijn angst ongegrond is, heb ook geen reden om te denken dat het mis zou gaan. Maar ineens van de week bekroop mij het gevoel in een een land te staan waar ik de taal niet van spreek en met een kapotte automaat zou staan, zo ongeveer de duurste reparatie die ik kan krijgen. 

 

Ik ga hem ook tussen de 2000 en 3000 toeren houden en misschien heb ik ook wel zo'n verzwaarde koeling, geen idee.

Uit voorzorg nog de automaat laten spoelen en dan idd moet het goed gaan gok ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja echt wel, heb die ervaring al een gehad met een grand voyager op de duitse autobaan 's nachts op de vluchtstrook gestaan, uiteindelijk door de ADAC 60 km terug gebracht en de volgende morgen heeft de garage gekeken, gelukkig bleek dit alleen een gescheurde leiding te zijn, dus kosten vielen mee toen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb ook een 3BG 100 PK met 4bak automaat gehad.

Regelmatig de olie en filter laten verversen. De motor was getuned naar ca 135 pk

De automaat heeft zonder problemen de 500.000 km gehaald. Heb daarna de auto omgebouwd en er een 5 bak tiptronic automaat onder laten zetten.

Daarna heb ik nog met de auto tot ruim 600.000 km gereden. Daarna verkocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden