Ga naar inhoud

  • 0

koolafzetting op olievuldop/nokkenas. Wat nu?


LvR

Vraag

Beste Passat vrienden,

Heb nu bijna 1 jaar mijn 2001 1.8T met 98dkm. Nooit eerder :embarassed: op de onderkant vuldop gelet, maar na het lezen op dit forum over sludgeproblemen bij dit type motor, viel mij vandaag :embarassed: pas op dat er wat koolafzetting zat op de dop en de nokkenas (precies als op de foto''s van peedepee (zie http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?t= ... e&start=45) (geen witte-, maar wat vettige korrelige troep)

 

"IK" heb in dit jaar nog nooit een foutmelding gehad betreffende de oliedruk o.i.d, maar wat ik in bovengenoemde thread gelezen heb, stemt mij niet vrolijk, te meer daar ik over een paar weken naar Spanje v.v ga rijden. (+/- 4000km)

 

2 maanden geleden heb ik, op advies van dit forum, bij de kleine beurt (bij betrouwbaar lokaal algemeen Bovag autobedrijf/leverancier v.d auto) Mobil 0W-40 gevraagd, tesamen met het grotere oliefilter. Mij is niets verteld van een evt sludgeprobleem; dus is er niet op gelet cq is het ze niet opgevallen.

 

Misschien is er in de voorgeschiedenis ooit wel een sludgeprobleem geweest met de longlife olie en zijn dat oude koolresten. In het gereedschapvak was wel een flacon Halvoline synthetic 5W-40 aanwezig dus is daar voor mijn tijd mee gereden. (toch n.a.v een sludge/oliedrukprobleem???)

 

 

Wat is nu wijsheid? Toch maar die verse (dure) olie + filter weer vervangen na een Forte Motor Flush OF met Auto-Rx?

Wat zouden jullie doen in mijn geval?

 

Peedepee, hoe ziet het onder jouw dop nu uit? Volledig schoon of zitten er nog oude resten?

 

Groet en dank, Leo.

 

PS/ DM, zou die LMM afwijking die jij alleen bij lage toerentallen (via Vag-Com) vond, daarmee te maken kunnen hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 81
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0

Nee, die wat lagere LMM waarde heeft er niet wat mee te maken.

 

Die korrelige troep is inderdaad sludge. Het beste is om AutoRX te volgen alleen dat spul is volgens mij niet verkrijgbaar in Nederland. Forte wel bij diverse dealers (ook niet VW uiteraard).

 

Aan je 2de post te merken is de blokontluchting nog niet verstopt dus kun je volstaan met AutoRX of Forte en dat is het dan (hopelijk).

 

Heb je ook een foto van de nokkenas/olievulling?

 

Als alternatief kun je natuurlijk ook de carterpan eraf laten halen en de boel laten schoonmaken alleen dit kost veel tijd / geld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
...Peedepee, hoe ziet het onder jouw dop nu uit? Volledig schoon of zitten er nog oude resten?...

 

Hey Leo,

 

Nee, niet meer gelukkig. Mijn garageman heeft topwerk geleverd. Forte gebruikt en de wagen met dat spul een aardig tijdje laten draaien. Geen last meer gehad.

 

Maak je geen zorgen, ik vermoed dat het oude resten zijn. Anders had je nu echt al lang die melding gehad als je dop van huidige sludge onder zou zitten.

 

Ik zou sowieso ff een beurtje geven voor je op vakantie gaat...

 

Suc6!

 

Gr, Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt DM.

 

Bestaat er ook een handleiding hoe ik direct foto's op het forum kan plaatsen?Ik kom er niet achter hoe het moet, anders dan via een site.

 

Ik heb op de AutoRx site gekeken, maar dat is een lange termijn oplossing: >5000mls rijden met 3 of 4 olieverversingen + filters en tussendoor zou je minerale olie moeten gebruiken. Met een turbo?? Ik heb liever meteen resultaat........... :D

Je kan het alleen in de VS bestellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Bedankt DM.

 

Bestaat er ook een handleiding hoe ik direct foto's op het forum kan plaatsen?Ik kom er niet achter hoe het moet, anders dan via een site.

 

Ik heb op de AutoRx site gekeken, maar dat is een lange termijn oplossing: >5000mls rijden met 3 of 4 olieverversingen + filters en tussendoor zou je minerale olie moeten gebruiken. Met een turbo?? Ik heb liever meteen resultaat........... :D

Je kan het alleen in de VS bestellen.

 

Het schijnt inderdaad het beste te werken met gewone olie, aangezien je binnenkort een flinke rit te wachten staat zou ik dan Forte nemen en daarna het filter en olie vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik had laatst op stage (bij VW Huigen, Lelystad) een Touran die dat ook had, er werd mij verteld dat die auto te weinig kilometers maakt waardoor er dampen van de olie afkomen die aanslag achterlaten op de dop/nokkenas.

 

Rijd je wel genoeg kiometers?

 

(forte is trouwens wel te koop bij de dealer hoor)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt.

 

Ja DM, dat moet ik doen en evt na de vakantie een AutoRx kuur. Waarom heb ik dat nu weer............ :cry:

 

Ik heb het vanavond nog even aan mijn zoon laten zien en met de lamp zie je het ook aan de zijwand van de kleppendeksel zitten, maar het is een wisselend maar dun kool"beslag" dat je niet kunt wegvegen. het duidelijkst is het korrelige beslag onder de vuldop en op[ enkele plekjes op de nokkenas. Geen drap; je kan het er niet afvegen.

Zou die Motor Flush dat wel kunnen verwijderen? Heb zo mijn twijfels............ Ik ben dan ook zo benieuwd naar Peedepee's vuldop op dit moment.

 

Mitchell-h: ik heb dit jaar +/- 22dkm gereden; bij vlagen lange stukken maar meestal kort/stad. Hoe de vorige eigenaar er mee gereden heeft, weet ik natuurlijk niet. Ik hoop dat jij gelijk hebt; kan ik vannacht weer wat rustiger slapen.............. :wink:

 

 

Hoe moet ik hier foto's hier krijgen? Iemand? :embarassed::embarassed:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Net terug van de garage; "dat is black sludge; wat voor merk benzine tank je?"

Hoezo? :roll: "Texaco was (is??) berucht daarom. Hebben zij zelf vaker sludgeproblemen mee gezien; heeft, enkele jaren geleden, zelfs een artikel in Auto Motor Techniek gestaan". :shock:

 

Feit is wel dat ik voor 90% Texaco heb verstookt dit jaar.................. :shock:

 

Ik heb een Google search gedaan, maar vind er eigenlijk niet zoveel (meer?) over, behalve dan enkele berichten over sludgeproblemen bij Saab in combinatie met Texaco (zou artikel in AutoVisie gestaan hebben). Ik neem toch aan dat die publicaties van toen er toe geleid hebben dat Texaco hun brandstoffen hebben verberterd en dat e.e.a nu niet meer van toepassing is.

 

Is jullie daarover iets bekend???

 

Gek is wel dat een jaar geleden door deze garage de kettingspanner (op mijn verzoek tezamen met de distributieriem) is vervangen en evt sludgevorming hen niet is opgevallen. Ik heb toen die oude kettingspanner +ketting meegekregen en heb deze vandaag nogeens nader bekeken: wel iets bruinig aspect maar absoluut GEEN koolresten o.i.d te vinden.

Het kan natuurlijk zijn dat dat de ligging van de spanner achterin het deksel/rand van het blok daarmee ook te maken heeft (minder heet?)

 

Hoe dan ook, ik heb een afspraak gemaakt om de motor te spoelen; zij zullen de klepdeksel er eerst afhalen om de ernst te bepalen en alles reinigen wat ze aan sludge tegen zullen komen; daarna wordt de motor gespoeld met Forté. Evt, afhankelijk van de ernst, zullen ze de carterpan/zeef ook schoonmaken. Misschien kan ik daar wat foto's van maken, maar dan moet ik toch eerst van jullie weten HOE ik die hier afgebeeld kan krijgen............. :D

 

TEXACO GEBRUIKERS, KIJK EENS ONDER JE OLIEVULDOP of je ook koolresten ziet! Ben erg benieuwd.

 

Iedere 1.8T bezitter moet zijn olievuldop eens nader inspecteren om verrassingen later te voorkomen. :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mij is de relatie Texaco en zwarte sludge volledig onbekend, maar het is in ieder geval een feit dat je het wel hebt. De olie wordt het heetst in de turbo.

 

Foto kun je laten zien door ze te plaatsen op een (externe) webserver en dan vanuit je post daarna toe te linken. Zo doe ik het altijd, maar d'r zijn ook nog wel andere wegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo,

 

Hierbij mijn ervaring met de black-sludge in een 2002 1.8 T. Nadat ik geconstateerd had dat mijn vuldop besmeurd was met een zwarte drap (was er wel met moeite af te vegen) heeft mijn garage een reiniging met Forte Motor Flush uitgevoerd. Direct daarna olie+filter vervangen en op mijn verzoek Mobil 1 0W/40 erin gedaan. Ik heb tevens afgesproken iedere 15.000 km of 6 maanden een beurt uit te voeren. Ik rijd ongeveer 25.000 per jaar. Voor mij is het een opluchting dat ik voordat er problemen waren heb ingegrepen. Tevens denk ik dat de long-life beurt in de praktijk niet werkt. Mijn Passat had in de vier jaar voordat ik hem kocht, slechts 50.000 km gereden en nog maar twee keer een beurt gehad (lees: twee keer nieuwe olie). Samengevat: geef regelmatig een onderhoudsbeurt en gebruik goede olie. Op de lange duur is dit toch goedkoper.

 

 

Groet,

 

Edward

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het komt idd van veel korte stukjes rijden.

Ik heb het tijdej terug ook bij mijn vriendin ontdekt.

Toen hebben we dat forte spul erin gedaan 2 weken mee gereden ook stukken snelweg daarna alles eruit nieuwe olie erin nieuw filter erin en alles koek is verdwenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hartelijk dank voor jullie reactie.

 

Ik ben ook erg blij dat ik er achter gekomen ben VOORDAT er problemen zouden ontstaan. Man, ik zie me al in Frankrijk of Spanje staan met "STOP" op het display.

 

De beurt is gepland op 24 juli; ik zal een paar foto's maken hoe het onder het kleppendeksel eruit ziet en hier publiceren. Ik hoop wel dat ik op tijd ben als ze er mee aan de slag gaan. Morgen zal ik de dop en mijn oude kettingspanner fotograferen en hier publiceren.(bedankt voor de link Mitchell-h)

 

Groet en dank, Leo. :thumb:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb de foto's gemaakt, maar kan ze helaas niet posten(!) Volgens Upload dump: uploaden/aanmelden is momenteel niet mogelijk :shock:

Ik hoop dat het tijdelijk is.

 

Zijn er nog andere mogelijkheden/sites die wel werken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vdub, helaas ben ik niet zo goed met de pc, maar hoe kom "ik" aan jouw logo "Nieuw Antwoord"? Kan het nergens op de site vinden, maar misschien zie "IK" het niet. :embarassed:

 

Wil je me aub een stappenplan laten zien , want ik weet niet hoe en wat ik moet doen om die 3 foto's hier te krijgen :embarassed: Ja zulke figuren bestaan nog........... :embarassed:

 

Ik heb de foto's al wel gedownsized (ja, dat kan ik.........)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt Jurgen, maar wat dan............? kopieren/knippen en plakken (van de foto's) werkt zo niet :bash: Wel natuurlijk via een foto-site als uploaddump.(die het nog steeds niet doet)

 

En ja, ik ben een oen........ :embarassed::cry::D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

als je op Antwoord of replu drukt krijg je onder het berichten veld onderstaande mogelijkheid te zien, type eerst een stukje tekst(of iig een teken), kies dan voor bladeren en zoek de foto op je pc op, als je dan op het bestand klikt en kiest voor Openen dan komt ie in het veld bestandsnaam te staan, dan klik je op toevoegen bijlage en dat duurt ff afhankelijk van de grootte van het bestand, herhaal dit tot je de foto's er bij hebt staan, druk dan pas op Versturen.

Image5.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even terug komen op het "black sludge verhaal"

 

Ik weet dat dit probleem voorkomt door verkeerde olie van slechte kwaliteit.

Olie heeft op een gegeven moment de eigenschap dat deze zijn smering verliest en gaat korrelen.

Hij koelt de motor dan niet meer waardoor de olie als het ware verbrand en af gaat zetten op de nokkenas e.d.

 

Het op tijd olie verversen van een goede kwaliteit en zeker het gebruik van syntetische olie bij turbo motoren kan het sludge tegen gaan.

(een turbo motor wordt veel heter dan een motor zonder turbo)

 

Tevens is het veelvuldig rijden van korte afstanden op den duur funest voor de motor, zeker uitgevoerd met turbo.

 

De Saab 9-5 had hier bij de eerste modellen vrij veel last van

 

Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Voor de Passat 1.8T zijn de oorzaken:

 

- Relatief kleine carterpan door de ligging van de motor, daardoor ook een lager olievolume.

- Gebruik van niet goedgekeurde olie en/of een te laag verversinginterval (8-10dkm)

- Als de motor wordt stilgezet gaat de oliepomp ook direct uit. Alle hitte van het blok/turbo wordt op stilstaande olie in met name de olie aanvoer en retourleiding van de turbo uitgeoefend. Hier ontstaan dan ook met name de korrels.

 

Wat te doen:

 

- Goedgekeurde olie gebruiken

- Groter oliefilter toepassen 068 115 561 B

- Verversinginterval hanteren

- Afvullen tot maximum

- Laatste paar minuten van een rit rustig (uit)rijden of een turbo-timer

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden