Ga naar inhoud

V5 160.000km 2003 2e hands gekocht en...Tegenvallers....


rdol

Aanbevolen berichten

Toch even wat van me af schrijven.....

 

Heb de auto nu 2 weken en alle kwaaltjes zijn wel duidelijk (hoop ik). Toch wel even slikken:

 

Regensensor doet imbeciel (nog geen idee waarom, heb gelcoat laagje al vervangen, wissers zijn goed, ruit is schoon). Sensor kost bij dealer belachelijk veel geld. Ca 230 euro. Gaan we niet doen...

 

Kachtelventilatorklep is defect (V85 ventilator meldt de computer; hoor getik bij rechtervoordeur, dat is toch de V70 ventilator?). Prijs weet ik niet zo. Schat 150 euro en twee uur werk

 

Loopt niet helemaal op tijd, weinig power onderin (inbouwcombinatie krukas, nokkenas gedoe volgens computer; dus ketting begint te rekken). Dit was me bekend bij de koop. Kosten 1300 euro

 

Alle LMV velgen opnieuw later stralen en coaten (corrosie en bloemkolen). Kosten ca 150 euro

 

Gasveer-bevestiging van achterklep zit los (moet nieuwe blindklinkmoer in; tang is besteld). Kost me een tang e.d. 75 euro

 

Airco koelvin lager is hoorbaar. Vin kost ca 130 euro, 2 uur werk...?

 

Achterremblokken zijn op (Blokken ca 50 euro, uurtje werk..?)

 

Rammels en kraken in dashboard (heb hier en daar een eindje rubberslang tussen raam en dashboard gedrukt. Is nu vrijwel over

 

 

 

Veruit duurste is die ketting: ca 1300 euro. Als alles eruit ligt kijken we nog naar de koppelingsplaten en 2e massavliegwiel. Duimen dat die OK zijn. Auto kostte me 4000 euro zonder garantie met NAP.

 

 

Wat goed is (en wat bekend staat als kwaal):

LMM (althans de computer piept hier niet over)

Thermostaathuis: geen lekkage

Accubak is droog

Draagarmen zijn OK

Link naar reactie
Delen op andere sites

tja... eigenlijk zeg je al ik koop een auto waarvan ik weet dat er iets aan is, en als ik de meeste dingen zo lees heeft de auto een beurt nodig, en zeg ik dat wist je van te voren behalve:

 

regensensor / kachelventilatorklep / airco koelvin.

Dus of volgende keer een auto met garantie kopen of het nu voor lief nemen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou het zit iets genuanceerder. De kettingrevisie wist ik en daarvoor kreeg ik 800 euro korting op de aanschaf. De rest van die revisie is voor mijn rekening. En NATUURLIJK mankeert er dan vast nog wel iets anders. Het bedrag voor die andere dingen is zo'n 200 a 300 euro duurder dan de garantie die ik had kunnen kopen. Al met al heb ik dus geen mazzel, wel pech.... maar geen vette pech

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koppeling-set zal waarschijnlijk ook wel aan vervanging toe zijn bij deze kilometerstand. Schat 600 euro en 6 uur werk.

Deurpakking nog waterkerend? Zo niet: schat 40 euro en 8 uur werk.

Water onder/in interieurbekleding van bestuurder/achter bestuurder? Waterlekkage via lekke pakking regelapparaat. Schat 20 euro, 1 uur werk en paar dagen drogen.

Water onder/in interieurbekleding van bijrijder/achter bijrijder? Waterlekkage via lekke pakking interieurfilter. Schat 35 euro, 2 uur werk en paar dagen drogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koppeling-set zal waarschijnlijk ook wel aan vervanging toe zijn bij deze kilometerstand. Schat 600 euro en 6 uur werk.

Deurpakking nog waterkerend? Zo niet: schat 40 euro en 8 uur werk.

Water onder/in interieurbekleding van bestuurder/achter bestuurder? Waterlekkage via lekke pakking regelapparaat. Schat 20 euro, 1 uur werk en paar dagen drogen.

Water onder/in interieurbekleding van bijrijder/achter bijrijder? Waterlekkage via lekke pakking interieurfilter. Schat 35 euro, 2 uur werk en paar dagen drogen.

 

 

Koppeling wordt bekeken als de motor eruit ligt voor de distributieketting revisie. Hoop dat hij nog een 80K mee kan. Ga alvast duimen. Met een beetje pech krijg ik ook gezeur over het 2e massa vliegwiel.

 

Interieur is droog

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet inmiddels wat meer. Hier het lijstje:

 

Distributieketting incl. 2 tandwielen

Koppeling (complete set)

Ventilator airco

Stelmotor ventilatie V85

Alle vacuumslangetjes (hierom zelf gevraagd)

Remblokken achter

Multiriem, inclusief 2 spanrollen

 

Gokje: 2500 euro

 

Waar ik zelf nog mee ga prutsen:

- regensensor

- afdichting achterlichten

- afdichting interieurfilter

- installeren Elsawin/Etka

- nieuwe bevestiging voor gasveer achterklep (inmiddels opgelost)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer een weekje verder....wat me opvalt:

 

Wat alles bijna goed maakt: auto rijdt heerlijk soepel en licht.

 

Leer kraakt....sjah..

 

Dashboard ook, maar heb hier en daar een stukje rubber tussen de ruit gedrukt. Wordt het een stuk rustiger van

 

Verbuik: Hoezo "misschien is 1:11 haalbaar".... Echt niet. Ik rijd gewoon en kom op 1:8,5. Het zij zo. Heb hem niet gekocht voor zijn zuinigheid. Valt echter wel beetje tegen.

 

Elsawin geinstalleerd...... wat een klus. Kreeg steeds een error tijdens het openen. Een uurtje of 6 prutsen en zoeken en blijkt alleen op te lossen door via Taakbeheer steeds een elsawin-service te killen. Draait nu goed. Zal nooit een 9 krijgen voor zijn gebruikersvriendelijkheid, maar het doet ut :-)

 

Etka online gevonden.... Idem ditto: Zal nooit een 9 krijgen voor zijn gebruikersvriendelijkheid, maar het doet ut :-)

 

Ben nog op zoek naar een relais voor de regensensor. Of een originele of eentje die de sensor niet meer gebruikt. Op naar de sloperij...

 

Achterlicht rubbers vervangen. Eitje.

 

Wil rubberafdichting van de bak van het interieurfilter vervangen/kontroleren maar de ruitenwissers zitten te vast. Kijken of ik een soort poelietrekker kan vinden (voor een vriendelijk prijsje uiteraard, of nog liever even lenen bij iemand :-))

 

To be continued...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verbuik: Hoezo "misschien is 1:11 haalbaar".... Echt niet. Ik rijd gewoon en kom op 1:8,5. Het zij zo. Heb hem niet gekocht voor zijn zuinigheid. Valt echter wel beetje tegen.

 

Tsja, dit blok (5- en 6-cilinder) staat er om bekend niet zo zuinig te zijn. Mijn Sharan V6 deed gemiddeld 1 op 6,5 op LPG en 1 op 7,5 / 8 op benzine ....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer wat verder..... heb het relais voor de sensor en ruitenwisser vervangen door eentje met typenummer 377. Kostte me 2 euro op de sloop. Nu werkt de intervalschakelaar gewoon......; de sensor is buitengesloten. Halleluja... ! Misschien dat ik ooit nog een keer een andere sensor op de sloop vindt... vooralsnog zijn die dun gezaaid op de sloperijen in zwolle.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb op de sloop ook een andere climatronic gehaald (5 euro); daarmee was helaas het probleem van de zenuwachtige klepstelmotor V68 (koud/warmklep) niet opgelost. Nou hoop ik dat ik nog een keer een relais vindt (moet nog opzoeken welke). Zie nogal op tegen het demonteren van dat motortje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb die klepstelmotor V68 er uit weten te prutsen. Dit wil gewoon met een 5.5 steeksleutel of ringsleutel echter......die had ik niet. Wie wel overigens. Wat een maat. Heb een klodder metaal gelast in een m6 steeksleutelje en daarna met een slijptol weer opgeruimd tot M5.5

 

Hoopte even dat een inch-maat sleutel zou passen; echter mijn kleinste inchsleutel (1/4 meen ik me te herinneren is precies zo groot als 6mm; kleinere sleutels worden normaal niet verkocht

 

Met je achterhoofd op de mat onder het dashboard en een schijnwerper is het te doen. Als de 3 schroeven loszitten dan kan je unit dusdanig draaien dat de rode bedieningshandel uit het nokje van de motor gewipt kan worden. Heb het motortje opengewipt en zag niets bijzonders. Heb de potmeter koperbaantjes met contactspray bewerkt en motor weer geplaatst.

 

Weet echter niet of het kwaad kan dat de bedieningshandel nu wellicht op een andere stand staat als toen ik hem demonteerde. Niet aan gedacht......... Weet iemand dit toevallig...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor, we hebben er weer eentje. Had knarsgeluiden rechtsvoor (dus geen klonk-geluiden tijdens rijden). Blijkt dat de bovenste draagarm scheef in zijn rubber zit en schuurt tegen het ijzer/aluminium. Als die een beetje los wil, zouden de kosten moeten meevallen.

 

Next....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie mijn topic over de climatronic voor details daarover. Die bedieningshandel stand bij het weer monteren van het motortje komt lijkt het niet zo precies. Bij het draaien van het climatronic testprogramma lijkt het zelf de uiterste standen van de bedieningshandel en de bijbehorende potmeter-waarden te matchen...... atlhans hij doet het nu goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar al me tal je hebt wel een v5, die wilde ik ook heel graag hebben maar mijn maat heeft me gewaarschuwd en zei der rijdt bijna geen goede v5 meer rond.

 

En als ik zo jouw verhaal lees, dan is het nog al wat zeg, maar is het uit eindelijk goed gekomen of ben je nog druk aan het klussen ?

 

Verder ben ik super fan van V5 echt top geluid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan me voorstellen dat men een scheefgetrokken beeld krijgt. De wagen rijdt heerlijk en ik ken het gerucht niet dat er haast geen goede V5 zou rondrijden. Ze zijn zelfs vrij goedkoop omdat 1 op 9 rijdende grote auto's niet populair zijn. Dat is een voordeel. Als je een aanbieding ziet en de ketting is niet vervangen, dan zou ik dit bedingen of accepteren dat je rond de 1800 euro kwijt ben voor een ketting en de koppelingset. Daarna moet hij toch echt nog wel kunnen doorsturen tot ca 280.000 km. In mijn geval ca 5 jaar rijden en dan kan hij voor 1000 euro weg of naar de sloop.

 

Ook draagarmen staan slecht bekend en de klepstelmotoren, dus hiervoor geldt zelfde verhaal. Het scheelt enorm als je zelf wat handig bent en het er voor over hebt om adresjes te zoeken en eens wat van de sloop te proberen.

 

All the rest kan tegen of mee zitten, zou me daarom niet laten tegenhouden. Het is geen toyota maar aan de andere kant ook geen wibra-model.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 months later...

Notoir zwakke plek: Thermostaathuis. Heb ik wat onderschat. Huis is niet zo duur. Echter met pakkingen, ringen en een thermostaat EN een lastige montage (lees uren) valt het toch tegen. Dit ding zit ongelukkig (hoe verzinnen ze het) achter het blok heb ik gehoord. Dikke duim: 200 euries

 

Als iemand het voor fiks minder kan, dan stap ik nu in de auto en kom naar je toe :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 months later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden