Ga naar inhoud
  • 0

Lane Assist inbouwen


MattMax

Vraag

Op dit moment ben ik bezig met het inbouwen van Lane Assist in mijn Passat CC (3C). De juiste ruit met bevestigingsplaat voor de camera zit er al in. Via Ebay een tweedehands camera uit een Passat CC gekocht (voordeel is dat deze al gekalibreerd is, zie ook onderstaande links voor info). Nieuwe binnenspiegel is al geplaatst, inclusief verlengen van draden naar spiegel en regensensor. Deze nieuwe spiegel zit namelijk wat dieper dan bij een voorruit zonder Lane Assist.

 

Ik heb al heel veel kunnen doen aan de hand van de onderstaande links. Ik heb alleen nog een paar vragen over de aansluiting op geschakelde voeding en aansluiting op de Can-Bus (Can Antrieb high en low).

 

De geschakelde voeding wil ik uit de zekeringskast linksonder het dashboard halen. Mijn idee was om een extra zekering op een vrije plek te plaatsen. Ik krijg het echter niet voor elkaar om het klemmetje waar de zekering invalt in het zekeringsblok te krijgen. Iemand nog een tip hiervoor? Als alternatief kan ik een bestaande 15+ draad (na een zekering) aftakken, maar weet niet of hier nog nadelen aan zitten.

 

Tot slot moet ik dan nog twee aansluitingen maken op de Can-Bus (Antrieb high en low). Ik vraag me af waar ik deze het beste kan aansluiten. Bij de trekhaak zaten er kabelverbinders bij (klemmetjes die door originele en nieuwe draad gaan), maar misschien is er nog een betere manier. Voor de veiligheid wil ik even checken of ik ook echt de juiste draden heb (vanaf gateway of PDC bijv.).

 

Als ik het voor elkaar heb (hopelijk met wat hulp) dan zal ik het resultaat zeker posten.

 

http://www.motor-talk.de/blogs/shanny/lane-assist-fuer-passat-b6-3c-cc-laneassist-la-t3898308.html

http://bronken.de/spurhalteassistent-lane-assist-im-passat-b6-nachrusten/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

De geschakelde voeding wil ik uit de zekeringskast linksonder het dashboard halen. Mijn idee was om een extra zekering op een vrije plek te plaatsen. Ik krijg het echter niet voor elkaar om het klemmetje waar de zekering invalt in het zekeringsblok te krijgen. Iemand nog een tip hiervoor?

Zo te lezen ben je aardig op de hoogte.

Maar heb je het gehele roze deel aan de achterkant van de zekering kast enkele mm opzij gedrukt?

Dit is een 'lock' namelijk.

Zonder deze opzij te drukken krijg je er niks in,- of uit.

 

Can high vind je aan de stuur kolom en low ook dacht ik.

Anders loopt deze wel in de kabelboom in de dorpel links.

Als je geen kleuren weet kan ik morgen wel even kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kijk, dat wist ik dus niet van die lock, dat ga ik gelijk even proberen morgen. Bedankt!

Mocht je toevallig weten welke kleuren het moeten zijn, dan houd ik me aanbevolen. Ik heb geen ELSA/ETKA, maar had vorige week een uurtje toegang tot ErWin.volkswagen.de en volgens mij is het oranje/bruin (low) en oranje/zwart (high). Zou ik deze ook gewoon met zo'n klemmetje kunnen aansluiten of zijn er betere manieren? Stuurkolom zou ik volgens mij eenvoudig bij moeten komen door afdekkap links onder dashboard te verwijderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Die roze borging moet je met beleid unlocken. Soms is er veel kracht voor nodig. Handig is om de zekeringhouder uit te nemen door de schroeven los te draaien.

De zekeringhouder kan er dan zo 'inzakken'.

Wel stoer dat je deze mod zelf inbouwt!

 

Als het gelukt is: Welkom bij de Lane Assist Club!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

CAN-bus aandrijving kun je het beste bij de CAN-gateway aansluiten denk ik.

 

Voeding gewoon bijsolderen bij de voeding van de dimmende spiegel, dat is het minste werk.

 

Ik ga het ook inbouwen volgende week als mn nieuwe ruit er in zit, dan pak ik wel de originele zekering, dat is nr 19 van de linker zekeringkast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Helder. Dan ik gewoon solderen aan bestaande draad. Als ik het goed begrijp is het dus het handigste om deze draden op te zoeken bij de CAN Gateway (zie onderstaande afbeelding) en daar twee draden (CAN high en low) aan de originele draden te solderen.

 

@Lusch, zondag ga ik weer verder klussen. Originele zekering is wel zo netjes, dus die route ga ik eerst volgen.

 

832d1252599914-canbus-location-passat-n97-10088.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Onderaan de stuurkolom neem ik deze altijd... veel makkelijker bij te komen oranje/zwart en oranje/bruin klopt helemaal. Op de gateway heb je deze kleuren 2 x : nl diegene die naar de OBD stekker lopen zijn ook oranje/zwart en oranje/bruin...

 

Welk stuurhuis heb je zitten? (adres 44) dit moet nl. ook gecodeerd kunnen worden voor de lane-assist.

 

Als je nog een knipperlichthendel nodig hebt voor de lane-assist in te schakelen : ik heb er nog eentje liggen...

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Perfect! Ga ik dat doen. Van het weekend niet meer aan toegekomen, dus deze week vervolg.

Stuurhuis gaat goedkomen, had ik al gecontroleerd en zou compatible moeten zijn:

Address 44: Steering Assist Labels: 5N1-909-144.clb

Part No SW: 5N1 909 144 K HW: 5N1 909 148 G

 

Knipperlichthendel zit er al op (nu alleen voor Front Assist en Bend Lighting).

Qua codering kan ik volgens mij gewoon onderstaande beschrijving aanhouden:

 

Der Einbau – Die Codierung

Der Spurhalteassistent (STG 5C) muss im Gateway STG 19 aktiviert werden: byte 6, bit 3

STG 5C: kann man dann nach der VCDS Anleitung codieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@dre: ik heb het CAN-paar onder de stuurkolom nu vrijliggen. Voordat ik de draden ga strippen wil ik voor de veiligheid nog even vragen wat de handigste manier is om de draden vast te solderen? Waarschijnlijk oranje-zwart en oranje-bruin strippen en daar (ondersteboven liggend) de nieuwe draden aan vast te solderen, maar misschien is er nog een slimmere manier. Beter vooraf controleren dan achteraf deze belangrijke draadjes heel onhandig weer aan elkaar te solderen.

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je kan ook de stekker losmaken om er goed aan te kunnen. Mogelijk moet je dan je stuurhoeksensor opnieuw inleren.

 

Ik doe de drade één voor één. Ik strip ze gewoonlijk een beetje met de striptang zonder de draden door te knippen. De nieuwe draad draai ik er dan rond, en soldeer deze vast. Een beetje goede isolatietape maakt het af. Dan terug een beetje van de originele stoffen tape errond, en het lijkt helemaal van fabriek uit...

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Alles zit erin en "Lane Assist" optie is beschikbaar via MFA en via knop op hendel voor richtingaanwijzer.

Heb net een rondje provinciale weg gereden (>65 km/u), maar het oranje Lane Assist icoon werd niet groen. Nog geen snelweg geprobeerd, dus wellicht was de herkenning lastig.

 

Voor de veiligheid toch even een scan gedaan. De Lane Assist module zelf (5C) geeft geen foutcodes, maar de gateway wel.

 

Address 19: CAN Gateway       Labels: 3C0-907-530.lbl
Control Module Part Number: 3C0 907 530 N    HW: 3C0 907 951 
 Component and/or Version: J533  Gateway   H14 0172
          Software Coding: FDA57F4640660B009002
           Work Shop Code: WSC 12345 123 12345
                     VCID: 2C530083F4CB
1 Fault Found:

01044 - Control Module Incorrectly Coded 
           000 -  -  - Intermittent
            Freeze Frame:
                   Fault Status: 00100000
                   Fault Priority: 1
                   Fault Frequency: 2
                   Reset counter: 245
                   Mileage: 100000 km
                   Time Indication: 0
                   Date: 2012.09.02
                   Time: 00:00:56

 

Ross-Tech website gecheckt (http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/01044) en de enige optie die ik nog zie is de coding van de Lane Assist module. In de gateway staat Lane Assist namelijk al geactiveerd.

Tips wat ik kan doen om dit op te lossen? Mogelijk zie ik iets heel simpels over het hoofd...

 

Edit: scan van Lane Assist toegevoegd:

Address 5C: Lane Maintain.        Labels: None
  Part No SW: 3C0 907 217     HW: 4E0 907 217 C
  Component: J759  HCA           0100  
  Revision: 00H06004    Serial number: 40020790600009
  Coding: 0132002
  Shop #: WSC 05311 000 08193
  VCID: E0CB24B34883

No fault code found.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Alles zit erin en "Lane Assist" optie is beschikbaar via MFA en via knop op hendel voor richtingaanwijzer.

Heb net een rondje provinciale weg gereden (>65 km/u), maar het oranje Lane Assist icoon werd niet groen. Nog geen snelweg geprobeerd, dus wellicht was de herkenning lastig.

In het MFA heb je ook een 'pagina' die alleen de status van Lane Assist weergeeft. Kan je zien of aan een of beide kanten de rijbaanmarkeringen herkend worden, of je tegen de zijlijn aan zit. Het groene ledje alleen op het dashboard geeft minder info.

Ook in het donker werkt het gewoon goed. Ruit moet niet te vuil zijn, maar ook daar is een melding voor. Alleen dat komt bijna niet voor, heb die nog maar één keer gezien.

 

EDIT: Plaatje erbij:

Beide zijmarkeringen worden herkend, en de auto zit dicht tegen de rechter zijlijn aan.

2012_volkswagen_tiguan_43_1024x768.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@bm-er, deze optie heb ik idd niet in het MFA van mijn CC

@Lusch: heb alle foutcodes verwijderd en bij een nieuwe scan geen fouten meer gehad. In de Gateway Installation List staat Lane Assist (5C) ook in de lijst. Zowel Gateway als Lane Assist module geven dus geen foutmeldingen en Lane Assist module is gewoon bereikbaar.

Toch blijft het lampje oranje, ook op de snelweg.

 

Nog andere zaken die ik zou kunnen controleren? Zou het kunnen dat kalibratie nog nodig is of een code-aanpassing? Ik heb ook ACC en een achteraf ingebouwde afneembare trekhaak, wellicht heeft dat invloed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zowel gisteren als vandaag nog wat rondgezocht op fora, maar ik kom er nog niet uit.

Ik krijg geen foutmeldingen (ontbrekende kalibratie zou wel een foutmelding moeten geven), de module verschijnt netjes in de Gateway Installation list en via de MFA kan ik Lane Assist in- en uitschakelen. Helaas heb ik nog geen groen icoontje gezien, alleen oranje.

 

Ik loop nu een beetje vast, dus alle tips en oplossingen zijn welkom. Ik hoop dat ik iets simpels over het hoofd heb gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden