Ga naar inhoud
  • 0

veerpootbrug


antonio

Vraag

Afgelopen meeting heeft Richard (PassatVW) me op een idee gebracht: een veerpootbrug.

 

Dus ik ben dit weekend aan de slag gegaan. Richard zal de KB op de site zetten.

 

Ik zal vast een paar foto's plaatsen.

 

2vj95xc.jpg

 

2i042zc.jpg

 

40calg2.jpg

 

2rf4yfa.jpg

 

2yoekxz.jpg

 

2i8gifq.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb een uitleg gevonden wat een veerpootbrug doet:

 

Brede banden heb je al. De vering is ook verlaagd. Zo, en nu eens lekker hard de bocht door. Maar goed dat je in een lekker kuipje zit, want anders, met die enorme dwarskrachten... Ook de wielophanging heeft daar trouwens last van. Niet elke ophanging heeft immers voldoende stijfheid en zal, net als de carrosserie, een tikkeltje vervormen. In de autosport worden kantelen en torsie van carrosserie en onderstel opgevangen met anti-rol-bars, bruggen en strips. Ook de ‘doe-het-zelf tuner’ kan gebruik maken van dat soort onderdelen. Op een rijdende auto werken allerlei krachten. Tijdens het optrekken komt de voorkant iets omhoog en als je remt gaat hij duiken. In een bocht ontstaat het bekende overhellen of rollen en als je maar hard genoeg door de bocht gaat, breekt de voor- of achterkant uit. Dat wordt ‘gieren’ genoemd, het verschijnsel waarbij overstuur of onderstuur ontstaat. Al deze autobewegingen worden veroorzaakt door onder andere massakrachten en centrifugaalkrachten, die via de wielophanging en het veersysteem op de banden worden overgebracht. Zolang de banden maar voldoende grip houden en zijdelings iets wegschuiven is er niks aan de hand. Als dat niet het geval is, dan raakt de auto uit balans en gaat hij gieren of rollen. Gieren gebeurt vanuit de hoogte-as, ook wel Z-as genoemd. Het is redelijk onder controle te houden door met het gas- en koppelingspedaal te spelen en de juiste stuurcorrecties toe te passen. Gaat de auto rollen (kantelen rond de X-as) dan is het uit met de pret en heb je heel wat stuurmanskunst nodig om uit de ambulance te blijven. Belangrijk bij het beperken van rolneigingen zijn een laag zwaartepunt, een stugge vering en demping en een grote spoorbreedte. Verder speelt de spoorkracht of vervorming van de banden een belangrijke rol. De bandvervorming wordt uitgedrukt in graden en wordt ‘drifthoek’ genoemd. Er is dus altijd sprake van een drifthoek als het contactvlak van de band vervormt. Daarbij zie je dat er twee bewegingsrichtingen zijn: de richting die de auto rijdt en de richting van het band-contactvlak. Naast de conditie van het wegdek is de drifthoek vooral afhankelijk van de bandenspanning, het profiel en de bandopbouw. Omdat de drifthoeken bij een hogere bandenspanning kleiner worden, mag je de volgende vuistregel hanteren: een hogere bandenspanning vóór vermindert onderstuur (doorglijden), en een hogere bandenspanning achter vermindert overstuur (spinnen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het werkt zeker, heb het bij 3 van m'n vorige auto's ook gehad. Mijn ervaring bij gewoog gebruik is dat je minder torsie hebt in de carrosorie hebt( bij één van de auto's betekende dat minder kraakjes uit het dashboard :lol: ) Op m'n to do list staat deze ook nog.

 

Eric

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Zijn er nog meer met goede ervaringen? zit nl ook te denken aan een veerpootbrug.

 

btw moet je dan ook niet onder een stabistang gebruiken?

 

Die heb je al, kijk maar eens aan de voorkant onder je auto

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ziet er goed uit. In de usa denken ze er tegenwoordig anders over. Denk net zoek nog eens effe op het usa passat forum naar de sway en strut bar, een hele tijd geleden ooit eens gelezen. Daar zweerden ze altijd bij een achter swaybar ipv een veerpootbrug.

 

Nu halen ze er bij verlaagde auto's zelfs de standaard stabi aan de voorkant weg (en achter als die ooit extra is gemonteerd) en dat moet beter rijden. Zoek maar eens op sway bar en lees je suf. Hier ook nog een link naar de eerste persoon die het heeft geprobeerd.

 

http://www.passatworld.com/forums/showt ... t=sway+bar

 

Groet WS.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Back from the dead, ik heb de steunen reeds in de Hammerite staan en pas gemaakt (bij de airco). Nu ben ik vandaag bij de ijzerboer geweest en hij had geen kopmaat 30x8, dus ik ben naar huis gegaan met 40x8 en 30x10.

 

Wat was ook alweer de orginele maat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Oops, had die KB nog nooit gezien, shame on me, ziet er goed uit. Hoe zit het met die aircoleiding, slijt die niet aan? Bij mijn 3B zit het allemaal erg dicht bij elkaar. Ik ga een stukje opengesneden rubberen slang om die leiding leggen en met zipties vastzetten om mogelijk inslijten te voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nog een opmerking, je schrijft dat je beide ringen weer terugplaatst bovenop de bracket, hierdoor krijgt de onderliggende moer echter wel minder draad, of gaat deze er wel een paar slagen doorheen?

 

Ik zal mijn bevindingen wel posten wbt het pas maken van de cross-bar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ga voor de 40x8mm en niet 30x10mm, ik zat net te denken dat het hier gaat om het tegengaan van wringen van de cross-bar. Aangezien het volume van 40x8mm iets groter is dan de 30x10mm per lengte eenheid kies ik de eerste. Of maak ik natuurkundig een 1ste brugklas-fout?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een veerpootbrug is er voor het tegengaan van het torderen van het chassis. De veerpoot brug werkt met druk en trekkrachten. Niet met torsiekrachten, hoewel het resultaat een verhoogde torsie stijfheid geeft van het chassis (dat maakt het wat verwarrend). In het kort: Een veerpootbrug verstevigt het materiaal dat er voor zorgt dat de afstand tussen de veerpoten gelijk blijft. Je kunt (natuurkundig gezien) de veerpootbrug ook aan de onderkant van de veerpoten toepassen, maar dat geeft een constructief probleem.

 

Voor trekkrachten is het nuttig om te kijken naar de kleinste dwarsdoorsnede. In het geval van een strip zoals hierboven is gebruikt is dat bij de gaten voor de bevestiging.

Voor drukkrachten ligt het iets ingewikkelder, dan gaat het om de lengte van de strip i.c.m. dwarsdoorsnede (alleen niet de dwarsdoorsnede bij de bevestiging van de strip).

 

De beste veerpootbruggen maak je van rond materiaal (staaf of buis). Dit geeft het beste resultaat (grootste stijfheid per hoeveelheid gebruikt materiaal). Staal geeft een beter effect dan aluminium omdat het steviger is alleen is het wel zwaarder. Om dezelfde stijfheid te bereiken moet je dus bij aluminium meer materiaal gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden