Ga naar inhoud

  • 0

koolafzetting op olievuldop/nokkenas. Wat nu?


LvR

Vraag

Beste Passat vrienden,

Heb nu bijna 1 jaar mijn 2001 1.8T met 98dkm. Nooit eerder :embarassed: op de onderkant vuldop gelet, maar na het lezen op dit forum over sludgeproblemen bij dit type motor, viel mij vandaag :embarassed: pas op dat er wat koolafzetting zat op de dop en de nokkenas (precies als op de foto''s van peedepee (zie http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?t= ... e&start=45) (geen witte-, maar wat vettige korrelige troep)

 

"IK" heb in dit jaar nog nooit een foutmelding gehad betreffende de oliedruk o.i.d, maar wat ik in bovengenoemde thread gelezen heb, stemt mij niet vrolijk, te meer daar ik over een paar weken naar Spanje v.v ga rijden. (+/- 4000km)

 

2 maanden geleden heb ik, op advies van dit forum, bij de kleine beurt (bij betrouwbaar lokaal algemeen Bovag autobedrijf/leverancier v.d auto) Mobil 0W-40 gevraagd, tesamen met het grotere oliefilter. Mij is niets verteld van een evt sludgeprobleem; dus is er niet op gelet cq is het ze niet opgevallen.

 

Misschien is er in de voorgeschiedenis ooit wel een sludgeprobleem geweest met de longlife olie en zijn dat oude koolresten. In het gereedschapvak was wel een flacon Halvoline synthetic 5W-40 aanwezig dus is daar voor mijn tijd mee gereden. (toch n.a.v een sludge/oliedrukprobleem???)

 

 

Wat is nu wijsheid? Toch maar die verse (dure) olie + filter weer vervangen na een Forte Motor Flush OF met Auto-Rx?

Wat zouden jullie doen in mijn geval?

 

Peedepee, hoe ziet het onder jouw dop nu uit? Volledig schoon of zitten er nog oude resten?

 

Groet en dank, Leo.

 

PS/ DM, zou die LMM afwijking die jij alleen bij lage toerentallen (via Vag-Com) vond, daarmee te maken kunnen hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 81
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0

LvR>> Dan valt het mij tegen dat je niet tussen de regels door leest. Ik zeg toch niet dat het normaal is? Wat ik wil zeggen is: Je hebt nu nog geen melding gekregen. De rotzooi die er nu wel inzit laat je schoonmaken. Wat wil je dan dalijk nog van Pon? Ik zeg niet dat we allemaal zomaar coulance tegemoet zien, maar als je nu bij een niet VW dealer (waar ik niets op tegen heb, integendeel) alles laat cleanen... dan kun je toch niets aantonen?

 

Ik denk dat we allen in hetzelfde paniekerige gevoel zitten. Ik kan je zeggen dat ik er slecht van slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Sorry PdP dat ik je verkeerd begrepen heb, maar ik ben het zo langzamerhand ook zat geworden.

 

Onderaan de VW brief uit de US staat "" you can provide documentation of maintenance completed by an authorized Volkswagen dealer or professional licenced repair facility etc, you may be entitled to reimbursement" Dus ook mijn eigen betrouwbare Bovag/Bosch service autobedrijf valt daaronder en zij hebben mijn Passat gedocumenteerd in onderhoud.

 

Ik zal Pon melding maken van mijn (en dat van andere forumleden) sludge probleem/frustratie en ze verzoeken om coulance mbt de gemaakte kosten. Ik besef ter dege dat dat ik niet sterk sta ivm het gemis van een VW dealerservice, maar ik probeer ze wel te overtuigen van mijn gelijk en ze te wijzen op hun verantwoordelijkheid in deze.

 

"Gelukkig heb ik de foto's nog" :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja, ik ben ook zo benieuwd of er nu ook nieuwe gevallen zijn ontdekt. Ik heb er al eens naar gevraagd, maar geen respons daarop gezien. (behalve dan die van Emtwee)

 

DUS 1.8T BEZITTERS MELDT U !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo

 

Ik heb gelukkig geluk gehad met mijn motor.

Toen ik de auto een paar maanden geleden de auto kocht kwam ik bij de vw dealer om wat spullen te bestellen toevallig een monteur tegen die ik ken. Die waarschuwde dus ook voor dit probleem. Nu heb ik het geluk dat ik een 98 er 1.8T heb gekocht die pas 93.000 km had gelopen en de sludge gelukkig nog niet zo aanwezig was. Er was wel wat aanslag te zien aan de binnenkant van de kleppendeksel en een beetje aanslag in de carterontluchting. Ik kan dit gelukkig allemaal zelf doen en heb de motor meteen gereinigd met forté en hierna alles weer gecontroleerd en doe dit de komende beurten ook nog.

Ik vind dat de PON dit met hun dealers moet afstemmen en dat er zeker gezien de aantallen problemen een coulance regeling moet komen. Bijv. een deel van de kosten voor het reinigen op zich nemen zodat verdere schade kan worden voorkomen.

 

 

Gr Jerom

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het probleem is inderdaad eigenlijk pas opgetreden na invoering van de Longlife service op de 1.8T motoren. Dit zal ergens in modeljaar 2001 of 2002 geweest zijn. Daarvoor zijn er eigenlijk nauwelijks problemen, en problemen die ontstaan bij motoren van '95-'00 zijn meestal het gevolg van een te klein bemeten smeersysteem in combinatie met verkeerd gebruik.

 

Ook bij onze 1.8T (APU, '00) nooit problemen gehad overigens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden