Ga naar inhoud

  • 0

koolafzetting op olievuldop/nokkenas. Wat nu?


LvR

Vraag

Beste Passat vrienden,

Heb nu bijna 1 jaar mijn 2001 1.8T met 98dkm. Nooit eerder :embarassed: op de onderkant vuldop gelet, maar na het lezen op dit forum over sludgeproblemen bij dit type motor, viel mij vandaag :embarassed: pas op dat er wat koolafzetting zat op de dop en de nokkenas (precies als op de foto''s van peedepee (zie http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?t= ... e&start=45) (geen witte-, maar wat vettige korrelige troep)

 

"IK" heb in dit jaar nog nooit een foutmelding gehad betreffende de oliedruk o.i.d, maar wat ik in bovengenoemde thread gelezen heb, stemt mij niet vrolijk, te meer daar ik over een paar weken naar Spanje v.v ga rijden. (+/- 4000km)

 

2 maanden geleden heb ik, op advies van dit forum, bij de kleine beurt (bij betrouwbaar lokaal algemeen Bovag autobedrijf/leverancier v.d auto) Mobil 0W-40 gevraagd, tesamen met het grotere oliefilter. Mij is niets verteld van een evt sludgeprobleem; dus is er niet op gelet cq is het ze niet opgevallen.

 

Misschien is er in de voorgeschiedenis ooit wel een sludgeprobleem geweest met de longlife olie en zijn dat oude koolresten. In het gereedschapvak was wel een flacon Halvoline synthetic 5W-40 aanwezig dus is daar voor mijn tijd mee gereden. (toch n.a.v een sludge/oliedrukprobleem???)

 

 

Wat is nu wijsheid? Toch maar die verse (dure) olie + filter weer vervangen na een Forte Motor Flush OF met Auto-Rx?

Wat zouden jullie doen in mijn geval?

 

Peedepee, hoe ziet het onder jouw dop nu uit? Volledig schoon of zitten er nog oude resten?

 

Groet en dank, Leo.

 

PS/ DM, zou die LMM afwijking die jij alleen bij lage toerentallen (via Vag-Com) vond, daarmee te maken kunnen hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 81
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0

Met een turbo-timer blijft de motor nog een tijdje stationair draaien / oliepomp blijft draaien nadat je de sleutel uit het contact hebt gehaald. Dit om te voorkomen dat de stilstaande olie te heet wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vdub, je bent geweldig(!) Weer wat geleerd.........je bent per slot nooit te oud etc........... :D

 

DM, dat ga ik allemaal doen. Die naloop regelaar lijkt mij wel wat; hoeft de vrouw nergens meer aan te denken :D Heb je een bepaald merk voor ogen en heb je er zelf eentje gemonteerd?

 

De foto in de vuldop/kleppendeksel is wat vaag helaas; op de lichtere plekken heb ik de kool afgeveegd; vandaar. De kettingspanner is wat bruinig verkleurd met de gezonde olie er nog op.

post-2344-1423822258,606_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Geloof het of niet.

 

Dit weekend met de bolide een weekendje naar Bonn in Duitsland gegaan, wat vrienden opzoeken die daar werkzaam zijn en tegenwoordig wonen. Uiteraard op de Autobahn lekker blazen. Op een gegeven moment ergens bij 185 km/u : Stop! Oliedruk Motor uit... weer die melding dus. Was maar 2 seconden en toen was het weer weg. We waren er bijna, dus nog geen paniek. Ik dacht wellicht een vuiltje. Vandaag teruggereden: en ja hoor: elke keer als ik enigzins boven de 3000 toeren kwam verscheen weer de melding. De laatste 200 km van de rit naar Den Haag geen problemen meer gehad omdat ik de cruise control in had gesteld op net geen 120 km/u en onder de 3000 toeren liet draaien.

 

Inderdaad, ik heb sinds de vorige keer niet heel vaak snelweg gereden, maar om nou te zeggen steeds piepkleine stukje. Enige conclusie die ik kan trekken: kreeg de 2de keer ook de melding weer bij een flinke snelheid (170 km/u) en het was in Duitsland zo'n 38 graden celsius. Zou het met echt oververhitting te maken hebben?

 

Wat kan ik nu weet het beste doen? Weer een oliebeurtje geven, met Forte?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn garage wil eerst de kleppendeksel er afhalen om de sludge goed te kunnen verwijderen, om de ernst te kunnen bepalen EN vooral om te voorkomen dat de troep, na behandeling met Forté, niet naar beneden valt in het carter. Als er, naar hun mening, te veel aanslag in de kleppendeksel zit dan halen ze, na de kuur, ook de carterpan er af om schoon te maken incl. de oliezeef, Ik ga ze ook vragen om de carter-ontluchting-, en de turbo-olieslangen te controleren. "IK" wil geen enkel risico lopen en zeker als ik straks 4000km ga rijden.

 

Wat heeft dit met jouw probleem te maken? Ik denk dat bij jou, dus na het spoelen, de troep in het carter/zeef terecht is gekomen, de zeef dus gedeeltelijk is verstopt en er niet genoeg olie naar de pomp terug kan stromen, hetgeen duidelijk wordt bij hogere snelheden dwz te lage oliedruk oplevert.

 

Als ik die harde aanslag zie/voel onder mijn vuldop, kan ik mij eerlijk gezegd ook niet voorstellen dan die (volledig?) oplost met een kuurtje Forté. Bij drab is het een ander verhaal. Waarschijnlijk raakt een gedeelte van die koolaanslag wel los tgv het spoelen; vandaar dat ze bij mij eerst het deksel schoonmaken. Hebben zij dat bij jou ook gedaan? Zo niet, dan heb je m.i de grootste kans dat die troep in je carter cq zeef zit en dat het je nu weer problemen geeft.(en zal blijven geven als je het niet VOLLEDIG verwijdert)

 

Moraal: "IK" zou de carterpan/zeef + leidingen laten checken. Helaas wel kosten, maar preventie levert uiteindelijk veel meer besparing op, denk ik maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag bij de garage geweest: situatie is veel erger dan gedacht :shock: In klepdeksel zat aardig wat koolafzetting; was er beter af te krabben (met nagels) dan af te vegen. (foto)

De nokkenassen en omgeving was min of meer "schoon", behalve dan de plastic kappen op de Re nokkenas (van voor gezien). De rubberen aansluiting van de carter/klepdekselontlchting was dun en nog net niet brokkelig, MAAARRRR inwendig was er ook veel koolafzetting te zien/te voelen (zie foto)

De verwachting is dus dat de gehele carterontluchtingsbuis flink wat koolbeslag heeft. De klepdeksel wordt eerst chemisch/mechanisch ontdaan van de koolafzetting, daarna terug geplaatst en wordt motor gespoeld. Daarna worden carterontluchting +turbo-olieslangen gecontroleerd, gereinigd en/of vernieuwd. Ook de carterpan gaat er nog af om gereinigd te worden incl. zeef.

Een hele klus en dus veel €€€€€, maar ik ben toch blij dat het gebeurt, want de problemen waren zeker gekomen en dan had e.e.a. nog veel meer €€€€€€€€€€€ gekost.

 

Morgen ga ik er weer heen om de situatie te aanschouwen/ te bespreken en/of vervanging van onderdelen noodzakelijk zijn.

 

 

MORAAL: KIJK ONDER JE VULDOP NAAR KOOLAFZETTING CQ BLACK SLUDGE, voordat het TE LAAT IS.

 

@Peedepee: "IK" zou dus zeker NIET alleen meer spoelen, maar alles ook goed laten controleren. Bij jou zal het probleem nog nijpender zijn ivm de MFD meldingen.

 

Wordt vervolgd..........

post-2344-1423822269,0742_thumb.jpg

post-2344-1423822269,1679_thumb.jpg

post-2344-1423822269,246_thumb.jpg

post-2344-1423822269,3554_thumb.jpg

post-2344-1423822269,4335_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja, dat hoop ik ook. In ieder geval zal ik direct na mijn vakantie (+/- 4000km) voor alle zekerheid olie + filter nog eens vervangen. Meer kan je toch niet doen, lijkt me. Of een nieuw blok :D

 

Vandaag gespoeld en morgen halen ze de leidingen etc eraf; het zal mij benieuwen hoe e.e.a eruit zal zien.

 

 

Wordt vervolgd........

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Garage heeft een Forté medewerker laten komen om met een endoscoop, via de carteraftapplug, de binnenkant hiervan te inspecteren (NA de spoelbeurt) Resultaat: carter is brandschoon(!) :shock:

 

Wat een mazzel (scheelt weer een boel €€€ en wat goed van mijn garage om die man eerst te raadplegen VOOR de carterpan er onderuit te halen. Ik wist niet dat Fortë die service verleende. :thumb:

 

Turbo-olieleiding zag er, onderaan bij het carter, prima uit. Op mijn verzoek wordt ie morgen er WEL afgehaald om de turbo kant van de olieleiding te kunnen inspecteren. Het is/wordt vlg de monteur wel een hele klus, omdat je er niet goed bij kunt.(dus weer €€€€)

Zal ik het hierbij laten met het idee van onderzijde leiding prima, dan zal de rest ook wel OK zijn OF is dat te snel geconcludeerd??

 

Wat zouden jullie doen in mijn geval?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je komt nauwelijks/niet bij de bovenaansluiting van de retourleiding, toen ik van turbo wisselde heb de turbo MET retourleiding eruitgehaald en dat was ook al een klus op zich. Ik heb de nieuwe turbo er ook zo weer in gezet.

 

Ik denk dat de retourleiding bovenin veel heter wordt dan onderin bij de carter en dat de kans bestaat dat mogelijke ophopingen zich eerder bovenin bevinden.

 

Hoe kwam die Forte medewerker ineens in beeld?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja, dat denk ik ook; laat ik ze die leiding toch maar er afhalen voor alle zekerheid; een nieuwe turbo weegt niet op tegen de prijs van een olieleiding........ .

 

Ze hebben waarschijnlijk zelf om die medewerker gevraagd; misschien biedt Forté dat de garagist aan als service bij gebruik van hun product. Zo'n endoscoop is een prijzig instrument EN je moet ervaring hebben om er goed mee te kunnen werken/interpreteren ,lijkt me.

 

Ik ben benieuwd of er nu meer Passat turbo-rijders zijn die koolafzetting onder hun olievuldop gevonden hebben.

 

Wordt vervolgd..........

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik denk dat dit probleem is ontstaan met de introductie van long-life voor de 1.8T. Hier in de EU was het daarvoor eigenlijk geen issue.

 

In de US is het probleem veel groter om dat ze daar vaak niet-syntetische olie gebruiken (niet VW 502.00).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Turbo-retourleiding wordt (moet) ook vervangen (worden) Leiding er af gehaald (daarvoor moest de aircopomp verwijderd worden) en gecontroleerd. Zoals eerder beschreven was de slang bij de aansluiting op het carter schoon en nu bleek ook de aansluiting op de turbo zo goed als schoon te zijn. Er was iets koolafzetting IN de turbo te zien.

 

Na inspuiting van de bochtige leiding met remreiniger lieten er toch flinke stukken kool los; waarschijnlijk uit het flexibele middengedeelte.

 

Moraal: turbo-retourleiding LIJKT schoon, maar is het dus NIET. Dan maar een nieuwe erin................................. . (is besteld)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik denk dat het netzo met TDI motoren is Arjen, gewoon geen longlife gebruiken.

Ik ben er ook vanaf gestapt, vooral omdat ik 2 wagens getuned laat rondrijden en er nogal eens goed mee gereden wordt.

 

Dan maar om de 15.000 een nieuwe olie... die paar tientjes per jaar extra......

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gisteren heb ik op www.Passat3b.de gelezen dat de turbo AANvoer-olieleiding nog belangrijker is (dan de AFvoerleiding naar het carter) ivm koolafzetting (bij de turbo), omdat de diameter van die leiding 5x (dacht ik) kleiner is dan die van de AFVOERleiding. EN dat ze alle TWEE vervangen dienen te worden en niet EEN (de onderste)

Ik heb vanmorgen danook de garage opdracht gegeven om ook die (lange) aanvoerleiding te vernieuwen.

Ik wil absolute zekerheid , dus die extra €50 (voor de leiding; ex arbeidsloon) kan er ook nog wel bij. Ook het feit dat de aanvoerleiding vlak bij/naast het uitlaatspruitstuk loopt maakt de kans op koolvorning groter.(volgens dat forum)

 

Zoals ik hiervoor al meldde kan de olieleiding aan begin en eind "schoon" zijn, maar het toch verderop niet blijkt te zijn. Een nieuwe turbo van een euro'tje of 1000/1200 (en de rest) weegt dan ook niet op tegen deze extra uitgaven.

 

Ja Peedepee, we worden wel op kosten gejaagd zo; en jij nog meer.... :cry:

 

NB/ Uiterst belangrijk is (vlg dat forum) dat, het oliefiter VOORAF met olie gevuld wordt en de motor bij de eerste ingebruikneming gedurende enkele (10 ?)minuten ALLEEN stationair te laten draaien; m.n in verband met de (olieloze)lagers van de turbo. Dat zullen ze toch wel weten bij VW denk/hoop je dan (hoewel??), maar IK wil er wel bij zijn (in mijn niet VW garage) Even een paar keer goed gasgeven of rijden de eerste keer en je turbo is naar de K..te. Had iemand al ervaren op het Duitse board en hij opperde om de motor te laten draaien ZONDER onsteking; hoe je dat moest doen vertelde hij niet; ik vermoed door de bougies te verwijderen en de startmotor te gebruiken. Of dat zo goed is voor de bobines ed, is te betwijfelen. Zou je de bougies moeten aarden en dan met het benzinemengsel in de buurt, is vragen om problemen.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja Peedepee, we worden wel op kosten gejaagd zo; en jij nog meer.... :cry:

? Het is nog niet het einde hoor. Ik bedoel: ik ben niet te laat. Ik laat nu hetzelfde doen als jij en ook bij een niet VW garage, dus dat valt wel mee.

 

Dank voor je laatste tip/

 

@ DM>>> Mijn oliepomp wordt morgen ook vervangen, jij geeft altij aan: "altijd meenemen" toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb je ook eerst IN je carter laten kijken (met de endoscoop van Forté) of de boel ook daar aangekoekt is cq verstopte zeef? Bij mij was direct na de spoelbeurt carter EN zeef schoon en hoefde de carterpan er gelukkig dus niet meer af cq scheelde dat weer een boel euri's.

 

Ja, jij kreeg die meldingen van "Stop" en "te lage oliedruk" en dat heb ik nooit waargenomen. Waarschijnlijk zit jouw zeef nu dus wel verstopt, ondanks de eerdere spoelbeurt en/of is het toch een oliepompprobleem; dan gaat zekerheid voor alles.

 

NB/ Bij navraag blijkt de Forté medewerker op verzoek met zijn endoscoop langs te komen als service voor de garagist die de Forté producten afneemt/gebruikt. EEN telefoontje is dan genoeg voor zijn bezoek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden