Ga naar inhoud

Winterbanden


johnp

Aanbevolen berichten

.. Voor de winterbanden gebruikers onder ons,

 

Wanneer gaan jullie normaal switchen van set?

Wacht je echt tot het onder nul is of monteer je gewoon vanaf Oktober al?

 

Ik heb vorig jaar een setje (nieuwe conti's wintercontact) over kunnen nemen net toen we die dikke sneeuw hadden hier.

Blij dat ik dat gedaan had zeg! Wat een verschil in grip (sneeuw/plassen water)

 

Ben benieuwd wat jullie normaal doen :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 122
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Het is aan te raden om te switchen als de temperatuur 7 graden of kouder blijft, de zomerbanden worden bij die temp. hard en stug en in de winter kan de sneeuw dan niet uit het profiel komen, de winterbanden blijven onder de 7 graden zacht en daar gaat de sneeuw wel uit.

 

Als de temp in het voorjaar weer boven de 7 graden blijft(maart/april) kunnen ze er weer af, anders slijten ze te hard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik switch van wielen in october / november.

Niet vanwegen de winterbanden maar vanwegen het zoud op de weg.

 

Ik heb een set dunlop sp sport 01 205/55-16.

 

Strooien ze in Brabant met patat? :lol:

 

Ik switch ook zoals Vdub al aangeeft wanneer het rond de 7 graden wordt (gemiddeld). Afgelopen weekend was het s'nachts al 7 graden maar overdag ist wel warm dus dat schiet niet op.

 

Meestal begin november dat ik overstap.

 

Het scheelt echt zoveel grip. Ook al ga je niet op wintersport dan is het nog aan te raden. Ik heb al een aantal 'bijna ongelukken' meegemaakt die me bespaard zijn gebleven dankzij winterbanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik switch meestal in de loop van november pas. het is in oktober vaak toch nog net te warm, en met de hoeveelheid kilometers die ik rijd zijn winterbanden dan snel versleten.

 

in maart weer terug, afhankelijk van wanneer ik nog naar oostenrijk ga. als dat laat in maart of zelfs april is, wissel ik begin maart en laat dan voor dat ene weekje nog een keer winterbanden eronder zetten.

 

het gemak van een dubbele set wielen :D binnen 15 minuten zijn ze gewisseld.

 

(en omdat ik ook in de winter er een beetje knap bij wil rijden, heb ik nu al voor de 4e auto een extra set lichtmetalen velgen 8) nu de standaard highline-velg van de nieuwe passat, 16" Adelaide)

 

banden moet ik nog kiezen; het setje van de A4 hiervoor is versleten en was ook 15". suggesties voor 205/55/16 :?:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ligt een beetje aan het weerbeeld.

 

Als het kouder wordt, zo onder de 10 graden en/of als het erg vochtig/nat is dan pas gaan de andere rubbers eronder.

 

en ze gaan er weer af als de temperaturen in het voorjaar boven de 10 a 12 graden komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb al jaren winterbanden onder de auto en kan me niet meer voorstellen dat ik ze niet zou hebben. wisselen doe ik eind november, gelijk met een winterbeurtje. De plus 7 raden grens is een norm die in alle artikelen genoemd wordt en dus een mooie graadmeter is. Veel of weinig nattigheid kan het moment vervroegen/verlaten. Geenszins mag de extra slijtage een reden zijn te wachten! Immers het gaat om je veiligheid!

 

In de winter op de 16"highline en zomers op de 17"Phonix!

Wie zegt dat altijd zo mooi, allrad antrieb baby!!!, dat klopt als een zwerende vinger!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op een bandenkeuze kan je tegenwoordig bijna afstuderen. Grip bij droog, grip bij nat, remweg, slijtage, geluid, uiterlijk, rolweerstand, wangstijfheid, tjeemig te peemig...

Mijn advies; ga wat testen lezen, met name de duitse autobladen doen daar veel aan. Gooi wat zoekbegrippen in Google en ga je helemaal te buiten.

Ps, ik heb nu zelf de Michelin Pilot Premacy, erg stil maar iets slapjes op de wang. Een mede lid, Rovama, heeft de Conti sportcontact 2. Is daar erg tevreden over en ze zijn erg mooi! het oog wil tenslotte ook wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zeker doen jos..! qwa grip voel je het meteen.

 

Je kunt zeker een studie maken van de autobandkeuze. mijn oordeel is nu ook goedkoop is duurkoop. :oops:

 

Je ziet in mijn geval en leuke set 'road america' vw velgen te koop, dus hup die wilde ik wel hebben... mmmm tja nu ook nog wat bandjes anders rijdt dat zo rot.

Op dat moment neig ik dan hierop te bezuinigen en daar ga je dan fout.

 

mijn vrouw rijdt een new beetle en die rolt op conti sportcontact, echt een wereld van verschil. Een hele stabiele wegligging.. daarbij vergeleken was mijn auto echt een dweil (toen nog met standaard setje stalen velgen)

Later met die vw velgen was dit dus een stuk beter, echter, de bandenkeuze bepaald voor een groot gedeelte het 'rijgevoel' en dat heb ik niet echt met die goedkope bridgestone's

Link naar reactie
Delen op andere sites

ooit een A4 gereden met die Pon zooi en dan nog breed ook. Vreselijk, mocht niet anders van de leasetent.

 

Daarna lekker de passat gekocht en onmiddelijk Michelins eronder..... heerlijk.

 

Nu die winterbanden nog, maar welke??

 

Waar vind ik uit of een ander Duits merk auto (durf de naam niet te noemen hier :oops: ) dat dezelfde bandenmaat heeft als mijn Passat, ook dezelfde velg gebruikt?

 

En hoe zit het met 2e hands banden? Risico's?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok michelin, pirelli, type?

 

michelin pilots had ik vroeger ook onder m'n gti-tje, waren inderdaad goed. 195/45/16 op 8J heel strak.

 

winterbandenkeuze ? ik heb gewoon de anwb/adac tests erop nagelezen, en die conti's wintercontact waren redelijk tot goed dacht ik. gekocht en ik was wel tevreden Maar ja voor mij hoeft het niet zo flashy meer, gewoon 15inch staal met de winterrubbers

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee, nou ik er over nadenk had ik er eerst michelins op met een verkeerde snelheidscodering (dachten ze dat ik een dieseltje had) en later zijn er voor Uniroyal's opgezet. En die voldoen erg goed.

 

Die Michelins waren eenvoudige hoor, net eentje 'beter' dan instapmodel geloof ik. Energy? Ik weet het zo niet, en het is al donker buiten.

 

Standaard velgen overigens, gaat ie net zo hard mee en nog steeds veel harder dan al dat volk dat voor me rijdt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden