Ga naar inhoud

  • 0

Tiptronic ratelt en heeft geen koppel


CP_2007

Vraag

Dag Passat rijders,

 

Mijn naam is Edwin en rijd sinds 2004 passat TDI. Sinds 2 maanden ben ik in het bezit van een nachtblauwe 3B V6 4Motion TDI Var. Highline met licht lederen interieur uit 1999 met 169.000 op de teller. Een auto met geweldige eigenschappen en een geweldige uitstraling.

 

Helaas werd ik vandaag onaangenaam verrast toen ik wegreed en de wagen geen koppel had en de TT automaat een raar ratelenend geluid maakte. Ik had reeds bij aankomst gemerkt dat de bak tot 2 maal toe uit zijn versnelling schoot inclusief dat ratelend geluid terwijl ik met 10 km door een bocht reed. Ik heb daarna toen wel nog normaal mijn bestemming kunnen bereiken. Ik kwam alleen niet meer weg. De achteruit had het zelfde probleem.

 

Heeft iemand een enkel idee ? Ik heb al eerder een automaat kapot gehad maar die maakte gewoon geen geluid, en slipte ook gewoon door.

Deze doet dat niet maar ratelt alsof je in een handbak niet de versnelling goed pakt.

 

Groet, Edwin (CP_2007)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 52
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0

Allen,

 

Hij staat momenteel bij de dealer voor een diagnose maar zou maandag a.s. een ATF transfusie krijgen.

 

Ik wacht nu op bericht van de foutcodes. Ik hoop eigenlijk op een gebroken as o.i.d of de koppelomvormer. Maar hij liep echt zo feilloos, zelfs de dealer ( die hem na aanschaf beoordeeld heeft ) gaf aan dat er zo op niets op aan te merken was.

 

Brainboxnl, waar moet ik aan denken qua kosten bij revisie bij dat bedrijf dat jij adviseert ? En wat was er precies bij jou defect ?

 

Ik was dus heel happy, tot gisteren !

 

laat jullie meteen weten wat de diagnose is !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dag rijders,

 

Ik kom zojuist terug van de dealer. Ze kunnen alleen constateren dat de bak in het staartstuk geluid maakt.

 

Olie was goed en voldoende en foutcodes waren er niet.

 

Aangezien de dealer de bak niet openschroeft moet ik nu wachten tot er maandag een specialist komt kijken.

 

Ik houd mijn hart vast aangezien het een 4motion TT is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb een paar keer gehad dat het torsendiff. was gesneuveld. Ze willen nog wel eens olie lekken bij de achterste keerring. Dit verklaart ook mischein waarom je het het eerst merkte in de bocht.
Alles was netjes droog, van lekkage was geen sprake.

Zit dat torsendiff ook in de automaathuis dan ?

 

Ik heb momenteel een aantal opties :

Ruilbak van Pon met garantie 4700,00 Euro

Reviseren van eigen automaat nog onbekend omdat euvel nog niet achterhaald is.

Demontage bak van andere wagen ongeveer 1250 Euro

 

Aangezien dat ik toch langer met deze auto wil blijven rijden denk ik dat revisie toch te beste optie is. Tevens zou ik later ook nog willen laten chippen.

 

Hoe kijken jullie hier tegenaan ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

jawel, kan ook, alleen neem dan een gereviseerde.. ook daar zul je dan garantie op hebben..

 

Je zou ivm de prijs ook een bak van 'de sloop' kunnen halen.. je weet alleen niet hoe lang die het volhoud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Als de automaat zo'n zwak punt is...Zijn er ook modificatie's aan toegepast door de jaren. Vindt 160000km voor een automaat aan de krappe kant kwa km's...

 

Dan mag de fabriek zich toch ook wel eens achter de oren krabben.....

 

Ik weet niet of je dat zo kunt noemen, ik denk dat ze gewoon zijn vergeten een onderhoudsinterval te te passen op de olie en het filter..

 

Ik vraag me af wat je motor zou doen als je 160dkm zou rijden en geen filters/olie zou vervangen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou, ik heb vandaag gebeld met Ganzeboom Transmissies.

Zij vermoeden dat het wellicht de tussenbak is ( de krachtoverbrenging van voor naar achter ). Die hangt bij mij achter de TT automaat.

De dealer gaf al aan dat het geluid vanuit het staartstuk van de bak kwam.

Wel vreemd dat ik erzelf achter moet komen dat het wellicht de tussenbak kan zijn.

Dus heren ( want dames heb ik nog niet gezien ) keep your fingers crossed !!

 

Overigens was een automaat revisie niet echt duur (voor een 4Motion) : 1.650,00 ex.btw

in en uitbouw bij de dealer vwdealer 640,00 incl.

Toch nog een slordige 2600,00 Eurie maar altijd technisch beter dan een sloopbak of fininancieel een revisiebak van Pon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Blijkt dat in de praktijk toch veel tussenbakken defect gaan bij hoge km standen.

De tussenbakken van audi blijken het langs vol te houden.

In de passat 4-motion zitten de zelfde bakken tot 2004. ( torssen diff )

Bij andere merken o.a volvo houd het al eerder op.

 

gr.

Gerben

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Blijkt dat in de praktijk toch veel tussenbakken defect gaan bij hoge km standen.

De tussenbakken van audi blijken het langs vol te houden.

In de passat 4-motion zitten de zelfde bakken tot 2004. ( torssen diff )

Bij andere merken o.a volvo houd het al eerder op.

 

Is 167.000 een hoge stand volgens jou of bedoel bv. 250000 plus.

Ik vindt het eigenlijk pas net over de helft.

Maar zoals ik als in veel topics lees, is onderhoud vaak het euvel.

Bij VW kennen ze geen onderhoud voor de TT's terwijl dit bij Audi wel het geval is. Vreemd.... zeer vreemd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Onderhoud IS en BLIJFT een euvel... als die bakken gewoon goed worden onderhouden is er niets aan de hand.

 

Ik heb de mijne met 250.000km gekocht, en daarna direkt 2x laten spoelen en 2x laten bijvullen. Alles werkt nog perfect, ontdanks dat er ook een trekhaak aanzit (die zienderogend gebruikt is). In de onderhoudhistorie was nergens te zien dat de bak ooit gespoeld was / onderhoud heeft gehad.

 

Nu zit ik op 306.xxxkm en het beestje schakeld ongelovelijk soepel.

Ook met de quattro aandrijving heb ik nog geen problemen gehad (alleen de differentieeel achter is inmiddels gereviseerd).

 

Neemt natuurlijk niet weg dat ik andere probemen heb gehad met mijn 'automaat' hehehe... :oops:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ook al is je garantie waarschijnlijk verlopen moetje het toch daarop proberen te gooien... Er zijn dingen waarvan ook de fabriek vind dat het niet kapot gaan bij zoon een KM stand en je het evengoed nog vergoed krijgt onder garantie...

 

Heb tijdens me stage gezien dat iemand die massel had met een diff (120.000 KM)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zag hier, dat iemand zijn TT had gespoeld en nieuwe olie op gedaan..

 

Hoe werkt dat spoelen eigenlijk?...En zit er ook een filter in de bak..

 

Mijne's heeft 137000 nu op de klok staan..En wou weten of het dan nodig was om hem eens een onderhouds beurt te geven...

 

En hoeveel olie gaat in zo'n bak...En wat kost die per liter?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Mijne's heeft 137000 nu op de klok staan..En wou weten of het dan nodig was om hem eens een onderhouds beurt te geven...

 

En hoeveel olie gaat in zo'n bak...En wat kost die per liter?

 

kan zeker geen kwaad bij 137dkm km, is nl behoud van je bak,

 

Ik dacht dat er bij verversing ca 6liter in gaat, en idd een filter en je moet de magneet even vrij maken van metaaldeeltjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zo, vanmiddag heb ik mijn bolide bij Ganzeboom in Rosmalen gedropped.

Ik moet zeggen, ik heb nog nooit zo'n schone garagevloer gezien !!

Hoop dan ook dat deze kwaliteit ook terug te vinden in het vakmansschap.

Overigens, de kans dat mijn TT5 naar de haaien is neemt zienderogen af.

Ik zet mijn kaarten in op de tussenbak. En dat is nou typisch iets wat alleen een quattro of 4motion heeft ( volgens mij ).

Wacht vol spanning af !.

 

Mocht het toch de TT zijn, dan denk ik dat ik toch even een briefje stuur naar VW. 169.000 is wel errug snel voor een defect TT en vooral omdat hij bij VW onderhoudsvrij schijnt te zijn ( en bij audi niet).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat van de schone garage vloer hoor ik bij ons ook regelmatig, maar het is eigenlijk ook geen garage. Bij 169.000 Km zou snel zijn maar geen uitzondering, bij VW doen ze er denk ik niet veel mee gezien de leeeftijd.

Wij hebben op het moment een Skoda Superb staan met de bak kapot 130 pk TDi TT nog geen 3 jaar oud en 478000 Km gelopen, het kan dus ook anders.

Succes met de reparatie en hopen dat het meevalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden