Ga naar inhoud
  • 0

Lane Assist inbouwen


MattMax

Vraag

Op dit moment ben ik bezig met het inbouwen van Lane Assist in mijn Passat CC (3C). De juiste ruit met bevestigingsplaat voor de camera zit er al in. Via Ebay een tweedehands camera uit een Passat CC gekocht (voordeel is dat deze al gekalibreerd is, zie ook onderstaande links voor info). Nieuwe binnenspiegel is al geplaatst, inclusief verlengen van draden naar spiegel en regensensor. Deze nieuwe spiegel zit namelijk wat dieper dan bij een voorruit zonder Lane Assist.

 

Ik heb al heel veel kunnen doen aan de hand van de onderstaande links. Ik heb alleen nog een paar vragen over de aansluiting op geschakelde voeding en aansluiting op de Can-Bus (Can Antrieb high en low).

 

De geschakelde voeding wil ik uit de zekeringskast linksonder het dashboard halen. Mijn idee was om een extra zekering op een vrije plek te plaatsen. Ik krijg het echter niet voor elkaar om het klemmetje waar de zekering invalt in het zekeringsblok te krijgen. Iemand nog een tip hiervoor? Als alternatief kan ik een bestaande 15+ draad (na een zekering) aftakken, maar weet niet of hier nog nadelen aan zitten.

 

Tot slot moet ik dan nog twee aansluitingen maken op de Can-Bus (Antrieb high en low). Ik vraag me af waar ik deze het beste kan aansluiten. Bij de trekhaak zaten er kabelverbinders bij (klemmetjes die door originele en nieuwe draad gaan), maar misschien is er nog een betere manier. Voor de veiligheid wil ik even checken of ik ook echt de juiste draden heb (vanaf gateway of PDC bijv.).

 

Als ik het voor elkaar heb (hopelijk met wat hulp) dan zal ik het resultaat zeker posten.

 

http://www.motor-talk.de/blogs/shanny/lane-assist-fuer-passat-b6-3c-cc-laneassist-la-t3898308.html

http://bronken.de/spurhalteassistent-lane-assist-im-passat-b6-nachrusten/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
OPGELOST!

 

Ik moest de Steering Assist module (44) nog coderen (bij Adaptation Channel 6 instellen op 1 i.p.v. 0).

En nu een mooi groen icoontje!

Nice! 8-)

En bevalt het? Lekker door de (flauwe) bochten glijden door tegen de belijning aan te leunen. :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bevalt goed! Indrukwekkend om te zien hoe de auto met 120 km/u netjes door een flauwe bocht rijd.

Met adaptieve cruise control, front assist en lane assist zijn er inmiddels al aardig wat systemen die ondersteunen bij het rijden. Side assist inbouwen schijnt niet zo heel eenvoudig te zijn, maar zou nog een mooie toevoeging zijn.

 

Ben vooral benieuwd hoe lang het duurt voordat de gemiddelde auto met dit soort systemen is uitgerust om zelfstandig rijden op bijv. bepaalde stukken snelweg mogelijk te maken. Google is natuurlijk al een heel eind, maar het zal nog wel even duren voordat deze technologie mainstream wordt. Daarnaast zal er ook aardig wat weerstand zijn van automobilisten die hun vrijheid (zelf gas geven en remmen in de file) niet zomaar op willen geven.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een hele hoop werk is uitgevoerd... stuurhuis gewisseld, coderingen ingegeven en ik heb nu ook een werkende lane assist... tenminste af en toe. Maar de juiste ruit zit er nog niet in, en de positie van de camera is juist heel belangrijk....

Op de autobaan werd het icoontje af en toe groen (en trok de passat helemaal naar links..., dus zit de camera niet juist)... Nu nog wachten op de nieuwe ruit (met ruitverwarming uiteraard).

 

Ineens ook de DCC veren geplaatst aangezien de hele voortrein er toch onderuit moest om het stuurhuis te vervangen.... Daar liggen nog een paar dagen bekabelingswerk te wachten...

 

Verder was het hoognodig om de remblokken voor te vervangen (245.000 km... eerste setje! en dat voor een DSG...)

 

@MattMax : side assist ligt ook klaar om (proberen) in te bouwen... die is echter nooit op een 3C geleverd geweest, 't zou kunnen lastig zijn om werkend te krijgen.

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vergeet niet dat de camera gekalibreerd MOET worden. Dit is omdat je nooit de exacte plaats terug kunt zetten op de ruit. Een 1/10 graad uit het lood is op een grotere afstand toch een heel stuk en aangezien de camera de auto in het rechte spoor moet houden is dit wel belangrijk. Is zelfs obligatorisch bij vervangen ( of veranderingen)van ruit, camera, uitlijning en zelfs schuifdak (omdat dit onder de voorruit zit). Tijdens cursussen wordt er op gehamerd, zeker omdat dit een veiligheids-aspect is.

Maar als het werkt heb je het leuk voor elkaar. Petje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik weet niet of die cursus ook aan carglass e.d. wordt gegeven, want toen ik daar was vanwege een sterretje vroeg ik of ze bij evt vervanging van de voorruit ook de camera opnieuw konden calibreren. "Hoeft, we klikken hem zo op de ruit." was het antwoord.

Kortom, als het eens zo ver is, dan zal ik proberen dat bij de VW dealer te laten doen. Die zou dat wel moeten kunnen. Volgende vraag is of je hiervoor bij elke VW dealer terecht kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Lucas

 

Mag ik vragen wat je kwijt was bij de dealer??

Ja mag je vragen maar wij krijgen andere prijzen dan een particulier dus wordt je niet veel wijzer van.

Ik denk dat je moet rekenen op 250-450 euro. Niet iedere dealer kan dit overigens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als je nog niet aan bent begonnen zou ik je voorstellen om de kabels i.p.v. can-gateway naar je afs te trekken mits je een oem xenon hebt.

Dat heb ik gedaan bij een vriend.

De rest van de aansluitingen kan je allemaal bij het camera gedeelte vinden.

Op zich is het in totaal 5 nieuwe kabels bij je lane assist camera gedeelte en 2 kabels naar je afs trekken via de A kolom.

 

EDIT: Sorry ik had alleen pagina 1 gelezen. Veel plezier met je LA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
lijkt me wel een mooie mod om uit te voeren, heb vanaf de fabriek xenon ;)

is er een materialen lijst met partnummers te krijgen voor deze mod.

 

Het is niet alleen een xenon wat je nodig hebt, trouwens zonder xenon gaat het ook..

Je stuurkolom moet het ook ondersteunen, je moet dat even controleren met een VCDS apparaat.

Daarna moet je je voorruit verwisselen met 1 waarop een camera kan.

Nieuwe spiegel + kapjes, kabeltjes, camera etc.

 

Controleer eerst of je auto LA ondersteunt..

Als je PLA hebt dan kan je ook LA aansluiten, dus als je auto zelf parkeer systeem heeft kan het.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
lijkt me wel een mooie mod om uit te voeren, heb vanaf de fabriek xenon ;)

is er een materialen lijst met partnummers te krijgen voor deze mod.

 

Het is niet alleen een xenon wat je nodig hebt, trouwens zonder xenon gaat het ook..

Je stuurkolom moet het ook ondersteunen, je moet dat even controleren met een VCDS apparaat.

Daarna moet je je voorruit verwisselen met 1 waarop een camera kan.

Nieuwe spiegel + kapjes, kabeltjes, camera etc.

 

Controleer eerst of je auto LA ondersteunt..

Als je PLA hebt dan kan je ook LA aansluiten, dus als je auto zelf parkeer systeem heeft kan het.

 

Stuurkolom heb ik al liggen je bedoeld de funktie op de knipperlicht schakelarm

Camera is al onderweg

Alleen nog een spiegel-kapjes-kabeltjes

Ruit is te regelen :lol:8-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Lucas bedoelt dat je 'steer assist' ofwel je stuurhuis ook de functie moet ondersteunen...

De knipperlichtschakelaar met assist knop is niet echt noodzakelijk, je kan ook via het menu de lane assist inschakelen.

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden