Ga naar inhoud
  • 0

Roetfilter


George007

Vraag

Beste mensen ik weet dat er al heel veel over roetfilters is geschreven op dit forum.

Ook betreffende het schoonmaken van roetfilter enz.

Bij mijn Passat 2.0 TDI 140 PK rammelt het roetfilter en maakt herrie.

Als je achter tegen de uitlaat aanschopt hoor je het roetfilter rammelen.

Ook met starten is een rommelend geluid te horen van het roetfilter.

Ik zal wat meer info geven over mijn Passat.

 

Op de sticker met wagengegevens staat o.a. het volgende:

3C5 356

PASSAT Var. Highl

103KW fTDI AG6

BMP HXS

LC8Z VX

 

Nu is mijn vraag:

Kan ik ongestraft het roetfilter verwijderen door hem er uit te hakken en de originele pijp te laten zitten?

Wat zijn de cosequenties, kan ik dan storingsmeldingen krijgen?

Kan ik met de APK last krijgen?

Of is het verstandiger om een vervangingsroetfilter te monteren?

Zo ja waar kan ik die voordelig kopen?

Ook zit ik vaak in Duitsland.

 

Ik hoor het graag wat jullie er van vinden.

 

Groetjes George

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
Als hij op het kenteken staat,mag hij er niet af.

Dan een dummie plaatsen,en de software aanpassen.

 

Kun je de roetfilter niet laten opknappen?

Dat opknappen lijkt mij onmogelijk daar hij al rammelt in zijn huis, dus er zijn fysieke beschadigingen aan het element.

Ik weet van mijn vroegere Passats dat wanneer ik 20 tot 30 min plankgas had gereden het roetfilter of katalysator zoals dat toen (1999) heette gewoon naar de knoppen was.

Zelf heb ik dat 2x meegemaakt en mijn zoon heeft dat met een Bora toen ook meegemaakt.

Dan schijnt het element zo warm te worden en dat i.c.m. trillingen dat de buitenkant van dat filter begon af te brokkelen en het element in het huis ging draaien waardoor de kanaaltjes waar de uitlaatgassen doorheen moesten stromen, dwars kwamen te liggen in het huis en de doorstroming van de uitlaatgassen ernstig belemmerd werden.

Met als resultaat bijna geen motorvermogen meer.

 

Dummie plaatsen?

Als ik het element eruit klop heb ik toch hetzelfde effect als een dummie.

 

Groetjes George

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Anders de vraag is ff op het forum van de tdiclub voorleggen.

 

Bij mijn audi a4 130pk 2001 had de vorige eigenaar met subsudie een roetfilter laten plaatsen zonder sensors.

Na contact met de rdw heb ik het filter verwijderd en een stuk buis geplaatst.

De auto had toen circa 10pk meer!

 

We hebben toen het roetfilter doorgeslepen.

En ik begreep gelijk waarom de turbo slecht opspoelde.

Een bijenkorf is er niets bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Volgens mij is een roetfilter niet hetzelfde als een katalysator:

 

 

Een roetfilter is niet hetzelfde als een katalysator. Een roetfilter vermindert de roetuitstoot, een katalysator vermindert de uitstoot van CO en koolwaterstoffen en/of NOx.

 

 

(Van internet geplukt)...

Klopt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou gaan voor een DPF-delete en aangepaste software incl tuning. JD heeft bijv. standaard DPF-vervangers liggen en kan ook de software aanpassen zodat er geen foutmeldingen meer in staan en er niet meer geregenereerd word. Een aantal sensoren moet wel aangesloten blijven, je kan dus niet zomaar een buis er tussen lassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik zou gaan voor een DPF-delete en aangepaste software incl tuning. JD heeft bijv. standaard DPF-vervangers liggen en kan ook de software aanpassen zodat er geen foutmeldingen meer in staan en er niet meer geregenereerd word. Een aantal sensoren moet wel aangesloten blijven, je kan dus niet zomaar een buis er tussen lassen.

 

En hoe zit dit dan met de apk en de vermelding op het kenteken .

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
APK heb je volgens mij geen last van, qua roettest bij een 2005, een 2006 wordt dmv OBD gecontroleerd op emissiefoutmeldingen.

Ehmm je vermogen dan op kenteken?

Ik weet dat Jos het vorig jaar niet heeft gedaan een roettest , maar de garagehouder waar ik normaal ben doet nog gewoon lekker een roettest en gebruikt geen obd . Mijn auto is van 2005,

Zal het in februari wel vragen of hij het niet via de obd kan doen:-) scheelt weer trappen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik doe het ook niet die roetmeting, ALS er een steekproef komt moet het alsnog.. dan liever maar 1 keer.

Bij auto's vanaf 2006 ben je verplicht als keuringsstation een OBD tester daarvoor aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik hen nog een vraagje over het roetfilter.

Hoeveel km gaat zo' n rotfilter mee?

Dit omdat ik hoorde van iemand die bij VW

of connecties daarmee heeft zegt dat een roetfilter ongeveer 95.000 km meegaat.

Heeft iemand een idee?

Ik hoor het graag.

Groetjes George

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
dat verschilt per gebruiker, als je veel lange afstanden doet kan ie wel 3ton meegaan, bij veel korte stukjes maar 50dkm..

Vdub met de gegevens van jou lijkt het mij niet verstandig om een gebruikte roetfilter te kopen.

Ik weet niet of de auto waar hij in gezeten heeft veel korte afstanden heeft gereden en of de opgegeven km stand wel klopt.

Daarom ga ik liever voor een downpipe.

Weet iemand een voordelige oplossing voor het plaatsen van zo'n downpipe en het regelen van de software?

Ik hoor het graag.

 

Groetjes George

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb ondertussen wel 10 verschillende tuningsbedrijven gemaild of gebeld.

Maar ik ben er nog niet uit.

De prijzen varieren van 700 tot 1000 euro.

Ik ben er nog niet uit wathet beste is.

Maar 1 ding hebben ze allemaal gemeen ze willen allemaal van mijn toch al vlotte dieselsleurpertje een race monster maken.

Meer NM en meer PK.

Maar daar zit ik niet echt op te wachten.

Ik wil gewoon van dat rotfilter af en als het kan wat zuiniger rijden en dat liefst tegen een redelijk bedrag.

Van de een kreeg ik te horen dat het beste een downpipe is en dat daar in Duitsland geen probleem over gemaakt wordt en dat een groene stikker zonder problemen te krijgen is.

Andere tuners vertellen mij dat ik alleen het roetfilter moet leeghalen zodat bij controle in Duitsland niets aan de buitenkant van het filter te zien is.

Anders zou ik geen groene sticker kunnen krijgen.

Ook de verhalen omtrent het tunen verschillen nogal enorm.

Volgens de een is het roetfilter leeghalen de ideale oplossing en worden Lambda sonde/temperatuursensor/druksensor gewoon behouden en blijven ze in het roetfilterhuis zitten en worden ze softwarematig aangestuurt en bij de ander die een downpipe monteerd worden deze sensors allemaal verwijderd en softwarematig uitgeschakeld zodat de computer ze niet meer herkent.

Dan is er nog een derde mogelijkheid een downpipe waar deze sensors weer in worden geplaatst voor een optimaal resultaat.

Wel een beetje verwarrend allemaal voor een eenvoudige chauffeur van een peteroliestel.

Het is er niet makkelijker op geworden.

Ik wil de beste oplossing voor een redelijk bedrag.

Maar bij wie kan ik dat vinden?

 

Groetjes George

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Roetfilter leeghalen en de sensoren laten zitten en softwarematig niet ingrijpen betekend bij tijd en wijle(als ie regenereerd) een dikke roetwolk uit de uitlaat.

 

Alle sensoren verwijderen kan iig niet.

 

3e mogelijk is het beste, de sensoren die nodig blijven voor de motor blijven zitten, vaak een lambda en tempsensor.

Dat je geen (extreme) tuning wil hebben kan ook hoor, bij JD kost de behandeling ZONDER tuning en ZONDER downpipe:

 

Prijs zonder tuning(EDC16): €500,=

Prijs zonder tuning(EDC17): €600,=

 

Indien er een downpipe bij komt komt daar evt ook montagekosten bij, en ja.. het is niet heel goedkoop, maar goedkoper dan een nieuw roetfilter(wat ook montagekosten heeft) en wat weer stuk kan gaan.

 

Ik heb nu inmiddels op een aantal klantenauto's de DPF verwijderd en een JD-kuur op toegepast en ik heb er alleen maar tevreden klanten aan over gehouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik vind €500,- best veel voor het "verwijderen" van het roetfilter. Incl aanpassing in het roetfilter zelf of een downpipe ben je nog steeds €1000,- kwijt... Daar heb je iig ook een roetfilter voor op ebay (jong gebruikt).

 

Ik snap dat de aanpassing eea nodig heeft, maar t is dus op korte termijn geen echte oplossing. Of je moet perse van dat k*t ding afwillen, kostte wat het kost!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

tja.. dat moet je natuurlijk zelf weten..je moet het ook niet doen als je nog maar een half jaar met je auto wil blijven rijden. Een nieuwe DPF kost bij de dealer ook maar iets van 1600 euro ex btw en montage, dus waar hebben we het eigenlijk over. Dat het 500 euro kost.. tja.. een Apple kost ook veel meer dan het waard is aan onderdelen/werk en toch koopt iedereen het ivm de kwaliteit en merknaam, zo moet je dat ook zien bij dit programmeerwerk.

 

Bij een tuning is het minder qua prijs..

Meerprijs bij tuning(EDC16): €300,=

Meerprijs bij tuning(EDC17): €400,=

 

Ik denk dat die prijs ook geldt bij al door JD getunede auto's.

 

Je kan het beste even door blijven rijden tot ie niet meer vooruit wil, hopende dat je uitlaatturbinewiel van de turbo nog heel is gebleven en dan de boel vervangen.. ;)

 

Iedereen moet het dus voor zichzelf afwegen of het haalbaar is.. je zal de eerste niet zijn die voor de 2e keer een DPF moet vervangen hoor..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat is natuurlijk waar. Ik zal nooit €2000 betalen aan een roetfilter en garantie zal er wel niet opzitten. Dan is de aanpassing wat je nu aangeeft natuurlijk de meest interessante, maar dat is dan niet anders.

 

We kijken binnenkort wel of hij leeg is en of we hem anders handmatig kunnen laten regenereren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Welke optie er ook gekozen wordt, het kost ten alle tijde geld veel geld.

Of het werkelijk zo duur moet zijn is bij mij de vraag.

In ieder geval zou er een aantrekkelijke korting gegeven moeten worden voor leden van de Passat club :lol:

Maar omdat het zoveel geld is wil ik wel weten wat de beste optie is.

Ook kom ik vaak in Duitsland ook in de grote steden, dus dat telt ook mee ik moet die groene sticker op mijn auto hebben.

Wie kan nog verdere informatie geven?

 

Ik hoor het graag.

 

Groetjes George

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden