Ga naar inhoud
  • 0

Passat 1.9 TDI 96kW houdt wat in als turbo @2000tpm inkomt


Joost3BG

Vraag

Beste Passat rijders,

 

ik heb een paar dagen geleden een zwarte Passat Variant gekocht, met de 130pk TDI motor en 6-bak. Heerlijke auto, die zelfs na 308 duizend km nog goed rijdt.

 

Distributieriem is bij 275dkm gedaan en een grote beurt bij 295dkm. Volgens de sticker in de deur kan ik nog tot 330dkm vooruit.

 

Omdat ik de auto goed wil houden, in plaats van wil repareren als er iets stuk is, wil ik even het volgende met jullie delen. Als ik moet gaan 'zeiken' dan vallen mij 3 dingen op:

- vibraties in stationair. De auto 'bibbert' voor het stoplicht staat, als de auto stationair draait. Zowel in koud als in warm. Ik heb een paar Passats meer gereden en deze deden dit minder, vandaar dat ik dit even meld.

- koppeling komt nogal laat op. Het is als je eraan gewend bent prima te doen, maar als iemand voor het eerst in de auto rijdt duurt het even voordat hij/zij gewend is. Duidt dit op slijtage? Is dit af te stellen?

 

En de reden waarom ik een topic heb aangemaakt is mijn volgende en laatste bevinding:

- inhouden rond 2.000 touren per minuut, voor mijn gevoel vlak voordat (of net nadat) de turbo gaat meeblazen. Hij houdt heel erg licht in, maar je voelt het.

 

Wat kan dit zijn?

 

Alvast erg bedankt!

 

&hele goede kerstdagen alle goeds voor het komende jaar aan alle VW-fans! 8-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Goeiemiddag forummers,

 

@Maurice, je hebt zeker een punt! Bij deze: vanwege een aanstaande verhuizing en het praktisch nut in het algemeen heb ik voor een stationcar besloten. De Passat heeft in dat opzicht veel te bieden, dus heb ik mijn Golf IV 2.8 4motion verkocht en deze gekocht. Speciaal uitgekeken naar een 130pk-versie met 6-bak (hebben ze bijna allemaal) toen deze auto op mijn pad kwam. Eerste paar honderd km zijn prima verlopen!

 

@Marco, of ik echt handig ben weet ik niet ik schrik in elk geval niet terug voor simpelere dingen. Met een handleiding kom je een heel end vaak. En ik ben gezegend met een goede monteur, dus dat komt wel goed.

 

@Vdub Martijn en Marco, bedankt van jullie tips! Het inhouden is steeds zo rond de 2000tpm, en is niet heel erg, met een beetje extra gasgeven is het weg, het is net alsof ie even 'stottert'. Bijna niet merkbaar en van vermogensverlies is geen sprake, maar het is er wel steeds. Kan dit de EGR klep zijn? Ik hoorde dat sommigen deze gewoon demonteren en afwezig laten?

De luchtmassameter of valse lucht zou kunnen, ga ik snel eens laten bekijken door de monteur. Die val ik met deze dagen nog even niet lastig, goed voornemen voor het nieuwe jaar.

Injector Cleaner is een goede tip, zal ik eens toevoegen voor het trillen idd. De pompverstuivers zelf, zijn die onderhoudsgevoelig? Of gaan die een auto-levenlang mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Goeiemiddag forummers,

@Vdub Martijn en Marco, bedankt van jullie tips! Het inhouden is steeds zo rond de 2000tpm, en is niet heel erg, met een beetje extra gasgeven is het weg, het is net alsof ie even 'stottert'. Bijna niet merkbaar en van vermogensverlies is geen sprake, maar het is er wel steeds. Kan dit de EGR klep zijn? Ik hoorde dat sommigen deze gewoon demonteren en afwezig laten?

De luchtmassameter of valse lucht zou kunnen, ga ik snel eens laten bekijken door de monteur. Die val ik met deze dagen nog even niet lastig, goed voornemen voor het nieuwe jaar.

Injector Cleaner is een goede tip, zal ik eens toevoegen voor het trillen idd. De pompverstuivers zelf, zijn die onderhoudsgevoelig? Of gaan die een auto-levenlang mee.

 

Normaal gaan verstuivers een levenlang mee, de Injector Cleaner zou ik toevoegen als je tank bijna leeg is. Anders is het wel erg verdund (zal wat anders op de verpakking staan). Egr zou ik gewoon afdoppen 2 dikke plaatjes RVS en het pijpje er tussen uit.

 

Het trillen kan ook komen als het toetental stationair iets telaag staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heel erg bedankt Marco456. Ben net terug van een vakantie en ga er deze week mee aan de slag.

Wat me de afgelopen tijd ook opgevallen is, is dat de koelwatertemperatuur alleen op de snelweg de 90 graden bereikt (12 uur) maar daarbuiten vrijwel altijd op 70 blijft staan. Enig idee waar dit aan zou kunnen liggen? Is een kapotte thermostaat een bekend issue bij deze motor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dank van alle tips, hij zit erop!!!! Wel natuurlijk eerst zo'n M7 boutje moeten verliezen maar na een hoop gekloot gepiep en gekraak zit ie degelijk gemonteerd. Koelwater wordt weer netjes warm tot 90 graden C.

Ik zei nog zo... let op die m7 boutjes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nee dat moet idd ook snel eens gaan gebeuren. Ik heb de auto pas net een maand, en 2000km mee gereden. Volgens de vorige eigenaar die ik volledig vertrouw is niet al te lang geleden nog een beurt uitgevoerd. Of daar de filters vervangen zijn weet ik niet.

 

Gek genoeg sinds de thermostaat vervangen is (en de auto dus gewoon wel warm wordt) is het 'twijfelen' voor de 2000tpm minder geworden/weggebleven. De dag erna was wel raar: bij koude motor na 5km de snelweg opgedraaid, rustig gas gegeven tot 120 en op de cruisecontrole vastgezet (toerental ca 2300 waarbij de turbo net een beetje mee gaat doen), bleek de complete turbodruk weg. Vervolgens even opnieuw gestart en werkte weer naar behoren. Bij het vervangen van de thermostaat stroomde er wel een paar liter koelvloeistof over het blok en de turbo-slangen misschien dat dat een rol speelt?

 

Maar nieuwe oliën filters ed kan sowieso geen kwaad. Zal ze van 't weekend eens bekijken hoe ze eraan toe zijn. Misschien dat het verbruik dan ook iets beter wordt. Gemiddeld 7-8L/100km is niet slecht maar ik had van een 1,9 liter TDI beter verwacht. (ook had ik een lagere eindoverbrenging verwacht van de 6e versnelling, 6,0-6,5L/100km@120 en 7,5-8,5L@150).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
of gewoon te weinig turbodruk rond die waarden.. vacuumlekkage

 

Daar zou je idd wel eens gelijk in kunnen hebben, aangezien de turbodruk eens bij koude motor wegbleef zie mijn vorige post.

 

@dieseltje dat is idd ook mijn ervaring ja. Als je het echt rustig aan doet is 1:17 prima mogelijk. Bij 90-100 tussen de vrachtwagens zelfs 1:20 maar dan ben je echt aan het sukkelen.

 

@marco 1:16-1:17 haal ik ook met 195ers, maar dan moet je zoals gezegd niet vaak en ver boven de 120 uitkomen. Langeboom ligt ook niet echt aan de snelwegen, dus ik denk dat je die mijdt met jouw auto? Ik heb er nu winterbanden om liggen (195) en moet echt mijn best doen om die 1:16-1:17 te redden. Maar ik rij dan ook best veel snelweg en doe dat liefst vlot. Hoe is jouw rijstijl met de verbruiken die jij haalt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

--Gek genoeg sinds de thermostaat vervangen is (en de auto dus gewoon wel warm wordt) is het 'twijfelen' voor de 2000tpm minder geworden/weggebleven. De dag erna was wel raar: bij koude motor na 5km de snelweg opgedraaid, rustig gas gegeven tot 120 en op de cruisecontrole vastgezet (toerental ca 2300 waarbij de turbo net een beetje mee gaat doen), bleek de complete turbodruk weg. Vervolgens even opnieuw gestart en werkte weer naar behoren.--

 

Dit verhaal van de turbo komt mij bekend voor.

Heb de auto nu 3 maanden en dit is bij mij ook al 4x gebeurd waar 1 keer 2x op een dag.

Nadat ik de auto aan de kant gezet had en het kontakt uit en aan gezet had had ik inderdaad ook mijn vermogen (turbodruk of wat anders) weer terug.

Is dit een bekend probleem, iemand die dit ook gehad heeft

 

MVG

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb ook een 3bg gehad van 2003 130 pk 6 bak.

Deze had 170k gedraaid, en deed het zelfde.

Ik heb hem toen laten chippen, toen was het hek van de dam.

Ding sloeg telkens in de nood loop.

Wat bleek nu, de turbo was vervuild, laten reinigen probleem opgelost.

Mischien ff rijdend logje maken, kun je het zo zien. :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb ook een 3bg gehad van 2003 130 pk 6 bak.

Deze had 170k gedraaid, en deed het zelfde.

Ik heb hem toen laten chippen, toen was het hek van de dam.

Ding sloeg telkens in de nood loop.

Wat bleek nu, de turbo was vervuild, laten reinigen probleem opgelost.

Mischien ff rijdend logje maken, kun je het zo zien. :wink:

 

hoe en waar kan er zon logje maken dat is voor mij onbekend

wil er wel vanaf want dit is geen rijden.

 

maar als de turbo vervuilt is zou hij toch ook na het uitzetten van contact en aanzetten nog steeds zen vermogen kwijt zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nee, dat is niet zo.

Je moet weten dat er een vario turbo opzit.

Dat moet je zien dat je schoepen verdraaien na maate er meer van de turbo gevraagd wordt.

( mensen die dit beter uit kunnen leggen, ga uw gang. Ik vertel get zo als het mij toen is uitgelegd)

Maar door de roetaanslag, geeft hij dus verkeerde waarden weer aan de ecu,en slaat in de noodloop.

 

Klinkt allemaal vrij ernstig, maar het viel bij mij toen super mee.

Voor een logje ff iemand bij jou in de buurt benaarderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden