Ga naar inhoud
  • 0

Trillingen TDI 1.6 Variant Comfortline


johnny van de voorde

Vraag

Trillingen worden erger en erger ! (passat 2012 1.6 105pk variant comfortline)

 

Mijn Passat Variant 1.6tdi is nu 1.5 jaar jong en heeft 86.000 km op de teller. Dat betekent dat ik heel wat uurtjes doorbreng achter het stuur en dus mijn wagen redelijk ken en aanvoel. De laatste 10.000 km krijgt hij last van trillingen die verergeren. Bij 50 km/hr in 4e versnelling loopt de motor zo'n 1200 rpm. De wagen begint dan te trillen , erg voelbaar ook voor de medepassagiers. Dit heeft de wagen in alle versnellingen rond hetzelfde toerental (dus ook in z'n 5e of 6e versnelling aan 1200-1300 rpm.) Is dit een gekend probleem , ik moet binnen 2 weken naar de dealer voor een 90.000 km beurt. Wat kan ik ze vertellen ?

 

Alvast bedankt voor de reactie's,

 

John Van de Voorde

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Trillingen worden erger en erger !

Mijn Passat Variant 1.6tdi is nu 1.5 jaar jong en heeft 86.000 km op de teller. Dat betekent dat ik heel wat uurtjes doorbreng achter het stuur en dus mijn wagen redelijk ken en aanvoel. De laatste 10.000 km krijgt hij last van trillingen die verergeren. Bij 50 km/hr in 4e versnelling loopt de motor zo'n 1200 rpm. De wagen begint dan te trillen , erg voelbaar ook voor de medepassagiers. Dit heeft de wagen in alle versnellingen rond hetzelfde toerental (dus ook in z'n 5e of 6e versnelling aan 1200-1300 rpm.) Is dit een gekend probleem , ik moet binnen 2 weken naar de dealer voor een 90.000 km beurt. Wat kan ik ze vertellen ?

 

Ik zou ze dit vertellen:

"De laatste 10.000 km krijgt hij last van trillingen die verergeren. Bij 50 km/hr in 4e versnelling loopt de motor zo'n 1200 rpm. De wagen begint dan te trillen , erg voelbaar ook voor de medepassagiers. Dit heeft de wagen in alle versnellingen rond hetzelfde toerental (dus ook in z'n 5e of 6e versnelling aan 1200-1300 rpm.)"

 

Is volgens mij een prima storingsomschrijving. Sterker nog, ik zou ze nu alvast bellen om te vragen of je niet eerder zou moeten komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn eerste idee is het vliegwiel (+/- 1000 euro).

Mijn 1.6 CR TDI-Passatje heeft nu 175.000 km's (bj 10/2010) en heeft de trillingen enkel bij stationaire regeneratie.

Heb je al eens aan je linkervoorwiel geluisterd terwijl de wagen stationair staat te draaien? Als het zo uitgesproken trilt moet je in principe wel een raar geluid horen daar.

 

Maar zoals gezegd: rij ogenblikkelijk met de wagen naar de dealer want je wil echt niet dat je wagen door uitgesteld onderhoud in de soep draait! Hou je ons op de hoogte van het probleem?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hey Collega passat-ers...

 

Heb vandaag 350 km gereden, aan 120 niks trillingen , ga je de autoweg af en kom je in de bebouwde kom dan is het raak. 4e versnelling , cruise control op 50 en trillen, het is zelfs merkbaar in de achteruitkijkspiegel. Ik bel maandag naar de dealer ( Mechelen , ACM) en vraag om de wagen binnen te brengen. Bedankt reeds voor de commentaar, ik luister aandachtig wat men te zeggen heeft bij Volkswagen en breng graag verslag uit.

Groeten uit Reet (rumst) Belgie.

 

John Van de Voorde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

trillingen: Inderdaad, ik ben destijds vergeten te melden wat de oorzaak is...was. Ik tankte tot die tijd Esso diesel. Er werd mij gevraagd om een tank of 2 a 3 Schell V-Power te tanken en.... ik geloofde het zelf niet, trilling begon reeds te minderen na 1 tank ! Na 3 tanks te hebben leeggereden met Schell V-Power was de trilling volledig weg. Nadien tankte ik terug enkele malen bij Esso ( de gewone diesel fuel ) omdat het tankstation bij mij net om de hoek is. De trilling kwam langzaam terug ! :roll:

Als iemand me daar een zinnig antwoord kan op geven waarom dit gebeurd, dan hoor ik het graag. Bij de dealer heeft men mij gezegd dat dit komt omdat in de V-Power een additief zit wat het injectiesysteem continu reinigt waardoor er een betere ontsteking plaatsvind. Sindsdien tank ik (bijna altijd) Schell V-Power. Iets duurder maar geen getril meer ! :D

 

Groeten, Johnny.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De mijne gaat ook de deur uit binnen enkele maanden.

Ik heb een Skoda Octavia Combi TSI besteld. 8-)

 

Bij een uitmeting bleek dat mijn 1ste injector op -0,92 staat (-1 is einde verhaal naar het schijnt).

Tevens worden de trillingen ook meer voelbaar (vliegwiel) en als ik schakel voel ik die ook in de ontkoppeling.

 

Ik hoop de 9 weken wachttijd voor mijn Octavia probleemloos te overbruggen en laat de herstelkosten hopelijk over aan de volgende eigenaar. :roll:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als het niks uitmaakt of je het meld of niet dan kan je het net zo goed melden en heb je je plicht gedaan. Maar als de handelaar er niks aan doet gaat de volgende koper er een mooie uitgestelde rekening bij kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat klopt volledig maar dat is mijn verantwoordelijkheid niet meer.

Ik ga er van uit dat de wagen de camion op gaat en tegen het moment hij eraf gaat 100.000 km minder op de teller zal hebben. Daar ter plaatse zal men (gelet op de lage loonkost) voor een prijsje de nodige herstellingen doen.

Ik kan het er economisch gezien niet meer voor opbrengen om zowel de injector als het vliegwiel+ontkoppeling te vervangen.

De wagen wordt niet meer gebruikt waarvoor hij gekocht werd. Hij doet te weinig km's om goed te zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden