Ga naar inhoud
  • 0

Nieuw vliegwiel/koppeling of "nieuwe" auto?


eltjo2

Vraag

Graag advies mbt het volgende;

 

Mijn huidige Passat 3BG 1.9 TDI 285Nm, 130 pk AWX 11-2003 heeft 250 dkm gelopen en binnenkort zitten er toch wel dure reparaties aan te komen;

- een nieuw vliegwiel/koppeling (€ 1100)

- over een 10 dkm of 0,5 jaar een nieuwe distributieriem etc. (€600)

- remschijven/blokken (remt nu schokkend bij licht remmen, kan ik zelf €150)

 

Dat zijn toch forse investeringen voor een 11,5 jaar oude auto (ca. 50% vraagprijs vergelijkbare auto's), maar kan vast goedkoper dan bovenstaande kosten. Hebben jullie goedkopere alternatieven?

 

Nu heb ik het e.a. te overwegen; of alles laten repareren of een nieuwere auto, budget €10 - 15.000.

Ik zit daarbij te denken aan een Skoda Octavia of Superb tot een jaar of 5-6 oud en tot 150 dkm.

Ik rijdt zo'n 22 dkm per jaar en vindt diesel rijden erg prettig vanwege het hoge koppel.

Dus een Octavia 1.6TDI Greenline (250 Nm 5-bak) gereden; prima wagen, maar de paarden zijn duidelijk niet thuis bij lage toerentallen en ook verwacht ik (niet kunnen meten vanwege files) je met deze motor niet binnen 10 seconden van 90 op de 120 km/uur zit. Dat deed?/doet de Passat in 8 seconden in z'n 5(-bak).

Ik rijd bijna nooit snel weg, maar het is wel erg prettig tijdens inhalen en binnen de bebouwde kom <1500 tpm en rotondes gewoon in z'n 3 etc. en gemiddelde zo'n 1:18,5 rijden. 

Dat viel dus erg tegen en ik verwacht dat na motortuning het bij lage toerentallen nooit zo soepel wordt als mijn on-getunede Passat). Laat staan dezelfde motor in een Superb!

 

Suggesties / overwegingen zeer welkom!

aangepast door eltjo2
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ja, dat zijn altijd weer dilemma's. Getande riem en remmen zijn niet echt reparaties, maar hoort bij onderhoud thuis. maar kosten zijn het wel natuurlijk.

Vraag is, wat jouw auto je waard is. Als je 3bg verder in goede staat is, zou het best nog de moeite waard zijn om er in te investeren en kun je er nog jarenlang plezier van hebben, ook een jongere auto van 5 of 6 jaar jong is een gebruikte auto en kun je ook zomaar voor verassingen staan (na de garantieperiode) zeker met de modernere diesels. Aan de andere kant is het wel lekker om weer eens wat anders te rijden, jonger, moderner, meer opties e.d.

 

Maar bedenk wel, een Octavia of Superb is bij lange na geen Passat natuurlijk. :evil:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb op ebay een complete LUK koppelings set met 2m vliegwiel drukgroep en platen voor nog geen 500 thuis bezorgd gehad.

Schijven en blokken bij mister-auto.nl net over de 100. Dan praat ik over bosch svhijven en Ferrodo blokken.

Distributie set komt maandag binnen van mister-auto een contitech set met waterpomp voor 101 nog wat.

Nu nog een monteur met geschikte werkplaats tarief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

Maar bedenk wel, een Octavia of Superb is bij lange na geen Passat natuurlijk. :evil:

 

Over 'n octavia kan ik me niet uitspreken, wegens geen ondervinding mee. Maar imho moet 'n mooie Superb echt niet onderdoen voor 'n passat hoor. Op gebied van beenruimte achterin kan de passat namelijk nog wel wat tips gebruiken van zo 'n superb!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Over 'n octavia kan ik me niet uitspreken, wegens geen ondervinding mee. Maar imho moet 'n mooie Superb echt niet onderdoen voor 'n passat hoor. Op gebied van beenruimte achterin kan de passat namelijk nog wel wat tips gebruiken van zo 'n superb!

Had er beter :mrgreen: achter kunnen zetten, zo was het ook bedoeld. Ben het met je eens hoor :smile:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Over 'n octavia kan ik me niet uitspreken, wegens geen ondervinding mee. Maar imho moet 'n mooie Superb echt niet onderdoen voor 'n passat hoor. Op gebied van beenruimte achterin kan de passat namelijk nog wel wat tips gebruiken van zo 'n superb!

+1

Vorige keer op het autosalon eens een vergelijking gemaakt en bij de superb was het opvallend. De voorste zetels eens op een normale stand gezet met nog voldoende beenruimte. Achteraan was er nog een zee van beenruimte! En ook de kofferruimte was ruimschoots ruim genoeg !

Zou een waardige vervanger zijn voor de passat, ook de buitenkant oog mooi maar niet zo strak als de passat.

Hoewel ik de Jaguar XF sportbrake ook weet te waarderen is dit een heel andere prijsklasse

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb op ebay een complete LUK koppelings set met 2m vliegwiel drukgroep en platen voor nog geen 500 thuis bezorgd gehad.

Schijven en blokken bij mister-auto.nl net over de 100. Dan praat ik over bosch svhijven en Ferrodo blokken.

Distributie set komt maandag binnen van mister-auto een contitech set met waterpomp voor 101 nog wat.

Nu nog een monteur met geschikte werkplaats tarief.

Ik zou idd ook zoeken naar goedkopere onderdelen. Ik was 2 jaar geleden €450 kwijt voor een complete nieuwe originele Sachs koppelingsset en heb deze bij Maurice in Numansdorp in laten bouwen. Ik heb daar ook nog een zo goed als nieuwe set remschijven + blokken liggen die vanonder mijn 3BG kwamen (na upgrade naar 312mm schijven...) Deze mag je zo overnemen, Qua prijs komen we daar wel uit.

 

Nieuwe auto of de huidige repareren is natuurlijk een gevoelskwestie; ook een andere 2e hands zal je de nodige reparatiekosten aan hebben. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hartelijk dank heren voor alle reacties.

Een Superb Combi met 1.6 TDI, 2011, 138 dkm zwart, zwart leren interieur, achterbankverwarming !, uitgebreide navi en de hele mikmak voor €14.500 was wel erg gaaf om me eens een keer te verwennen (op de motor na dan). Stond in Veen te koop. Erg aantrekkelijk - nu wel verkocht.

 

Mede door jullie ondersteuning weer met beide benen op de rond beland. Luk vliegwiel koppelingsset €489, Conti distributie € 160 incl. trillingsdemper en voor schijven/blokken € 90 zijn ook met de montage er bovenop een stuk voordeliger. Bovendien weet ik wat ik nu heb (staat van onderhoud, etc.) ik denk ik dat deze oudere auto van betere (motorische) kwaliteit is. Hiermee zou ik toch weer een aantal jaren vooruit kunnen zonder bang te zijn voor krasjes, deukjes, etc.

 

Wat adviseren jullie voor stevigere schokbrekers/veren - GEEN verlaging? Bij m'n vorige 3B gaven nieuwe orginele veren bij 300dkm met oa. minder overhangen al een prettige verbetering in de bochten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ligt ook een beetje aan budget je hebt van alles op de markt van verlagingsveren en schroefsets en airride.

 

Het ligt een beetje wat je er voor uit wil geven en wil bereiken, ik zelf persoonlijk vind laag mooi maar wetende dat ik op comfort een boel moet in leveren en op de snelheid in de woonwijken hahaha kwa drempels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Afijn, er staat nu een Superb Combi 2.0TDI CR 103 kW voor de deur. In België gekocht van een particulier met 147dkm op de teller, met radio maar zonder navi die toch per definitie ouder is dan TomTom kaarten en dan nog niet te spreken van de prijs voor nieuwe kaarten. Verder wel zoals boven beschreven. In NL ben je al snel €5000 meer kwijt. Ik vind de afwezigheid van motor en windgeluiden in nieuwere auto's heerlijk. En ik ben bijna 2 meter, dus een nieuwere Passat viel af omdat ik dan zowat door de zonneklep moet kijken. Deze keuze heb ik nu gemaakt, ondanks dat ik inmiddels de laagste prijzen voor de onderdelen wel had opgezocht. Dat was altijd nog zo'n €900, zonder enige montage, want dat kon ik nog goedkoop in het buitenland laten doen tijdens de zomervakantie. Wel had ik de remschijven voor zelf vervangen omdat ik het schokkende remmen zat was; voor € 60 waren die thuis afgeleverd.

Mijn Passat wordt binnenkort verkocht. Ik zal hem toch erg missen, hij liet zich de laatste weken wat vlot soepel accelereren en verbruik betreft van z'n beste kant zien: gemiddeld >21,5 km rijden op 1 liter over 700 km, daarvoor over 7000 km gemiddeld 1:19,5!! Ik vind het nog steeds een fijne auto.

Zo komt na 10,5 jaar Passat 3B en 3BG een einde aan het Passat imperium (en een nog langere tijd groene stations rijden).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Afijn, er staat nu een Superb Combi 2.0TDI CR 103 kW voor de deur. In België gekocht van een particulier met 147dkm op de teller, met radio maar zonder navi die toch per definitie ouder is dan TomTom kaarten en dan nog niet te spreken van de prijs voor nieuwe kaarten. Verder wel zoals boven beschreven. In NL ben je al snel €5000 meer kwijt. Ik vind de afwezigheid van motor en windgeluiden in nieuwere auto's heerlijk. En ik ben bijna 2 meter, dus een nieuwere Passat viel af omdat ik dan zowat door de zonneklep moet kijken. Deze keuze heb ik nu gemaakt, ondanks dat ik inmiddels de laagste prijzen voor de onderdelen wel had opgezocht. Dat was altijd nog zo'n €900, zonder enige montage, want dat kon ik nog goedkoop in het buitenland laten doen tijdens de zomervakantie. Wel had ik de remschijven voor zelf vervangen omdat ik het schokkende remmen zat was; voor € 60 waren die thuis afgeleverd.

Mijn Passat wordt binnenkort verkocht. Ik zal hem toch erg missen, hij liet zich de laatste weken wat vlot soepel accelereren en verbruik betreft van z'n beste kant zien: gemiddeld >21,5 km rijden op 1 liter over 700 km, daarvoor over 7000 km gemiddeld 1:19,5!! Ik vind het nog steeds een fijne auto.

Zo komt na 10,5 jaar Passat 3B en 3BG een einde aan het Passat imperium (en een nog langere tijd groene stations rijden).

:sad:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb op ebay een complete LUK koppelings set met 2m vliegwiel drukgroep en platen voor nog geen 500 thuis bezorgd gehad.

Schijven en blokken bij mister-auto.nl net over de 100. Dan praat ik over bosch svhijven en Ferrodo blokken.

Distributie set komt maandag binnen van mister-auto een contitech set met waterpomp voor 101 nog wat.

Nu nog een monteur met geschikte werkplaats tarief.

Goh waar zou je toch terecht kunnen........
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Jammer dat je de Passat uit de deur hebt gedaan, maar kan je keuze wel begrijpen. Nog even hierover:

 

+1
Vorige keer op het autosalon eens een vergelijking gemaakt en bij de superb was het opvallend. De voorste zetels eens op een normale stand gezet met nog voldoende beenruimte. Achteraan was er nog een zee van beenruimte! En ook de kofferruimte was ruimschoots ruim genoeg !
Zou een waardige vervanger zijn voor de passat, ook de buitenkant oog mooi maar niet zo strak als de passat.
Hoewel ik de Jaguar XF sportbrake ook weet te waarderen is dit een heel andere prijsklasse

Kan zelf de Jaguar XF ook wel waarderen, maar dat is toch wel echt even een andere categorie. Als je alleen al op Autoscout kijkt, zie je dat de prijs van een gemiddelde XF niet is weggelegd voor de gemiddelde Passsat-rijder. Maar ach, dromen mag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ow, je begrijpt me verkeerd. De passat heb ik nog hoor (en zal nog wel een paar jaar zo blijven als er verder geen mechanische defecten komen)

Maar moest ik moeten overschakelen naat iets anders zou de suberb een kansmaker zijn. Hoewel nu met de komst van de passat B8 het er ook net iets anders uit ziet. Maar ook hier mag je al een aardig bedrag ophoesten voor een goed uitegruste wagen waarbij je als je even gek doet aan een bedrag komt dat aardig in de buurt van de jaguar zal liggen. En idd, zolang we maar dromen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ach, mijn fijne Passat 3BG..... Daar zat ik met mijn 1.98 mtr beter in dan in de Superb. Vooral het stuurwiel kon ik verder naar me toe trekken en mijn heel oude comfortabele ASS stoel die staat nu weer ongebruikt in de garage en ik zit nu met m'n achterwerk in het leer.

De 2.0TDi CR is erg stil en vlot. De Passat 1.9 TDI was echter ook vlot maar gaf een totaal andere beleving - meer rauw geluid en zo'n duw in de rug boven de 2000 tpm. De Passat was ook zuiniger hoewel het door de fabriek opgegeven gecombineerde verbruik (Autoweek) gelijk is. Met tuning kan ik met de Superb van 140 naar de 170 pk.

Diverse (kleine) dingen zijn handiger in de Passat; er paste 2 zonnebrillen in het vakje links onder het stuur, de handleiding ed. had zijn eigen plekje, ik had de uitzwenkbare bekerhouder uit mijn oude 3B overgezet, dus zodoende 4 bekerhouders (bij de handrem lag dat net zoals bij de Superb vol met rommeltjes), ik heb geen automatisch dimmende spiegel meer!, de Swing radio (en tweeters) klinken in de Superb een stuk slechter dan de Sony radio met BT en USB in de Passat, tijdens (goedkopere) olie verversen stond de auto gewoon op z'n wielen (ik kon overal bij), gemiddelde verbruik (BC) klopte heel aardig en de tankinhoud werd goed weer gegeven in tegenstelling tot de Superb die een potje maakt van het verbruik en kort na het tanken al een streepje leeg is en ver in het rood krijg je er nog maar 53 liter in, bij achteruit rijden overzichtelijker, etc.

Diverse (kleine) dingen zijn handiger in de Superb; Xenon verlichting kwam goed van pas tijdens ritten op de onverlichte wegen tijdens de vakantie, PDC voor en achter, kon met VAGCom nog terecht, allerlei andere kleine en instelbare opties die ik handmatig deed in de Passat (Mirror down en 1x achterwissen bij regen en achteruitsteken, etc.)

Ik heb nu zo'n 5000 km gereden in de Superb en ook honderden km's met 150 km/u constant - je hoeft ook bij voor-achter gesprekken waarbij je een stuk verder uit elkaar zit, niet te erg luid te spreken. Het is dan ook nog lekker stil.

Kortom, de Superb is anders maar zeker een fijne auto. Mijn 3BG heb ik verkocht aan de volgende berijder die goed naar de Passat heeft gekeken. Hij had er diverse gezien maar wilde juist de mijne. Verkocht voor € 2500 incl. goede winterbanden (2x zomerbanden waren ook matig).

Toch kijk ik nog veel naar 3BG's.... Had ik een luxe nieuwere 2.0i of 2.5 TDI op de kop moeten tikken......? Sentiment... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden