Ga naar inhoud

  • 0

[Opgelost 19-10]Slechte koude start Passat TDI 3c uit 2005


mrdennis86

Vraag

Hallo,

 

Ik kamp al een tijdje met het probleem dat de auto niet lekker start (na lange tijd stil te hebben gestaan, aantal uren)

De auto start lastig en er komt een korte blauwe rookpluim. Ook loopt de motor dan even niet helemaal 100%.

 

Dit is maar een paar seconden en dan is lijkt alles normaal te werken. Ook na een een stukje rijden start de auto normaal.

 

Garage hier in de buurt geef aan dat het me accu is.

Kan een slecht werkende accu blauwe rook veroorzaken tijdens het starten?

 

Auto is uitgelezen (ook een keer mer vag) maar geen foutmeldingen.

 

Hoop dat jullie een idee hebben wat dit zou kunnen zijn en/of het indd de accu zijn kunnen zijn.

 

Gr,

 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Mvg,

 

Dennis

 

Dennis

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 84
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0
ja en ondertussen weten we nog altijd niet wat je precies bedoelt...

 

Wat snap je er niet aan dan? Staat duidelijk dat de auto een slechte koude start heeft. Auto start altijd in 1 keer maar loopt dan de eerste paar seconden niet lekker. Hikkend met een blauwe rookpluimpje.

Ik heb soms ook een slecht start, met name maandagochtend :P

 

Een slechte start kan ook betekenen dat de start motor niet snel genoeg rondgaat.

 

Dit van mij slaat altijd meteen aan en loopt meteen goed.

Waar moet ik aan denken, hoeveel seconden duurt het voor hij aanslaat?

 

Ik neem aan dat je pas start als het lampje van het voorgloeien uit is.

Als ik dit zo lees dan zit ik aan de gloeispieralen. Maar deze heb je al getest.

Wat ik mij zo afvraag: Stel de zekering van de gloeispiralen licht er uit, krijg je dan een foutmelding? En brand het voorgloeilampje dan wel op je instrumentenpaneel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ja en ondertussen weten we nog altijd niet wat je precies bedoelt...

 

Wat snap je er niet aan dan? Staat duidelijk dat de auto een slechte koude start heeft. Auto start altijd in 1 keer maar loopt dan de eerste paar seconden niet lekker. Hikkend met een blauwe rookpluimpje.

Ik heb soms ook een slecht start, met name maandagochtend :P

 

Een slechte start kan ook betekenen dat de start motor niet snel genoeg rondgaat.

 

Dit van mij slaat altijd meteen aan en loopt meteen goed.

Waar moet ik aan denken, hoeveel seconden duurt het voor hij aanslaat?

 

Ik neem aan dat je pas start als het lampje van het voorgloeien uit is.

Als ik dit zo lees dan zit ik aan de gloeispieralen. Maar deze heb je al getest.

Wat ik mij zo afvraag: Stel de zekering van de gloeispiralen licht er uit, krijg je dan een foutmelding? En brand het voorgloeilampje dan wel op je instrumentenpaneel?

 

 

Maandagochtend heb ik indd ook altijd startproblemen :-)

 

Ik start de auto pas na het voortgloeien. Het lampje brand wel tot het starten. Ik kreeg gister voor het eerst een foutmelding terwijl de auto nog niet gestart was. "Engine Fault" dus heb net afspraak gemaakt bij volkswagen in den haag om het even uit te laten lezen. Ben benieuwd.

 

ps: enig idee wat het zou kosten om eventueel een nieuwe verstuiver te laten plaatsen? En zou ik nog in aanmerking komen voor coulance? auto komt uit 2005 en heeft 220.xxx gelopen.

 

Alsvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Als het een Siemens-monster is krijg je tot 200.000km 100% coulance.

 

Ok. Ik zit 20.000 over de 200.000.... zit er een afbouwregeling in of is het alles of niks?

 

ps: automaasstad in vlaardingen doet al helemaal niks aan coulance. Dat verbaaste mij wantze wisten alleen dat het om een 3c ging en nog geen eens de km stand / bouwjaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Afbouwregeling, neem anders gewoon even contact op met onze forumsponsor Autohaas..

Soms kan zon ritje naar het Oosten best lonen.

 

Heey dankje! Is dat autohaas in zutphen?

 

Ja..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

UPDATE 10-10-2012:

 

Net de auto weer op gehaald bij Wittebrug in Den Haag. Die kunnen niks vinden (vind ik ook niet zo gek als ik de auto binnen een uur terug heb)

Heb VagTechniek gebeld en daar gas iemand aan dat het misschien aan de oogringen van de verstuivers zou kunnen liggen en/of tandenpomp of iets in die richting.

 

Helaas geen zekerheid dat het probleem daarmee verholpen is maar heb meer vertrouwen in vagtechniek dan VW dealers. Maandag staat de auto bij in Nuenen en ik houd jullie op de hoogte (als ik vrij krijg van werk :))

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

laat eens je startmotor nakijken kan ook van da zijn da je auto een slechte koude start heeft..

 

normaal gezien wordt de startmotor van een passat meestal vervangen op +180.000KM langer kan die ni mee bij sommige passats

 

piep je motor bij het starten warm of koud maak het ni uit? als die piept is je startmotor aan vervanging toe..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
laat eens je startmotor nakijken kan ook van da zijn da je auto een slechte koude start heeft..

 

normaal gezien wordt de startmotor van een passat meestal vervangen op +180.000KM langer kan die ni mee bij sommige passats

 

piep je motor bij het starten warm of koud maak het ni uit? als die piept is je startmotor aan vervanging toe..

 

Startmotor slaat wel altijd in 1 keer aan. Heb het alleen wanneer de motor helemaal afgekoeld is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Maandagochtend kan ik bij vagtechniek langskomen! Ze gaan dan de oogringen (bij de verstuivers) vervangen en de tandempomp controleren.

 

Ik had Lucas aan de lijn en die gaf 2 mogelijke oorzaken van het koude start probleem met rook / niet lekker draaien de eerste paar seconden.

 

1) oogringen bij de verstuivers

2) turbo (heb sinds een aantal maanden een nieuwe turbo dus durf dit wel uit te sluiten)

 

Ik ben benieuwd en houdt jullie op de hoogte!

 

Gr,

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
O-ringen zijn het, er zitten er twee op per verstuiver. Ik hoop dat ze niet zijn ingeslagen dan ben je verder van huis.

 

 

Dat hoop ik ook niet. Maandag worden ze sowieso vervangen. Wat is het probleem als ze ingeslagen zijn? Merk tijdens het rijden echt helemaal niks aan de auto. Echt alleen de koude start merk ik

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
O-ringen zijn het, er zitten er twee op per verstuiver. Ik hoop dat ze niet zijn ingeslagen dan ben je verder van huis.

 

 

Dat hoop ik ook niet. Maandag worden ze sowieso vervangen. Wat is het probleem als ze ingeslagen zijn? Merk tijdens het rijden echt helemaal niks aan de auto. Echt alleen de koude start merk ik

 

Bij ingeslagen verstuivers komt een verstuiver bij de verbranding een stukje omhoog en knalt daarna weer in zijn oude positie. Dit gaat dan niet geheel recht zodat de harde verstuiver in de zachtere kop een slijtspoor maakt. Om dit te verhelpen kun je een nieuwe kop met de oude verstuivers monteren of de bestaande kop laten behandelen. deze behandeling is dat de verstuivergaten iets worden opgeboord en in deze boring een hardere stalen bus wordt geplaatst.

 

Dit is toch een vrij kostbare reparatie.

 

Kenmerk is dat door de inslag er diesel lekt, en de verstuiver dus leegloopt. Dit wordt bij het starten weer hersteld maar dat duurt even een paar seconden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag bij vagtechniek in nuenen geweest! Daar zijn de 0-ringen van de verstuivers vervangen (revisieset per verstuiver)

 

Martin keek ook de brandstoffilter nog even na en die zat goed onder de olie. Dus ook de tandempomp moet vervangen worden. Helaas hadden ze deze niet op voorraad. Dus hoop nu een garage i nde buurt te hebben die dat kan doen.

 

Echt prima service trouwens bij VAG!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Goed om te lezen dat er 2 concrete problemen zijn ontdekt en worden opgelost.

 

Nu ik dit lees, schiet mij zo te binnen dat er hier op het forum een verhaal circuleert dat bij een slechte pomp er bij een volle tank geen problemen zijn maar als hij leeg begint te raken wel..................

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Helaas heeft het vervangen van de ringen niet geholpen... Auto start koud nog steeds slecht

 

Iemand een idee of dat ook door de tandempomp kan komen?

 

Wat was nu de diagnose? Zaten de verstuivers los, lekten de ringen? Op jouw filmpje hoor ik de startmotor koud te langzaam ronddraaien en vervolgens loopt de motor als een bak rammelende spijkers. Zou toch eerst zorgen dat je voldoende startstroom hebt en dan verder kijken.

 

P.s olielampje heeft niks met slecht starten te maken maar bij een BKP kan er een kettingmodule inzitten en zit er een oliepomp in met een klein kwetsbaar asje, als dit asje doordraait dan heb je geen oliedruk meer en zou het lampje moeten blijven branden. Wil je niet onnodig ongerust maken maar denk wel dat jouw auto een keer systematisch moet worden nagelopen, neem aan dat Vag techniek je ook niet zomaar wegstuurt wanneer ze iets schadelijks ontdekken.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is niet heel goed te horen in het filmpje maar lijkt wel een beetje alsof hij bij het starten de startmotor niet erg snel rond gaat. Die van mij is iig een stuk pittiger. Maar of dat de oorzaak is..................

 

De zichtbare problemen worden iig aangepakt maar geen zekerheid of het hiermee is opgelost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden