Ga naar inhoud

  • 0

[Opgelost 19-10]Slechte koude start Passat TDI 3c uit 2005


mrdennis86

Vraag

Hallo,

 

Ik kamp al een tijdje met het probleem dat de auto niet lekker start (na lange tijd stil te hebben gestaan, aantal uren)

De auto start lastig en er komt een korte blauwe rookpluim. Ook loopt de motor dan even niet helemaal 100%.

 

Dit is maar een paar seconden en dan is lijkt alles normaal te werken. Ook na een een stukje rijden start de auto normaal.

 

Garage hier in de buurt geef aan dat het me accu is.

Kan een slecht werkende accu blauwe rook veroorzaken tijdens het starten?

 

Auto is uitgelezen (ook een keer mer vag) maar geen foutmeldingen.

 

Hoop dat jullie een idee hebben wat dit zou kunnen zijn en/of het indd de accu zijn kunnen zijn.

 

Gr,

 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Mvg,

 

Dennis

 

Dennis

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 84
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0

Als ie de 1e paar seconden knikkert en een rookpluim geeft zou het een defecte gloeikaars kunnnen zijn, maar dat zou een foutmelding moeten geven.

Wanneer er nog de 1e accu inzit dan zou ik die zeker eerst vervangen na bijna 7 jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zou kunnen maar er zijn ook andere oorzaken zoals niet helemaal afdichtende o ringen van de verstuivers of iets met je kop en het koelwater.

Ik zou als eerste even proberen met een goede donor accu die je goed hebt volgeladen om te kijken of ie na een nacht stilstaan wel lekker aanslaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
hoe is het met de distributieriem? Heb je de auto al lang? Wanneer is er voor het laatst een dieselfilter vervangen?

 

De distributie is vervangen bij 125.xxx. Auto is nu 90.000 verder (215.xxx) Ik heb de auto vanaf Juli.

Wanneer de dieselfilter is vervangen durf ik niet te zeggen. Zie daarover niks in het onderhoudsboekje staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Maar hoe oud is je accu? Wanneer een garage zegt dat ie moet worden vervangen dan neem ik aan dat het een reden heeft, leeftijd, startspanning.

Wanneer je startcapaciteit voldoende is kun je pas verder kijken, is het je eerste accu dan zou ik hem vervangen.

 

P.s. Bij een BKP zonder roetfilter heb je altijd een klein wolkje uit de uitlaat bij de koude start, is niet te voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Maar hoe oud is je accu? Wanneer een garage zegt dat ie moet worden vervangen dan neem ik aan dat het een reden heeft, leeftijd, startspanning.

Wanneer je startcapaciteit voldoende is kun je pas verder kijken, is het je eerste accu dan zou ik hem vervangen.

 

P.s. Bij een BKP zonder roetfilter heb je altijd een klein wolkje uit de uitlaat bij de koude start, is niet te voorkomen.

 

Hallo Willem,

 

Ik heb werkelijk geen ideeof het de eerste accu is. Zal even vanvond even kijken of hoe oud die is.

maar zou dat "raar" starten daardoor kunnen komen? De auto start trouwens wel altijd in 1 keer. Maar bij een koude start ook altijd hikkerig een aantal seconden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Weet wel dat de elektronica van de 3c heel gevoelig is voor spanningsverschillen, en die heb je tijdens het starten! Als dat niet klopt heeft m.i. geen zin om al naar andere oorzaken te zoeken. Je geeft aan dat ie verder goed loopt en start als ie warm is.

Zal kijken of ik een foto kan plaatsen van mijn originele accu van 2005 kun je vergelijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
[attachment=0]accu.jpg[/attachment]

 

Wanneer je dit type accu erin hebt dan moet het wel de originele zijn, alleen de bovenzijde is bestickerd.

 

Is altijd vervelend wanneer je geen goede onderhouds historie van je auto hebt.

 

 

ik ga na me werk gelijk even kijken. Ik heb wel een onderhoudshistory btw. Echter zie ik daar alleen de standaard beurtjes op enz. maar geen onderdelen die vervangen zijn. Dus ben benieuwd.

 

bedankt voor de foto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo Willem,

 

Ik heb net even gekeken en het lijkt erop dat we dezelfde accu hebben :-) De eerste dus

post-17195-1423827601,6107_thumb.jpg

 

Maar ik zie daar ook een soort glazenbolletje waarbij staat "clean or light yellow remove battery"

Met het blote oog zie ik helemaal niks... met verlichting zie ik iets groens

 

post-17195-1423827601,7982_thumb.jpg

 

Dus deze vervangen kan sowieso geen kwaad voordat het winter wordt :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Bij mij is ie na 7 jaar helemaal kleurloos, heb hier trouwens niet zoveel vertrouwen in, maar ga er maar vanuit dat het de originele is en na 7 jaar echt wel op is!

Nou Willem, in mijn 3BG zit vanaf 2003 óók nog de originele accu in.

Nog prima starten lopen. Op de meet is ie leeggelopen, maar dat kwam omdat er 2 koelboxen aangesloten waren en we een versterker hebben ingebouwd.Dus da's logisch.

 

Hij brengt me nog altijd trouw naar Nunspeet 6 dagen in de week :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

mijn vaders vorige auto (peugeot 406) is ondertussen elf jaar en half oud en loopt nog steeds op de originele batterij, en 't beestje slaapt de laatste drie jaar buiten (vroeger in de garage).

 

mijn batterij gaat nu ongeveer vijf jaar mee, ben eens benieuwd of ik tien jaar haal :) (levensduur van een gelbatterij zou wel hoger moeten liggen, dus ik ben eens benieuwd :) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn vorige auto was ook een 406 2.0 Hdi en daar zat vorig jaar de accu ook al 11 jaar in, helaas heeft de Passat elektronica die gevoeliger is voor spanninggsverschillen, had ie maar de kwaliteit van een 406 en de rij eigenschappen van een Passat.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

mja, elke keer als ik met die peugeot rij, vraag ik mij hetzelfde af... het ding zou 110 PK moeten hebben, maar dat ding is TRAAAAAG??? volgens mij hebben die fransozen zich vergist tussen paarden en muilezels, want dat ding is niet vooruit te branden :bash:

 

maar eerlijk is eerlijk, m'n vader rijdt nu ongeveer al twintig jaar peugeots en hij is er heel tevreden over. Voor zover ik weet heeft hij ook nog nooit problemen gehad met elektronica of uitzonderlijke slijtage op zijn pinkerhendel na 'n tijdje geleden.

 

on topic: als je toch een andere batterij gaat aanschaffen, ik kan zo 'n gelbatterij warm aanbevelen. Ik heb die van mij al redelijk afgebeuld de afgelopen jaren (vorige auto had 'n beetje "muziek" erin zitten :P ) en nooit enig probleem ondervonden van tekort aan spanningen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De grootste belasters zijn toch de gloeispiralen gevolgd door de startmotor?

Als de startmotor normaal ronddraait zie ik geen aanleiding de accu te vervangen.

 

Bij 180dkm had het brandstoffilter en luchtfilter moeten worden vervangen bij de 1.9tdi. Neem voor het gemak aan dat voor de 2.0tdi hetzelfde interval geldt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
De grootste belasters zijn toch de gloeispiralen gevolgd door de startmotor?

Als de startmotor normaal ronddraait zie ik geen aanleiding de accu te vervangen.

 

Bij 180dkm had het brandstoffilter en luchtfilter moeten worden vervangen bij de 1.9tdi. Neem voor het gemak aan dat voor de 2.0tdi hetzelfde interval geldt.

 

De klacht is dat ie koud slecht aanslaat en warm goed, hij heeft een advies van een garage om de accu te vervangen en we zijn er achter gekomen dat deze accu eral 7 jaar inzit. Bij de 3c zie een reeks van storingen rond de 5 jaar oud die gerelateerd zijn aan de accu i.c.m met slechte elektronica: met oude accu niet van de handrem afwillen, stuurslotproblemen en startproblemen. Dat er auto's zijn die al 10 of 12 jaar met dezelfde accu rondrijden is voor Dennis niet relevant denk ik, daar start zijn auto niet beter van.

Een vervuild luchtfilter of brandstoffilter heeft echt niks met starten te maken wanneer ie warm wel goed aanslaat, een zwaar vervuild brandstoffilter kan hooguit tot inhouden leiden bij zware belasting.

Daarnaast staat het hem natuurlijk vrij om de accu nog een keer te laten testen.

Ik wacht de terugkoppeling van Dennis wel af :roll:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hallo,

 

Ik kamp al een tijdje met het probleem dat de auto niet lekker start (na lange tijd stil te hebben gestaan, aantal uren)

De auto start lastig en er komt een korte blauwe rookpluim. Ook loopt de motor dan even niet helemaal 100%.

Een nadere definitie van niet lekker starten is hier gewenst :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ja en ondertussen weten we nog altijd niet wat je precies bedoelt...

 

Wat snap je er niet aan dan? Staat duidelijk dat de auto een slechte koude start heeft. Auto start altijd in 1 keer maar loopt dan de eerste paar seconden niet lekker. Hikkend met een blauwe rookpluimpje.

 

Accu is getest en goed

gloeibougies precies hetzelfde. Allemaal de waarde 0.06. Zie update stukje

 

 

Update 06-10-2012:

 

Vandaag zijn mijn gloeibougies gemeten en die geven allemaal de waarde 0.06 wat goed blijk te zijn. Ook heb ik een tijdje met een nieuwe accu gereden. Echter het koude start probleem is er alsnog. Ze vermoeden nu de verstuivers!!!

Bij het koud starten blijkt de verstuiver eerst een lading brandstof eruit te moeten stoten wat de rook verookzaakt. Ook bij het acceleren (goed intrappen) komt er een grijs/licht zwarte rook uit.

 

Vervolgens naar de vw dealer gegaan om te kijken wat het testen van de verstuivers kost. Prijs weten ze niet... (geen idee hoe dat kan maar zoiets kan dus bij automaasstad in vlaardingen) vervolgens vroeg ik of er nog coulance opzat... Dat kan ik al helemaal vergeten was het antwoord. Auto komt uit 2005 en heeft nu 220.000 KM gelopen.

 

Heeft er iemand een idee waar ik de werking van de verstuivers kan laten testen en misschien zelf een indicatie van een prijs voor het testen / misschien vervangen van een verstuiver?

 

Hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je kunt met VCDS de verstuivers uitlezen op hun inspuitwaarden. Verder zou je ze eruit kunnen nemen om te kijken naar de afdichting.

Let wel op dat je daar nieuwe rekbouten bij gebruikt. Een setje nieuwe afdichtingen (4) en een setje rekbouten (4) kost iets van 100 euro.

Eventueel kun je gelijk je kabelboom pompverstuivers vervangen de handel ligt toch los. Kabelboom kost iets van 60 euro. Loshalen, kijken en weer vastzetten is iets van 3 uur werk. Kun je gelijk de hoedjes van de pompverstuiver bekijken en de nokken van de pompverstuiver.

Kijk ook even naar je brandstofpomp in de tank, maar meestal heb je warm dan startproblemen.

Verder kun je ook even je olie nakijken of hier diesel in zit of dat er olie in je brandstoffilter zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden