Ga naar inhoud
  • 0

Aanloop puzzel


SummitMan62

Vraag

Mijn passat (1.9 tdi, 6 bak) heeft sinds enige tijd een aanloop geluid. Het is een raadsel wat er aanloopt. Wellicht dat technische experts onder jullie weten waar dit vandaan komt. Hierbij de feiten:

 

- tikkend (laag) geluid

- alleen te horen tijdens het rijden

- tikkend geluid is regelmatig bij een constante snelheid

- het tikkend geluid is recht evenredig met de rij snelheid

 

- het kan niet één van de wielen/remmen zijn, omdat het toerental niet overeenkomt. Namelijk het volgende:

Mijn band heeft een omtrek van 1.94 cm

Een snelheid van 50 km/uur is 833 meter/minuut. Dat betekent 429 omwentelingen / minuut

Bij 50 km/uur is het aantal tikken 168 per minuut. De band maakt dus veel meer omwentelingen dan het tikkend geluid. De verhouding is dan 429/168=2.55

 

Bij 60 km/uur: 200 tikken per minuut

Bij 70 km/uur: 232 tikken per minuut

Bij 80 km/uur: 272 tikken per minuut

Het tikken is dus recht evenredig met de snelheid

 

Als ik naar links stuur, wordt het tikkend geluid duidelijker hoorbaar. Stuur ik naar rechts, dan wordt het tikken geluid vager.

 

Als ik tijdens het rijden de koppeling intrap, blijft het tikkend geluid doorgaan.

 

Als ik verander van versnelling (maar gelijke snelheid houd), heeft dat geen effect op het aantal tikken bij de betreffende snelheid.

Het geluid is moeilijk te localiseren, maar lijkt uit de voorkant te komen.

Het is wellicht overbodig, maar bij stilstand is het tikkend geluid niet te horen.

Ook als ik bij stilstand gas geef, is er uiteraard geen tikkend geluid

 

Heeft er iemand een idee welke draaiende delen de oorzaak van dit tikkend geluid kan zijn?

 

:?:

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

klinkt idd als een homokineet, probeer maar eens om vanuit stilstand een 180 graden bocht te maken, dus met volledige stuuruitslag naar links en dan optrekken om die bocht te maken.. als het een homokineet is dan hoor je het dan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hartelijk dank voor jullie reacties. Ik heb mijn stuur volledig gedraaid en opgetrokken. Geen geluid. Het geluid is overigens ook best lastig te horen. Vanaf circa 40 km/uur begin je geluid te horen. Het lijkt me dus onlogisch dat het de homokineet is.

 

Het lijkt me ook niet dat het de wiellager is. Deze zou ook een tikkend geluid moeten geven met hetzelfde toerental als de wielen. Dus circa 430 tikken per minuut bij 50 km/uur. Maar ik hoor er toch maar 168.

 

Nog andere suggesties?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@Fopperr: dank voor je suggestie. Maar hetzelfde geldt als voor alle andere ideeen: het aantal omwentelingen van de banden komt niet overeen met het aantal tikken. Dus het kan geen steentje, schroef of spijker zijn.

 

Vandaar dat ik het ook een "Puzzel" noem in de titel van het onderwerp

 

Hopelijk is er toch iemand die snapt welk draaiend onderdeel er 2.5x zo langzaam gaat als de wielen, homokineet of aandrijfas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou, zit het ff met mn dringende kop te lezen.

En O God heb je een tijd over.

Het volgende, zal geen lager zijn, waarom niet omdat deze gaat zingen.

Zeker weten.

 

Denk toch dat je het in je homokineet moet zoeken.

Mischien ff wat info over de km en waneer die voor het laatst is vervangen.

 

Ben je handig? Ding op de krik en los trekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je hent gelijk ik gooi ook wiskunde los op een probleem, en ga ook nergens naar kijken.. Ik ben ook te beroerd om het wiel los te halen om te zien wat het kan zijn, :bash::bash:

Ik vraag ook op het forum wat het kan zijn, :book: en ga iedereen vertellen hoeveel tikjes ik moet hebben gehoord ipv wat ik verwachte..

Dus ik snap het helemaal :dots::dots::dots::dots::dots::dots::dots::dots::dots::dots:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Of je zet hem gewoon op bokken, en wielen eraf, en laat maar lopen, in de 2 staionair.. Dan kun je tenminste zoeken, je hebt ruimte, en hoort het waar het vandaan komt. Echt ik vind dit niet de oplossing, tellen, aftrekken en delen. Sorry, maar hier scheurt mij de kont van open, instappen en tellen? Omhoog wielen eraf, en laten lopen..

 

Ps ergens ook netjes om de tijd even te nemen tussen rekenen door, om je hier op het forum eens voor te stellen..

viewforum.php?f=104

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Je hent gelijk ik gooi ook wiskunde los op een probleem, en ga ook nergens naar kijken.. Ik ben ook te beroerd om het wiel los te halen om te zien wat het kan zijn, :bash::bash:

Ik vraag ook op het forum wat het kan zijn, :book: en ga iedereen vertellen hoeveel tikjes ik moet hebben gehoord ipv wat ik verwachte..

Dus ik snap het helemaal :dots::dots::dots::dots::dots::dots::dots::dots::dots::dots:

 

:lol::lol::lol::lol::lol::lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vind het trouwens best knap van je dat je hebt kunnen tellen hoe vaak die tikt bij een bepaald snelheid in 1 minuut. :lol: (ben je toevallig een wiskunde leraar?)

 

Ik had, als ik jou was, toch de moeite genomen om het wiel eraf te halen in plaats van al dat wiskunde gedoe. Je had de oorzaak dan waarschijnlijk allang gevonden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden