Ga naar inhoud
  • 0

Wat kan het zijn?


Passat3b2

Vraag

Ik hoop dat iemand hier misschien een oplossing weet voor mijn passat aangezien ik een beetje radeloos word inmiddels...

 

Ik heb mijn passat nu anderhalf jaar en meteen na een maand kreeg hij vreemde problemen. Motor hield in, stotteren, uitvallen, in noodloop gaan, moeizaam opnieuw starten met een vreemde geur en veel herrie (alsof uitlaat stuk was).Al deze problemen had de auto wanneer hij warm was, een blokje om ermee rijden deed hij prima. Teruggebracht naar de garage die er pas na 3!! maanden achter kwam wat het was; een kapotte sensor kreeg ik te horen... Vreemd dat dat zo lang moest duren, maar goed hij reed weer en goed. Nu precies een jaar later heeft hij veel van deze problemen weer. Hij stottert weer, houd in (vooral bij 3000 toeren heb ik me laten vertellen), En slaat ook weer af. ditmaal zonder stank en herrie. Volgens 1 meneer van de anwb is mijn gasklephuis stuk, volgens een andere meneer van de anwb is het een verstopte katalysator. Ik moet erbij zeggen dat de eerste meneer de auto uitlas en dat de foutmelding toen inderdaad ging om een gasklep. Meneer heeft toen een magneet schoongemaakt die volgend hem vast blijf hangen en las de auto opnieuw uit. Geen problemen gaf hij toen meer aan. Helaas alleen wel toen ik er mee wilde rijden. Weer kan hij alleen korte stukjes aan, maar voor een boodschappenauto is hij me toch wel iets te duur :wink: Dan maar een goede vriend ernaar laten kijken, aangezien ik niet meteen de liggende gelden heb om hem naar een garage te brengen. Die geeft echter weer een ander onderdeel aan, namelijk de luchtmassameter. Alledrie geen goedkope reparaties heb ik gezien, maar ik wil hem liever ook nog niet kwijt. Zoals jullie waarschijnlijk ook wel gemerkt hebben, heb ik weinig verstand van auto's en ben dus afhankelijk van garages (die daar al vaak genoeg misbruik van gemaakt hebben). Misschien dat iemand van jullie deze problemen herkent en mij een stukje de goede richting op kan helpen?

 

Overigens heb ik het hier over een passat 3b2 uit '98 1.6 sedan

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

het gasklephuis is wel een van de dingen die ik verdenk. veelal kun je deze gewoon schoonmaken en fuctioneert het daarna weer een stuk beter. als de uitlaat verstopt zit (of de kat) dan kan het wel dit soort klachten veroorzaken.

 

eerst beginnen met het goedkoopste, hoe is het (het is een nieuwer model dan de mijne dus vergeef me als de onderdelen er niet in zitten) met de rotor en de verdeelkap en de bougies en bougiekabels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als je kat verstopt zit zal die het nooit goed doen, ook niet koud, ook niet warm en ook niet na een nieuwe sensor.

 

Stotteren kan best veroorzaakt worden door een defecte LMM, je zou kunnen beginnen om de stekker van de LMM af te koppelen om te kijken of het probleem minder word/weg is.

Meestal draait ie zonder LMM wel op een noodwaarde, maar hij zou dan wel stottervrij moeten lopen.

 

Lambdasonde zal het niet zijn denk ik, of je moet overmaat aan benzine ruiken?

 

Misschien is de bobine slecht, of een bougiekabel.

 

Misschien kom je met rijdend uitlezen wel achter de juiste oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Helaas heb ik echt geen verstand van auto's dus hoe het met de rotor en verdeelkap staat weet ik niet. Bougies zijn deze week vervangen.

 

Ik geloof dat Matthijs helemaal in gelderland woont? Als ik dat goed gelezen had hier ergens tenminste... en ik zit in zuid-holland. Mijn passat red het net tot aan de supermarkt, dus dat gaat niet lukken denk ik.

 

Dat van die stekker zal ik morgen eens gaan proberen. Dan komt een vriend nog eens naar de auto kijken. Maar koud loopt hij als een zonnetje, kan ik hem dan gewoon stationair laten draaien totdat hij warm is? Benzine heb ik nog nooit geroken.

 

Overigens is er nog geen enkele keer een waarschuwingslampje gaan branden op mijn dashboard. Terwijl derest allemaal het wel doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dank jullie wel voor het welkom heten op deze site :) het probleem is er echter nog steeds... luchtmassameter is inmiddels vervangen. Men wil nu de verdeelkap en rotor gaan vervangen en eventueel bougiekabels... ikzelf vind eigenlijk dat we misschien beter naar dat gasklephuis kunnen gaan kijken, aangezien die de 1ste keer al een fout bij de meting aangaf... pppfff lastig, zeker gezien het feit dat ik er geen verstand van heb. Ik mag alleen mijn portemonnee open trekken ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
D..... ikzelf vind eigenlijk dat we misschien beter naar dat gasklephuis kunnen gaan kijken, aangezien die de 1ste keer al een fout bij de meting aangaf... pppfff lastig, zeker gezien het feit dat ik er geen verstand van heb. Ik mag alleen mijn portemonnee open trekken ;)

 

Monique,

 

Is toch niet lastg ?

Je vraagt hier advies, dat wordt gegeven maar er wordt iets anders uitgevoerd. JIJ bent de opdrachtgever dan bepaal jij wat er vervangen wordt.

 

Dat had ik de allereerste keer ook: eigenlijk weten we (dealer) het niet en gaan we van alles lostrekken en lopen de kosten alleen maar op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou ik vind het toch erg lastig. Ik heb tenslotte geen flauw idee waar ik het over heb... wel heb ik al jullie adviezen doorgegeven en ik heb het idee dat daar wel al wat mee gedaan is. De lmm is vervangen, de bougies, de disbobine (ofzoiets), het gasklephuis is schoongemaakt, temperatuursensor vervangen.... volgende stap is nu toch die katalysator. aangezien ik vandaag begreep dat die ontzettend warm is en er bijna geen uitstoot uit de uitlaat komt. hopelijk zeg ik het zo goed... maar zoals ik het begreep is mijn uitlaat in afschuwelijke staat.... dus wordt vervolgd...

 

is het trouwens mogelijk een katalysator schoon te maken, of eventueel 2dehands eronder te zetten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

een 2e handse is te doen, anders is het ook mogelijk een zogenaamde "racekat" ertussen te lassen op de plek van de oude. Racekats zijn losse kats zonder buis die je in je uitlaatlijn kan lassen. Deze zijn een stuk goedkoper dan een uitlaatdeel met kat specifiek voor jouw auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even een update; de auto is nog steeds niet gemaakt :( de katalysator is schoongemaakt en de motor is gereset. Dit schijnt niet gedaan te zijn na het vervangen van de distributie riem een aantal maanden geleden. Auto is uitgelezen weer maar gaf geen fouten aan. Maar ondanks alles heeft de auto nog steeds dezelfde kuren. Denk dat ik hem maar weg moet doen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden